Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla på finn.no

Startet av Truls Lurås, mandag 22. februar 2016, klokken 13:50

« forrige - neste »

Truls Lurås

Har bestilt bil får den om ca 2 uker titan grå (skal foliere tak og speil) jeg bor i tinn austbygd i tinn kommune i telemark. Jeg kommer å bruke bilen mye til asker der jeg jobber dit er det 14,5 mil det er hurtiglader på kongsberg så om det er nødvendig kan jeg lade opp til 80%der. Da det er 9mil fra kongsberg og hjem til meg er spørsmålet til dere kommer jeg den avstanden på 80% etter hurtiglading?

Truls Lurås

Nå blei jeg litt letta. første elbil for min del.

65lars

Hei Truls,
Jeg er fullstendig "newbie" også - og vil få meg el-bil "one of these days" og er litt nyskjerrig....
Hvilken bil kjøpte du?
Trilling, bestilt KIA

Truls Lurås


Truls Lurås

Det var den som virket for meg som det beste kjøpet.

Ssseee

Bare å glede seg. Kjempe bil. Hadde Nissan Leaf før. De har sine styrker og svakheter begge to, men Kia'en er favoritten her i huset.

Gratulerer
2015 Kia Soul

65lars

Takk!
Jeg har venner som sier: NEI - denne bilen er jo så Stygg, og jeg sier - Hei - jeg liker Stygg.

Jeg skal prøvekjøre den også, i håp om at den innvendig er veldig komfortabel, og at rekkevidde og garanti - er god.

Takk igjen.

Vennligst la oss vite hvordan bilen (og det hele) virker - siden jeg tror det er hva hele dette forumet dreier seg om.   :)
Trilling, bestilt KIA

Truls Lurås


65lars

Trilling, bestilt KIA

kVArh

Nybegynner her også.
Min første "langtur" var ca 80 km. Startet med 98% og hadde 30% når jeg kom fram. Mye av turen var på motorvei (100 km) så jeg cruiset på ca 90 km/t. Ikke generende, var i følge med de litt forsiktige "fossilene". Tempen var omtrent minus 5.
La også merke til at hurtigladeren ga meg 83%. Fint med tipset om å toppe opp  til 91% ved å starte en ny lading.
KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

elbil-1

#10
Sitat fra: Truls Lurås på torsdag 14. januar 2016, klokken 10:47
Har bestilt bil får den om ca 2 uker titan grå (skal foliere tak og speil) jeg bor i tinn austbygd i tinn kommune i telemark. Jeg kommer å bruke bilen mye til asker der jeg jobber dit er det 14,5 mil det er hurtiglader på kongsberg så om det er nødvendig kan jeg lade opp til 80%der. Da det er 9mil fra kongsberg og hjem til meg er spørsmålet til dere kommer jeg den avstanden på 80% etter hurtiglading?

Om du kjører via hokksund så ville jeg stoppet på laderen ved shell i rundkjøringen der (de har 2stk chademo) og toppet opp til 83% der - da har du litt mer på batteriet når du kommer til kongsberg om laderen der er ute Av drift/defekt/opptatt

Lettere å lade opp på stikkontakt i kongsberg fra 70-83% om "krisa" er der og hurigladeren ikke virker, enn å skulle lade fra 30%-83% for å komme hjem...

Du kan også da velge å kjøre via notodden og hurtiglade der om kongsberg er defekt, for å komme deg hjem.

Gnilre

Sitat fra: Truls Lurås på torsdag 14. januar 2016, klokken 10:47
Har bestilt bil får den om ca 2 uker titan grå (skal foliere tak og speil) jeg bor i tinn austbygd i tinn kommune i telemark. Jeg kommer å bruke bilen mye til asker der jeg jobber dit er det 14,5 mil det er hurtiglader på kongsberg så om det er nødvendig kan jeg lade opp til 80%der. Da det er 9mil fra kongsberg og hjem til meg er spørsmålet til dere kommer jeg den avstanden på 80% etter hurtiglading?
Jeg er nok noe mer skeptisk enn andre her at dette går så bra hele året. I dag kjørte jeg Drammen - Kongsberg t/r som er ca 70 km og var 7 timer i Kongsberg. Det var ca -12 grader ute. Startet med 80 % på batteriet og hadde 11% igjen. Hadde det varmt i bilen og drev ikke noe sparekjøring, men holdt fartsgrensen som stedvis er 90. Praktisk rekkevidde ville vært 100 km.

På dager med kulde må du hurtiglade i Kongsberg, min Soul stopper på 83 % Og du bør ikke kjøre fortere enn 80 km/t Kongsberg - Tinn. Spar litt på oppvarming av kupeen også og kjør på med ratt- og setevarme. Jeg tror også det er en god ide å legge ruta om Notodden en del dager. Med start hjemme hos deg og opplading til 100 % vil jeg si det er uproblematisk til jobb, men jeg ville lagt inn buffer slik at du kan kjøre helt til Hokksund på kalde dager.

Vet forøvrig ikke hvor høyt du bor. Kongsber er på ca 180 moh og det går en del mer strøm å Drammen - Kongsberg enn retur.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

elbil-1

#12
Du kan/bør toppe til 91% i kongsberg/notodden på kalde dager ja...

Hvis mulig blr du skaffe deg en lader hjemme som gir mer enn 16A - for om du lader opp til 100% om natten og har på forvarming av bilen så bruker den av hovedbatteriet for å varme
Opp bilen flr du kjører - slik at rekkevidden kan være redusert med opp til 10km av oppvarmingen.  Har du feks 25A/5,4kw lading vil det være nok til å varme opp bilen og samtidig holde batteriet på 100%

Truls Lurås

Takk for gode tips. Kommer til å kjøre med lite varme på i kupeen. Og veldig økonomisk. Det er mye 60-80kmh kongsberg-tinn austbygd særlig over hovin som også er kortere. Gleder meg til å prøve.

Truls Lurås


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA