Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BMW i3 50% lengre rekkevidde på 2017 modell

Startet av vviking, tirsdag 23. februar 2016, klokken 18:41

« forrige - neste »

vviking

I dag når jeg startet bilen fungerte ikke varmeapparatet, det fungerte natten i forveien.
Jeg har brukt bilen i hele vinter,  mener det har vært dager det har vært like kald som i dag og da fungerte det helt fint. (ca -12)
Indikatoren som viser hvor mye strøm bilen trekker viste bare et lite utslag akkurat når jeg vred om på tenningen.
Ingen varsellamper, og bilen kjørte som normalt. 
Kjører en Ion 2011 noen som har vært borti lignende?

TB

Om du vrir varmehjulet frå blå, til grønn prikk, til raud skal det straks vise på forbruket.
Om det er ingen utslag må det vere ein feil - kanskje ein temp sensor som feiler - slik at den trur varmekretsen alt er varm nok? Dermed ingen feilmelding, men ingen varme?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

pwb

Prøv å koble fra strømmen på 12V batteriet i noen minutter. HUSK Å FINNE RADIOKODE FØRST. Kan hende at du har fått luft i vannpumpa, merket selv at den må resettes hvis det har vært luft i den. Sjekk nivå på "kjøle"vesken.

vviking

Takk for svar,
Når jeg dreier på den med den røde og grønne prikken, og trykker på AC knappen Viser at det er mindre kilometer igjen på den antatte kjørelengden, men det er har vel ikke noe med det faktiske forbruket å gjøre.
Bilen Har blitt importert fra Nederland, og har en fransk brukerveiledning. Men å koble fra 12v batteriet skal jeg nok klare. Jeg skal ut å kjøre bilen igjen i kveld så da får jeg se om det har noe effekt.
Vil noe vises i dashbordet hvis noe er feil med klimaanlegget eller hvis noe har fryst?

TB

Estimert km igjen går ned uavhengig av forbruk - det stemmer.

Om varmekretsen har blitt etterfylt med for "tynn frostveske" kan det vere det har fryst - pumpa står - og varmen ikkje starter.

Ingen symbol for feil på varmeanlegget etter det eg kjenner til...

Min tanke om feil på temp sensor er og ein tanke.


For pumpa kan gjere ein test slik:
(enklere om det er to personer)
- start bil
- sett varmehjulet på rødt området
- skru av lokk på ekspansjonstanken.
- ta vifte hastigheten av / på - dvs til off  - og oppover.
- sirkulasjonspumpe skal starte å pumpe når du aktiverer vifta - og stoppe ved off.
- det er lett å høyre dette når lokk på ekspansjonstank er av.

Om pumpa står er det feilen. Om pumpa går kan temp sensor vere årsak...?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

vviking

Når jeg startet bilen i går kveld virket det igjen. Det var blitt litt mildere i været så jeg regner med at det må ha vært noe som har sviktet i kulden.
Men uansett takk for hjelpen og gode forslag.
-Vidar

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA