Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen observerte endringer på nyere biler?

Startet av sjossang, tirsdag 23. februar 2016, klokken 06:43

« forrige - neste »

sjossang

Live fra Nissan Leaf Awards på Aker brygge får vi dette spørsmålet: når får vi skilpadde på kjøreturen fra Hemsedal til Oslo? Avreise fra Hemsedal 7. januar i -27C.

Distansen er 208km totalt, i den nye 30kWh-modellen.

Forslag fra bordet her er:
166km
160km
188km
Tesla Model S 75D, (sept. '17)

sjossang

Vi har kjøreturen på en storskjerm her, og vi passerte nettopp 82km og da var batteriet på 50%.
Tesla Model S 75D, (sept. '17)

Øyvind.h

Sitat fra: nime01 på torsdag 14. januar 2016, klokken 19:46
I -27C? Hva slags andre kriterier ligger til grunn? Rutevalg? Temp i bil osv? Vær?

Tipper skilpadde rundt 110km helt uavhengig av noe annet enn temp.

Får nok en del hjelp av høydemeter nedover, men ja - 110-120km høres vel ganske riktig ut.
Kjørte selv Oslo-Årnes i -15 nylig. Rekkevidden var da ca 6 mil. Nye Leafen har nærmere 50% mer kapasitet enn min 2012 mod Leaf. Dvs. rundt 9 mil. Varmepumpe hjelper selvfølgelig en del, selv om turen er under 60 minutter. Så total rekkevidde kanskje 10-11 mil.

Høydemeter ned hjelper positivt. I -27 må man derimot regne med at varmepumpen er lite effektiv, og varmebehovet er enormt om man skal holde 23-24 grader i kupeen.
Så 110-120km?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Leifen1980

Hmmm.. tipper høyere temperatur på slutten vil gi skilpadde på rundt 175 km
2016 Nissan Leaf Tekna "Gråtass" 30kW
2013 Mitsubishi ASX Instyle
ex 2013 Nissan Leaf Tekna
ex 2006 Honda Accord Tourer
ex 2012 Mitsubishi Outlander
ex 1992 Toyota Corolla
ex 2009 Toyota Avensis
ex 2000 Volkswagen Passat
ex 1990? Mitsubishi Galant

leafnor

Leaf 2012/Aug 160.000 km

ironduke

Sitat fra: sjossang på torsdag 14. januar 2016, klokken 20:45
Vi har kjøreturen på en storskjerm her, og vi passerte nettopp 82km og da var batteriet på 50%.

Venter spent på fasit  8)
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

sjossang

Jeg vant konkurransen :-)

Korrekt svar var 165km, og jeg gjettet 166 og var dermed nærmest. Premien var en flaske champagne og tur til Trondheim og Champions League og Europa Cup-finale i august.

Overrasket over rekkevidden, og det bekrefter jo bare mitt håp for ny leaf.
Tesla Model S 75D, (sept. '17)

Rasmus.B

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Øyvind.h

#8
Sitat fra: nime01 på torsdag 14. januar 2016, klokken 21:42
Sitat fra: Leifen1980 på torsdag 14. januar 2016, klokken 21:22
Hmmm.. tipper høyere temperatur på slutten vil gi skilpadde på rundt 175 km
Hmm, om jeg ikke regner fatalt feil, så gir det et forbruk på ca 15,5kW/100km - hvis det er tilfelle er det oppsiktsvekkende lavt i -27C.
15,5kWh/100km kan du bare glemme i en 1600kg bil med innetemp 22-23 grader og utetemp -27. Varmetapet er massivt og varmepumpens effektivitet er lav.

11-12 mil på flat vei er antakelig oppnåelig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kjbu

Sitat fra: sjossang på fredag 15. januar 2016, klokken 00:31
Jeg vant konkurransen :-)

Korrekt svar var 165km, og jeg gjettet 166 og var dermed nærmest. Premien var en flaske champagne og tur til Trondheim og Champions League og Europa Cup-finale i august.

Overrasket over rekkevidden, og det bekrefter jo bare mitt håp for ny leaf.

De må ha kjørt uten varme for å klare dette? Med gode klær, varme i sete og ratt, går det bra. Med et vindu på gløtt så dugger det ikke heller.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Bjoris

#10
Det er som mange skriver mye som spiller inn. Forvarming, inne temp i bilen, dekktype og trykk, vind og ikke minst fuktig eller tørr asfalt. Men noe av dette kan en påvirke selv, hvis en skal kjøre bilen nøyaktig som en vanlig bil med masse varme og høy fart selv om det feks regner og er rundt null grader og en ikke forvarmer så har en selvsagt ikke sjanse på denne rekkevidden, men min påstand er det er fint mulig uten store offer

Vi har denne dansken som kjøre den nye på motorvei i danmark, 123 km med 110 km/t, han hadde også en 24 kw Leaf som han kjørte samme rute og den gikk 87 km så det skal mao MYE til å ikke få 4 min ekstra på den nye Leafen da den går 36 km lengre med 2,2 kw pr mil i forbruk. Nå var ikke 24 helt ny (hadde SOH på 95%) så de fleste av oss som får en ny får jo en litt større effekt enn bare større batteri da vi nok alle har mer eller mindre reduksjon ifht en helt ny:)

Ser vi på ny Bolt blir dette en svært forsiktig oppgrading, men ser vi på bilbehovet for nr 2 bil så er disse 4 milene i kombinasjon med raskere hurtiglading verd pengene...

Dere som var på lanseringen, fikk dere prøvd NissanConnect? Antar de hadde biler som en kunne studere?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

#11
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 15. januar 2016, klokken 08:40
Sitat fra: nime01 på torsdag 14. januar 2016, klokken 21:42
Sitat fra: Leifen1980 på torsdag 14. januar 2016, klokken 21:22
Hmmm.. tipper høyere temperatur på slutten vil gi skilpadde på rundt 175 km
Hmm, om jeg ikke regner fatalt feil, så gir det et forbruk på ca 15,5kW/100km - hvis det er tilfelle er det oppsiktsvekkende lavt i -27C.
15,5kW/100km kan du bare glemme i en 1600kg bil med innetemp 22-23 grader og utetemp -27. Varmetapet er massivt og varmepumpens effektivitet er lav.

11-12 mil på flat vei er antakelig oppnåelig.

Ser ut til at den kan gå mer, men her er selvsagt ikke 27 minus, men 110 satt på cruisecontrollen er ganske fort på en Leaf

https://www.facebook.com/martinmesser/posts/10206891134331628

Den lengre rekkevidden er en ting den er jo lett å regne seg til, har du 6-7 kwh ekstra og bruker f.eks 2 kw/mil så blir det 30-35 km ekstra, det er jo enkle matematikk du ikke kommer utenom. Min erfaring er at det er vanskelig å bruke mer enn 2 kw/mil, men på østlandet med mer fart er sikkert det vanlig, men jeg ser at på vår første generasjon i Eco på vanlig vestlandskjøring 60-70-80 soner der jeg følger trafikken så går det mellom 1,6 og 1,8 kw/mil så "normalt" vil den nye gå 38-42 km lengre enn en ny 24 kwh, så kommer VP effekten inn og jeg vil tro at en helt ny bil ruller hakket bedre så jeg tenker den fort går 5 mil lengre enn det vi er vant med fra generasjon 1 iallefall og for oss med SOH 85% så er det duket for 60-70 km lengre rekkevidde:)

MEN, det at den lader så mye raskere spesielt mellom 30-70% SOC blir iallefall for oss helt glimrende, begynner å innse at jeg nok må flytte bilen før vi er ferdig handla på fredagskvelden på vei til hytta;)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

Sitat fra: bjoris på fredag 15. januar 2016, klokken 08:55
Ser ut til at den kan gå mer, men her er selvsagt ikke 27 minus, men 110 satt på cruisecontrollen er ganske fort på en Leaf

https://www.facebook.com/martinmesser/posts/10206891134331628
Men der var det 2 grader pluss ute.
87km hvorav 90% av dette i 110kM/t i +2 høres ikke utenkelig ut for en 24kWh Leaf.
30kWh Leaf bør fint kunne oppnå 123km i samme øvelse.

Men -27 er noe helt annet. Min Leaf går ca 6-7 mil i -15 om jeg kjører pent. Den har 88% SOH.  Deler vi 65 på 0,88 for å sammenligne med en 100% SOH 24kWh får vi 74km.
Nye Leaf har ca 30% mer kapasitet tilgjengelig enn en en ny 24kWh. Ganger vi 74 med 1,3 ender vi på 96km.
Men varmepumpen hjelper selvfølgelig, selv om den ikke er spesielt effektiv i -27.
En times kjøring med 2kW effekt istedenfor 4 gir altså 2kWh ekstra tilgjengelig. Så da kan vi legge på en mil til.
Da er 30kWh Leaf oppe i ca 11 mils rekkevidde. Ny, ruller bedre, bedre isolert osv gir den kanskje 12 mil.

Forskjellen blir naturligvis størst mellom gammel Leaf uten vp og ny Leaf med dersom man kjører sakte (50-60km/t) slik at turen tar lang tid. Da blir den positive effekten av vp større enn på korte turer.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Smasher

Jeg kjører uten problem 9 mil nå i -15 med min 24 kwh 2015 nordic, bruker ca 30% på 3.2 mil til jobb, med temp på 20 inne i bilen. Da motorvei der jeg holder snittfart på 100 mye av veien. så vill jo tro at nye da fint klarer 14-15 mil uten og tenke økonomi.

mo73ro

Kan ikke se at noen har svart på spørsmålet om kriteriene på den omtalte turen.

Men her er ferske tall hentet ut fra Connect EV på min bruk i går.

102 km kjørt,  forbruk 24,9 kW/100 km. (ladet en gang under stopp, har 2015 Leaf)

Forhold: - 17, tørr vei. Landevei (kupert) 60/70 km/t og motorvei (ikke så kupert) 80 km/t hvor fartsgrensen ble fulgt (på speedometer, så reelt noe under fartsgrense)

Klimakontroll satt til 18 grader, blås på frontvinduet og viftehastighet tre streker under full blås. Det var minimum som måtte til for å holde frontruten isfri (på innsiden).

Dette vil jeg kalle å kjøre forsiktig / tilpasse seg til elbil. I fossilen ville varmen vært satt til 22 grader og mer blås.

Så vidt jeg har skjønt er nye Leaf kun oppgradering av batteripakken. Ingen ny drivlinje, redusert vekt eller andre ting.

Med andre ord, min kjørestil i går ville da i ny Leaf ha fått meg 112 km fra 100 til 0 prosent, om vi er snille og går ut fra at 28 kW/t faktisk er tilgjengelig når bilen er ny.

Så hvordan man klarer 165 kilometer lurer jeg på, for jeg må tydeligvis bruke bilen helt feil  :)
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA