Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen observerte endringer på nyere biler?

Startet av Roffen, onsdag 24. februar 2016, klokken 09:14

« forrige - neste »

Roffen

Er dette generelt en gimmik for El og hybrid biler...?

PHEV blir fulladet etter 5,5 timer på en 10A kontakt. Dvs at du får ca 1km for hvert 10min. En  1min lang nedoverbakke vil da gi ca 100m ekstra rekkevidde... Dette er selvfølgelig grove tall og en del forenklinger - men energien tilført ved regenerering, sammenliknet ved lading, virker nærmest symbolsk.

kalea

Roffen,
En svært interessant måte å se dette på. Tror jeg forstår hvor du vil, men jeg tror du har regnet litt feil.
Om du mener at å renne ned en bakke i 1 min som vil gi 100mtr ekstra rekkevidde, tilsvarer 10min lading, så mener jeg at det er feil.
Om du får 1 km for hvert 10'ende min så betyr det at du får 6km i timen på lading. På 5,5 timer så vil det gi en rekkevidde på 33km, noe som ikke er ihht oppgitt rekkevidde.
Du vil få 1,66km pr. 10'ende minutt. Altså 10km pr. time.

Dette er helt teoretiske tall og vil ikke stemme i virkeligheten da laderen kjører ladeprosessen i flere forskjellige sykluser. Den starter rolig for så å bygge opp en høyere ladestrøm etter hvert, mens den når batteriet begynner å bli fullt, vil kjøre ned ladestrømmen og bruker lang tid de siste 10% før batteriet er fulladet.
Velger likevel å ta et liiiite forbehold her da, laderne har forskjellig sykluser alt etter hvilke type batterier det er som skal lades.
2016 Mitsubishi Outlander PHEV - Instyle+

OyvindPHEV

Man kan da vel ikke basere seg på ladetiden ved bruk av 10 A ladestrøm når man gjør disse beregningene?
Lader man med 16A eller DC så vil man jo lade mye raskere, og da blir regnestykket annerledes.
Jeg regner med at regenerering kan levere mye mer strøm enn en 10 A kurs, rett og slett fordi elmotorene på bilen trekker mer enn 10 A når du kjører.
La oss si at du kjører i motbakke i 20 minutter, før batteriet er tømt. Hvis du da snur bilen, skal bilen regenerere strømmen igjen når du har kommet ned igjen. Og turen ned tar kanskje også 20 minutter.
(Selvsagt vil det være MYE tap her, så du vil jo ikke få fylt opp batteriet, men poenget er at det er snakk om mye større strømmer mellom batteri og elmotor, enn mellom kontakt i veggen og bilens innebygde lader+batteri.)

PhevVest

Regenerering kan lade mye mer enn 10amp lading med kabel.
Kjørte ned en bakke, 6 min/5,5km.
Estimert kjørelengde økte da med 10 km.

Roffen

Da virker det jo som om regenerering også har en praktisk betydning. 10 ny km på 5,5km nedoverbakke hørtes dog litt vell bra ut, men kult om det stemmer...

PhevVest

Sitat fra: Roffen på fredag 15. januar 2016, klokken 13:49
Da virker det jo som om regenerering også har en praktisk betydning. 10 ny km på 5,5km nedoverbakke hørtes dog litt vell bra ut, men kult om det stemmer...

Regenerering har en svært praktisk betydning - og er en medvirkende årsak til at jeg valgte hybrid bil (det jeg skrev er selvopplevd - i en varierende bratt bakke men hvor regenerering var nok til bremsing).
Her på vestlandet er både side- og hovedveier pepret med "fartshumper" som ikke er "puter" men heller firkanta "klosser" i veien. De legges i tillegg i bunn av bakker - og når man må ned i tilnærmet gangfart for å unngå ekstra unødvendig slitasje på understell og oppheng blir det stor slitasje på bremser. Da er det fint å få regenerert denne bremsekraften og unngå så stor slitasje på bremsene.

Petter Engersand

Regenerating gir mindre enn folk flest tror. Fordi du kjører aldri nedover i lang tid. Man kan lade 30 - 50 kW faktisk men som regel bare noen få sekunder.

Det er mer det at det er ikke noen vits i å kaste det bort. Med regen så får man igjen litt.

PhevVest

Vel - f.eks. i den omtalte bakken er det langt kjekkere å få en gratis kjøremil enn tilsvarende slitasje på bremsene.
Og foran alle "fartsklossene" ville jeg foretrukket telma om så var - dvs. bremsing uten slitasje.
Når man faktisk i tillegg får igjen litt av krafttapet er det ++!  :)

kalea

Er enig i det som Petter skriver her.
Regenerering gir ikke så mye som en kanskje tror. Enkelte her får det til å høres ut som om de sitter i en evighetsmaskin.
En kan ikke renne ned en bakke for å få generert strøm nok til å kjøre opp samme bakken igjen. Da vil jo en aldri trenge å lade bilen på nytt.
2016 Mitsubishi Outlander PHEV - Instyle+

jkirkebo

Sitat fra: Petter Engersand på fredag 15. januar 2016, klokken 14:23
Regenerating gir mindre enn folk flest tror. Fordi du kjører aldri nedover i lang tid. Man kan lade 30 - 50 kW faktisk men som regel bare noen få sekunder.

Tja, jeg kjører da innimellom f.eks Fv250 fra Dokka til Vingrom, bakken ned mot Vingrom er ca. 9km lang og gir kontinuerlig oppunder 30kW regen. Det tar vel en 7-8 minutter å kjøre ned der og jeg får tilbake ca. 3kWh. Så det hender da at man kjører ned lange bakker ;)

Det er rundt 650 høydemeter ned så matematikken resulterer i en potensiell energi på ca. 4kWh.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PhevVest

Sitat fra: kalea på fredag 15. januar 2016, klokken 14:37
Er enig i det som Petter skriver her.
Regenerering gir ikke så mye som en kanskje tror. Enkelte her får det til å høres ut som om de sitter i en evighetsmaskin.
En kan ikke renne ned en bakke for å få generert strøm nok til å kjøre opp samme bakken igjen. Da vil jo en aldri trenge å lade bilen på nytt.

Det er det vel heller ingen som har påstått...

geos

Hei,

Erfaring etter 11.000 km med min PHEV: Regenerering gjør en hel del , men det krever også at du bruker regenerering istedet for bremsepedalen så ofte som overhodet mulig.
Jeg ser stor forskjell på når kona kjører, og når jeg kjører og har øvet på dette.

Regenerering gir selvsagt mye mer strøm enn 16A: Den kan i prinsipp gi like i ladestrøm som den gir i strøm ved fremdrift: At det er store krefter det er snakk om, skjønner man når man kjenner hvor mye regerering bremser bilen (når batteriet ikke er fulladet).

Men, for å utnytte dette fullt ut, må man være litt "nerd"... :-)

aaa3

På vei fra hytta og ned i dalen, ca. 5-6 km bratt nedoverbakke, får jeg ladet opp ca 25% av batteriet.
Regenerering monner skikkelig!

PhevVest

Hvis du ikke bremser for hardt med fotpedalen er det fremdeles mest regenerering.

PhevVest

Sitat fra: aaa3 på fredag 15. januar 2016, klokken 15:15
På vei fra hytta og ned i dalen, ca. 5-6 km bratt nedoverbakke, får jeg ladet opp ca 25% av batteriet.
Regenerering monner skikkelig!

Høres ut som samme bakken jeg snakket om - fra Gullingen og ned i dalen.
10 km økt rekkevidde = ca. 25% lading av batteriet :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA