Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software versjoner

Startet av Mippen, tirsdag 23. februar 2016, klokken 21:12

« forrige - neste »

Mippen

Hørt snakk om balansering av batteriet. Er dette noe å tenke på og hva gjør man?
Fremtiden er elektrisk.

eldanz

Sitat fra: Mippen på fredag 15. januar 2016, klokken 09:19
Hørt snakk om balansering av batteriet. Er dette noe å tenke på og hva gjør man?

Jeg var på åpningen av Tesla Rud, da fikk jeg info om at det kunne lønne seg å lade til 100% en gang i mellom, kanskje hver andre eller tredje måned, nettopp for å balansere eller si heller gjevne ut ladningen på alle cellene. Når batteriet ikke lades helt opp kan det bli noe mindre lading på en del celler. Balansering kan da være bra.

Perioden mellom 100%-ladingene er sikkert avhengig av hvor ofte man lader til vanlig/daglig bruk. Men det skal jeg spørre om neste gang jeg er på Rud. Trenger sikkert å lære mer om dette.
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

Salvesen

Helt bananas at Tesla ikke har en anbefaling på dette, vitner om at de ikke helt vet selv. Har en del erfaring i fra batterier fra roboter. Selskaper vegrer seg ofte for å si hva som er bra/galt for å ikke sitte i saksa om anbefalingen skulle vise seg å være feil. Så det er nok ikke helt klart hva som er best, men å jevne ut pakken innimellom er nok mer for at beregningen av kapasitet ikke skal ha for stort avvik.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

eldanz

#3
Det finnes uttallige artikler om lading. Jeg har funnet noen her, som er av det seriøse slaget,:

https://www.teslamotors.com/no_NO/models-charging#/calculator
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20689.0.html: mange interessante innlegg her
http://www.tu.no/industri/2015/05/25/slik-far-du-batteriet-i-elbilen-til-a-vare
http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_at_high_and_low_temperatures


Det blir for mye å gå gjennom alle artikler/innlegg som er laget. Men jeg er enig i at Tesla burde komme med en anbefaling om hvordan man bør vedlikeholde batteriet. (Kanskje de har det?)

Det er sikkert noen andre som har meninger om dette også!
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

SunSeeker

#4
Den nest siste gikk ikke, men her er den.
Meget interessant.

http://www.tu.no/industri/2015/05/25/slik-far-du-batteriet-i-elbilen-til-a-vare

fonberg

Sitat fra: eldanz på fredag 15. januar 2016, klokken 10:54
Men jeg er enig i at Tesla burde komme med en anbefaling om hvordan man bør vedlikeholde batteriet. (Kanskje de har det?)

Tesla har jo en klar og enkel anbefaling: daglig lading til maks 90%, og 100% når du må.

Jeg er sikker på at Tesla bevisst fremstiller dette enkelt også for å unngå skepsis og engstelse. Hadde Tesla begynt å kommunisere noe sånt som at "hver andre måned bør man lade sin Tesla til 100%, og deretter umiddelbart kjøre den ned til maks 90%", ville TMS (og kanskje elbiler generelt) fort få rykte på seg blant skeptikerne for å være komplisert og brukeruvennlig, og folk blir engstelige for at batteriet til en kvart mill kommer til å råtne på rot om man ikke pleier det etter alle kunstens regler.


Uoffisielle statistikker så langt viser jo også at batteriene i de aller fleste bilene (ikke bare Tesla men også Leaf som det er mange flere av) klarer seg veldig i hvert fall så langt.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Mippen

#6
Jeg forsøkte å lade til 100 % på SC med min bil her sist helg. Når den hadde ladet til 100 % "ladet" fortsatt bilen selv om det står 100 % på skjermen. Er det dette som er balanseringen? Når jeg kjørte hjemme fra startet jeg med 100 % og da viste typical 15-20 km mindre enn den gjorde etter 100 % lading på SC. Når jeg var ferdig å lade til 100 % sto det "Calculating time" på skjermen.Den fortsatte å lade med 16A. Ventet litt for å se om den ville stoppe, men etter 10 minuttet avbrøt jeg og kjørte. Det sto fortsatt 100 % og 16A på lading.

Må bare legge til at jeg var alene på SC og trengte maks rekkevidde pga. ned mot 30 minus, og det var ikke skikkelig lademulighet der jeg skulle.
Fremtiden er elektrisk.

cairnz

Balanseringen skjer i bakgrunnen, ikke noe du må vente på SC for å utføre, da måtte du ventet lenge. Balanseringen tar -lang- tid. Lad opp til 100% og ikke tenk så veldig mye mer på det.
Elbilist

Mippen

Sitat fra: cairnz på fredag 15. januar 2016, klokken 12:43
Balanseringen skjer i bakgrunnen, ikke noe du må vente på SC for å utføre, da måtte du ventet lenge. Balanseringen tar -lang- tid. Lad opp til 100% og ikke tenk så veldig mye mer på det.


Det er jo det. Lader jeg hjemme til 100 % stopper den å lade når bilen når 100. På SC fortsetter bilen å "lade" selv om den har nådd 100 %. Om det er balanseringen den holder på med da, er det jeg lurer på.
Fremtiden er elektrisk.

cairnz

Ta tiden du bruker hjemme på den siste prosenten, samt siste prosenten på SC. De skal være ganske like, såframt du har litt ladeeffekt hjemme.
Elbilist

Mippen

Har bare 16 A kurs hjemme. Lader på mellom 10 og 15 A.
Fremtiden er elektrisk.

Lynet

Balansering mellom celler (på Tesla er det grupper av celler) foregår hele tiden i en Li-ion batteripakke. Cellespenning reguleres på millivoltnivå slik at alle celler ligger på tilnærmet helt likt nivå.
Denne balanseringen enkelte snakker om ved 100% er synkronisering mellom batteriets virkelige kjemiske kapasitet og batterikapasiteten batteristyreenheten beregner.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Bonk3rs

Jeg merker også når jeg lader hjemme til 100% så stopper den relativt kjapt. Da teller første kilometer med en gang når jeg kjører.
På SC så lader den ca 45 min etter 100% og da teller ikke første tkm før etter ca 2 kWh.
De gangene jeg har tatt 100-0 tester, har det hatt en del å si på totalen. Foretrekker å starte fra SC på 100-0 tester m.a.o
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

GOS

Sitat fra: Bonk3rs på mandag 18. januar 2016, klokken 18:10
Jeg merker også når jeg lader hjemme til 100% så stopper den relativt kjapt. Da teller første kilometer med en gang når jeg kjører.
På SC så lader den ca 45 min etter 100% og da teller ikke første tkm før etter ca 2 kWh.
De gangene jeg har tatt 100-0 tester, har det hatt en del å si på totalen. Foretrekker å starte fra SC på 100-0 tester m.a.o
Det samme registrerer jeg også
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

BMW850

#14
Ladet til 100% her om dagen med 13A. Bilen fortsatte lading ca tre kvarter etter 100%. Fikk typical rekkevidde 372km. Bilen har gått 22000. P85. Hva får andre?

Satte bilen på forvarming når lading var avsluttet og den begynte å telle ned km med en gang jeg begynte å kjøre.

Edit: Noen som vet hva Battery level som viser 100/99 % egentlig indikerer?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA