Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeboks defekt C-Zero

Startet av kalea, onsdag 24. februar 2016, klokken 01:11

« forrige - neste »

kalea

Er der andre som opplever at DAB+-radioen i bilen har dårlig mottak?
Har også en eldre bil hvor jeg har ettermontert DAB+ radio med antennen på innsiden av frontruta. Her opplever jeg ingen problemer med mottak av signaler. På PHEV'en faller radioen ut med en gang jeg kommer inn i en tunnel, mens jeg i den andre bilen har signaler hele tiden også i tunneler.
2016 Mitsubishi Outlander PHEV - Instyle+

koveraasen

Jeg har forrige modell uten haifinne, så det er ikke noe direkte svar på ditt spm, men der er i hvertfall mottaket veldig bra. Jeg er faktisk imponert over hvor bra DAB fungerer - selv i tunneler.

PhevVest

Har også 2015 mod. med skikkelig antenne.
Er imponert over DAB radioen - fungerer mye bedre enn forventet innover ryfylkets fjell og daler.

Breivik

Har 2015 Otlander og opplever dårligere signal med DAB+ i,
byttet fra vw caddy med vindusmontert dab+ antenne og her var det mye bedre signaler.
Egentlig litt skuffa over radiosignalene har også snakket med bilradiospesialisten om dette, men dei har ingen
god løsning på det.
( kjører storsett Askøy til Mongstad  )
The Prodigy

frodei

Er ganske sikker på at antennen på taket ikke benyttes for DAB mottak. Normalt er DAB antennen i bakvindu/sidevindu. Det er heller ikke noen forskjell på DAB mottak om antennen på taket er på eller av. Men ja, min 2015 modell har samme svakhet med dårlig mottakerforhold på DAB. Kan jo både være dårlig antenne og selve radioenheten.

jokke

tok av antenna på taket, gikk kun ut over fm radio signalene

Finfyr

Sitat fra: jokke på lørdag 16. januar 2016, klokken 19:44
tok av antenna på taket, gikk kun ut over fm radio signalene

Har også tatt av antennen for å montere skiboks. DAB har fungert som før, uten antennen. Vurderer å la den være av, på permanent basis.

Burde en da skru inn noe annet det antennen skulle ha vært?

kalea

Jeg sendte følgende email til forhandler:
Jeg vil anta at haifinnen på taket av bilen er en FM-antenne.
FN fungerer veldig bra i bilen, men DAB+ faller ut med en gang jeg kommer inn i en tunnel. Jeg slår da over på FM og da fungerer det, men har naturlig nok noe dårligere lyd.
Jeg har en annen eldre bil hvor jeg har ettermontert DAB+ radio og har alltid mottak av signaler også inne i tunneler. I denne bilen så er DAB antennen montert på innsiden av frontruta.
Er det mulig å flytte DAB-antennen i PHEV'en for å få et bedre mottak av DAB-signaler?

Jeg fikk følgende svar fra forhandler:
I følge digital radio Norge utbygger av digitalradio i Norge, er svaret at Statens Vegvesen har ansvar for DAB sendinger i alle tuneller i Norge de har dessverre ikke kommet langt med arbeidet sitt .
Så jeg mener her at det mangler DAB sender for gjeldende tunnel.
Jeg er ikke kjent med at det har blitt flyttet noen antenner på Outlander.
Jeg vil anta at Statens Vegvesen må få gang på utbyggingen sin i tunneler i Norge for å løse dette problemet.
Som du sikkert kjenner til har de i dag kun FM sendere.

Jeg sender da følgende tilbake til forhandler:
Kan ikke se at dette har noe med radio Norge å gjøre.
Hva kan da være årsaken til at det i alle andre biler er full DAB dekning i tunnelene, i hvert fall her i Stavanger, men ikke i den nye PHEV?

Har også fått diskutert dette litt på El.bil forumet og der er gjennomgangs tonen at det ikke er godt nok mottak i nye PHEV. I den modellen som er før 2016 så fungerer det 100%.

Kan du opplyse noe om hvor DAB antennen er plassert?

Jeg får da tilbakemelding fra importøren av Mitsubishi:
Kunden blander sammen Radio Norge og Digitalradio Norge (link til sistnevnte: http://radio.no/om-oss/ )

Det er ingen grunn slik vi ser det å påstå at 2016 MY PHEV er dårligere enn tidligere modeller.

Dekning i tuneller er Statens vegvesen sitt ansvar (kilde: http://radio.no/userguide/i-bilen/generell-informasjon/ )

Det som er et faktum, er at nett-strukturen er i stor endring om dagen med innføring av nødnett, utvikling av DAB-nett og suksessiv slukking av FM-sendere. Dette gjør at man kan oppleve forandring på mottak.

DAB-antennen i en PHEV sitter på taket, sammen med FM-antennen. Fabrikken støtter ingen annen montering av antennen på PHEV, men man kan jo teknisk sett montere en vindusantenne på eget initiativ. Vi ser ikke helt hvorfor dette skulle  gi bedre mottak enn på den originale takantennen.
-----------------------

Det hadde vært interessant å høre enda litt mer fra dere med 2016 modellen om hvilke erfaringer dere har med DAB i tuneller vs andre biler.

gjestela

Kanskje verdt å sjekke med Digitalradio Norge eller Vegvesenet om det faktisk er montert sender i tunnelen(e) du sliter med? I min 2016-PHEV har jeg inntrykk av at DAB faller ut med det samme jeg kjører inn i tunnel (f.eks. Rælingstunnelen, som sto på lista over DAB-tunneler for et år siden (kanskje det ennå ikke er instsllart?)) eller parkeringshus. Har ikke noe sammenlikningsgrunnlag - er min første bil med DAB.

kalea

Sitat fra: gjestela på tirsdag 19. januar 2016, klokken 09:58
Kanskje verdt å sjekke med Digitalradio Norge eller Vegvesenet om det faktisk er montert sender i tunnelen(e) du sliter med? I min 2016-PHEV har jeg inntrykk av at DAB faller ut med det samme jeg kjører inn i tunnel (f.eks. Rælingstunnelen, som sto på lista over DAB-tunneler for et år siden (kanskje det ennå ikke er instsllart?)) eller parkeringshus. Har ikke noe sammenlikningsgrunnlag - er min første bil med DAB.

Kan ikke se at dette har noe å gjøre med om det er montert sender i tunellen eller ikke. Det gjelder forresten samtlige tuneller i distriktet. Det fungerer jo 100% med andre biler.

Rico

Sikre på at det er DAB dere har tatt inn i disse tunnelene på andre bilmodeller? Mange DAB-radioer skifter nemlig automatisk til FM ved dårlig DAB-mottak. Nå har jeg ikke fått min PHEV ennå, så usikker om den har denne funksjonen, men på  Tesla må man fysisk skru på denne, den er default av.

TB

Rælingstunnelen har ikkje DAB dekning enno. Har testa med fleire ulike bilar både som passasjerer og sjåfør. Radio som har støtte for automatisk skift til FM fungerer i tunellen. Om radio ikkje støttar denne funksjonen eller den er slått av blir det ingen lyd i tunellen.

Gjeld sikkert fleire tunellar.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA