Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Total bremsesvikt

Startet av paaland, tirsdag 23. februar 2016, klokken 10:22

« forrige - neste »

Einar_S

Sitat fra: paaland på torsdag 14. januar 2016, klokken 22:06
1. Er eneste forskjell på Nordic og Tekna modellene at sistnevnte har skinnseter? Er det verdt prisøkningen for å få skinnseter? Aldri hatt det i noen bil og vet ikke hva fordelene / ulempene er.
Jeg hadde valget mellom 2 identiske biler og valgte Nordic nettop fordi den har stoffseter. Hadde den andre hatt lyse skinnseter så hade jeg tat den. Men sorte skinnseter har jeg hatt før, og skal aldri mer ha det!
Sitat
4. Er virkelig automatisk innfellbare sidespeil ekstrautstyr? Er det verdt å bruke penger på?
Min har det ialfall ikke. Jeg må trykke på en knapp for å felle dem inn. Men jeg anser det ikke som særlig slitsomt.
Sitat
5. Sist, men ikke minst: Er du fornøyd med din Leaf? Ville du kjøpt en Nissan eller Leaf igjen?
Jeg er rimelig godt fornøyd. Men jeg har etpar andre godt motoriserte biler som går på bensin, så tenker ikke så mye på det med rekkeviddeangst. Jeg hadde ikke gått for noen av disse trikkene uten det. Først og fremst fordi uten hengerfeste er jeg handicappet. Men gjør deg et regnestykke på hvor ofte du kjører mer enn 10-14 mil (mindre om vinteren) før påfyll. Og hva som er alternativet i de (få) tilfellene det skjer. Et avgjørende punkt for meg er at jeg fant veldig lite klager på tekniske feil på nett før jeg kjøpte den. Jeg er ikke motivert for å brenne av tid og frustrasjon på verkstedbesøk etter å ha kjøpt ny bil. Om jeg kjøper det neste gang? Nja.. ikke om den ser ut som en Nissan Juke! Den bør ikke bli mer sær av design.  8)
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

nr1rayner

Automatisk innfellbare speil er noe dritt. Hadde det på en Peugeot 308. Det var flere ganger jeg måtte kakke bort is/snø før jeg kunne bryte de ut igjen. Regner med det kan være et behov i storbyer i f.eks. Frankrike og Italia, men ikke i Trondheim..
Har tatt inn speilene på Leafen 2-3 ganger, alle gangene kun for å prøve det. Heldigvis er det ikke automatiske  ;D

Leafen er min første bil med skinnseter. Utrolig lettstelt og stilig, men i disse dager er det rimelig kaldt å sette seg inn i bilen. Så akkurat nå ville jeg hatt stoff..
Plagdes IKKE med at de var varme og klamme i sommer  8)

Leaf igjen?
Ja gjerne det, hvis det er den beste bilen for x-antall kr ;)
Skulle jeg handlet i dag hadde nok valget stått på Leaf eller Soul (slik det forøvrig gjorde den gangen jeg handlet). Men siden jeg har elbil nå "sitter jeg på gjerdet" til det kommer flere modeller, bedre rekkevidde etc, altså sikkert minst 2 år. Det skal nok mye til for at det ikke blir elbil igjen neste gang ;)
Har ikke vært belemret med grinete surpomper av noen forhandlere. Har også vært "heldig" og hatt svært lite problemer.
På de spørsmål jeg har stilt til Witro bil i Trondheim har jeg fått fornuftige svar og god hjelp.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Aleco

4. Eg brukar dei heile tida og er kjempeglad for at eg valde å gå for ein modell med innfellelege sidespeglar. Det blir mykje lukeparkering og tronge parkeringsplassar i Oslo. Men om du ikkje kjem til å bruke dei ser eg ikkje vitsen.

5. Hadde ein annan leigebil nokre dagar no nettopp og eg innsåg kjapt kor mykje betre eg likar Leafen min på mange område, men Leafen kjøpte eg likevel berre av di det var einaste elbilen på marknaden til god pris då eg kjøpte han. Nokon nyare bensinbil hadde eg ikkje råd til å eige, så då hadde eg verkeleg ikkje store utvalet. Utsjånaden har mykje for meg å seia, og Leafen .... vel... eg trøyster meg med at det er eg som sit inni bilen, så eg slepp å sjå på han sjølv. Eg er alt i alt nøgd, men eg satsar på at neste gong det blir bil, så kjøper eg noko eg verkeleg vil ha. Dette er berre eit framkomstmiddel.

Øyvind.h

Hadde mulighet for billig ettermontering av innfellbare speil på Teslaen. Det stod jeg over. Leafen har faktisk en knapp for dette allerede. Den har jeg aldri brukt. Om det er trangt der jeg skal parkere ønsker jeg ikke at folk skal gå nærmere bilen enn et utfelt speil. Den eneste situasjonen måtte vært om jeg skulle kjørt inn en port hvor bilen er for bred til å komme inn med utfelte speil. Men det har jeg aldri vært borti.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Mismatch

Har hatt en 2012 Leaf i 3,5 år nå og kjørt ca 43000 km.

Det har aldri vært noe tull med bilen og jeg er fornøyd. Skulle jeg likt å ha dobbelt så stort batteri? Ja, men har aldri gått tom for strøm eller kjent på angst.

Kjøpe igjen? Ja.

Balrog

Leaf er en godt skrudd og usedvanlig lettkjørt bil. 30kW hjelper godt på rekkevidden som er det ene store minustegnet på min 24 (18kW) utgave.

lifern: "aldri mer elbil!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"
Da valgte du FEIL elbil. med en Tesla (evt. Bolt) ville du vært fornøyd. Husk at 30kW er VESENTLIG bedre enn 24kW (fordi ca 4-5kW ikke er tilgjengelig på begge varianter som på alle elbiler)

Derfor: Sjekk litt hva som finnes av lademuligheter på de turene du skal ta som er lenger enn 150km tur/retur sommerstid (100 km tur/retur vinterstid). her har jeg vært streng i rekkeviddeestimatene, så du kan kjøre uten å tenke rekkevidde.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

lifern

150 km på sommeren er ikke noe problem.
100 km om vinteren er langt nok.
Skal jeg lade for 100 kr hver dag kunne jeg like godt hatt bensin bil.Kommer lenger for 100 kr i bensin.
SVART EUROLEAF 2013

paaland

Takk for alle svarene. Får telle kronene å se hva det blir.
Kia Soul EV (2016)

ironduke

Kan noen forklare hva "Følg-meg-hjem"-lysene er? Skal være standard på Acenta, Nordic og Tekna, jfr. prislisten.
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

Bjoris

Det er bare at hovedlysene står på en stund etter at du har låst bilen slik at du skal få komme deg inn ytterdøren før det blir mørkt, er vel standard på de fleste biler? Har det på med 2011 Leaf iallefall
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

kodalse

Standard på 2012 modell, bare å trekke lysbrytern tilbake så har du følg meg hjem funksjonen på i ca 30 sekunder.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: kodalse på mandag 18. januar 2016, klokken 14:26
Standard på 2012 modell, bare å trekke lysbrytern tilbake så har du følg meg hjem funksjonen på i ca 30 sekunder.
Dette har Leaf'en hatt siden de kom :-)
Og dersom du trekker tilbake to ganger så dobler du tiden, 3 ganger tredoblet osv...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA