Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tar ikke lading og oransje ladelys slokkes etter kort tid

Startet av Felice, mandag 22. februar 2016, klokken 17:31

« forrige - neste »

Felice

Jeg kjører mye på E6 på strekningen Malmø - Oslo. På sist tur begynte jeg å fundere på hvor mye det er å spare på å ligge i dragsuget på andre biler / tyngre kjøretøy. Gir dette noen praktisk effekt? Trailere er hastighetssperret, så å ligge bak disse i 110 sone er ikke så fristende. Men hva med busser, varebiler, personbiler? Jeg har funnet det vanskelig å måle dette bare ved å se på forbruket i bilen da trafikk, topografi og andre forhold hele tiden varierer.

Hvor nærme må man ligge for at dette skal ha noen praktisk effekt i 110 km/t?
Er det stor forskjell på om man ligger bak en buss, en varebil eller en vanlig personbil?
Er det linjært slik at jo lengre avstand jo mindre dragsug, eller er det spesielle avstander som er spesielt bra / ille?
Kan det oppfattes som ufint å utnytte andre biler for å spare egen energi?


Salvesen

Effekten er vell perforert lakk med den miljølakken vi kjører rundt med  8)
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Cookie Monster

Det du kommer til å merke best er at hele fronten på bilen kommer til å bli full av steinsprut eller krøllet panser når bilen foran bremser ;D

Mythbusters hadde en episode på dette hvor de kom fram til at det var best å ligge nesten helt opp i bakfangeren. Finner den nok hvis du søker etter den :)
Ville selv aldri gjort det av nevnte årsaker.
2015 P85D

SurSnasen

Effekten er vel at Onkel Blå fatter interesse for kjøringen din og ber deg teste livet som fotgjenger noen måneder.

Skulle du slippe unna en hyggelig samtale med Onkel Blå, så skal du kunne oppleve å bruke langt mindre energi på turen. Det forutsetter at du klarer å ligge nærmest støtfanger til støtfanger med bilen/traileren foran. Men vær forberedt på at bilen din kan risikere, som andre er inne på, at bilen vil nærmest sandblåses.

cra

Sitat fra: Felice på torsdag 14. januar 2016, klokken 13:35
Hvor nærme må man ligge for at dette skal ha noen praktisk effekt i 110 km/t?

Antakeligvis nærmere enn du tør, og definitivt nærmere enn du har lov til!  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

fonberg

Jeg vet av en som oppnådde effekten å miste førerkortet på denne måten - ikke med Tesla riktignok men han kjørte elbil og hensikten var egentlig å spare energi.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Trustno1

Som andre sier her, så ville jeg aldri gjort dette både pga steinsprut, sikkerhet og ikke minst av hensyn til foranliggende. Noe av det verste jeg vet når jeg er ute å kjører er bakenforliggende biler som skal ligge helt oppi, selv om man holder fartsgrensen+mva

Når det er sagt så er det vel tidligere vist noen konsepter rundt dette med linking av kjøretøy slik at man elektronisk kobler disse sammen i ett slags "tog". Dvs at dersom det fremste kjøretøyet bremser så vil de andre umiddelbart reagere samtidig. Men fortsatt vil man kunne få problemer med steinsprut, med mindre kjøretøyene legger seg så nære hverandre at steinene foran kun vil treffe under bilen bak.
Men jeg tror ikke dette er ett konsept som Tesla har pratet noe særlig om.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA