Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 4G

Startet av Robert Walmann, onsdag 24. februar 2016, klokken 07:52

« forrige - neste »

Robert Walmann

Jeg kjører glad og fornøyd rundt i min 08-modell som har gått 85K. Bilen går som ei klokke. Selv i sprengkulde kan jeg lett kjøre 8-9 mil. Jeg er mektig imponert. Samtidig vet jeg at en vakker dag vil batteriet dø. Så er spørsmålet: Hvordan merker jeg at batteriet dør? Går det gradvis og sakte med mindre og mindre rekkevidde - eller dør det plutselig og brått? Jeg har Zebra. Gruer meg til den dagen batteriet dør. Er det mulig å reparere batteriet når det skjer, evt. bytte det ut? Noen som vet om et batteri til salgs som jeg kan ha i reserve?

På forhånd takk.
Think City er den PERFEKTE elbil!

Hilsen
Robert

Go-carter

Zebra har dessverre en tendens til å dø kort og brutalt. Det er ikke så veldig mange som har dybdekunnskap om batteriet her, og det er som oftest intern isolasjonsfeil (såkalt iso-feil) som medfører at batteriet av sikkerhetsårsaker stenger seg selv ned og dør. Hva dette kommer av tror jeg er usikkert, om det er lekkasje mellom celler, inntrenging av vann til batteri, eller annen indre eller ytre påvirkning. Batterier lar seg en sjelden gang reparere, men uten garanti og til astronomiske summer. Nytt batteri koster det samme som en splitter ny Leaf uten utstyr, og gis også med særdeles begrenset garanti.

Jeg tror og håper at fremtiden for døde zebra-thinker, blir konvertering til lithium. Dette skaper dog noen utfordringer da originale Think-lithiumbatterier heller ikke er å oppdrive lengre, og det virker som det er en viss utfordring med å få uorginale batterier til å snakke med resten av bilen. Men dette har jeg særdeles lite kunnskaper om :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Think1

Har opplevd mange zebra batterier som har tatt kvelden og det er riktig at det blir mest en intern isofeil i batteriet.
Det det kommer av er forskjellige ting, men en ting er kjøring under 30%.  Hvis batteriet blir belastet hard knekker det fortere.
Viktig å sette i E og kjøre i det, da lever batteriet lengere.
Kladd lading er også en grunn til at batteriet for forkortet levetid.
Sett dette med datalogger og jeg har kontrollert mange batterier og ser da hvordan kunden har brukt bilen.
Har også opplevd at det er bmi som lager intern isofeil.
Har også sett på innsiden av zebra batterier og det skjer mye inni der.
Men f-zonick har sakt at det har en levetid på 6-7år så det er også en faktor på de som kjører rundt i 2008 2009 modeller.
Fredrik

POSi411

Fikk "Power Limit" 10-12 ganger før mitt tok kvelden. Men ingen merkbar reduksjon i rekkevidde.
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA