Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Navigasjonen er en katastrofe

Startet av TMS85, tirsdag 23. februar 2016, klokken 22:40

« forrige - neste »

TMS85

Heisan, jeg har litt problemer med å få forvarming av batteriet til å fungere.

Jeg har søkt og lest en del om forvarming her på forumet, og har ikke klart å bli 100% klok på dette.

F.eks: I dag morges, -18 grader ute. Bilen sto tilkoblet (32 amp blå kontakt i carport). Var ferdiglaget (i natt en gang). Satt på varming via app ca en halvtime før avreise. Satt grader til HI (noen her sier det er lurt, jeg vet ikke). Sjekket via app ca 20 minutter senere, da hadde varming skrudd seg av selv. Lading hadde da startet igjen, mener det sto estimert 10 minutter igjen. Satt varmen da på igjen, så den fikk vel en 10-15 minutter til før jeg dro.
Det var da godt og varmt i kupeen, men regen-streken sto da til 15. Jeg hadde håpet den da skulle være borte, altså full regen fra start og varmt batteri.

NØYAKTIG hva må jeg gjøre for at batteriet skal være helt forvarmet uten noen begrensninger i regen når jeg skal kjøre?

Salvesen

Har jeg aldri fått til. Jeg lader dog med 7A og er somregel ferdig å lade om morgenen, forvarmer 15-45 min før jeg drar men opplever som deg ofte at forvarmingen er avsluttet. Alltid lite regen ved start nå i kaldt vær, mulig det er bedre om sommeren?

Plager meg dog lite å ikke ha så mye regen. Den kommer jo fort når en kjører ett stykke og når jeg bare skal de korte turene til kontoret spiller det jo ingen rolle uansett. Vi kan vell alle bremse?
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Sandvika

Er ikke sikkert at så mye bedre er mulig når det er så kaldt...

Ifm med åpning av nytt servicesenter på Rud hadde de et fordrag om vinterbruk. Representanten var mest fokusert på at lading frem mot avreisetidspunkt hjalp på batteritemperatur. Han fortalte også at oppvarming av bil via app kun gjaldt kabinen, evt. oppvarming av batteri skjer derfor indirekte gjennom at det blir varmere rundt. Dette var ihvertfall nytt for meg.

Det ble ikke sagt noe om det der, men jeg mener å huske at app oppvarming kun går i 15min.

Kristian O

Prøv å beregne lading slik at lading ikkje er ferdig når du trenger den.
F.eks skal du lade 100 km og starter kjøring 07.00, så sett bilen til å starte lading på 32A klokka 04.00.
Så kan du starte forvarming litt tidligere, men ikkje nødvendigvis til HI. Det har vel ingenting å sei for temperaturen på batteriet.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

TMS85

Sitat fra: Salvesen på fredag 15. januar 2016, klokken 10:05
Plager meg dog lite å ikke ha så mye regen. Den kommer jo fort når en kjører ett stykke og når jeg bare skal de korte turene til kontoret spiller det jo ingen rolle uansett. Vi kan vell alle bremse?

Enig i det, og normalt sett er det ikke noe problem, jeg har kort veit til jobben. Men i helgen skal jeg på langtur til en hytte på fjellet, da hadde det vært greit å hatt full regen fra start for å kunne ha maksimal rekkevidde på tur.

TMS85

Sitat fra: Sandvika på fredag 15. januar 2016, klokken 10:10
Han fortalte også at oppvarming av bil via app kun gjaldt kabinen, evt. oppvarming av batteri skjer derfor indirekte gjennom at det blir varmere rundt. Dette var ihvertfall nytt for meg.

Ja dette er nytt for meg også, og stemmer ikke med alt jeg har lest her inne om forvarming.

Kan det være at forvarmingen tar batterikapasitet, som igjen gjør at ladingen starter, og at det er det som faktisk formvarmer batteriet?

cairnz

Du kan aldri forvarme til full regen. Batterivarmen slår seg av når den har oppnådd ~30kW regen, hvis det er såpass kaldt ute. Jeg har sluttet å styre med å få ladet ferdig like før avreise, jeg setter heller på forvarmen 1 time før, og deretter ca 25 minutter før avreise. Da er alt behagelig i bilen, og batteriet har litt regen, selv i kulden vi har nå.

Du -kan- derimot på P-biler skru på max battery-funksjonen, men denne vil varme batteriet opp til 48grader (i følge wk057) - og ikke noe du bør gjøre daglig. max-battery-funksjonen endrer også måltemperaturer for aktiv og passiv kjøling.

Elbilist

Øyvind.h

Sitat fra: TMS85 på fredag 15. januar 2016, klokken 10:26
Sitat fra: Sandvika på fredag 15. januar 2016, klokken 10:10
Han fortalte også at oppvarming av bil via app kun gjaldt kabinen, evt. oppvarming av batteri skjer derfor indirekte gjennom at det blir varmere rundt. Dette var ihvertfall nytt for meg.

Ja dette er nytt for meg også, og stemmer ikke med alt jeg har lest her inne om forvarming.
Det var i hvert fall ikke riktig tidligere. Man eksempelvis med Visible Tesla lett se hvor mye energi som går med til forvarming. I kulde, når jeg har satt forvarming til HI, har den alltid trukket 12kW. Dvs både kupe- og batterivarmer.
Men det er sikkert to år siden jeg brukte programmet sist, så de kan ha gjort endringer nylig?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Funker fremdeles ved forvarming fra app/VT med range mode off. Trenger ikke å sette temp til "HI". Med range mode avslått er batterivarmeren avslått uansett hvordan du setter temp.

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på fredag 15. januar 2016, klokken 11:29
Funker fremdeles ved forvarming fra app/VT med range mode off. Trenger ikke å sette temp til "HI". Med range mode avslått er batterivarmeren avslått uansett hvordan du setter temp.
Ja batterivarmeren har i hvert fall tidligere slått inn uten å sette forvarming til HI.

Derimot mener jeg å ha sett at HI medfører høyere strømtrekk til forvarming når det ikke er skikkelig kaldt. Eksempelvis rundt 0 grader. Er det skikkelig kaldt ute er strømtrekket høyt uansett, men mener jeg begynte med HI for å få raskest mulig oppvarming også i mildere klima. Men jeg har ikke gjort grundige undersøkelser/dokumentert, så observasjonen kan være gal (dvs ingen som helst forskjell på bilens innsats for å få opp tempen om man velger 22 grader eller  HI ved forvarming fra 0 grader utetemp)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

No_pilot

Sliter med det samma problemet som trådstarter.
Men problemet för mig är att bilen inte vill ladda när den är kall.
Fick oppdatering av software, og ny UMC kabel som erstatning av den gamle första typen på normal service før jul.
När nu kylan har kom till Østlandet så vill inte bilen ladda med mindre den är körd varm.
Laddport växlar mellan grönt, blått. Charging will start momentarily på skärmen timesvis men inget händer.
Range mode OFF, blå ladduttag, 18 A avail, men inget strömtrekk med mindre jag startar cabin heat från appen.
Menar att batteriet tidigare hade temperaturreglering om UMC var inkopplad, saknar det nu.
Någon som kan bekräfta att display ska indikera strömtrekk när UMC kopplas till kallt batteri (-15 C), före laddning startar?
S P85 sep-13, solgt mar-17
S 85D nov-15
Model 3 reservert
Jaguar I-Pace reservert

Muffinman

#11
Høres ut som du har en defekt sirkulasjonspumpe eventuelt feil med batterivarmeren. Man får ikke ladet batteriet uten at det har en viss minimumstemperatur. Det oppnås ved bruk av batterivarmer, og så distribueres varmen ved hjelp av pumpen.

Har hørt om et par tilfeller hvor folk har kjørt til fjellet, satt på lading i sterk kulde med moderat ladestrøm (ikke nok til å holde varmen) hvorpå ladingen har stoppet i løpet av natta. Det endte med bytte av denne pumpa. Her er en:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11694.msg166757.html#msg166757

aness

Sitat fra: TMS85 på fredag 15. januar 2016, klokken 10:26
Sitat fra: Sandvika på fredag 15. januar 2016, klokken 10:10
Han fortalte også at oppvarming av bil via app kun gjaldt kabinen, evt. oppvarming av batteri skjer derfor indirekte gjennom at det blir varmere rundt. Dette var ihvertfall nytt for meg.

Ja dette er nytt for meg også, og stemmer ikke med alt jeg har lest her inne om forvarming.

Kan det være at forvarmingen tar batterikapasitet, som igjen gjør at ladingen starter, og at det er det som faktisk formvarmer batteriet?

Det høres feil ut.

I morges var det -15C ute, forvarming ble slått på 1t før jeg skulle dra, og igjen 30 min før.
Temp i app var satt til 20C.

Når jeg kom til bilen sa appen 18C i kupe, og bilen hadde ~30kW med regen tilgjengelig.

Nå var det -10 ute, bilen ble forvarmet i ~15-20 min, og jeg hadde litt regen når jeg startet og ~30kW etter 15min kjøring.

Range mode var av i begge tilfeller.

Ser andre sier at forvarming går i 15 min, på min går den i 30 om gangen.

Wattson

Kjære dere, kan noen hjelpe meg med opplæring om dette med forvarming/regen?  På den sirkulære gul/orange "forbruksmåleren" så får jeg ofte "gul stiplet linje" nederst på sirkelen (av og til med trekantvarsel).
I tillegg så får jeg av og til (etter 7.1 oppgradering) også gul stiplet linje øverst på sirkelen. Når bilen er god og varm er alt "gult stiplet" borte.
Mine spørsmål:
A) Hva er forskjellen på gult stiplet opp og nede?
B) Hvordan leser man av denne skalaen?
C) Trenger man å ta noe hensyn eller gjøre noe aktivt med dette?

S90D 22de mars 2017 AP2 (+bestilt FSD)
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

moso

A) Stiplet linje oppe er begrensning i hvor mye kraft du kan hente ut fra batteriene - så bilen vil være daffere inntil batteriet er varmt nok til å yte maks. Stiplet linje nede er begrensning i hvor mye regenerering du har (motorbrems på gammeldagsk). Når batteriet er kaldt så begrenses lading, regenerativ bremsing (altså når du slipper fartspedalen) krever at batteriet er varmt nok til å kunne lades. Klønete forklart kjenner jeg men du forstår :-)
B) Skalaen er i kW (kilowatt) som er en måleenhet for effekt (om jeg forsto spørsmålet rett
C) Nei du trenger ikke gjøre noe, men forvarming reduserer både stiplet oppe og nede. Passer alltid på å forvarme og er aldri på 100% lading på hytta når jeg skal ned fra fjellet for å ha noe regenerering på veien ned. Det er vel eneste tiltaket jeg gjør i tillegg til å forvarme kupeen når det er j..g kaldt da
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA