Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oppbevaring av ladekabler under panseret?

Startet av rkiljet, tirsdag 23. februar 2016, klokken 19:41

« forrige - neste »

rkiljet

Er det noen som opplever noe til startproblemene som kan oppstå i kulda? Beskrevet i instruksjonsboka med at bilen skal gi beskjed om redusert effekt ved-17 og vil ikke starte ved -30?

Det var -19 her på morgenen i dag, men bilen startet som normalt uten noen beskjed om redusert effekt.

TB

Oppgitt temperatur er nok målt inne i elektronikken / batteri?
Dvs, bilen må stå parkert ei stund, eller det må vere ein heil del kaldere enn oppgitt for at dette skal vere aktuelt.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Petter Engersand

Seriøst? Står det at bilen ikke vil starte ved - 30 grader?

Er ikke akkurat irrelevant info det.

PokerFjes

Dere har det bedre enn de stakkars VW GTE-eierne... men vg sier "Både Volvo, Mercedes og Mitsubishi opplyser at deres ladbare hybrider ikke har begrensninger med hensyn til kulde for elektrisk modus."
Tar VG feil?

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/vw-eiere-stroemloese-mener-de-fikk-lite-info-om-kulde-problemer/a/23596303/
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

rkiljet

#4
Ja, mener det seriøst. Og her tar VG feil.

Hentet fra kapittel 2-9 til 2-11 i brukerhåndboka for 2014. Jeg gadd ikke gå ut i bilen for å hente den norske, så dette er fra den engelske:
http://1drv.ms/1RYafQL
og
http://1drv.ms/1RYalrz

Mulig de har gjort dette annerledes på 2015/2016, kan noen med 2016 sjekke instruksjonsboka si og melde tilbake her?

Niff123

#5
For 2015-modellen:
Ved -30 og kaldere: ha på ladestrøm selv om batteriet er fulladet og kjør forvarming. Kjørebatteriet varmes da opp (2-10). Ellers kan det være full stopp og vente på mildere vær eller tauing til verksted!
Ved -15: reduserte ytelser, men gjør ellers som ved -30 for å minimalisere problemene.

Petter Engersand

Ja. Men det står "may" så jeg tolket det som at den kanskje ikke starter mer enn at det et en programmering som hindrer bilen i å starte. Ser ut som det er 12 volt batteriet som er problemet her.  Kanskje bare bytte ut det til optimal eller de nye til biltema. Som skal klare kulde mye bedre enn bly akkumulator.

gjestela

Samme ordlyd i 2016-boka. Nå skal det sies at bilen har startet i både -15 og -20 uten at jeg har sett noe til skilpadde-advarselen.

Er det noen her som faktisk har opplevd redusert effekt/startproblemer?

Dykkern

Jeg har ikke opplevd startproblemer, men jeg registrerer at bilen praktisk talt ikke bruker strøm nå i vinterkulda (6-10 blå) her i Bergen. Det gjelder selv om jeg har hatt en time med forvarming. Nå går den på bensin nesten hele tiden.

PhevVest

Samme her, rundt -8/-10 i morges.
Motoren starter jevnlig selv om batteriet var fulladet og det enda er over 70% strøm igjen.
Enten klarer ikke den elektriske varmere å holde varmen eller så må det være en annen grunn til at motoren stadig går..?
Temperatur i bilen stod på 22C, Eco knappen på.

knjr

Jeg klarer til og fra jobb på strøm i -16, men det blir kaldt etterhvert. 32km tilsammen.
Forhåndsvarmer i 20 min før jeg drar, og har varmeapparatet av, setevarme på. Samme når jeg skal hjem.
Har stilt temp til 17 grader og vifta på 1 før jeg slår av, for noen dager må jeg ha på vifta innimellom for det dugger på frontruta etterhvert.

Ønsker meg varme i ratt og frontrute, så hadde dette vært perfekt.

Hadde ikke trodd jeg skulle komme dit, men det går litt sport i å kjøre på el. ECO av eller på spiller ingen rolle, men regenerering setter jeg til 0, så den ruller lett avgårde.

geos

Sitat fra: knjr på onsdag 20. januar 2016, klokken 15:10
Jeg klarer til og fra jobb på strøm i -16, men det blir kaldt etterhvert. 32km tilsammen.
Forhåndsvarmer i 20 min før jeg drar, og har varmeapparatet av, setevarme på. Samme når jeg skal hjem.
Har stilt temp til 17 grader og vifta på 1 før jeg slår av, for noen dager må jeg ha på vifta innimellom for det dugger på frontruta etterhvert.

Ønsker meg varme i ratt og frontrute, så hadde dette vært perfekt.

Hadde ikke trodd jeg skulle komme dit, men det går litt sport i å kjøre på el. ECO av eller på spiller ingen rolle, men regenerering setter jeg til 0, så den ruller lett avgårde.

Du slipper at motoren starter i -8 til -10 hvis du formvarmer skikkelig (50-60 min i -10). Dette er meget praktisk med SMS App-en.  Husk dog, at du slår ned varmen til 18 grader før du stopper bilen, og at du forvarmer helt til du skal inn i bilen.

Forvarm lenge, slik at du avbryter forvarmingen når du går inn i bilen!
Du må også passe på å ikke slippe ut for mye varme når du går inn i bilen.
Sette gjerne varmen på resirk de første minuttene for å spare på varmen til det begynner å dugge.

erik e

Dere skulle hatt en ny europeisk diesel bil. Dere ville jo kjørt på 0,3 L på mila.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

knjr

Er det Volkswagen's BlueMotion du sikter til  :)

PhevVest

Sitat fra: erik e på onsdag 20. januar 2016, klokken 21:49
Dere skulle hatt en ny europeisk diesel bil. Dere ville jo kjørt på 0,3 L på mila.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA