Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Importere elbil fra kina?

Startet av BauDemo, torsdag 15. juli 2010, klokken 00:22

« forrige - neste »

BauDemo

I just uploaded a new version of the nikometer.
- I added a new internal resistance parameter
- fixed the charging currents reporting
- fixed the correct reporting of activated maintenance and initial charge
- some other small fixes.

Find more info and link to download here:
http://www.evmonitor.info/2010/06/i-just-uploaded-new-version-of-think-ev.html
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

El rayo

#1
Det er en ny, meget interessant, mulighet for å måle indre motsand i batterikretsen, kalt Ri. Du finner den nederst i parametermenyen.

På min bil med 48000 km og originalt batteri får jeg 2,5 til 3,2 mohm på første, korte tur.

Veldig interessant å sammenligne med en som har rekondisjonert batteriet og alle andre!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Målingen varierer med regen på og Nikolay har sagt at logging av Ri under lading er meningsløs. Slå av regen er best tror jeg. Man bør se økt motstand i en utladet batteripakke og temperatur har noe å si. Interessant å kunne måle indre motsand i kulda nå til vinteren, ikke at jeg gleder meg særlig til å kunne gjøre det :(
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

#3
Sitat fra: Ken på søndag 13. juni 2010, klokken 10:47
Målingen varierer med regen på og Nikolay har sagt at logging av Ri under lading er meningsløs. Slå av regen er best tror jeg.
OK! Takk, Ken!
Ri verdien man leser av er et gjennomsnitt av 100 målinger.

Skal kjøre samme 80,8 km tur til modellflyplassen og retur med regen på og av og sammenligne. Det regnet i går så da ble det ikke noe av.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Nullstilling av Sist ladet  og sist forbruk  ikke fungere på den nyeste versjonen.
Hvordan nullstilles de parametrene?

Er målingen en gjennomsnitt av 100 målinger? Det høres mye ut.
Kan man endre "sample rate" på de matematisk beregnet parametrene?

Hva betyr delta 5 Ah på logge innstillinger?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

BauDemo

Sitat fra: Ken på mandag 14. juni 2010, klokken 21:37
Nullstilling av Sist ladet  og sist forbruk  ikke fungere på den nyeste versjonen.
Hvordan nullstilles de parametrene?
These should work as before - how did you reset them with the old version? The 5Ah is the resetting treshold. If the remainining Ah is more than 5Ah (or whatever you change it to) the values are added - if the remaining is lower than 5Ah the values are reset.

Sitat fra: Ken på mandag 14. juni 2010, klokken 21:37
Er målingen en gjennomsnitt av 100 målinger? Det høres mye ut.
Kan man endre "sample rate" på de matematisk beregnet parametrene?
The algorithm took me about 2 months to make and figure out - and it would be hard to describe it here in much detail. But if you have any problems with the results it presents - let me know and I will try to make it better.

I will try to summarize a bit of relevant info - hope it will help.
In general - every time a voltage and current value comes from the BMS - these are fed in the algorigthm and then it produces the approximate Ri (internal resistance) value.  This value is reflecting approximately 100 such samples.
This frequency of samples have nothing to do with the frequency of logging values to the log file on the SD card.

To illustrate what Ri is look at the attached screenshot. This is a sample of voltage and current values I took on my Think. If ploted on a scatter graph each  voltage/current pair represents a dot. All the dots can be approximated to a line. The inclination of the line represents the Ri. If the line is horizontal then the pack does not have any Ri - no matter how much current is asked from the pack, the pack is at the same voltage.

In that particular example the formula that would describe the line is:
voltage = 0.065*current + 121.8
This gives us the internal resistance of the whole pack (65mOhm) and the calculated resting voltage (121.8V). 65mOh / 19modules in the pack results in
Ri = 3.4mOhm / module

One last thing - the Ri has no meaning when charging since there is no practical change in current.

Regen though, does not affect the calculation at all.

Hope this clarifies things.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

El rayo

#6
Sitat fra: BauDemo på mandag 14. juni 2010, klokken 22:23
Sitat fra: Ken på mandag 14. juni 2010, klokken 21:37
Nullstilling av Sist ladet  og sist forbruk  ikke fungere på den nyeste versjonen.
Hvordan nullstilles de parametrene?
These should work as before - how did you reset them with the old version? The 5Ah is the resetting treshold.
Ken, jeg har satt delta Ah i config-menyen til 20, for da nulles de verdiene som nikometer-programmet regner ut (=de parameterne som ikke kan lese ut med FR-2000) ved en energimengde (20%) som passer til mitt bruksmønster. Jeg kjører som regel ned til under 20% energi før jeg lader. Klattlading/opportunity charging blir lagt til Sist ladet og det kan virke forvirrende før man skjønner hvordan programmet regner.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Thanks guys. I will try out these parameters again.

I hope we show our appreciation for your efforts Nikolay.
Glad that your proper job pays well!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

#8
Resultat etter langtur med regen på:
Ved flyplassen glemte jeg å lese av når jeg kom fram, men lastet ut først mens bilen "gikk på tomgamg"; 4,3 mOhm. Innbiller meg at verdien øker mens bilen går "på tomgang", men det skal jeg legge merke til i fremtidn.

Hjemme igjen leste jeg med det samme jeg stoppet; 3,2 mOhm, maks strømtrekk på turen 173A (prøvde å holde meg under 150A) og 19% gjenværende kapasitet med 80,6 km på tripptelleren. Var oppe i toppfart, 90 km/t og hadde regen på.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

A 5,3 km trip (35 to 29% energy): 2,3 mOhms
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Baltor

For at Nikometeret skal kunne regne ut dette må en vel ha både stort strømtrekk og lite strømtrekk innefor de siste 100 samples?
Det blir vel et mer unøyaktig resultat hvis vi prøver å kjøre med helt jevnt strømtrekk på f.eks. 100A??
Ca hvor lang tid bruker den på 100 samples?
Jeg målte 2,3 i den ene Thinken, med rekondisjonert pakke, men hadde også andre verdier mens jeg kjørte.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

El rayo

Sitat fra: Baltor på mandag 21. juni 2010, klokken 23:35
For at Nikometeret skal kunne regne ut dette må en vel ha både stort strømtrekk og lite strømtrekk innefor de siste 100 samples?
Ja, slik forstår ihvertfall jeg virkemåten. Måling med lite strømtrekk får man vel idet man starter opp og før bilen er satt i "Drive"?

Trekker forslaget om kontant strømtrekk, det var lite gjennomtenkt  :-[
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Baltor

Det er ikke lett å forstå dette, jeg kjørte nå en tur på ca 40 km (fra 90% og nedover) og fulgte med på Ri hele tiden (hadde verdien i et av de store feltene).
Ri varierte mellom 1,8 og mer enn 4 mOhm. For meg ser det ut til at tallet blir mer stabilt når man slår av regen, men jeg er ikke sikker på dette.
Pen kjøring i 50 sone med regen av ga verdier fra 1,8 til 2,6, ofte ca 2,2. De gangene jeg måtte stoppe helt i lyskryss gikk den først litt ned, så opp igjen til 3,6 etter akselerasjonen. Det så også ut til at verdien ble lavere etterhvert som batteriene gikk oppover fra 15 Celsius til 22 Celsius.

Jeg tror vi trenger en oppskrift på hvordan og når man kan lese av de mest pålitelige verdiene.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

El rayo

Sitat fra: Baltor på tirsdag 22. juni 2010, klokken 14:13
Ri varierte mellom 1,8 og mer enn 4 mOhm.

Jeg tror vi trenger en oppskrift på hvordan og når man kan lese av de mest pålitelige verdiene.

Ja, og den oppskriften er det vi aktive brukere som bidra til.  Nikolay har lagt ned et stort arbeide i denne funksjonen allerede og kjenner han rett kommer det forbedringer etter hvert som flere rapporterer resultat fra sin bil.

Regner med å kjøre den ca 80 km lange ruta igjen denne uka og skal da kjøre uten regen.

Mine verdier ligger stort sett mellom 2,2 og 3,2 mOhm både på kortere og lengere turer. Jeg logger alt til SD-kortet, men synes det er for tidlig å trekke en konklusjon.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Det ble ingen langtur denne uka, men nikometeret viste 2,5 mOhm etter 10 km rolig bykjøring under 100A med mange røde trafikklys, 88 - 78% energi.

13 km i 80-sone med kupert terreng med strøm over 200A ga 3,0 mOhm, 79 - 58%, ene veien og 2,5 mOhm, 58 - 43%, batteritemperatur 31 - 32 grader, andre veien.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA