Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: WiFi dekning

Startet av gamer73, lørdag 20. februar 2016, klokken 15:34

« forrige - neste »

ludo

e-curious

En rekker å lade ca 25% på en e-Golf, noe som kan gjøre en stor forskjell.  Skal en overnatte, så kan man jo ordne seg slik at man lader to timer om kvelden og to om morgenen.

Jeg synes at det veldig positivt at det blir satt om slike ladestolper, for meg ville det nok bety et besøk eller ikke.  Noen som vet om det finnes oversikt over slike kommunale stolper/ offentlig tilgjengelig saktelading utover e-On og Clever?

jan-c

Sitat fra: e-curious på torsdag 04. februar 2016, klokken 18:51
En rekker å lade ca 25% på en e-Golf, noe som kan gjøre en stor forskjell.  Skal en overnatte, så kan man jo ordne seg slik at man lader to timer om kvelden og to om morgenen.

Jeg synes at det veldig positivt at det blir satt om slike ladestolper, for meg ville det nok bety et besøk eller ikke.  Noen som vet om det finnes oversikt over slike kommunale stolper/ offentlig tilgjengelig saktelading utover e-On og Clever?
2 timer 16A kan være ja eller nei til en visitt :p
Her er det beste ladekartet jeg fant i farta
http://ladekort.danskelbilalliance.dk/
2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

e-curious

Ja eller nei er nok en spissformulering, men sjansene for at jeg besøke Lemvig med el-bil vil nok være betraktelig mindre uten dette ladepunktet.  Dette har med at de 25% har en del å si for logistikk og rekkevidde i forhold til reiserute.  Selvfølgelig hadde det vært ønskelig å kunne lade 100% over natt, eller hurtiglading..

Mange 16A små gjør en stor å, så derfor hadde det vært kjekt med en oversikt over disse, slik en har i Norge :)

TrondT

Sier du tenker ferge fra Bergen til Danmark.
Har du vurdert å reise Bergen-Larvik-(ferge)-Hirtshals?
Hurtigladere i bl.a Norheimsund-Odda-Røldal-Åmot-Bø-Porsgrunn.
Alltid interessant å se gjennomførte lengre reiseruter, for ferieopplegg.

2020 ??
2016 Mercedes B250e
1976 Kawasaki 400
xx 1994 MB C180
x 2016 Tesla 3 reservert

e-curious

Thyborøn:  Fra 1.mai blir det mulig å lade elbiler i lystbåthavnen i Nordre Inderhavn mot betaling, ca 5min. gange fra Kystsenteret, Jyllandsakvariet og sjøkrigs-museumet.

http://www.thyboron.dk/
http://www.campingnorge.no/danmark-thyboroen-slett-ikke-saa-galt.html

goggo

Sitat fra: gamer73 på onsdag 13. januar 2016, klokken 12:32
Jeg kunne tenkt å leid et feriehus i danmark til sommeren. Da tenkte jeg kanskje om det var mulig å ta med E-golfen. Avreise blir vel fra Bergen med bilferge (om det fremdeles finnes)...så ankommer vi danmark et eller annet sted...så blir det å kjøre til feriehuset et eller annet sted.

Det blir jo også småkjøring rundt omkring der nede, men ikke noen lange utfarter da barna er bittesmå...blir mest bading og nær feriehushygge.

Så...hvordan er mulighetene for lading av E-bil i danmark? Er det strategiske hurtigladere etc?....

Er det mulig, eller er det best for meg å rett og slett leie bil når vi ankommer med ferge i danmark?

En mulighet er å kjøre/hurtiglade fra Bergen til Kristiansand, så tar du Colorline til Hirtshals med hotellpakke en dag eller to på Skagen (du får fergeturen mer eller mindre gratis - i alle fall off season - hvis du bestiller en natt eller to på deres hotell).

På Color Hotel Skagen lader du bilen gratis over natta, så kjører du til bestemmelsesstedet/sommerhuset hvor du saktelader hver natt.
Dansk Schuko overgang får du kjøpt i byggevarebutikken ved den store rundkjøringen ca en km utenfor Hirtshals. https://goo.gl/maps/W3qob8GT3442

Jeg anbefaler også å kjøpe et Clever ladekort på forhånd, så kan du lett komme deg til flere steder i Danmark, og du er ikke avhengig av at sommerhuset ligger så nære Hirtshals/Skagen.
https://clever.dk/get-access-to-clevers-network/
De fleste Clever hurtigladerne er plassert ved store butikker/kjøpesentra så det er nok å ta seg til mens bilen lader.  Her er deres ladekart. http://services.clever.dk/pcmapr.html

mvh
HUgo

Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

e-curious

Også en mulighet for Clever er svensk ab.kort.  Koster 25 kr å få tilsendt i posten, så betaler man etter bruk.
Kortet er svensk, så da er det kundeservice i Sverige man skal benytte.  Betalingen for lading i Danmark blir etter danske takster.  Har anskaffet kortet selv, men ikke tatt det i bruk ennå. 

Clever sine betalingskort har en gyldighetstid på ett år, og tar minst en uke å få tilsendt  i posten. Bestilte svenske-kortet slik at det jeg kan ta en helgetur dersom jeg hadde lyst.

http://webbshop.clever.nu/shop/product/clever-fri?tm&sm

@goggo:  Har du noen oversikt over hvilken hoteller man kan lade?  Det eneste jeg har funnet så langt er Foldens hotell; http://www.foldens-hotel.dk/om-os/information.aspx

goggo

Sitat fra: e-curious på søndag 17. april 2016, klokken 11:16
Clever sine betalingskort har en gyldighetstid på ett år, og tar minst en uke å få tilsendt  i posten.
Er du sikker på dette? Mener å ha lest i en annen tråd at dette med kun 1 års gyldighet ikke lenger er tilfelle.
Jeg fikk forøvrig Clever kortet mitt (fra Danmark) i løpet av 3-4 arbeidsdager.

Sitat fra: e-curious på søndag 17. april 2016, klokken 11:16
@goggo:  Har du noen oversikt over hvilken hoteller man kan lade?  Det eneste jeg har funnet så langt er Foldens hotell; http://www.foldens-hotel.dk/om-os/information.aspx
Nei, men jeg vet at det finnes en tråd et annet sted på forumet som lister en del hoteller i Danmark hvor man kan lade. Orker ikke å søke opp dette nå :)

Ellers så har jeg god erfaring med AirBnb og lading over natt.  Litt mere info her i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25064.msg472456.html#msg472456

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

e-curious

e-curious

Lemvig, oppdatering:  Det er kommet Clever ladestasjon type2 22kW i havnen, se Clever sitt ladekart.  2-stikk, åpent 24t, betaling Clever ab.

Jejl

Det kan være lurt å sjekke at det er stikkontakter med jording i feriehuset.
Vi har vært noen ganger i et hus i Danmark der alle apparater som trenger jording er koblet direkte, uten bruk av kontakt. Det var kun en eneste kontakt i hele huset med jording, og det var en gammel 70-talls 400v kontakt de kalte for kraftstikk. Vi fikk kjøpt et adapter til denne kontakten til rødt industristikk og fikk 11 kw lading på Teslaen. Usikker på om en Golf kunne ha ladet på et slikt kraftstikk med et adapter til schuko, men det finnes kanskje.

jensjacob

Ellers kan du jo lave en jordforbindelse selv og koble til med en adaptor : hun-shuko med jord // spyd // han-shuko uden jord til sommerhus.

http://www.elviden.dk/jordspyd-jordforbindelser-jordledninger-og-potentialudligning.html

"Jordspyd:
Jordspydet, også kaldet jordelektroden, er en metalstav på ca. 1,5 meter hvis det kobber og ca. 2,2m hvis det er galvaniseret metal.
Jordspydet bankes i jorden, typisk uden for huset, og forbindes til gruppetavlen via et 1G2,5mm2 jordkabel.
Jordspydet skal sikre at der fra den elektriske installation og til neutral jord ikke er mere end 1667 ohm (se mere om HPFI her)

Jordkabel til forbindelse af jordspyd.:
Jordleder kablet går fra jordspyddet og frem til gruppetavlen hvor det forbindes til hovedjordklemmen.
Iht. stærkstrømsbekendtgørelsen (kap. 543.1.1)  kan dette som minimum være et 2,5mm2 dobbel isoleret kabel når der anvendes fejlstrømsafbrydere, f.eks et 1G2,5mm2 NOIKLX kabel."

Hvis du er bare lidt nørd, så kan du jo også medbringe et ohmmeter så du kan checkke at forbindelsen er iorden som beskrevet.

Personlig ville jeg ikke være bekymret for blot at medbringe en galvaniseret hegnspæl på en meter og så slå den i jorden et bekvemt sted. Min eneste bekymring er at jorden, afhængig af vejr og geografi, måske er for tør. Men så kan du jo hælde en god slat vand på og lade det trække lidt inden du slår spyddet i. Så er det også lettere at slå spyddet i.

Ellers er der jo også vandrørene - helst et du kan se der går ned i jorden. Jeg tror dog jeg ville foretrække spyddet. Det står for sig selv og jeg ved hvad det er - frem for at risikere at der pludselig ligger en fejlspænding på samtlige husets vandhaner.

Til aller sidst kan du checke at jordforbindelsen virker ved at koble en 5,6 kohm (standard størrelse) modstand mellem fase og jord. Så burde der gå en strøm på ca. 40 mA som burde være rigelig til at slå HFI relæet fra (>30 mA). Men det skal du kun gøre hvis du er rigtig nørd og hvis i har medbragt en hjertestarter og kæresten ved hvordan man bruger den... ;-)
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

bernta

Legger inn denne her også, siden el-bil er (vel nesten) el-bil, og vi har de samme utfordringer i Danmark.

Da er jeg hjemme fra en ukes ferie med el-bil i Danmark.

Min erfaring er at det fungerer "greit". Det blir selvsagt en del mer arbeid med å finne ladeplasser(Vi er jo tross alt bortskjemt når det gjelder lademuligheter i Norge).

Selve kjøringen på hovedveiene går kjempebra. De har flere ladestasjoner langs hovedveiene.

Problemet i Danmark er disse sære stikkontaktene danskene tviholder på. Vårt feriehus hadde kun disse stikkontaktene med dette hånlige "smilet"(jord) - både inne og ute. Det var heller ikke mulig å ta stikk til komfyr heller, fordi komfyren være selvsagt av innebygd type(og jeg hadde ikke lyst til å demontere kjøkkenet). Resultatet ble derfor ikke mulighet til å lade på stikk i feriehuset. Forsøkte det jeg kunne å få tak i adapter fra dansk stikk m/jord til Schuko (eller hva som helst annet enn dansk stikk m/jord), men det lot seg bare ikke gjøre. Forsøkte alle butikker i nærheten som solgte el-utstyr, til og med Bauhaus i Randers, men til ingen nytte.

Av ren nysgjerrighet hørte jeg med en stor elektrobutikk hvordan de gjorde det med schuko og dansk stikk. Svaret var bare at det var ikke noe problem, man bare plugger de inn... (Mitt svar: "Men da får man jo ikke kontakt med jordpolene". Den ansattes svar: "Nei, men det er ikke noe problem". Jeg: "Jeg plugger ikke inn en Tesla til en dansk stikk uten jord" Han: "... eh, ... nei ...").

Så om du har tenkt deg til Danmark. Les deg godt opp på hvor man kan få ladet bilen (og hvor du tør la bilen stå en stund uten oppsyn), og skaff deg ladekort fra de x antall leverandørene av ladestasjoner i god tid før du reiser.
Danmark er helt bakpå når det gjelder el-bil.

Alternativt (hvis du tør): Ta med deg en ferdig ledningsstump med schuko-kontakt (hun) i den ene enden, og ingen ting i den andre. Når du kommer dit du skal bo. Finn en koblingsboks, ta av lokket og koble til ledningen med jord. Vips en schuko :-) (PS: jeg gjorde det ikke, men angrer på at jeg ikke tok med. OG: ikke gjør dette hvis du ikke vet hva du gjør!!!)
Tesla model s 85D bestilt 22. juli
Bekreftet: 23. juli
Tildelt VIN (98XXX): 26. juli
I produksjonskø: 31. juli
I produksjon: 13. aug.
I transit fra fabrikken: 25. aug
Utlevert: 21. okt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA