Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Problemer med connect app nå - flere som har det?

Startet av Mippen, onsdag 24. februar 2016, klokken 09:20

« forrige - neste »

Mippen

God artikkel om elbiler i Hordaland og et nyansert bilde angående fordeler.
Fremtiden er elektrisk.

Enigami

Altså er 2 av 3 biler som selges ikke elbiler. Og det til tross for at elbilene er fullstendig avgiftsfrie. Selv momsfrie... Man må vel kalle det fortsatt flertall for andre biltyper.

Jeg holder meg til bensin og er nysgjerrig på plug-inhybrid (i kombinasjon med bensin). Men har aldri hatt dieselbil og skal nok aldri ha en elbil. Om så måtte det være en liten elbil til rent bybruk dersom alt annet var forbudt (tviler på at det kun blir elbiler som er lov i byen).

Ingeniøren

Sitat fra: BensinV8 på mandag 18. januar 2016, klokken 19:51
Altså er 2 av 3 biler som selges ikke elbiler. Og det til tross for at elbilene er fullstendig avgiftsfrie. Selv momsfrie... Man må vel kalle det fortsatt flertall for andre biltyper.

Jeg holder meg til bensin og er nysgjerrig på plug-inhybrid (i kombinasjon med bensin). Men har aldri hatt dieselbil og skal nok aldri ha en elbil. Om så måtte det være en liten elbil til rent bybruk dersom alt annet var forbudt (tviler på at det kun blir elbiler som er lov i byen).

Hvorfor vanker du her inne da  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Kan ikke forstå at noen fremdeles kjøper ny eksosbil.

- De låser kapital i et tapsprosjekt
- De kunne fått tilsvarende brukt bil med stort avslag i prisen
- De fortsetter å stange i kø, cm bak et annet eksosrør. Neppe bra for egen helse.
- De fortsetter å betale for bom, parkering og ferger, og dyr årsavgift.
- De fortsetter å forurense, og vet ikke om bilen har verdi i det hele tatt om 5-10 år

Med litt mer tanke på både seg selv og andre kunne de beholdt den gamle eksosbilen og kjøpt en liten Elbil. Skal de pendle lenger enn 10 mil mellom lading kunne de kjøpt 2 små elbiler og leid et stikk på veien. Med bilbytte midtveis rekker en dobbelt så langt. Leie av slikt stikk kan være rimeligere enn hurtiglading.

Men, vi skal tross alt være takknemlige for at noen tar regningen vi ellers måtte fordelt mellom alle trafikantene, at noen sørger for at arbeidsplassene innen olje og bilservice består. At ikke alt for mange lever langt inn i pensjonsalderen og på den måten belaster samfunnet.

Det er på grunn av disse 2/3 at vi andre kan håpe på videre luksus i vibrasjonsfri bil, uten å bli stresset av urettmessige krav fra bomselskapene på passeringer en er i tvil om har funnet sted, og har håp om at det faktisk er ledig kapasitet på ladeplassene vi trenger.

Aller best for oss er faktisk personer av V8 sitt kaliber. Vi må støtte opp om slik standhaftighet. Vi vet hva han må ofre for å støtte fellesskapet, og vi trenger så mange likesinnede som mulig. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

stefse

Helt riktig observert. Vi elbilister trenger Bensin V8 personer som har penger og betalingsvilje til felleskapet   :-X Lenge leve amerikansk V8! Snille mot lokalmiljøet er de og. I USA kan man stå ved en trafikkert vei og knapt kjenne eksoslukt siden det er så strenge krav til eksosrensing, og diesel knapt finnes. Stort sylindervolum, lav kompresjon og effektive cat'er. Lyden får man på kjøpet  8)
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Beckern

Ja byer som LA er jo viden kjent for luftkvaliteten sin, NOT.

stefse

#6
California er vel den delstaten som gjør mest for å bekjempe forurensningen.
Også verdt å merke seg at USA banner vedfyring og diesel. Altså stikk motsatt av Norge, hvor vedfyring er ok og diesel har hatt over 70% av bilsalget.
Røykeforbud på puben, men drar man hjem til i sin egen hage blir man forpestet med ufiltrert røyk fra naboens ovn anno 1975 >:( Røykeforbud i bilen, men ligger man bak rette sorten dieselpurke får man 3 ganger dosen fra en sigarett.

A growing number of communities across the country are now banning wood-burning, and retrofitting school buses so they no longer run on dirty diesel, he says. The Ohio government is on board.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

AppleKnocker

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 19. januar 2016, klokken 08:02
Kan ikke forstå at noen fremdeles kjøper ny eksosbil.

- De låser kapital i et tapsprosjekt
- De kunne fått tilsvarende brukt bil med stort avslag i prisen
- De fortsetter å stange i kø, cm bak et annet eksosrør. Neppe bra for egen helse.
- De fortsetter å betale for bom, parkering og ferger, og dyr årsavgift.
- De fortsetter å forurense, og vet ikke om bilen har verdi i det hele tatt om 5-10 år

Med unntak av idealister og de som kan regne hjem en elbil med klokkeklar margin, så forstår jeg egentlig godt at det tar tid å overbevise folk flest. Historisk har verditap på elbil (Tesla er unntaket foreløpig) vært større enn for de fleste fossilbiler. Elbilfordelene er geniale for de som kan dra nytte av dem, men de lever på lånt tid.

Faktum er dessverre at eksosbilene øker i antall og i andel. I 1.1.2014 var andelen dieselbiler 44%, 1.1.2015 var den 46%. Elbiler lå i samme periode på under 2% andel. Har ikke sett tall for 1.1.16. (SSB https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/bilreg)

Jeg begynner nesten å bli tilhenger av å forby fossilbiler i byene for å få opp farten på elbilprosjektet.


BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Enigami

#8
Det er riktig at dere andre skal være glade for oss 2/3 som kjører skikkelige biler slik at dere kan få avgiftsfrie biler i både bruk og innkjøp. Selv om penger ikke er alt og for meg ikke avgjør hva slags drivstoff jeg velger synes jeg elbiler er relativt dyre i forhold til hva man får.

Det ser ut som at mange her inne tror at elbiler er miljøvennlige. Det eneste som er riktig er at de er bra for lokalutslippsmiljøet. Ideelt i byer. Derfor er det veldig bra at folk kjører elbil i byer.
Men en MB S500 v8 er ansett av programmet Top Gear å være mer miljøvennlig enn en Toyota Prius om man tar med produksjon, gjennomsnittlig bruk i et livsløp og skroting. Selv om den bruker over en liter pr mil.

PS - jeg liker for det meste alle bensinmotorer og særlig V8ere. Men jeg kjører ikke amerikansk V8. Kjører tysk og britisk. Kun bensinbiler.
Dieselbiler er ikke bra for miljøet og de har aldri vært det. Dog er de nye euro6 dieselene med adblue osv mye bedre. Men diesel har aldri vært noe for meg. I likhet med elbiler.

Om alt annet enn elbiler blir forbudt i byen kjøper jeg en liten el-Smart til byturer (til å ha på kontoret) mens bensinbilene blir brukt ellers mesteparten av tiden. Men jeg anser forbud som lite sannsynlig. De bare setter opp bomsatsene. Og da blir det mindre kø for oss som fortsatt kjører bensinbil inn i byen uansett bomsats.


1000kwh


eivhelle

Sitat fra: BensinV8 på torsdag 21. januar 2016, klokken 08:16

Men en MB S500 v8 er ansett av programmet Top Gear å være mer miljøvennlig enn en Toyota Prius om man tar med produksjon, gjennomsnittlig bruk i et livsløp og skroting. Selv om den bruker over en liter pr mil.


Hvis Top Gear mener det så må det nok være sant. De gutta der er nok den fremste ekspertisen i verden på nettopp dette temaet.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

kodalse

Sitat fra: BensinV8 på torsdag 21. januar 2016, klokken 08:16
Det er riktig at dere andre skal være glade for oss 2/3 som kjører skikkelige biler slik at dere kan få avgiftsfrie biler i både bruk og innkjøp. Selv om penger ikke er alt og for meg ikke avgjør hva slags drivstoff jeg velger synes jeg elbiler er relativt dyre i forhold til hva man får.
Ja det er ikke tvil om at man kan synes at nye ting er dyrt. Slik er det i alle bransjer.

Det ser ut som at mange her inne tror at elbiler er miljøvennlige. Det eneste som er riktig er at de er bra for lokalutslippsmiljøet. Ideelt i byer. Derfor er det veldig bra at folk kjører elbil i byer.
Men en MB S500 v8 er ansett av programmet Top Gear å være mer miljøvennlig enn en Toyota Prius om man tar med produksjon, gjennomsnittlig bruk i et livsløp og skroting. Selv om den bruker over en liter pr mil.
Morrogutta fra Top Gear er vel ikke akkurat kjent for annet enn at alt som bruker bensin og gir mye lyd er bra.
Å referere til de som anerkjent i forhold til analyser sørger kun for at du blir latterliggjort i enhver seriøs sammenheng.
Selv i USA med relativ dårlig kraftmiks viser det seg at elbil i drift har tatt igjen ulempen med produksjon iløpet av 6-12 måneders bruk. I Norge fra 2 - 6 måneders drift.


PS - jeg liker for det meste alle bensinmotorer og særlig V8ere. Men jeg kjører ikke amerikansk V8. Kjører tysk og britisk. Kun bensinbiler.
Dieselbiler er ikke bra for miljøet og de har aldri vært det. Dog er de nye euro6 dieselene med adblue osv mye bedre. Men diesel har aldri vært noe for meg. I likhet med elbiler.
Hverken Diesel eller bensinbiler er bra for miljøet. I fremtiden vil det å sitte i kø bak en eksosbil bli like akseptert som å røyke på restaurant er i dag.

Om alt annet enn elbiler blir forbudt i byen kjøper jeg en liten el-Smart til byturer (til å ha på kontoret) mens bensinbilene blir brukt ellers mesteparten av tiden. Men jeg anser forbud som lite sannsynlig. De bare setter opp bomsatsene. Og da blir det mindre kø for oss som fortsatt kjører bensinbil inn i byen uansett bomsats.
Vi ser i dag både forbud (datokjøring i Bergen) og økte priser (rushtidsavgifter) Begge disse vil tilta i styrke, først i form av økte kostnader, deretter rene forbud enkelte dager.
Å tro at det blir mindre kø for de som kjører bensinbil er som å tro på julenissen. Derimot vil det bli mindre kø for de som kjører elbil/hydrogenbil, men samtidig noe dyrere.
Videre kommer bomringer til å dukke opp rundt langt mindre byer enn Oslo/Trondheim/Bergen/Stavanger

Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Enigami

Datokjøring er det lett å justere seg etter.
Er bare å ha en bil med oddetall og en bil med partall så er det løst.
Bompenger er heller ingen hindring for meg.

Det er bra å få elbiler med i trafikkbildet, men det blir naivt å tro at fenomenet skal ta over verden bare fordi det selger greit i Norge.
I resten av verden vil det bli store utfordringer å selge nok elbiler. Både fordi de ikke fungerer i hverdagen for folk flest, og fordi de er altfor dyre å produsere og å kjøpe.
Det er nesten bare i Norge vi har store avgifter vi kan kutte for å motivere salget. Men i utlandet må man i så fall gi direkte større pengesummer til bilkjøpere. Alternativt sette opp avgifter på andre biler enn elbiler for at det skal motivere økt salg.

Men viljen er ikke tilstede. Så selv om elbilen er kommet for å bli, så er også bensinbilene kommet for å bli. De forsvinner ikke over natten. Det kan derimot bli betraktelig færre dieselbiler i fremtiden. Fordi bensinbiler er 5-40 ganger mer miljøvennlig enn dieselbiler. Avhengig av temperatur og type motorer.

Det eneste problemet for utslippene er i utgangspunktet dieselbiler. Hadde de vært bensinbiler i stedet så hadde helt andre ting vært i fokus på utslipp enn selve bilparken.

Hvor mange av dere som kjører elbil dropper å fyre i peisen når det er kaldt?
Hvor mange ønsker at oljesektoren forsvinner og velferds-Norge går dukken?
Hva med skip?
Hva kullkraft?

De færreste som kjører elbil gjør det fordi de slipper ut mindre. De kjører det fordi man får en del goder. Etter min mening veier ikke slike goder nok. Jeg står sjelden i kø (kjører i Bærum og Oslo), jeg betaler ikke bom, jeg har aldri tenkt over drivstoffutgifter som noen stor kostnad. Kollektivfelt? Koster kun 4200kr å kjøre der med bensinbil om man blir tatt. Så det kan man gjøre når man vil uansett bil om man er sleip nok.

Det dummeste jeg ser i trafikken er folk i elbil som kjører med lue og votter, puster frostrøyk inne i bilen sin, skrur av lysene (trafikkfarlig) osv for å spare strøm i vinterkulden. Utrolig hva folk utsetter seg for.

Men jeg vet at en elbil er fin i kulde om man bruker varmeapparat osv. Det er jo bare det at det går utover rekkevidden. Utrolig hva folk utsetter seg for.

eivhelle

Sitat fra: BensinV8 på torsdag 21. januar 2016, klokken 17:51

Det dummeste jeg ser i trafikken er folk i elbil som kjører med lue og votter, puster frostrøyk inne i bilen sin, skrur av lysene (trafikkfarlig) osv for å spare strøm i vinterkulden. Utrolig hva folk utsetter seg for.

Men jeg vet at en elbil er fin i kulde om man bruker varmeapparat osv. Det er jo bare det at det går utover rekkevidden. Utrolig hva folk utsetter seg for.
Jeg tror ikke du finner mange elbilister som kjører uten varme i bilen i dag. Rekkevidden er uproblematisk for de fleste jobb pendlere som bare skal kjøre 2-5 mil for dagen. Og varmeapparatet i en elbil blir varmt allerede etter et par minutter selv i 10-15 minusgrader, så det er ingenting i veien med komforten.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA