Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: WiFi dekning

Startet av gamer73, lørdag 20. februar 2016, klokken 15:34

« forrige - neste »

gamer73

Jeg nevnte litt tidligere (i et innlegg) at E-golf ikke er noe særlig til bilferie..MEN...

Jeg kunne tenkt å leid et feriehus i danmark til sommeren. Da tenkte jeg kanskje om det var mulig å ta med E-golfen. Avreise blir vel fra Bergen med bilferge (om det fremdeles finnes)...så ankommer vi danmark et eller annet sted...så blir det å kjøre til feriehuset et eller annet sted.

Det blir jo også småkjøring rundt omkring der nede, men ikke noen lange utfarter da barna er bittesmå...blir mest bading og nær feriehushygge.

Så...hvordan er mulighetene for lading av E-bil i danmark? Er det strategiske hurtigladere etc?....

Er det mulig, eller er det best for meg å rett og slett leie bil når vi ankommer med ferge i danmark?

Øyvind.h

Danmark er et flott elbil-land. Flatt, gode veier og greit utbygget ladenettverk.
Sjekk eON og Clevers ladekart, så finner du ut om det er tilstrekkelig med ladere dit du vurderer å dra :)

Men husk skjøteledning og overgang fra dansk schuko til europeisk/norsk stikk da jordingspinnen er plassert annerledes i kontakten enn her i Norge.
Så lenge du ikke skal langt og har dårlig tid burde eGolf fungere bra i Danmark.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

gamer73

ahh flott takk for tips...

Vi har ikke dårlig tid, men jeg vil helst unngå å måtte lade under transport fra ferge og til feriehus og fra feriehus og til ferge...pga svært små barn som blir rabiat om bilen står i ro.

Skal sjekke dem kartene du nevnte når jeg har funnet ut hvor dem leier ut hus:)

e-curious

Har vurdert Danmarkstur selv.  Første lader ved ferja er Hjørring dersom man trenger noen små ekstra prosenter på batteriet.  Det tar en uke eller så fra man bestiller ladekort til man får det i posten.  Ingen ferie på ren impuls med andre ord, en bør nok ordne dette i forkant.   Eget, forhåndsbetalt kort for utlendinger

https://clever.dk/get-access-to-clevers-network

gamer73

Vi har vært i union med danmark!!! OG godeste Holberg...som er regnet som danskenes helt ble født i bergen takk!!....utlending? ÅNEIDA..jeg forventer rød løper når vi ankommer;)

men ja..godt tips til ladekort og være ute i god tid:)....

Nå gjelder det også å finen rimeligste måte å reise på..men 2 voksne og to små barn så er det kanskje ikke mange valg hehe...tror bilferge fra bergen til hirtshals koster oss 4000kr (inkl bil og sovelugar) i høysessong (juli)

e-curious

Med Fjordline fra Bergen; sjekk det som finnes av reisepakker.  Det dyreste er nok bare å bestille billetter for bil+passasjerer en veg.

gamer73

ja..tror det var en pakke....også feriehus...ser på priser..koster omtrent 14tusen for en uke for en feriebolig..ikke så gale...tror det blir danmarksferie:)..får jeg med E-golfen så sparer jo man litt mht å måtte leie bil...

David Skov Hansen

Når det drejer sig om CCS ladning så er Clever klart at anbefale. E-On har også CCS men ikke i samme omfang. Clever har rigeligt med ladere i Dk til at man kan rejse landet tyndt. Der er dog visse huller som uden planlægning kan blive en udfordring. Men tænker at I nordmænd er så vandt til at håndtere elbil så det med planlægningen ligger lige for  ;)

e-curious

Planlegger så smått tur til Lemvig-Thyberøn området.  Etter Thyberøn planlegger jeg å reise opp til Thy, Hvide Sande og Hanstholm.  Jeg ser på Clever sin oversikt der at det er smått med lademuligheter der, og litt ukomfortabel langt til nærmeste hurtiglader. 
Tips for lademuligheter?

vitcho

Jeg ved ikke lige om jeg kan fikse en rød løber, men jeg kan gøre opmærksom på dette ladekort, der samler information om ladestandere i DK ;-)

http://www.ladekort.danskelbilalliance.dk

Så vidt jeg ved kan man vist også betale med en pinkode eller sms eller noget, men der er det til horrible priser. Husk på i Danmark er strømmen lidt pebret: 5.50 kr/kwh med ladekort, 8,50 med pinkode. Av!

Sig til, hvis der er noget jeg kan gøre for at hjælpe. Jeg har ladekort, men bor i København, så det er nok ikke den store hjælp. Ellers kunne du bare have tanket på mit og overført med paypal eller whatever.

BTW: At leje bil i Danmark er kun marginalt billigere end at købe den i Tyskland - det er svinedyrt, så det er næppe lønsomt for jer.

jan-c

Sitat fra: e-curious på onsdag 13. januar 2016, klokken 18:07
Planlegger så smått tur til Lemvig-Thyberøn området.  Etter Thyberøn planlegger jeg å reise opp til Thy, Hvide Sande og Hanstholm.  Jeg ser på Clever sin oversikt der at det er smått med lademuligheter der, og litt ukomfortabel langt til nærmeste hurtiglader. 
Tips for lademuligheter?
Clever har hurtiglader i Thisted, Ringkøbing og Holstebro. Skulle ikke være noe problem å reise mellom disse stedene. Men dersom du f.eks. ferierer på Thyborøen og farter litt rundt, kan det bli uhensiktsmessige avstander, fram og tilbake for hurtiglading. Prøv i så fall å finne ut av sakteladingsmuligheter der du ferierer. Husk skjøtekabel og overgang til "dansk jord"  :)
2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

gamer73

takk for mange gode tips:) dem kommer godt med nå i planleggingen:)

carboncarstenDK

Hent POI hjem og installer på din navigation så er du sikker på hver du kan lade

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25736.0.html

CC

e-curious

Det kommer muligheter for 16A/CEE lading i Lemvig sentrum, nær Havnen 60. 

På forespørsel til Lemvig kommune fikk jeg et hyggelig svar med ønske om en god ferie. Det blir to parkeringsplasser for el-bil, men kun parkering for 2 timer.  Det forventes at ladestasjonen er klar i løpet av en uke eller to (regnet fra 3.02.2016).

Fra folk som har vært der tidligere har jeg fått anbefalt Lemvig som en hyggelig småby å besøke og overnatte, så jeg ser fram til et besøk der :)

http://www.visitnordvestjylland.dk/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA