Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Problemer med connect app nå - flere som har det?

Startet av Mippen, onsdag 24. februar 2016, klokken 09:20

« forrige - neste »

AppleKnocker

Sitat fra: BensinV8 på torsdag 21. januar 2016, klokken 17:51
Datokjøring er det lett å justere seg etter.
Er bare å ha en bil med oddetall og en bil med partall så er det løst.
Bompenger er heller ingen hindring for meg.

Det er bra å få elbiler med i trafikkbildet, men det blir naivt å tro at fenomenet skal ta over verden bare fordi det selger greit i Norge.
I resten av verden vil det bli store utfordringer å selge nok elbiler. Både fordi de ikke fungerer i hverdagen for folk flest, og fordi de er altfor dyre å produsere og å kjøpe.
Det er nesten bare i Norge vi har store avgifter vi kan kutte for å motivere salget. Men i utlandet må man i så fall gi direkte større pengesummer til bilkjøpere. Alternativt sette opp avgifter på andre biler enn elbiler for at det skal motivere økt salg.

Men viljen er ikke tilstede. Så selv om elbilen er kommet for å bli, så er også bensinbilene kommet for å bli. De forsvinner ikke over natten. Det kan derimot bli betraktelig færre dieselbiler i fremtiden. Fordi bensinbiler er 5-40 ganger mer miljøvennlig enn dieselbiler. Avhengig av temperatur og type motorer.

Det eneste problemet for utslippene er i utgangspunktet dieselbiler. Hadde de vært bensinbiler i stedet så hadde helt andre ting vært i fokus på utslipp enn selve bilparken.

Hvor mange av dere som kjører elbil dropper å fyre i peisen når det er kaldt?
Hvor mange ønsker at oljesektoren forsvinner og velferds-Norge går dukken?
Hva med skip?
Hva kullkraft?

De færreste som kjører elbil gjør det fordi de slipper ut mindre. De kjører det fordi man får en del goder. Etter min mening veier ikke slike goder nok. Jeg står sjelden i kø (kjører i Bærum og Oslo), jeg betaler ikke bom, jeg har aldri tenkt over drivstoffutgifter som noen stor kostnad. Kollektivfelt? Koster kun 4200kr å kjøre der med bensinbil om man blir tatt. Så det kan man gjøre når man vil uansett bil om man er sleip nok.

Det dummeste jeg ser i trafikken er folk i elbil som kjører med lue og votter, puster frostrøyk inne i bilen sin, skrur av lysene (trafikkfarlig) osv for å spare strøm i vinterkulden. Utrolig hva folk utsetter seg for.

Men jeg vet at en elbil er fin i kulde om man bruker varmeapparat osv. Det er jo bare det at det går utover rekkevidden. Utrolig hva folk utsetter seg for.

Du er sikkert en artig skrue du bensinV8. Jeg mener det ikke på en nedsettende måte, du skriver underholdende og jeg vil gi deg rett i enkelte av påstandene dine. F.eks at elbilen fortsatt har en lang vei å gå.

Jeg skjønner likevel ikke helt hva du gjør på et forum av folk som så åpenbart er uenig med deg, hvis det ikke er for å provosere. Noe som egentlig er greit å gjøre, men problemet er de ganske mange tilfellene hvor du tar feil.

De som fryser mest nå, er fossilfolket hvor de fleste har bilen uten forvarming. Nesten alle elbiler er jo varme når man starter om morgenen. Fossilbiler flest derimot putrer avgårde med et stinkende blått slør av røyk etter seg i mange kilometer før man i det hele tatt kan håpe på en vag følelse av varme i bilen.

Det er mulig du har ubegrensede midler, men for mange er økonomi en god grunn til å velge elbil. Om man velger det fordi det er miljøvennlig, føles godt eller man sparer penger er ett fett for meg. Det vil alltid være noen bygdeoriginaler som sverger til bensin v8ere eller bokser 6ere (historisk sett min favoritt), men det er ikke fremtiden. Jeg klarer ikke å se problemet med at du fiser rundt i en V8er, eventuelt supplert med en elbil på kontoret som du sier. Men du mener vel ikke at det er løsningen for andre?
Vår hustand kjører 60 000 km i året. Hvis jeg skulle flyttet de kilometerne fra elektriske biler til et par V8ere hadde det kostet meg minst 100 000 i året ekstra. Det eneste jeg hadde oppnådd er tilfredsstillelsen av god brommelyd under eget panser, mens Teslaene hadde ydmyket meg i lyskryss etter lyskryss og ellers sust forbi i kollektivfeltet.

Jeg tror nok ikke elbil er for alle ennå. Men bensinbilen vil bli marginalisert og så forsvinne.

PS når du nevner britiske biler, mener du da egentlig indiske biler produsert i Storbritania?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Beckern

Synes  det er bra å få motargumenter jeg.
At elbil forumet skal bli et rent ekkokammer er ingen tjent med.


Enigami

#17
Jeg er hverken "bygdeoriginal" eller i mot elbiler. Men jeg skjønner ikke dette hysteriet for at bensinbiler er så ille og gammeldags.

Mulig det virker moderne å kjøre elbil, men det er kanskje fordi det er uvant og i produkter som er nyere enn man er vant med?

Med V8 i mitt tilfelle mener jeg både tyskeid britisk produsert og indisk eid og britisk produsert. De bilene står ikke noe særlig tilbake i lyskryssene mot Teslaer. Men det er jo ikke det som teller. Kjøreopplevelsen er det som teller. Og V8 bensin føles veldig mye mer eksklusivt og påkostet enn en elbil. Slik er det jo bare.

Vi kjører ca 40.000km i året og har kun bensinbiler. Og bilene har webasto-varmer og varm garasje. Så det er ikke problem med kulde. Og man trenger ikke se på rekkevidde osv. Jeg synes det er stilig når det ryker fra 4 enderør i kulden til en nystartet kald V8, da er lyden enda grommere ofte.
Det er moro å argumentere her inne i vepsebolet. Halleluja-stemning er det alltid moro å argumentere mot.

Ingeniøren

Sitat fra: BensinV8 på fredag 22. januar 2016, klokken 21:06
Jeg er hverken "bygdeoriginal" eller i mot elbiler. Men jeg skjønner ikke dette hysteriet for at bensinbiler er så ille og gammeldags.

Mulig det virker moderne å kjøre elbil, men det er kanskje fordi det er uvant og i produkter som er nyere enn man er vant med?

Med V8 i mitt tilfelle mener jeg både tyskeid britisk produsert og indisk eid og britisk produsert. De bilene står ikke noe særlig tilbake i lyskryssene mot Teslaer. Men det er jo ikke det som teller. Kjøreopplevelsen er det som teller. Og V8 bensin føles veldig mye mer eksklusivt og påkostet enn en elbil. Slik er det jo bare.

Vi kjører ca 40.000km i året og har kun bensinbiler. Og bilene har webasto-varmer og varm garasje. Så det er ikke problem med kulde. Og man trenger ikke se på rekkevidde osv. Jeg synes det er stilig når det ryker fra 4 enderør i kulden til en nystartet kald V8, da er lyden enda grommere ofte.
Det er moro å argumentere her inne i vepsebolet. Halleluja-stemning er det alltid moro å argumentere mot.

Stå på, det kan bli litt mye halleluja inni mellom ja  :)

Men skal love deg at det er moro å kjøre elbil og enten det er en Tesla eller en BMW som jeg har. De andre er stort sett som vanlige biler... 1200 kg og 0-100 på 7 sekunder og lynrask på rattet skal jeg love deg er moro det og. Tror jeg tar deg i lyskryss rally - i hvert fall den første biten ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hgs

Ikke la dere lure utpå av BensinV8 da folkens...
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Øyvind.h

Sitat fra: hgs på lørdag 23. januar 2016, klokken 08:52
Ikke la dere lure utpå av BensinV8 da folkens...

Han er jo ganske morsom da :) Frivillig eller ufrivillig.
Verden trenger fossiler som sverger til gamledager. Tenk vinylplater, damplokomotiv, sigar på nyttårsaften etc.
Jeg kunne gjerne tenkt meg en v8'er selv. Dvs en veteranbil. Gammeldags kosebil :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Mippen

Jeg kjører elbil og er selv petrol head, men jeg får likvel adrenalin kick av å kjøre elbil. Har kjørt mange ulike biler med kompressor, turbo, V8, til og med 12 sylindret. Det er utrolig gøy, men de føles gammeldags sammenlignet med en elbil. Til og med en Leaf gir en mer kontant reaksjon når du trykker på gassen. De fossile bilene må tenke seg litt om før noe skjer når man trykker på pedalen. Kan riktig nok ikke sammenligne en Leaf med en motorsterk fossil, men man blir overrasket hvor kjapp responsen er. De første meterne er det få biler som klarer å henge på selv en vanlig elbil.

Poenget er uansett ikke hva som er mest gøy å kjøre. Poenget er at vi må ha elbiler for miljøet sin del. Fossilbiler kommer vi til å ha i mange år til, og det beste for miljøet er at de fleste bytter over. Hadde mange flere kjørt elbil i dag hadde det vært lettere å være fossil bil eier. Man ville ikke snakket så mye om lokal forurensing og globale utslipp. Så lenge det er flest "eksos biler" vil man få "straffetiltak" for å hindre forurensing. Med størst antall elbiler ville man ikke brydd seg så mye om de få fossilene som rullet på veien. Alle vinner på elbiler, og man må bare innsi at det er framtiden.

Er enig i at lyden på en heftig bensinbil er uslåelig, men det forsvarer ikke at alle skal kjøre rundt i en vanlig bensin eller diesel bil. Det er svært få som har råd til å kjøpe seg en dyr fossil med stor motor. At de fleste kjøper seg elbil hindrer uansett ikke de som har råd fra å kjøpe seg en bensin v8 eller annet. Hadde gjerne kjøpt meg en gammel Mustang som helgebil om sommeren og brukt Teslaen som hverdagsbil. 
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

V8 har også gjensidig nytte av oss Elbilister.

Uten oss som frivillig kjører rundt uten å etterlate en sur eim av eksos utsettes potensielle forbud mot å bruke eksosbiler til egentransport.

Samtidig vil de begrensede mengder med fossilt drivstoff vare lenger og forbli rimelige for eksoshoder som han.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Enigami

Hva som er gammeldags og nytt har jo null å si i seg selv. Det viktige er at godfølelsen kommer når man kjører bil.

At folk her inne liker elbiler er bra. Og jeg er enig i at set er fint for oss som ikke har tenkt å kjøpe elbil (etter å ha prøvekjørt Model S P85D, EGolf og diverse elbiler) at flest mulig andre kjører dette.

Jeg vet det er lett å tenke som flokkdyr og følge strømmen. Men jeg er fan av å tenke selv og å følge det jeg selv ønsker uavhengig av "strømmen".

Folk her inne nevner bare Mustanger og andre gamle veteranbiler når man snakker om V8. Jeg liker de fleste personbiler med V8, men jeg liker helst de tyske og britiske. Og også italienske. Amerikanske biler er ofte litt mer enkelt og slurvete laget. Bilmerker jeg da snakker om er britiske Jaguar, Aston Martin, Bentley, Rolls-Royce, LandRover, tyske Mercedes-Benz, BMW, Porsche, til nød Audi og italienske Maserati, Ferrari og Lamborghini (m fl).

Det er veldig få av 2006-2016 modellene som er umoderne av disse bilene kjøremessig.

Jeg vet at elbiler er raske ut av lyskryss pga ikke girkasse og masse moment fra start. Men V8 min holder fint Leafen i bakspeilet med sine 0-100 på ca 5 sek. Det finnes raskere elbiler, men det finnes også raskere V8ere.

Ytelse er ikke alt. Min neste bruksbil blir trolig en 5-serie med bensin V8 eller R6 og 4wd. Selv om den finnes som hybrid. Den er mye dyrere enn en P90D, og sikkert en del tregere ut av kryssene, dyrere å parkere, kjøre i bommen med og fylle bensin med, men langt mer velkjørende og med en god herlig gammeldags motorklang. Jeg synes det er verdt det. Og bilen er rask nok. Bilhold handler om andre ting enn økonomi og lavest mulig tid fra 0-100 for pengene.

Ferry

Hvorfor akkurat V8? Jeg forbinder V8 med amerikansk brødbil (van) Det ramler og skramler og høres ut som om det skulle ramle i biter når som helst. Nå skriver du riktignok britisk eller tysk V8, og det er egentlig en helt annen liga. V8 og V8 er to forskjellige ting, flat plane, cross plane... Jeg skjønner bare ikke forkjærligheten for 8 eller V-form. Hvorfor ikke V12? Ferrari, Formel 1 osv? Eller V10? Mer moderne Formel 1, Porsche Carrera GT
Eller V6, turbo era F1, dagens F1. V16, antikk F1 BRM. V4 fjorårets Le Mans-vinner, Porsche 919. Boxer 6 trenger ingen nærmere forklaring..
Det finnes så mye tøft, så hvorfor begrense seg til V8? Personlig gleder jeg meg til F-35 kommer.

Enigami

#25
Jeg har langt i fra begrenset meg til V8ere, men har også biler med både 4 og 6 sylindre. Jeg liker både V12, V8, B6/V6/R6 og også femmere og V10'ere. Men en motor bør ha minst 5 sylindre selv om treer og firer også er ok til nød så lenge det er bensinmotor.

Det jeg av hovedsak begrenser meg til er ikke V8, men bensinmotorer.

Jeg kan også være åpen for elbiler, men da i hovedsak i kombinasjon med en bensinmotor. Altså hybrid/plug-in hybrid.

At en gammel Van fra USA skrangler selv om den har V8 er ikke så rart. Og at de fleste i Norge forbinder V8 med gamle amerikanere er fordi de fleste aldri har fått oppleve å kjøre en bil med bensin-V8 som er nyere enn 10 år gammel.

Det er vel gjerne derfor man ofte elsker stillheten man får ved overgang til elbil også, fordi de fleste kommer fra støyende dieselbiler, som regle med fire sylindre. Det er en forferdelig motorkonstruksjon som av en eller annen grunn har blitt populær, ille er både lyd og støymessig, men også utslippsverdier og vibrasjonsmessig. En dieselmotor må ha turbo for å i det hele tatt orke å levere bra ytelser.
Bensinmotorer har aldri vært ille, men før det ble vanlig med turbo var alt man fikk til økonomiske priser små bensinmotorer med for lite moment og derfor føltes alle dieselmotorer som bedre alternativer for folk flest. I tillegg gikk regjeringen ut og kalte de miljøvennlige.

Det fine nå er at media og bilbransjen plutselig har snudd. Og nå favoriserer de bensinbiler til min store glede.

stefse

Disse felleskonstruerte 1,6-1,9 TDi man finner i alt fra BMW til PSA, lager grusom lyd det er jeg enig i. Det er gjerne snakk om samme motoren i alle disse bilene, med små ytelsesmessige nyanser.
En av få dieselmotorer med greit lydbilde er cummins sin rekke6. En skikkelig tørst jævel :P
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Mippen

#27
Sitat fra: BensinV8 på lørdag 23. januar 2016, klokken 10:42
Jeg vet det er lett å tenke som flokkdyr og følge strømmen. Men jeg er fan av å tenke selv og å følge det jeg selv ønsker uavhengig av "strømmen"...

...Folk her inne nevner bare Mustanger og andre gamle veteranbiler når man snakker om V8. Jeg liker de fleste personbiler med V8, men jeg liker helst de tyske og britiske. Og også italienske. Amerikanske biler er ofte litt mer enkelt og slurvete laget. Bilmerker jeg da snakker om er britiske Jaguar, Aston Martin, Bentley, Rolls-Royce, LandRover, tyske Mercedes-Benz, BMW, Porsche, til nød Audi og italienske Maserati, Ferrari og Lamborghini (m fl).

Det er veldig få av 2006-2016 modellene som er umoderne av disse bilene kjøremessig...

De fleste sverger fortsatt til fossil, så at 2-3 % av befolkningen nå kjører på strøm er ikke akkurat å følge flokken. En del her inne kjøpte elbil før det var noe som het ladestasjoner. Det er helt motsatt av å gå med flokken.

Er enig i at en V8 ikke er en V8. Har som sagt kjørt alle mulige biler. Det er de mest umoderne bilene med stor motor som tiltaler meg. Det er liksom noe rått med brutal kraft og lyd. På mange nye biler jeg har kjørt med stor motor er lyden faktisk ofte ganske dempet. Har kjørt BMW 7 serie med V12 motor for eksempel. Den var stor og rask, men den var så stille at det nesten var litt kjedelig. Fikk heller ikke noe farts følelse på grunn av størrelsen. Først når man så på speedometeret og bilene som lå i høyre feltet skjønte man at det gikk fort. Når det er sagt hadde jeg ikke hatt noe i mot for eksempel en sint italiener, en britisk Aston Martin eller en amerikanske muskelbil. Liker tyske biler også, spesielt Porsche.

Ser du nevner hybrid biler. Det er jo egentlig en fossil bil med et lite batteri. Etter hvert som batteriene blir kraftigere blir behovet for en kostbar forbrenningsmotor mindre. Hybridbiler blir sett på som en mellomting til folk er trygge nok på elbiler.

Jeg er enig i at bil er følelser, men for mange er også en bil bare en bil. Det er en grense for mange hvor kost - nytte skal vurderes. For de fleste veier ikke en bensin tørst bil så høyt. En Elbil frakter deg 20.000 km i året for 2-3000 kr i "drivstoff". Slå det med en fossil og samme kjørelengde.
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Det er en stor fordel med eksosbiler.

De oppfattes ikke som farlige, og en kan skru på dem selv f.eks hos huggeren.

I dag er det hysteri rundt elbilene. Ikke kan de parkere nede i fergene, ikke kan en plukke deler av dem hos huggeren, og det er til og med påstått at huset ditt VIL brenne ned om du lader den hjemme.

Elbilforeningen har her sviktet totalt!  >:( 

Burde oppmuntret til selvmekking. Forbud mot å bytte batterikjemi i en elbil, men ikke i en fossilbil er eksempel på regler som umiddelbart burde vært tatt tak i.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ferry

Sitat fra: BensinV8 på lørdag 23. januar 2016, klokken 11:43

Det jeg av hovedsak begrenser meg til er ikke V8, men bensinmotorer.


Ok, da skjønner jeg bedre. Jeg er vel ganske enig med deg. Hvis pris ikke var et tema så hadde jeg mye heller valgt bensin enn diesel. Har kjørt V4, R4, V6 og R4 turbo i bensin, og diverse VAG TDI. Helt vanlige biler alle, har ingen erfaring med dyrere greier.
Hybrider er jeg fan av, ettersom jeg følger F1 og WEC ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA