Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sikkerhetsproblemer i Nissan Leaf

Startet av Muffinman, onsdag 24. februar 2016, klokken 12:51

« forrige - neste »

elbilmanne

Jeg har en P85D med vinterpakke, levert mai 2015. Mine dyser er justerbare. Trer forsiktig en knappenål inn i dysehullet, og styrer den dit jeg vil ha strålen. Hadde tidligere problemer med at jeg fikk tørre felt på ruta når jeg kjørte på motorveien i høy hastighet, men har fått korrigert dette ved å stille strålene litt høyere på ruta. Vinden presser dem som nevnt tidligere ned i høyere hastighet. Det er litt knot å justere, da det er vanskelig å treffe dysene med nåla, og små justeringer gir store utslag. Lettere å komme til om man kjører viskerene i serviceposisjon (les: umulig å komme til om man ikke gjør dette).
Jeg holder med at andre biler har bedre spylerdyser. Hadde en volvo en gang som pent dusjet hele ruta på en gang. Eneste jeg savner med den bilen.  ;D

Lynet

Er det noen prøvd å montere et ombyggingssett til spylersystem slik at man får spyleren på pusserarmen slik som det er på Think?
Slangen kommer opp like ved der venstre pusserarm starter så det skal ikke være noe problem å føre slangen fremover pusserarmen.
Her er et eksempel: http://www.amazon.com/Dorman-924-5101-Wiper-Nozzle/dp/B007QTCI3U
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

cra

Vet ikke om noen tør prøve det, men kunne det fungere å lage et lite hakk i kanten på hullet i dysa? Slik at strålen kanskje splittes/spres litt? Vil tro det ikke skal så veldig mye til.

Ellers hadde det vært snasent med en motor som justerte trykket etter hastighet på bilen slik at dysene traff noenlunde greit både i lav og høy hastighet. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

nortrahof

#33
Sitat fra: GeirHM på torsdag 04. februar 2016, klokken 18:11

Jeg har også et slikt tørt trekantet felt mellom viskerne! Og jeg har lenge tenkt at spyleren lengst til høyre ( fra sjåførsetet altså) ikke kaster vannet bredt nok, eller at det er feilstilt. Det gjør at selv når bilen står stille har jeg antydning til dårlig vasket rute mellom viskerne! Hva gjorde du for å få dette fastslått?


Jeg viste bilen med denne "trekanten" til TM og spurte om det skulle være slik? - Det skulle det ikke!
De prøvde først å endre litt på innfestingen av dysene slik at spruten traff lenger ned på ruten. Dette hjalp ikke.
Jeg så da at det var forskjell på spredingsvinkelen i de 2 dysene. Sa at jeg ønsket 2 stk. av de med best spredning. Dette skulle de etterkomme!

Dersom disse dysene er et "originalt blindspor", har jeg planer om å montere dyser som sitter på viskerarmen. SWF har slike med 4 justerbare dyser på hver arm http://www.ebay.de/itm/SWF-WASCHWASSERDUSE-WISCHWASSERDUSE-SCHEIBENREINIGUNG-105884-/262230321570?hash=item3d0e2529a2:g:ggYAAOSw8-tWY5Mq. Da må man også feste en slange til armen.
Har dette systemet på 3 viskere på en Hymer integrert bobil - og det virker kjempefint!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Muffinman

Litt mer "livserfaring" her nå, og ser at dysene på den nye bilen slettes ikke fungerer så bra som jeg trodde oppe i fart. Da blir et område fra midt på ruta og opp - i synsfeltet - ikke rent. Må passe på å spyle når man kjører veldig sakte.

Loaneren jeg har derimot har samme dysene, men de treffer lengre opp på ruta slik at stort sett hele ruta spyles. Men vinkelen er slik at store deler av spylevæska reflekteres fra vinduet og forsvinner videre bak over bilen. Dette skjer til og med i brukbar fart. Mye spylevæske sløses altså vekk. Problemet er at vinkelen mot ruta er for liten; dysene er montert under panseret og står nesten paralellt med vinduet. Hvis man monterer dyser _oppå_ panseret og litt fram slik at vinkelen økes er problemet løst. Noen som tar boremaskina fatt og gjør en aldri så liten pilotmod  ;D

MrBacardi

Jeg har en 2016-bil uten vinterpakke, og opplever spylingen som god. Nesten på tysk nivå. Både mengden og spredning er bra, treffer også bra i motorveihastighet.

(Har kjørt flere Model S med vinterpakke og disse har som flere andre bekrefter veldig "spinkel" stråle uten noen særlig grad av spredning. Mindre bra å bruke i praksis.)
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

rsomby

Sitat fra: MrBacardi på søndag 28. februar 2016, klokken 18:44
Jeg har en 2016-bil uten vinterpakke, og opplever spylingen som god. Nesten på tysk nivå. Både mengden og spredning er bra, treffer også bra i motorveihastighet.

(Har kjørt flere Model S med vinterpakke og disse har som flere andre bekrefter veldig "spinkel" stråle uten noen særlig grad av spredning. Mindre bra å bruke i praksis.)

Ok, så da er det håp om at de har funnet noe som virker. Bra. Er det noen andre med 2016 bil som kan bekrefte eller avkrefte dette? Har spylerdyser på listen over ting som må utbedres på neste service.

nortrahof

Nå har jeg fått alternative spylerdyser til å feste på armen. Utvalget av dyser for bred arm var ikke slik som for "standardarmer". Jeg fant en armdyse med 3 justerbare dyser. Disse spyler ikke på begge sider av viskerbladet - men jeg ville forsøke dem allikevel.

Er spesielt plaget med spyling nede i midten og til høyre. Hadde planer om å bytte begge sprededyser (har TMS D-modell med "nye" sprededyser). TM har forsøkt 3 ganger å forbedre dette, uten å lykkes helt. Sist byttet de dyser.
Jeg ønsker å gjøre minst mulig inngrep på bilen, slik at den kan tilbakebygges til original tilstand om ønsket. Derfor valgte jeg å beholde sprededysene og heller installere en 3. dyse på ene armen. Dette ser ut til å virke bedre!!!
Den nye dysen ble montert på viskerarmen på høyre side like under knekken på armen. Armen forandrer vinkel i knekken. Da får den ekstra dysen feil vinkel. Plasseringen viste seg å være god!

Jeg monterte et T-stykke med tilbakeslagsventil (som de originale dysene har). Det demper nok væskemengden - men er mulig å skifte ut med et uten tilbakeslagsventil om det erfaringsmessig er påkrevet?
Som bildet viser, har jeg laget en avtapping etter første dyse.

Den nye slangen er av den tynneste typen (ca. 6 mm.Ø) og er ført opp på baksiden av viskerarmen. Den er stripset fast med 3 sorte strips hvorav en er fastet i fjæren på baksiden av viskerarmen. Således er dette helt skjult når viskerne ikke er i bruk og lite synlig ellers ved viskerne i bruk.


VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

mr.rs4

#38
Knall bra. Da kan man bare justere de andre der den nye dysene ikke spyller.

Link til det du har kjøpt?

Edit
Er der disse du har kjøpt?
http://www.ebay.de/itm/SWF-WASCHWASSERDUSE-WISCHWASSERDUSE-SCHEIBENREINIGUNG-105884-/262230321570?hash=item3d0e2529a2:g:ggYAAOSw8-tWY5Mq
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Mr.Hansen

"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

nortrahof

Sitat fra: mr.rs4 på lørdag 12. mars 2016, klokken 17:52
Link til det du har kjøpt?

Edit
Er der disse du har kjøpt?
http://www.ebay.de/itm/SWF-WASCHWASSERDUSE-WISCHWASSERDUSE-SCHEIBENREINIGUNG-105884-/262230321570?hash=item3d0e2529a2:g:ggYAAOSw8-tWY5Mq

Det er en slik jeg har brukt:
http://www.ebay.de/itm/252228749550?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Man kan gjerne bruke noen andre, bare de passer for 12mm. arm. De fleste armer mener jeg er 8-10 mm. tykke.
Det er 3 separate dyser på denne "armdysen". Hver enkelt dyse kan stilles inn for seg.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

nortrahof

Nå har jeg gjennomført litt mer testing etter 20-25 mil på sølete veier.

"Oppgraderingen" var vellykket, så langt!
De tørre sektorene nederst og til venstre på ruten ble skikkelig fuktet med spylervæske.
Man må kanskje justere de 3 dysene individuelt på armdysen slik at de treffer optimalt? - Det er fort gjort!

Teknikken var å holde spylerknappen inne helt til viskerne hadde fullt utslag. Da dekker den nye armdysen hele ruten. Spylervæskeforbruket er faktisk lavere med en ekstra dyse da man ikke trenger repetere spylingen flere ganger for å få rein rute.

I-og-med jeg ikke har fjernet de originale dysene og kun montert en ekstra, tror jeg TM vil ha problemer med å heve garanti eller ikke erstatte vindusviskere ved å si at bilen er "modifisert"? - Den har fortsatt det originale opplegget uforandret. Da spylingen er aktiv bare så lenge knappen trykkes inn, er ikke væskemengde styrt av bilen men av fører. Da har ikke kapasitet til vindusspylerpumpe noe å si - om den leverer til 2 eller 3 dyser.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

DaTwister

Fant du en ok slange som passet i begge ender?

nortrahof

Kjøpte slange i metervis hos Torshov Bilrekvesita. De hadde 2 dimensjoner. Jeg kjøpte den tynneste med utvendig Ø på ca. 6 mm.
Til bobilen som har 3 stk. arm-monterte spylerdyser kjøpte jeg et par meter for å ha liggende da slik gummislange bruker å morkne etter ca. 5 år. Jeg hadde en lang nok stump liggende etter utskifting.
Ikke kjøp plastslange da den lett blir for stiv! Slangen må ikke stivne i kulden da den skal følge med viskeren.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA