Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Deleleting: Noen som har reg.nr. på en Peugeot 106 eller Citroën Saxo?

Startet av Kvikken, fredag 26. februar 2016, klokken 15:15

« forrige - neste »

Kvikken

Dette betyr at man ikke lenger kan parkere der for å være på jobb fra 8-16?

Oslo Kommune Bymiljøetaten
Parkeringsplass
Forbeholdt spesielle kjøretøy/kjøretillatelser.
Parkeringsrestriksjoner: Kun for innehavere av tillatelse
Type: Betal og vis, Åpent tak
Betalinger akseptert: Mynter, Kort, Betal-med-mobil
Betal-med-mobil: easy:park brukere kan betale ved å ringe 03456 (plassering id 2250)
Høydebegrensninger: Ingen
Antall plasser: 166

Riktignok er denne infoen fra parkopedia og kan da være helt feil. Men jeg mener at man tidligere kunne stå der i 8 timer hvis man betalte for 8 timer (eks. med en fossil leiebil mens elbilen er på verkstedet).


EDIT:
http://www.oslosk.no/index.php/nm-allround-2011/innkvartering-og-parkering
I følge Oslo Kommune sine sider er det hvistnok ikke påkrevd spesialtillatelse men at man må ut og putte på penger hver 2. time. Da må jeg finne meg en ny parkeringsplass :/

Jeg pendler ~10mil  totalt til/fra jobb med elbil men nå 1-2 uker har jeg leiebil (fossilbil) mens min Leaf er på karosserioppretting. Det vil ta alt for lang tid for meg med mitt bosted med kollektiv. Bussruter ble lagt ned i 2015 som gjør kollektivalternativet til en særdeles tærende utholdenhetsprøve man ikke lenger orker i en alder av 50ish.

Jeg kjøpte meg elbil for å kunne pendle til jobb på en måte som fungerer for min familie, min arbeidsgiver samt skal være i henhold til regjeringens ønsker av oss som bilister for å bedre luftkvaliteten i de store byene.


Etterhvert kan det være man klarer å få jobb et sted nærmere bostedet (Luksus), men per i dag er ikke arbeidsmarkedet optimalt for den slags tiltak og det kan være det tar tid før man, spesielt i en slik alder, kan velge og vrake av arbeidssteder.

jkirkebo

Sitat fra: Kvikken på søndag 17. januar 2016, klokken 12:01
Jeg pendler ~10mil  totalt til/fra jobb med elbil men nå 1-2 uker har jeg leiebil (fossilbil) mens min Leaf er på karosserioppretting. Det vil ta alt for lang tid for meg med mitt bosted med kollektiv. Bussruter ble lagt ned i 2015 som gjør kollektivalternativet til en særdeles tærende utholdenhetsprøve man ikke lenger orker i en alder av 50ish.

Hva med en kombinasjon; ta bilen til en jernbanestasjon, parker der og ta toget til Oslo? Fra Oslo S til Frognerparken er det enkelt å komme seg både med trikk og T-bane.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arthur

Mer stengt for allmenheten siden du ikke kan stå der hele dagen mens du er på jobb? Egoismen lenge leve!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Kvikken

#3
arthur:
Hvorfor skulle det være egoistisk å betale med private midler for å stå på en parkeringsplass i 8 timer mens man er på arbeid?

jkirkebo og nime:
Takk for konstruktive forslag, skal titte på det. Har vurdert dette før men trodde jeg kunne stå på nevnte parkering én arbeidsdag. Er det også tidsbegrensning under 8 timer for elbil?

Når det gjelder denne:
https://www.oslo.kommune.no/parkering/endring-i-avgiftstid-og-parkeringsavgift-pa-offentlig-parkering-i-oslo-article32209-3028.html

Litt merkelig at de kobler ut elbilpolitikken her og kaller bil for bil ift. luftkvalitet. Hvis bilfritt også skal inkludere elbiler så forstår jeg ikke helt tankegangen ift. luftkvalitet (svevestøv er et minimalt problem om det pålegges piggfritt). Hvis de ønsker et bilfritt Oslo inkludert elbiler er de nødt til å hurtigbygge enorme parkeringshus for pendlere i utkantene ved t-baner etc. ASAP.

Heldigvis er dette kun en vinterissue, da jeg kommer til å sykle det meste av sommeren. (Det er vel også egoistisk Arthur).

TB

I perioden du har fossil leigebil vil det koste 24 kr pr t * 8 t = 192 kr pr dag å parkere ved Frognerparken.
Å reise kollektivt siste delen kostar kr 30 for ein enkeltbillett 1 sone, dvs kr 60 for tur/retur.
7 dagers billett er 240 kr.

Med elbil kan du stå ved Frognerparken ubegrensa tid pga. takstgruppe 2250 gul har ingen makstid. Ingen forskjell på elbil eller fosil når det gjeld makstid.

"Elbiler og hydrogenbiler parkeres gratis på offentlig avgiftsparkering."
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-elbil/

"Når du parkerer på en parkeringsplass med tidsbegrensning, skal du bruke urskive og stille den på det tidspunktet du parkerer bilen."
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Kvikken

TB:
Titter også på innfartsparkeringer og kombinere med kollektivt. Lest litt om den på Grorud men det sies at den er kun for togreisende? http://www.jernbaneverket.no/Jernbanen/Stasjonssok/-G-/Grorud/

TB

Sitat fra: Kvikken på mandag 18. januar 2016, klokken 20:39
TB:
Titter også på innfartsparkeringer og kombinere med kollektivt. Lest litt om den på Grorud men det sies at den er kun for togreisende? http://www.jernbaneverket.no/Jernbanen/Stasjonssok/-G-/Grorud/
Ikkje kjent på Grorud, men i følge teksten ser det slik ut, berre for togreisende.

Blir på feil kant av byen, men veit det er ein del som parkerer i Sigrid Undsets vei, ved Tveita Senter. Her er det fri gateparkering og nært til T-bane. Finnes sikkert lignende nærmere / meir på rett side.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

jkirkebo

Sitat fra: Kvikken på mandag 18. januar 2016, klokken 20:39
TB:
Titter også på innfartsparkeringer og kombinere med kollektivt. Lest litt om den på Grorud men det sies at den er kun for togreisende? http://www.jernbaneverket.no/Jernbanen/Stasjonssok/-G-/Grorud/

Det er en til på Grorud, ved T-bane-stasjonen, utenfor Shell. Hvor kjører du fra?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA