Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av RMB, søndag 21. februar 2016, klokken 14:26

« forrige - neste »

RMB

Har bestilt PHEV og tenkte å ta med Defa motor og kupevarmer. Defa kupevarmer står som tilleggsutstyr for stuevarm bil til kr 2995 på Mitsubishis hjemmeside. Men selgeren sa at det hadde han aldri levert og at det var helt unødvendig da den innebygde elektriske forvarmingen var god nok. Noen som har noe erfaring med dette?

rkiljet

Jeg har utgaven uten forvarming, og for å si det sånn, det blir montert i min på fredag førstkommende.
Så kaldt det er nå så oppfører bilen seg som ren fossilbil uten det.

Niff123

#2
Forvarming kan sammenliknes en DEFA. Jeg brukte nettopp (-11 grader) forvarming i en time og kjørte en kort tur uten at bensinmotoren startet, og det var stuevarmt inne i bilen. Men ved retur etter en times stopp i P-hus og uten ny forvarming startet bensinmotoren og gikk litt. Det ville jo heller ikke vært løst med en DEFA.

Uten forvarmingsopplegg som er forholdet ved de fleste importbilene, er en DEFA helt klart løsningen.

RMB

Jeg har bestilt ny 2016 modell hos forhandler i Norge så da er forvarming med. Regner derfor med at jeg ikke trenger Defa, men litt merkelig at det står som tilleggsutstyr på nettsidene. Kanskje det kan være lurt i ekstra kalde strøk?

Niff123

Uten Geos app vil bilens wifi-styring av forvarmingen kreve at du er nær bilen for å slå den på. Står den i garasjekjeller eller ellers et stykke unna, men med strømtilgang vil Defa med tidsur innebære at du slipper å løpe ned i kjelleren i tide og utide. Mitsubishi har ikke Geos app (sms-styring av forvarmingen) i sitt system. Dette kan være en forklaring på at Defa er nevnt som tilleggsutstyr.
I spesielt kalde strøk vil kanskje varm motorblokk ved oppstart også ha positiv effekt for raskt å få driftstemperatur som igjen gir grunnlag for mye el.bruk.

PhevVest

Bilens innebygde el-varmer (de som har) har jeg forstått varmer både kupe, motor evt. batterier etc.
Defa i tillegg blir to varmesystemer - litt overkill (mulig Defa har bedre mulighet for remote styring).

rkiljet

Vedr styring av Defa, litt avhengig av hvilken løsning man går for:

* Tradisjonelt tidsur i bil
* Bluetooth, app på tlf, krever nærhet til bilen ved konfig
* Smartstart fjernkontroll,basert på radio med 500m rekkevidde
* Telefonstyring, app på tlf, men krever abonnement på ca 50,- per måned til DEFA


kajaaen

forvarming av kupe og batteri ja, men motor tror jeg ikke varmes med den innebygde varmeren. Derimot gir kjølevannet på motor varme til kupe og batt. når den har fått opp tempen.

elbikefun

Har pratet med noen Mitsubishi-selgere nå. Jeg ble forklart det slik; at kjølesystemet i PHEV``en er todelt. At en el-kolbe varmer opp kjølevæske; som i sin tur gir varme som kupeviften varmer opp bilen med. Forsto det slik at i denne prosessen; vil bensinmotorens kjølesystem bli "noe" oppvarmet; uten at denne forvarmingen egentlig dette er en fullstendig opvarming av kjølevæsken.

I "gamle dager"; var defa-motorvarmer en "plugg"-modul; som ble satt i motorblokken. Dette er visst ikke vanlig lenger. Snarere et varme-element; som plasseres på utsiden av blokka. Sier seg selv at dette er en mindre effektiv løsning enn når varme-elementet var mer integrert i motorblokken.

Jeg har tidligere selv tenkt at defa-varmer skal på bilen ved evt. kjøp. Men har gått bort i fra dette.
-Elsykkel
-Sykkel-varehenger med motor og batteripakke

rkiljet

Da er DEFA-varmer på plass, og det var forskjell ja. God og varm kupe, og det blåser varmt fra klimaanlegget med en gang bilen starter. Vel verdt investeringen.

elbikefun

Sitat fra: rkiljet på søndag 17. januar 2016, klokken 11:49
Da er DEFA-varmer på plass, og det var forskjell ja. God og varm kupe, og det blåser varmt fra klimaanlegget med en gang bilen starter. Vel verdt investeringen.


Så bra !!!  Gratulerer :-)

Du skrev tidligere i tråden at din PHEV ikke har forvarming. Jeg er jo bare en "wannebe"-PHEV eier enn så lenge.  Så unnskyld for opplagte forhold som dette: Mangler bilen din den forvarmingen som kan startes via WIFI-forbindelsen på 2016 (2014 og 2015 også?)-modeller ?   Fortell gjerne hva du har montert, erfaringer og pris ? 

-Elsykkel
-Sykkel-varehenger med motor og batteripakke

rkiljet

Om du kjøper en norsk bil så har denne forvarmingen /wifi som du ønsker ha.
Den jeg har er en importbil, og har ikke dette. Så derfor ble det standard DEFA-pakke (motor og kupevarmer) for å bøte på det. Ikke verre enn det :-)

Selv om jeg måtte virkelig jobbe for å greie overtale han på Motorforum om at jeg skulle ha med motorvarmer.

elbikefun

Sitat fra: rkiljet på søndag 17. januar 2016, klokken 18:50
Den jeg har er en importbil, og har ikke dette.


Så forvarmings-systemet er ikke på import-biler fra f.eks. Tyskland ?  Gjelder dette ALLE årsmodeller ?


Har fått forståelse av at forvarmingen som iallefall er på 2016 modellene; "delvis" varmer kjølevannet....


Noen som har satt seg spesielt inn i hvordan forvarmingssystemet virker ift.(bensin)motor-oppvarmingen ?

-Elsykkel
-Sykkel-varehenger med motor og batteripakke

rkiljet

Har bilen wifi så har den også forvarmingen, men modellen jeg har er uten.
Har sett importbiler med dette.

jokke

Har import. Den forvarmer som bare det

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA