Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen observerte endringer på nyere biler?

Startet av Roffen, onsdag 24. februar 2016, klokken 09:14

« forrige - neste »

OyvindPHEV

Sitat fra: PhevVest på fredag 15. januar 2016, klokken 15:16
Hvis du ikke bremser for hardt med fotpedalen er det fremdeles mest regenerering.

Finnes det noe info om dette? At man bruke B0-B5 ned bakker er naturlig og behagelig men ved kjøring i trafikken er det best å bruke bremsepedalen. Kan vi gå ut fra at bremsepedalen fungerer like bra som om man har brukt B0-B5? (Det er vel faktisk slik at det også finnes en B6 via bremsepedalen?) Man skulle jo tro at bremsepedalen bruker regenerering så langt det lar seg gjøre, og deretter må dra på klossene hvis det ikke er nok? Men kanskje designet ikke er så smart, slik at man alltid bruker klosser pluss regenerering ved bruk av pedal?

aaa3

Det er faktisk sånn at bremsepedalen også aktiverer regenerering. Forsiktig bremsing = regenerering, hard bremsing = mekanisk bremsing.
Jeg bruker kun B5. Da kan jeg regulere regenerert bremseeffekt med gasspedalen. Slipper jeg gassen helt ut blir det max regen, slipper jeg gassen mindre blir det mindre regen. Prøv selv, det er faktisk veldig enkelt, og gir ekstremt behagelig kjøring!

Karl Naust

På veg frå Bergen til Stavanger er det fleire undersjøiske tunellar. På veg inn i tunellen var eg så godt som tom på batteriet, regenerete heile vegen ned fordi bilen framfor kjaurde seint. Då kunne eg kjøyre omlag halve tunellen opp før ICE starta. Då var det kaldt, - 2 til 3 grader. Ved 20 grader er batteriet meir effektivt, og regenerering er meir effektivt. Det gjer ein forskjell, ved små bidrag.

Men ein kan nok ikkje gå av med pensjon etter ei regenereringsøkt  :)

Petter Engersand

Ja det er klart det monner hvis du kan trille nedover i ett kvarter men det er ikke akkurat normalen.

Men det er uansett genialt på denne bilen fordi med godt planlagt kjøring behøver man egentlig aldri å bremse. Man kan bruke hendelene til å bremse. Da får man litt igjen pluss at man ikke sliter bremser i det hele tatt.

PhevVest

Litt må man jo bruke bremsene de så de ikke ruster - mulig bilen gjør dette selv for å hindre rust men vet ikke.

aaa3

Jeg fikk bemerkning om rust på bremsene ved 1-års service i fjor  :(

Petter Engersand

Ja det er nok lurt. Ellers ruster de ja. Vedlikeholdsbremsing.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA