Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Total bremsesvikt

Startet av paaland, tirsdag 23. februar 2016, klokken 10:22

« forrige - neste »

paaland

Hei

Vurderer å gå til anskaffelse av en ny Leaf 2016 modell med den nye 30 kWh batteripakka. Men har noen spørsmål som selger ikke kunne svare tilfredstillende på. Håper noen Leaf-eiere kan være behjelpelige.

1. Er eneste forskjell på Nordic og Tekna modellene at sistnevnte har skinnseter? Er det verdt prisøkningen for å få skinnseter? Aldri hatt det i noen bil og vet ikke hva fordelene / ulempene er.

2. Har sett noe på forum om at radioen kun er DAB og at det står en DAB+ adaptor i USB porten og dermed opptar denne. Gjelder det 2016 modellen også eller har den sikkelig DAB+?

3. Det følger med tre års fjerntilgang via Carwings/Nissan Connect. Men hva skjer etter tre år? Må jeg putte inn en M2M SIM-kort ett eller annet sted? Hva koster slike simkort?

4. Er virkelig automatisk innfellbare sidespeil ekstrautstyr? Er det verdt å bruke penger på?

5. Sist, men ikke minst: Er du fornøyd med din Leaf? Ville du kjøpt en Nissan eller Leaf igjen?

Takk
Kia Soul EV (2016)

Østfold

1) Så vidt jeg vet er skinnseter viktigste forskjell. Skinnseter gir litt ekstra på look n feel, og er verdt prisen synes jeg.

4) Automatisk innfellbare speil betalte vi ekstra for. Ikke innmari viktig synes jeg, og det kan sikkert sløyfes. Har hatt innfellbare speil (på knapp) på et par biler og synes det er ganske nyttig - brukt det relativt mye ved parkering og passering i trange gater. At de feller seg inn automatisk ved parkering er vel først og fremst gimmik, og som sådan ikke must, litt avhengig av om man bedriver mye gateparkering. Om man parkerer mye i gate sparer man vel fort inn prisen?

Har ikke fått min 30kW leaf ennå - bestilt oktober, så jeg har ingen erfaringer å dele.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#2
1) Nissan har valgt og trekker dører og midtarmlene med samme material som setene; spesielt ved dørhåndtakene blir dette materialet veldig stygt etter hvert. med det PET stoffet som er på Acenta/Nordic. Svart holder seg bedre enn beige, men det blir lite pent etterhvert. Jeg ville foretrukket den type stoff som er i Visia eller skinn.
Skinn holder seg mye bedre mhp skitt og slitasje, kanskje spesielt hvis du har barn i bilen. Ulempen er at den blir ekstra kald om vinteren og ekstra varm om sommeren.
I valget mellom Nordic og Tekna ville jeg valgt skinn uten tvil; mislikte PET stoffet i min Leaf i over 4 år, DVs til den nå ble solgt. Har du små barn er skinn alltid bankers.

2) 2016 Leaf får "ekte" DAB+ radiom (i alle fall de som kommer gjennom offisiell importør)

3) Etter 3 år velger du å videreføre abonnement for egen kostnad. Tror ikke det er lagt opp til at du som bruker har eget SIM kort utover det som er montert i bilen allerede.

4) Automatisk innfellbare speil kan du fint klare deg uten, du kan styre dette manuelt de få gangene du trenger det.

5) Min Leaf var helt grei gjennom de drøyt 4 år og 106.000km jeg hadde den, men ikke fantastisk. Jeg har nå valgt å erstatte den med en Kia Soul EV.
Leaf 30 og Soul er likeverdige konkurrenter når det gjelder de elbilene med noe lengre kjørelengde, prøv begge om du er usikker på om Leaf er rette valget. Begge har sine fordeler og ulemper.

Jeg er mindre fornøyd med Nissan. Dette gjelder saker vedr reklamasjoner, og i starten veldig dyre servicer og ekstrem usikkerhet på garantier for batteri osv. <(Jeg var blant de første som fikk utlevert Leaf i første pulje da den kom; vi måtte skrive under på at vi kjøpte bilen på eget ansvar og at Nissan ikke gav noen garanti på batteriet. De kom med garanti i etterkant som en stor nyhet...).
Har tidligere vært eier av to Nissan Primera fossilbiler over mange år og hadde opprinnelig et positivt syn på Nissans om snudde seg i løpet av eierskapet på Leaf'en.

Sele


ironduke

Sitat fra: paaland på torsdag 14. januar 2016, klokken 22:06

4. Er virkelig automatisk innfellbare sidespeil ekstrautstyr? Er det verdt å bruke penger på?


Det er inkludert i prisen/standardutstyr på alle utgaver, unntatt Visia. Sjekk prislisten for 2016-modell.  :)
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

tomrh

Er man kresen på utstyr eller ønsker man en bil som bare virker? Jeg tilhører siste kategori og Leaf er perfekt sånn sett, ville helt klart kjøpt Leaf igjen. Nissans forhandlere er jeg mer skeptisk til, ihvertfall de som som ligger i byer og nær omegn, men de utpå landsbygda gir god service og er billige.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Bjoris

#6
Det er kun skinn som er forskjell mellom Nordic og Tekna.

RDS er nå inkludert og du får også ny layout på infotainment som skal være bedre, men ikke fantastisk, men det så ok ut på de videoen jeg fant på nettet, men de er USA videoer så ikke helt likt på Euro biler antakelig.

Vi har kjørt Leaf i 4 år og kjøper no en til, ikke fordi bilen er fantastisk, men ifht pris, plass og rekkvidde og lite feil så kom den best ut. Soul var den andre, hvis du ikke trenger mye bagasjeplass er dette en artig bil, virker bedre sammenskrudd og har 7 års garanti, ganske sannsynlig vil den gå vesentlig kortere i motorvei fart, under 70-80 km så tror jeg disse går ganske likt, liker at Soul har 6,6 kw lader som standard, på Leaf fikk vi ikke det fordi det var så lang leveringstid så jeg kunne ikke vente til mars, kommer til å irritere meg over det en gang i blant ja!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

TMDF80

Er det ikke skinn, boseanlegg og parkeringskamera rundt hele som er forskjellen på Nordic og tekna? Det var hvertfall skinn og stereo som gjorde utslag for min del :) Jeg venter på min, og har derfor ingen erfaring å dele.
((Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2016))
Drøbak

Smasher

Sitat fra: TMDF80 på fredag 15. januar 2016, klokken 09:28
Er det ikke skinn, boseanlegg og parkeringskamera rundt hele som er forskjellen på Nordic og tekna? Det var hvertfall skinn og stereo som gjorde utslag for min del :) Jeg venter på min, og har derfor ingen erfaring å dele.

Nordic har også bose og 360 parkeringskamera

lifern

SVART EUROLEAF 2013

ironduke

Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

Bjoris

Skinnseter er eneste forskjell, men du får vel litt skinn i dører også?

At noen ikke er happy med elbil er ingen bombe, kjenner noen som nettopp fikk sin EGolf og de er stor irritasjon over mye kortere rekkevidde enn antatt, sånn er det og det er nok tøft å starte med elbil akkurat nå!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

leafnor

Auto innfelling av speil på min (kjøpt som bruktbil), men ser ikke poenget for bilen er så og si like bred om speilene er innfeldt (Det er smale speil på LEAF)
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

Sitat fra: lifern på fredag 15. januar 2016, klokken 13:03
Aldri mer elbil.!!!!!!!
Er det pga rekkeviddeangst eller at du er misfornøyd med Visia? Ble nysgjerrig nå.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

lifern

#14
Det er pga rekkevidde. 10 mil rekkevidde om vinteren gjør at jeg må hurtiglade hver dag.
Når jeg bor langt unna alt blir det utrolig tungvindt.
Men bortsett fra det, er jeg storfornøyd med Visa.
Og så er hurtigladere plassert slik at jeg må kjøre omveier for å lade.
Så jeg har bestemt meg... Elbil passer ikke for meg.
SVART EUROLEAF 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA