Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fjernlys på TMS

Startet av Bjoris, fredag 26. februar 2016, klokken 12:02

« forrige - neste »

Bjoris

Dessverre er kø på hurtiglader blitt en irriterende aktuell problemstilling.

I min kommende Leaf har jeg forstått det slik at status på stasjonen skal vise i infotainment systemet! Det høres lovende ut, men det er ikke veldig nyttig å vite om laderen er opptatt elle ikke.

Typisk der jeg kjører ned fra fjellet har jeg tre alternativer, Etne, Ølen og Aksdal (litt omvei), men hvis jeg sjekker i Etne at Ølen (12km lengre) er ledig så kan den jo fort være opptatt når jeg kommer dit, den kan fort være ledig også selv om den er opptatt når jeg er i Etne...

Vi skulle altså hatt litt mer info, SOC på den som lader vil fortelle mye om når en kan forvente at den er ferdig og så det optimale tillegget til SOC info, ett "kø-lapp" system. Det kunne fungert slik at du registrerte brikken din mens den før deg lader. Kunne ikke vært helt umulig å fått til, men krever selvsagt endring i alle laderene:)

Om vi hadde denne infoen i bilen når jeg nærmet meg Etne så ville jeg hatt mye bedre grunnlag for å velge hvor jeg skal lade og dermed ville køene fordelt seg bedre også;

Etne opptatt 20 %SOC, en registrert i kø, Ølen; opptatt 70% SOC, ingen i kø:)

DET hadd vært noe, men flere ladepunkt hadde vært enda bedre selvsagt, men kø bil det bli uansett så jeg er litt overrasket over at dette ikke finnes!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

zyp

Disse ABB-laderne med både combo og chademo har allerede en begrenset form av et køsystem; når noen lader fra det ene uttaket så kan du plugge i og trykke start på det andre, men siden de kun kan DC-lade én bil av gangen så vil den bli stående og vente til den andre bilen er ferdig. Du slipper også å oppholde deg ved bilen imens du venter på tur, siden den starter automatisk.

I et kølapp-system slik du foreslår det, hvor lenge skal laderen vente på at du kommer og plugger deg inn når det er din tur? Du vet ikke hvor lenge bilen før deg behøver å lade, så om du ikke venter i bilen så må laderen sløse bort tid andre kunne ha brukt på å lade på å vente på at du kommer tilbake og plugger deg inn. Hva om du ombestemmer deg og drar igjen før det blir din tur, uten å fjerne deg fra køen?

leafnor


Det med SOC gir merverdi i info, og skulle fått enda mer verdi om den som ladet måtte legge inn hvor mye SOC en sikter på. For, om en lader står på 20% og den som lader kjører "Low SOC stratey" og tenker seg å lade til 60%, så bruker han lik eller kortere tid enn den som står på 70% og har en plan om å lade til 90%.

Det beste er tilstrekkelig med ladere, hver EL-bileier sin lader, men det er jo en umulig oppgave  8).
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Rav4_EV

SitatI min kommende Leaf har jeg forstått det slik at status på stasjonen skal vise i infotainment systemet! Det høres lovende ut, men det er ikke veldig nyttig å vite om laderen er opptatt elle ikke.

Tenker at dette er info fra en overivrig selger. Nissan må nok ha orden på Carwings før de kan legge til annen funksjonalitet, spesielt data fra tredjepart.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Panduck

Sitat fra: bjoris på søndag 17. januar 2016, klokken 09:08
DET hadd vært noe, men flere ladepunkt hadde vært enda bedre selvsagt, men kø bil det bli uansett så jeg er litt overrasket over at dette ikke finnes!

Dette er en problemstilling man snart må finne en løsning på. Er det kø til en lader, må da de som står i kø overvåke laderene som hauker for å passe på at de får sin plass i køen? Jeg bare venter på nyheten om at det har politiet har måttet rykke ut for å roe ned folk etter krangel om plass i kø til hurtiglading. Når man ser hva folk får seg til å gjøre av køsninking for å spare noen få minutter å en kø på butikken, sier det seg selv at man kan få sikkelig problem med køing på ladeplasser.

Jeg skal kunne komme til en ladeplass, få min plass i køen, og ikke trenge å kontinuelig passe på om noen prøver å snike seg foran meg.

hemi

Det var kjempestemning når en dame hadde parkert golfen sin på mcdonalds fortum ved ski, og DRATT avgårde i går, den stod der i 2+ timer, og var fullada for lengst, men du får jo ikke ut ledningen siden bilen låser den...

Barnefamilien som skulle til gardermoen var henrykt, samme var han som hadde første dag på jobb og trodde 2timer buffer skulle holde, storey goes on.

Panduck

Sitat fra: zyp på søndag 17. januar 2016, klokken 13:56
Disse ABB-laderne med både combo og chademo har allerede en begrenset form av et køsystem; når noen lader fra det ene uttaket så kan du plugge i og trykke start på det andre, men siden de kun kan DC-lade én bil av gangen så vil den bli stående og vente til den andre bilen er ferdig. Du slipper også å oppholde deg ved bilen imens du venter på tur, siden den starter automatisk.

Dette blir totalt feil måte å løse køing på. Det står en LEAF og venter, og 3 andre LEAF i kø, så kommer en CCS bil og plugger seg til ledig ladekabel?

Om det er 4 ladere med CCS/Chademo og du står som neste person i kø, er det jo ønskelig at du får den neste laderen som blir ledig. Om alle er opptatt, hvilken skal du velge å plugge deg til? Den ene kan ha en som skal lade i 30 minutter, den andre en som skal lade i 5.

Om elbilandelen i Norge skal opp, MÅ det bli en grei køordning på ladere.

Panduck

Sitat fra: hemi på søndag 17. januar 2016, klokken 14:23
Det var kjempestemning når en dame hadde parkert golfen sin på mcdonalds fortum ved ski, og DRATT avgårde i går, den stod der i 2+ timer, og var fullada for lengst, men du får jo ikke ut ledningen siden bilen låser den...

Barnefamilien som skulle til gardermoen var henrykt, samme var han som hadde første dag på jobb og trodde 2timer buffer skulle holde, storey goes on.

Jeg trodde det var laderen som låste den til bilen. Min (chademo) bil kan ikke låse fast en hurtigladekabel. Når ladingen er avsluttet, kan hvem som helst koble fra bilen. Er det annerledes på CCS biler?

hemi

ja golfen f.eks. låser fast CCS kabelen innvendig for at ingen skal stjele den.

Panduck

Sitat fra: hemi på søndag 17. januar 2016, klokken 14:30
ja golfen f.eks. låser fast CCS kabelen innvendig for at ingen skal stjele den.

Forstår at det skal være mulig å låse fast en "portabel" AC ladekabel, det kan jo leaf'en også gjøre. Men om bilen kan låse seg fast til en DC ladekabel som ikke er i bruk, kan man jo få slike problem :|

zyp

Sitat fra: Panduck på søndag 17. januar 2016, klokken 14:23Dette blir totalt feil måte å løse køing på.
Det er helt situasjonsavhengig. Når det er én DC-lader på stedet og jeg er neste i kø så synes jeg det er veldig praktisk å kunne plugge inn og gå og gjøre noe annet imens jeg venter. Om det står en rekke Leafer i kø så vil jeg tro at de allerede opptar parkeringsplassene ved laderen slik at en CCS-bil ikke kan komme og snike.

At dette ikke er en modell som skalerer til ladestasjoner med flere ladere er jeg enig i.

pudderjagar

Me må ha litt tolmodighet med dei som prøver ein hurtiglader for både første og andre gang. Nå i desse vintertider så kjem bilen opp med ei veldig lang ladetid. Men ettersom hurtigladeren varmer opp batteriet med ladinga så går dette mykje fortare og ladetida krymper. Hvis uerfarne sjåfører trur på det første estimatet og stikk for å gjera eit ærend så kan ein fort få sleke tilstandar.

Og så til tråden:
Er da så stor forskjell på ei bensinpumpe og ein hurtiglader når da gjeld køsystem då? Da fungerer jo greit ved bensinpumpa. Då bør jo same system fungere rundt hurtigladaren.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Panduck

Sitat fra: pudderjagar på søndag 17. januar 2016, klokken 18:40
Er da så stor forskjell på ei bensinpumpe og ein hurtiglader når da gjeld køsystem då? Da fungerer jo greit ved bensinpumpa. Då bør jo same system fungere rundt hurtigladaren.

Det er veldig stor forskjell. Når jeg kommer til en bensinpumpe med kø så har jeg relatvit legg for å finne ut hvor jeg bør vente. Om det tar 3 eller 5 minutter for å fylle tanken er ikke det så stor forskjell. Ikke det at jeg har så mye relevant info, av alle de 20 år jeg har kjørt bensinbil har jeg ALDRI noen gang stått i kø for å fylle bensin. Eneste gang jeg har sett kø har vært når en stasjon setter inn "megatilbud" og folk vil stå i en time kø for å spare en hundrelapp. Så desperat var jeg ikke.

Det blir litt annerledes når man kommer til et sted med kø inn mot "pumper" og man ikke vet om bilen på den ene skal stå i 5 minutter eller 1 time. Da må det være en kø inn mot alle "pumpene"

pudderjagar

Men husk at bensistasjonar poppar opp verre enn boblar i ei brusflaske. Og me har hatt bensinstasjonar i mangfoldige år.

Elbilladrarare er nytt og da kostar å byggja ut. Da var ikkje sprekt før i tida når bensinbilen kom heller. Men da kom seg!!

Da vil da nok gjera med elbil også. Me må berre ha litt tolmodighet ei stund enno. Så lenge me får behalda  dei økonomiske fordelane med elbil så vil da værta fleire på vegen. Bilane forsvinn ikkje over natta sjøl om dei ikkje får lada på minutten på ein ladestasjon. Såvidt eg veit så er da ikkje så mange som brukar hurtigladarar enno. Men da går rette vegen der og.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

m0nkey

Sitat fra: hemi på søndag 17. januar 2016, klokken 14:30
ja golfen f.eks. låser fast CCS kabelen innvendig for at ingen skal stjele den.
Dette synes jeg er en dårlig design fra VW. Bilen burde "slippe" CCS kabelen når hurtiglading er ferdig.

Ellers er jeg enig i at et kø-system bør etableres snarest. Mange folk har for lite erfaring med hurtiglading og hva som er optimal bruk av disse (for sin egen lommebok, for sin egen bil, og for andre).

Her er mine forslag:
Bedre skilting rundt laderne. Enten maks parkeringstid eller kun for biler under lading.
- For å unngå at folk setter bilen i fra seg og kommer tilbake lenge etterpå bilen er fulladet.
En måte å forhindre at folk kan legge kabelen på bakken etter endt lading.
- For å unngå at folk legger kabelen på bakken og gjør den ubrukelig.
Oppdatert status oversikt over hurtigladere i bilens infotainment system.
- Slik at folk ikke bruker verdifull batterikapasitet til å kjøre til defekte ladere
Slutt på prising av enkeltladinger
- Dette er vel allerede gjennomført hos Fortum og Grønn kontakt


Det er ikke alle punktene jeg har like gode forslag til hvordan man kan løse dem.
Det gjelder for eksempel punktet om at folk må henge opp kabelen etter bruk.
Jeg opplever fra tid til annen at ChaDeMo støpselet er fylt av snø og is og dermed blir umulig å bruke.
KIA Soul EV Classic (2015)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA