Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?

Startet av Petter Engersand, onsdag 24. februar 2016, klokken 13:20

« forrige - neste »

Petter Engersand

Ønsker tips på kjøp av ekstra ladekabel slik at jeg slipper å bruke den som ligger i bilen, hjemme.

Evt en ladestasjon /hurtiglader hjemme.

Forslag?

kalea

Dette tok jeg opp med forhandler.
Det var overhodet ingen problem å få en ekstra ladekabel til bilen, men den koster kr. 7 500,-.
Da er det heller verd arbeidet med å kveile sammen kabelen for hver gang du skal ut.
Ulempen synes jeg er den samme som du synes. En annen ulempe er at det er populært å stjele disse kablene så om den ikke står på ladning inne i en garasje så står en ganske utsatt for de som vil ha en billig ladekabel.
Selv om det går å låse kabelen i inntaket så tviler jeg på om det er så mange som låser disse.
2016 Mitsubishi Outlander PHEV - Instyle+

PhevVest

Hvor ofte har du bruk for en ekstra kabel?
Skal ha et stort behov for å bruke så mye penger på en slik - hver lading gir tross alt bare 2-5 mil kjørelengde (vinter/sommer).
Selv har jeg aldri med kabelen de få gangene jeg er på lengre turer - trenger jeg strøm til oppvarming av bilen etc. bruker jeg heller Charge og Save knappene.

Hvis du har anledning til daglig lading på jobb el.l. - så kan det nok forsvares.
Men regn ut hvor mye du må bruke kabelen til 7500,- før du har tjent den inn...

aaa3

Originalkabelen min henger fast i garasjen.
Jeg har stor nytte av en justerbar kabel som ligger i bilen. Da kan jeg få ladet på lav strømstyrke der det er dårlig anlegg, og 16 A der anlegget tåler det (er tilbakeholdende med å bruke 16A fra Schuko). De koster fra kr. 4390, se her: http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Lader_mest_borte_med_16A
Og så har jeg en mode 3 kabel i bilen, den bruker jeg veldig mye. Koster bare kr. 1390 og sikrer trygg 16A lading fra de nye ladestolpene. Se her: http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Mode_3_lading_fra_nye_typen_ladestolper

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA