Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sikkerhetsproblemer i Nissan Leaf

Startet av Muffinman, onsdag 24. februar 2016, klokken 12:51

« forrige - neste »

Muffinman

"Gamle" biler samt nye med vinterpakke (og dermed oppvarmede dyser) har de elendige enkeltstråledysene, mens nye uten vinterpakke har dyser som sprer veldig fint over ruta. Noen som vet om det er mulig å bytte til sistnevnte?

Salvesen

Sitat fra: Muffinman på fredag 15. januar 2016, klokken 13:44
"Gamle" biler samt nye med vinterpakke (og dermed oppvarmede dyser) har de elendige enkeltstråledysene, mens nye uten vinterpakke har dyser som sprer veldig fint over ruta. Noen som vet om det er mulig å bytte til sistnevnte?

Ingen aning, men skal sies at de nye ikke er problemfrie de heller. må kjøre <30km/t for at de skal komme lengre enn 1/3 opp på ruta. Så de har enda en vei å gå for å få orden på det der :) Men jeg lever med det :)
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Muffinman

Mine fungerer faktisk helt fint, så jeg kunne virkelig tenkt meg disse på den andre bilen også. Har ikke sjekket om de nye er justerbare, men de gamle justerer du fint selv med en slik:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Viskerutstyr/Spylerpumpe/Spylerdyse/Justeringsverktoy-for-spylerdyse-2000017963/

Salvesen

Sitat fra: Muffinman på fredag 15. januar 2016, klokken 13:52
Mine fungerer faktisk helt fint, så jeg kunne virkelig tenkt meg disse på den andre bilen også. Har ikke sjekket om de nye er justerbare, men de gamle justerer du fint selv med en slik:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Viskerutstyr/Spylerpumpe/Spylerdyse/Justeringsverktoy-for-spylerdyse-2000017963/

Hm, mulig jeg skal prøve meg på dette ja. Til nå har jeg bare sørget for å spyle ved lave hastigheter(kryss osv), det fungerer jo men ikke alltid ofte dette er mulig på langtur.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

jazzwheel

Mine 2014 dyser er helt håpløse, på kanten til farlig. Det går ikke å få ruta skikkelig ren, selv om bilen kommer rett fra service med nye blader.

DaTwister

Skal ha min på service straks. Der skal de se om det trengs å bytte til de nye dysene. De har nå fått restriksjoner mot å bytte til de nye sprede dysene, men bytter noen på garanti. Vet noen har fått byttet, det kostet 1200kr. Men det kan ha vært før de fikk denne restriksjonen, hva nå enn det innebærer.

nortrahof

Sitat fra: Muffinman på fredag 15. januar 2016, klokken 13:52
Mine fungerer faktisk helt fint, så jeg kunne virkelig tenkt meg disse på den andre bilen også. Har ikke sjekket om de nye er justerbare, men de gamle justerer du fint selv med en slik:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Viskerutstyr/Spylerpumpe/Spylerdyse/Justeringsverktoy-for-spylerdyse-2000017963/

De nye er ikke justerbare iflg. TM.
Jeg har en bil med "nye" dyser der ene dysen sprer dårlig. TM har forsøkt å "justere" de ved å legge noe imellom for å få de til å fordele bedre - men valget da er om de skal virke i lav hastighet - eller høy hastighet.
Nå må de skiftes -endelig.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Hyperstress

Sitat fra: Salvesen på fredag 15. januar 2016, klokken 13:57
Sitat fra: Muffinman på fredag 15. januar 2016, klokken 13:52
Mine fungerer faktisk helt fint, så jeg kunne virkelig tenkt meg disse på den andre bilen også. Har ikke sjekket om de nye er justerbare, men de gamle justerer du fint selv med en slik:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Viskerutstyr/Spylerpumpe/Spylerdyse/Justeringsverktoy-for-spylerdyse-2000017963/

Hm, mulig jeg skal prøve meg på dette ja. Til nå har jeg bare sørget for å spyle ved lave hastigheter(kryss osv), det fungerer jo men ikke alltid ofte dette er mulig på langtur.

Trikset er å stille dysene slik at en av dem er perfekt uansett hastighet. feks en treffer bra stillestående (mens de tre andre går overbilen) og så treffer de neste bra i feks i 50kmt 90kmt 120kmt  ;D

Litt tull da, men den ene dysa mi spyler riktig nok over bilen stillestående for at jeg skal få noe effekt i motorveihastighet også. Skulle vært dyser i selve viskerarmen.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

Hmm, kanskje mulig å få tak i noe uoriginalt som passer?

DaTwister

Evt bytte pumpe, men det er vel ikke sikkert det er så lett...

lunitiks

Enkelte her inne er notoriske til å få meg til å bli oppmerksom på "problemer" med bilen min :-) Når jeg tenker meg om spyler mine vinterpakke-dyser svært lavt på ruta, og med meget konsentrerte stråler. Forløpi ikke vært i en situasjon hvor dette har plaget meg, men jeg ser at det er lite optimal løsning
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

petersv

Ja, høres ut som om pumpa er for svak. Har mast endel på dette, men det har ikke kommet noen vei.

aness

Sitat fra: petersv på fredag 15. januar 2016, klokken 18:44
Ja, høres ut som om pumpa er for svak. Har mast endel på dette, men det har ikke kommet noen vei.

For svak? Jeg tror mine er kraftige nok til at dråpene rikosjerer fra frontrute og over til bakrute, vel å merke når bilen står stille.

På meg virker det mer som strålen er altfor tynn og at de med fordel kunne spredd vannet litt, nå må jeg passe på at jeg visker gjennom strålen for å klare å spre vannet utover.

Hetlsh

#13
Jeg har vinterpakke og oppvarmede dyser med totalt fire enkle tykke stråler. Det har vært vanskelig å få de til å fungere i hastigheter over 30 km/t pga lufttrykket presser dem ned. Ser at de bilene uten vinterpakke har bedre spredning. Men de uten vinterpakke fryser lett til og virker ikke ved noen få minus. Dette er forresten helt identisk problem på mercedes med og uten varme i dysene. (Har hatt mercedes i 25 år før Tesla). Mistenker at det er de samme dysene i Tesla? Finnes det nye dyser som er bedre og som både sprer bra og har varmekabel, eller må mann ha enkle stråler for at de ikke skal fryse? Kan ikke Tesla programmere vindusviskerne til å vente noen ekstra sekunder før vindusviskeren starter da ville det kanskje vært nok spylervæske på selve vinduet og viskerbladet selv om de blir presset ned i fart?

Øyvind.h

Kjørte Model S uten vinterpakke i to år. Ingen problemer med frosne dyser eller viskere, selv ikke i tosifret antall minus. Bør fungere fint så lenge man ikke bruker utvannet tynn spylervæske :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA