Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forsikring E-up

Startet av FrkMia, onsdag 24. februar 2016, klokken 23:16

« forrige - neste »

FrkMia

Og jeg er positiv overrasket!
Skal sies at jeg bor landlig. Flere bakker her jeg bor og naboene kjøper 4 hjullstekk. Var veldig skeptisk til elbil oppi her, redd for å ikke komme frem på vinteren. Derfor var piggdekk en selvfølge. Til nå krabber den rett opp! Ingen problemer der. Rekkevidde er som jeg trudde når det er kalt. Kjører daglig 30 km. Tur/retur jobb, og har rett under "halv tank" når jeg kommer hjem (-11)
Var forberedt på å fryse nå på denne tia, men gjør ikke det. Forvarmer og morran så det er deilig! Ingen strøm på jobb, så der kjører jeg i kald bil. Har varm jakke og lue, men alikevel helt greit. Sparer ikke på varmen, kjører bånn pinne  ;D
Uansett veldig fornøyd med min store lille bil! Så enkel men alikevel så genial!

Er lite skryteinnlegg!
2015 I-MiEV

evole

Og apropos vinter. Særdeles nyttig informasjon (for meg) om hurtiglading og batteritemperatur:
Sitat fra: Mr.Zero på torsdag 06. desember 2012, klokken 22:11I disse kalde tider er det greit med litt info om hurtiglading vs temperaturer. Les og beregn litt ekstra tid.. ;) Infoen er sakset fra et trilllingkurs-kompendie.

Two special relays inside the battery allow connection of the traction battery for quick charging. These relays are controlled by the EV ECU after dialogue with the quick charger has been established. When the battery is 80% charged, these two relays open the traction battery-quick charger link.

In order to guarantee traction battery life, thermal protections are in place to limit the charge current's intensity depending on the temperature:
-25°C: no charge (0A)
-20℃): 10A
-10℃): 25A
   0°C: 50A
10℃): 125A

30℃: 125A
40℃): 100A
50℃): 50A
59℃): 20A
60℃: no charge (0A)

tomrh

Sitat fra: FrkMia på fredag 15. januar 2016, klokken 23:07
Derfor var piggdekk en selvfølge.
Litt nysgjerrig på hvilke piggdekk dere kjøpte? Vi har også piggdekk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

FrkMia

Sitat fra: tomrh på lørdag 16. januar 2016, klokken 19:23
Sitat fra: FrkMia på fredag 15. januar 2016, klokken 23:07
Derfor var piggdekk en selvfølge.
Litt nysgjerrig på hvilke piggdekk dere kjøpte? Vi har også piggdekk.
Da vi kjøpte bilen i høst, fikk vi høre av forhandler at det kun var en type piggdekk å få til denne bilen. Husker ikke i farta hva disse het.  ::)
2015 I-MiEV

tomrh

Sitat fra: FrkMia på lørdag 16. januar 2016, klokken 21:55
Da vi kjøpte bilen i høst, fikk vi høre av forhandler at det kun var en type piggdekk å få til denne bilen. Husker ikke i farta hva disse het.  ::)
Da har dere nok Yokohama.
Høres lovende ut at du er så fornøyd med framkommeligheten! :) Vi skiftet til pigg i desember siden den slet endel på hålka, vi bor også på landet og strøing og brøyting er så som så på en privat vei. Kona vil komme seg fram, og som litt i overkant interessert i bil fikk jeg ordnet med bittelitt bredere felger og beste sort piggdekk (Nokian Hakkapeliitta 8 8) ). Men med den grønne vinteren vi har hatt, har vi ennå ikke fått erfart hva de duger til.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

pwb

Blir nok piggdekk neste år på oss også ja, i år er det helt forferdelig glatt. Polert is/snø av alle piggfrie dekka gjør det helt utrolig glatt her hos oss i hvertfall. Det er ett nerderlag å måtte ligge under fartsgrensa men når man må slå av antispinn for å i det hele tatt komme seg frem på svingete vei så må man bare sette ned farten. Opplevd flere ganger på Stensrud at antispinnen setter inn og bilen er nede i 15-20km når man er ute av svingene. Av og til er det så jævlig at man må legge seg utenfor hjulspora for å få litt feste så man klarer å komme seg frem. Hvorfor strøs det ikke? Har man ikke lenger strøbiler siden man salter så mye? Hvis man ikke har utstyr for å strø, hvorfor bruker man ikke salt som virker ned til -20. Opplevd flere ganger på vei til Sverige (ikke med elbil) om Kongsvinger at det er dritglatt og rundt 10 minus hele veien fra oslo til man nærmer seg Kongsvinger, kommer man til Kongsvinger så er det gjerne litt kaldere men der salter de så veien er bar. Hva er det de bruker på Kongsvinger som man ikke har tilgang til rundt Oslo? Har vegvesenet en policy om at det skal være en ulykkesbelastet strekning opp til gardermoen siden de lar det være så glatt?

runarh

Har samme erfaring etter noen mnd med kaldt vær. Kjører ikke så langt hver dag, men forvarmer og har fortsatt holdt varmen underveis, (- 15 i dag). Kjører piggfritt , og dere som har vært i Larvik (bakkebyen) vet at det kan være utfordring vinterstid, men har fortsatt ikke hatt problemer med å komme fram.
Mitsubishi i-Miev 2015
Mazda 6 2006
Larvik

FrkMia

Sitat fra: runarh på mandag 18. januar 2016, klokken 12:54
Har samme erfaring etter noen mnd med kaldt vær. Kjører ikke så langt hver dag, men forvarmer og har fortsatt holdt varmen underveis, (- 15 i dag). Kjører piggfritt , og dere som har vært i Larvik (bakkebyen) vet at det kan være utfordring vinterstid, men har fortsatt ikke hatt problemer med å komme fram.

Så fint å høre at de kommer seg frem på piggfrie dekk også. Hører så mye negativt nå om dagen om disse bilen når det gjelder vinteren.
Når man vet hva man har og hvor langt man kommer er det en flott og perfekt bil!  ;D
2015 I-MiEV

Beamer Screamer

Jeg er også blant de som synes trillingen er en helt fin vinterbil. Kjører man etter forholdene og vet hva slags bil man kjører kommer man seg helt fint frem. Siden rekkevidden ikke er et problem for oss kjører vi med max varme hele tiden pluss at vi forvarmer med Defa'n og da sitter jeg komfortabelt med åpen jakke i bilen selv ned mot 15 kuldegrader.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

psyfoon

Jeg har også hatt en fin vinter hittil i min i-miev, varmeapparatet er tilstrekkelig selv ned til -20 og den blir raskere varm enn noen annen fossilbil jeg har eid. Forvarming er også genialt! Fremkommeligheten er rett og slett imponerende (det må være sperre på trilling vel?? Spinner alltid på begge bakhjulene). Jeg kjører med Conti6 piggfritt og bor på landet med is og vekslende kjøreforhold men fortsatt ikke hatt antydning til trøbbel. Eneste er at den har lite grep på forhjulene ved dårlig brøytet vei, slaps og saltsnø, da sporer den mye og man må tilpasse hastigheten. Så elbil på vinteren har gått mye bedre enn forventet. Og jeg har eid ca. 35 biler så jeg har godt sammenligningsgrunnlag. Men jeg er glad den har antispinn/antiskrens for å si det sånn!  ;D
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Mr.Zero

Sitat fra: psyfoon på mandag 18. januar 2016, klokken 23:46
Jeg har også hatt en fin vinter hittil i min i-miev, varmeapparatet er tilstrekkelig selv ned til -20 og den blir raskere varm enn noen annen fossilbil jeg har eid. Forvarming er også genialt! Fremkommeligheten er rett og slett imponerende (det må være sperre på trilling vel?? Spinner alltid på begge bakhjulene). Jeg kjører med Conti6 piggfritt og bor på landet med is og vekslende kjøreforhold men fortsatt ikke hatt antydning til trøbbel. Eneste er at den har lite grep på forhjulene ved dårlig brøytet vei, slaps og saltsnø, da sporer den mye og man må tilpasse hastigheten. Så elbil på vinteren har gått mye bedre enn forventet. Og jeg har eid ca. 35 biler så jeg har godt sammenligningsgrunnlag. Men jeg er glad den har antispinn/antiskrens for å si det sånn!  ;D

Min tekniske info og ikke minst praktisk erfaring tilsier at det ikke er noen mekanisk sperre av differensialen på trillingene. Slå av ESP, stopp i en bakke og brågi gass. Vips - så står det ene hjulet og spinner.. ::)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

TB

#11
Sitat fra: Mr.Zero på tirsdag 19. januar 2016, klokken 08:03
Min tekniske info og ikke minst praktisk erfaring tilsier at det ikke er noen mekanisk sperre av differensialen på trillingene. Slå av ESP, stopp i en bakke og brågi gass. Vips - så står det ene hjulet og spinner.. ::)

Heng samman med enkel konstruksjon av reduksjonsgir / differensial? Teknisk mulig å lage sperre, det var ikkje ein del av dette prosjektet når Mitsubishi laga den  ;D
Edit: Mitsubishi har faktisk lagt inn sperre...
Edit: Etter lang tråd er det avklart ESP har ein viss sperrefunksjon, men ingen mekanisk sperre.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

psyfoon

#12
Sitat fra: Mr.Zero på tirsdag 19. januar 2016, klokken 08:03
Sitat fra: psyfoon på mandag 18. januar 2016, klokken 23:46
Jeg har også hatt en fin vinter hittil i min i-miev, varmeapparatet er tilstrekkelig selv ned til -20 og den blir raskere varm enn noen annen fossilbil jeg har eid. Forvarming er også genialt! Fremkommeligheten er rett og slett imponerende (det må være sperre på trilling vel?? Spinner alltid på begge bakhjulene). Jeg kjører med Conti6 piggfritt og bor på landet med is og vekslende kjøreforhold men fortsatt ikke hatt antydning til trøbbel. Eneste er at den har lite grep på forhjulene ved dårlig brøytet vei, slaps og saltsnø, da sporer den mye og man må tilpasse hastigheten. Så elbil på vinteren har gått mye bedre enn forventet. Og jeg har eid ca. 35 biler så jeg har godt sammenligningsgrunnlag. Men jeg er glad den har antispinn/antiskrens for å si det sånn!  ;D

Min tekniske info og ikke minst praktisk erfaring tilsier at det ikke er noen mekanisk sperre av differensialen på trillingene. Slå av ESP, stopp i en bakke og brågi gass. Vips - så står det ene hjulet og spinner.. ::)

Enig i resonnementet ditt, men ta en titt på denne videoen:


Jeg har selv kjørt og eid så mange bakhjulstrekkere og sett andre sladde på snøføre, men i denne videoen ser man tydelig at begge bakhjulene er med hele tiden, selv når den tar i gang etter sladden. Man kan se innimellom at venstre bakhjul har lavere hastighet enn høyre i samme situasjon men for meg så tilsier dette at det må være noe sperrevirking, kanskje 10-25%. Det forklarer også den ekstreme sladdevilligheten, uten antispinn går den sidelengs umiddelbart ved pådrag og hvis man leker på parkeringsplass kan den stå og snurre rundt og rundt med forhjulene på samme sted selv med lav hastighet. Dette var umulig på f.eks en 96 BMW 316i compact jeg hadde, men når jeg monterte diff med 25% sperre så gikk det lekende lett og jeg synes i-miev oppfører seg veldig likt denne med antispinn av. Jeg har også prøvd med godt grep på ene bakhjul og glatt på det andre og trillingen tar bedre tak enn de BMW'ene jeg har eid uten sperre som nesten umiddelbart mister all hastighet.

Jeg blir veldig overrasket hvis trilling har en 100% åpen diff.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

tomrh

Du har rett psyfoon, i-MiEV har såkalt limited slip differential, se f.eks. spec her: http://www.cars.com/mitsubishi/i-miev/2012/standard-equipment

Se hvordan det virker:

Altså oppnås best framkommelighet ved å slå av esp.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

psyfoon

Sitat fra: tomrh på tirsdag 19. januar 2016, klokken 23:48
Du har rett psyfoon, i-MiEV har såkalt limited slip differential, se f.eks. spec her: http://www.cars.com/mitsubishi/i-miev/2012/standard-equipment

Se hvordan det virker:

Altså oppnås best framkommelighet ved å slå av esp.

Takk for oppklaringen, da hadde jeg heldigvis rett  ;D
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA