Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Audi A3 e-tron

Startet av TB, torsdag 25. februar 2016, klokken 00:58

« forrige - neste »

TB

Var ute ved kunde igår, 14.1. Det er kaldt på austlandet om dagen, så satte bilen på lading.

Når eg ser på OVMS loggen blir det rapportert litt uvanlige data:

Lading går gradvis nedover mykje før enn normalt. Frå 13 til 12 A alt ved 77% Soc.

Kl 11.24.07 er Soc 85%, lading er redusert til 5A. Kl 11.25.09 er det 94% Soc
Vises tydleg i grafen. Nivået går stabilt frå 94 til 100%

Er dette pga. kaldt batteri? I følge OVMS var batteritemp mellom 1 og 2 grader.
Når eg kobla bilen på lading heime, med 7A blir det samme reduksjon frå 92%, som stemmer bra med lading før på dagen.

Det er tydleg at BMS tek høgde for temperatur i batteri - ikkje berre for hurtiglading, men og for normal lading.

Men, det stemmer ikkje med info gitt i annan tråd - her er det oppgitt 25A ved -10℃ for hurtiglading, dvs 350 V?
Dette blir ca 8,5 kW - dvs mange gonger meir enn AC laderen kan levere.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26132.msg444750.html#msg444750

Tydlegvis er BMS meir forsiktig ved AC lading enn hurtiglading?

Kan og legge til - når eg reiste heimover idag var det begrensa regenerering sjølv om Soc var ca 60%. Har ikkje tenkt over dette før. Håper det går over ved varmere vær.

Km stand er 48 500 km p.t.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Rav4_EV

Regner med at kurven din viser AC spenning i forsyning og ikke DC spenning på batteriet under lading. Har vært mer interessant med batterispenning.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

vviking

Jeg leste et sted at Litium batterier blir ødelagte når de lader når de er kalde. "Selv om pakken ser ut til å lade på vanlig måte, kan plating av metallisk litium oppstå på anoden når temperaturen er unner frysepunktet. Plating er permanent og kan ikke fjernes med sykling. Batterier med litium plating er mer sårbare for svikt dersom de utsettes for vibrasjon eller andre stressende forhold."
Varmer bilen batteriene når de er for kalde om vinteren?

TB

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 16. januar 2016, klokken 09:53
Regner med at kurven din viser AC spenning i forsyning og ikke DC spenning på batteriet under lading. Har vært mer interessant med batterispenning.

Stemmer, det er AC spenning inn. OVMS støtter ikkje visning av batterispenning i dagens versjon.
Lørenskog

TB

Sitat fra: vviking på lørdag 16. januar 2016, klokken 10:09
Jeg leste et sted at Litium batterier blir ødelagte når de lader når de er kalde. "Selv om pakken ser ut til å lade på vanlig måte, kan plating av metallisk litium oppstå på anoden når temperaturen er unner frysepunktet. Plating er permanent og kan ikke fjernes med sykling. Batterier med litium plating er mer sårbare for svikt dersom de utsettes for vibrasjon eller andre stressende forhold."
Varmer bilen batteriene når de er for kalde om vinteren?
Interessant - kan tydleg virke som at BMS tek hensyn til låg temperatur.

Etter det eg kjenner til har trillingene ingen aktiv varmefunksjon. Batteri blir varma av bruk, det vises i OVMS. Men, når det er kaldt som no blir det ikkje så mange grader.

Det er og ein luftkanal frå klima / AC til batteripakka, denne brukes for å kjøle under hurtiglading. Om den og brukes for å varme er eg usikker på - trur ikkje det. Under normal / AC lading er det ingen varmefunksjon - anna enn at batteri blir litt varma av ladeprosessen.
Lørenskog

pwb

Sitat fra: TB på lørdag 16. januar 2016, klokken 10:21

Det er og ein luftkanal frå klima / AC til batteripakka, denne brukes for å kjøle under hurtiglading. Om den og brukes for å varme er eg usikker på - trur ikkje det. Under normal / AC lading er det ingen varmefunksjon - anna enn at batteri blir litt varma av ladeprosessen.

Iflg andre forum så skal denne fungere som batterivarmer på i-miev i USA/Canada. Men om det er sant vet jeg ikke.

MEM76

Under konstant amper delen av ladingen så begrenser laderen strømmen:
* 2C over 40 °C
* 2,5C ved 12-39 °C
* 1C ved 0-11 °C
* 0,5C under 0 °C

C=50A

Ved konstant volt delen av ladingen, så er det batteriet kjemiske prosesser som begrenser stømstyrken. Denne prosessen går senere ved lav temperatur..

SitatEr dette pga. kaldt batteri?

Så korte svaret er ja, men med normal-lading vil du ikke merke det før du kommer i konstant volt delen av ladingen..
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

evole

Sitat fra: MEM76 på lørdag 16. januar 2016, klokken 19:05
Under konstant amper delen av ladingen så begrenser laderen strømmen:
* 2C over 31 °C
* 2,5C ved 12-30 °C
* 1C ved 0-11 °C
* 0,5C under 0 °C

C=50A
Hvor har du denne informasjonen fra?

Jeg mener du også tidligere har skrevet at hurtiglading begrenses ved batteritemperatur under 12 °C, mens fra et annet gammelt innlegg fant jeg følgende:
Sitat fra: Mr.Zero på torsdag 06. desember 2012, klokken 22:11I disse kalde tider er det greit med litt info om hurtiglading vs temperaturer. Les og beregn litt ekstra tid.. ;) Infoen er sakset fra et trilllingkurs-kompendie.

Two special relays inside the battery allow connection of the traction battery for quick charging. These relays are controlled by the EV ECU after dialogue with the quick charger has been established. When the battery is 80% charged, these two relays open the traction battery-quick charger link.

In order to guarantee traction battery life, thermal protections are in place to limit the charge current's intensity depending on the temperature:
-25°C: no charge (0A)
-20℃): 10A
-10℃): 25A
   0°C: 50A
10℃): 125A

30℃: 125A
40℃): 100A
50℃): 50A
59℃): 20A
60℃: no charge (0A)

Dette er jo svært interessant å kjenne til. Jeg har Canion installert på mobiltelefonen, og har mulighet for å lese av batteritemperatur der, men ytterst sjelden jeg bruker appen.

Ned mot -5 °C ville jeg nok vært komfortabel med å legge ut på "langtur" med hurtiglading, men under det tror jeg det kan bli vanskelig å få høy nok batteritemperatur. Særlig gitt forventet ventetid i ladekø.

MEM76

Sitat fra: evole på lørdag 16. januar 2016, klokken 19:13
Hvor har du denne informasjonen fra?

.....

Dette er jo svært interessant å kjenne til. Jeg har Canion installert på mobiltelefonen, og har mulighet for å lese av batteritemperatur der, men ytterst sjelden jeg bruker appen.

Har den med overvåke flere ladninger (men husket feil på høy temp-grensen, den er nå rettet).

Jeg har gått inn i databasen til Canion, og analysert maks og min temp på alle batteriene  samt strøm og spenning under lading. Jeg har ikke fått testet på veldig kalde temperaturer...

Jeg har ikke sjekket celle for celle grensen for 1C lading, så den temperaturen er gjennomsnittet av batteriet.. Disse endringen er ganske tydelige.. Batteritemperaturene lagres hvert minutt, og spenning og strøm hvert sekund.

Har sjekket, og jeg har i gjennomsitt en temperaturdifferanse i batteriet på nesten 6 grader over ca 4 tusen målinger. Antar med at canion viser gjennomsnittet av disse sensorene.
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

evole

Jeg sjekket tilfeldigvis batteritemperaturer i Canion før jeg parkerte bilen i garasjen i kveld. Cellene varierte fra 2 til 8 grader, mens snittet var 5 grader. Utetemperaturen var rundt -10.

Har du tips til bruk av Canion? Har du egen enhet kun til Canion? Jeg vurderer å kjøpe et nettbrett, som jeg kan bruke permanent til Canion.

Min erfaring med Canion er ikke kun positiv. Jeg opplever ofte ustabil Bluetooth-tilkobling. I tillegg suger appen strøm (fra mobiltelefonen - lader aldri den i bilen). Totalt sett synes jeg det blir for mye knoting. På lengre turer foretrekker jeg også å bruke mobilen til å sjekke om hurtigladere er ledige. Kartnavigasjonen er dessuten bedre på mobilen enn i bilen.

PionerThink

Hvor langt hadde du kjørt når du sjekket disse temperaturene på battericellene?
Har tenkt litt på dette med lading av batteriet, og om en kanskje burde programmere den til å starte på natta for at batteriet skal ha litt temperatur når man begynner å kjøre på morran? Har jo muligheten til å forvarme(i-Miev), så det trekkes jo fra batteriet under denne prosessen, som igjen varmer det opp litt vil jeg tro?
Har bare registrert at den første streken på guessometeret forsvinner veldig fort etter forvarming fra full-ladet batteri :(
Ideelt så burde en kanskje forvarme en halv time, så la bilen få "toppe" opp en halv time for å ha max kapasitet, men da er jo nesten bilen like kald igjen ;D
Noen som har prøvd litt forskjellig her?
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

evole

Det var etter en lite representativ dag. Kjørte nok mellom fire og fem mil fordelt over like mange timer og enda flere etapper.

Bilen min har ikke forvarming, men det høres jo rart ut dersom forvarmingen krever mer effekt enn laderen kan levere.

Å sitte i kald bil plager meg ikke stort. På turer innenfor rekkevidden til bilen har jeg alltid varmeapparatet på full effekt. På lengre turer slår jeg av varmen og kler meg heller godt.

pwb

Sitat fra: evole på tirsdag 19. januar 2016, klokken 13:40

Bilen min har ikke forvarming, men det høres jo rart ut dersom forvarmingen krever mer effekt enn laderen kan levere.

Varmeren er på 5kw.

PionerThink

Hvis varmeren er på 5 kw så er vel det mer enn hva 10 A lader klarer å levere under forvarming vil jeg tro ::)
Derfor tappes fremdriftsbatteriet i tillegg under denne prosessen og man får mindre rekkevidde som resultat :(
I dag hvor det var 12 minus forvarmet jeg to ganger, og det var ikke mer enn etter en drøy kilometer at første strek på guessometeret forsvant. Kan legge til at jeg kjørte med varmen på, men er allikevel overrasket at det blir så stor reduksjon på rekkevidden.
Må prøve ut litt og se hva som er optimalt her for både å kunne forvarme og ha litt rekkevidde ;D

P.S. Hvis man ser på P = U x I, og tar en utregning med 5000 W og deler på 240V så får man ca 21 A. Dette er jo mer enn det dobbelte av hva laderen leverer. Det må jo tappes av fremdriftsbatteriet for at dette skal gå opp ::)
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

Mr.Zero

Varmeren er på 4200W i følge tekniske data på Peugeot ion. Bruker for så vidt nok strøm, det..hehe..
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA