Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Total bremsesvikt

Startet av Callah, torsdag 25. februar 2016, klokken 21:33

« forrige - neste »

Callah

Jobber i Oljeservicebedriften Baker Hughes og har for tiden begynt å legge merke til hvor mange andre bedrifter som ikke har tatt til vettet og bygget opp ladeplasser for elbiler. Synes det er ganske ikonisk når en oljeservicebedrift legger opp til lading for så mange elbiler. Tror vi har ladeplasser for 8x4 biler kanskje med mer grunnet 3 faset industrikontakt på hver av disse uttaksstasjonene som nesten aldri brukes.

Gjerne kommenter deres arbeidsplass og hvor mange ladeplasser dere har. Ser forøvrig at Schlumberger er ganske kjipe med utbygging på deres hovedbygg som kun har to fungerende ladekontakter...

Skulle gjerne likt å sett litt positiv PR rundt dette hvor Baker skrytes opp i skyene for at de har gjort dette. Er nemlig så mye rivalisering mellom de største servicebedriftene at det kunne skapt driv for at de andre selskapene hadde satt i gang med kraftig utbygging.

PokerFjes

Jeg jobber for Kongsberg Maritime, og de har gjort mye bra for elbilkjøring. Vi har 24stk 16A i hver etasje over 3 etasjer i parkeringshuset, i tillegg til 4 uttak på  uteparkeringen. 76 uttak totalt, men bare 8 av dem er reservert elbil. Det har aldri vært et problem med å få plass, men det blir nok noen flere reserverte plasser etterhvert - når behovet melder seg. Det jobber ca 2000 personer hos oss, og jeg ser ca 30 elbiler til hverdags.
I tillegg så er det ladepunkter til to firmabiler (Golf GTE) og firmabilen (Leaf) fra kontoret vårt i Vestfold.
På dette andre kontoret er det nylig tilrettelagt med reserverte ladeplasser for alle med elbil. Ikke helt sikker på hvor mange, men kanskje 15-20stk.

Hvis det er Schlumbergers kontor i Drengsrudveien i Asker du snakker om, så jobbet jeg der når det ble bygget i 2009. Da snakket ingen om elbiler, og med downturn i oljenæringa så må det nok sitte noen med et miljøhode på pengesekken for at de skal legge penger i ladeplasser.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

leafnor

34 stk Schuko 16A (Montert i 2014 før 10A på schuko ble fastsatt i forskrift) + 1 uttak til bedriftens firmabil (Leaf, tilgjengelig for alle til småturer).
130 ansatte, og omlag 15 EL-biler blant de ansatte nå. Har en ordning der en melder seg inn, og det koster 1000,- i året å lade EL-bil, 200kr for motorvarmer (Motorvarme må bruke tidsur).

Det er de som virkelig har bruk for å lade EL-bilen på jobb som melder seg inn i ordningen. Dvs de med LEAF/Golf/I3 etc som pendler og har 35-50km en veg benytter seg av muligheten. De med Tesla eller som bor 10-20km fra arbeid tar ikke bryet med å gå inn i ordningen. Slik er det ledige stikk om dagene, og potensiale for flere langdistansependlerne om de kjøper seg EL-bil.
Etter hvert som batteriene blir større også på kortdistansebilene, tror jeg det blir mindre og mindre fokus på behovet av lademulighet på jobb.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Electrix

10-15% av parkeringsplassene har shuko-kontakt, de fleste 10A og merket med kun for elbil. Tror det blir ca 30 ladeplasser totalt.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Bjoris

#4
Vi har to Shuko og to 7,4 kWh type 2 med fast kabel, en type 2-2 og en type 2-1.

Flott opplegg som nå stortsett er fullbooket slik at vi bytter i lunchen, men det er gratis og det faller enkelte tungt for brystet. Nå betaler en bedrift veldig lite for strømmen, men det tvinger seg nok frem ved videre ekspansjon. Rettferdighetssansen er stor, eller var det misunnelsen ?:)

Det som er dumt med fast betaling er feks når du kjører Tesla og snart andre langdistanse elbiler at du sjelden trenger å lade, men feks fredag når du skal på hytta er det gull verdt, men da blir det veldig dyrt om en fast betaler 1000 feks
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Ingeniøren

#5
Hos oss er vi vel rundt 1500. Pr i dag har vi ca 35-40 ladeplasser, som det er kamp om - nytter ikke komme etter 7:00 og tro du får plass der. Nytt P hus, som nettopp er åpnet får dog 100 ladeplasser, så da blir det flust med plasser. I tillegg har vi rundt 10 el-lånebiler for daglige småturer av type eUp og Leaf ++.

Synes det legges godt til rette for el-bil hos oss, og en viktig grunn for at jeg valgte elbil selv  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Bjølseth1

Xxxxxxx kommune (elbil hater kommune) 8000 totale ansatte. 0 ladestasjoner. Sikkert 10 % som har elbil
Jo hei å det går

acenta

Ingeniøren

Sitat fra: Bjølseth1 på søndag 17. januar 2016, klokken 10:03
Xxxxxxx kommune (elbil hater kommune) 8000 totale ansatte. 0 ladestasjoner. Sikkert 10 % som har elbil

Du er nok ikke alene som jobber i kommune og stat og opplever dette. Har nok noe med fradrag og støtteordninger for dette som om seg private utnytter til fulle...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jkirkebo

Sitat fra: bjoris på søndag 17. januar 2016, klokken 08:48
Det som er dumt med fast betaling er feks når du kjører Tesla og snart andre langdistanse elbiler at du sjelden trenger å lade, men feks fredag når du skal på hytta er det gull verdt, men da blir det veldig dyrt om en fast betaler 1000 feks

Bare hvis det er manko på plasser. Er det mer enn nok plasser er det da bare å lade der i hverdagen også istedenfor hjemme, så får man valuta for pengene ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Go-carter

Plan- og bygg i Oslo, her har vi fire ladeplasser som går på rundgang via et lånesystem. 4-500 ansatte, merker at behovet for flere er stort :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hemi

min arbeidsgiveM jobber med med å ordne 400V 3 fas ut siden jeg får meg tesla straks ;)

Hjelper nok være med å starte sjappa.

Tbeinet

4 plasser, sikkert 40 elbiler. Driver og bytter og styrer midt på dagen. Jeg kunne gjerne betalt for å få fast ladeplass. På vinteren så er jeg avhengig av noen timer lading for å komme komfortabelt fram og tilbake.

Ingeniøren

#12
Nytt P-hus innviet på jobb på mandag. 100 plasser og ladebokser så langt øyet rekker - og allerede godt belagt. Forbeholdt elbil og ladbare hybrider frem til 9:00, hvorpå fossiler kan fylle inn - slik skal det være  :)
Kun 16A type 2, som reduserer til 8-9A etter som flere kobles på, da kabel inn setter en grense, men det holder for de fleste :-)

Den som er badet i salt suppe er min...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

THE

Her er det ingen ladeplasser, ingen planer om ladeplasser, og bedriften har bestemt at det ikke skal være ladeplasser. Det var ikke mulig å få satt opp ladestasjon selv om jeg ville ta kostnaden selv eller betale for ladetilgang.

Det hører med til historien at vi flyttet inn i nytt bygg i høst. Det er satt opp en helt ny 400V TN nettstasjon på den nye parkeringsplassen ved bygget.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Sungrazer

Vi er vel rundt 200 totalt, hvorav rundt 30 registrerte el-biler fordelt på 14 ladeplasser spredt rundt om i diverse parkeringshus og på yttervegger.

Det er ganske håpløst å få ladeplass, og noen av parkeringsplassene er ikke reservert el-bil i tillegg. Når man da i tillegg har enkelte som har vondt for å akseptere el-bil benytter de plassene med lademulighet, selv om det er andre plasser uten lademulighet ledig, blir det ekstra kjedelig.

Jeg syns leafnor sin løsning hørtes fornuftig ut og skal lufte dette med de andre som har el-bil her på jobb.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA