Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Min gamle blå Think selges!

Startet av Trond E, tirsdag 13. juli 2010, klokken 09:54

« forrige - neste »

Yeyeye

Om noen har en veldig pent brukt bil, der noen av orginal "tags" på bakakslingen fortsatt er lesbare, så noter ned nummer og inskrift. På min var det forlengst vasket bort, men selve tagen(merket) var jo der fortsatt da,hehe.

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Lynet

P 106 har vanligvis en ekstra torsjonstav inne i bakakselrøret, den virker som stabilisatorstag. Føler at Think krenger ganske mye så en P106 aksel med stabilisator kunne vært kjekt...
Det er nok også forskjell på selve fjæringsstavene på forskjellige modeller.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Yeyeye

Men om selve lagerdelene er like så kan jo alltids bruke opp resten fra Thinken, kansje jeg skal handle inn til en side fra Prøven bil. Lynet, kjenner du noen der du kansje, tenker på"forskningsrabat"  Som sagt var det litt forskjeller også på lager på Citroengen, men finner vi rette delenummer så blir det billig ;).
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Baltor

#18
Jeg skulle skifte bakaksel på min Think i forrige uke, hadde blitt tilbudt en P106 aksel.
Men den var for gammel, 3 hulls P106 aksel kan ikke brukes >:(
Og nyere med 4 hull er ikke lette å finne hos hoggere.
Jeg trodde det skulle gå an å flytte over bremseskjold og trommel, men lagersetene på spindelen er ulike.
Dermed endte det med å ta av svingarmen og skifte rullelager og simringer på den gamle, på ene siden. Dette var ganske lett, men problemet er at når det har blitt en tydelig slark er det allerede skade (gravrust og gnag) på akselrøret. Dermed vet jeg ikke hvor lenge dette vil holde. Rullene ligger direkte an mot selve akselrøret.
Har man slark bør man ikke vente med å fikse dette.
(Peugeot har delene en trenger)

Vil på det sterkeste anbefale å sette inn smørenipler på alle biler som fortsatt er iorden, dette er veldig enkelt.
Bor 5 mm hull, skru inn en 6mm gjengetapp, skru så inn en 6mm fettnippel :)
Hullet skal altså bores i svingarmen, ca midt på opplagringen. Dette er støpegods og lett å bore. Bor igjennom støpegodset og litt ekstra (gjennom en plast avstandshylse som ligger mellom rullelagrene) Det stopper mot akselrøret som er hardere stål.
Hvis du ikke vil gjøre det selv kan du gå til et Peugeot verksted, de har erfaring i dette.
Det må pumpes i endel fett, det fyller også opp svingarmen, den er hul.
Hvis man likevel skal av med bremsetrommelen kan man fjerne nedre fremste Hex50 skruen som holder bremseskjoldet, og sette inn en midlertidig 8mm (1,25) fettnippel der, og så fylle svingarm og lager med fett. Da slipper man å bore hull.
Mine svingarmer var fulle med vann. >:(
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Yeyeye

Du skulle ikke ha delenummer fra Peugeot da?

mvh Arild R
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Svein-O

Hei.
Jeg satte på ny aksling (brukt P106 fra bilopphuggeri) på min Think i forrige uke. Den passet som bare det. Kunne ikke se at den var forskjellig på noen måte. Men den veier faktisk ca. 3 kg mer enn min originale.  Flyttet bremseskjold og trommel over uten å kople de fra bremserørene. Og, det beste av alt: Bilen ble veldig kompakt og fin å kjøre. Kan ikke huske når tid jeg hadde den følelsen sist. Synes jobben var enkel og grei, med batterikassen nede. For de som skal til med akslingbytte, vil jeg anbefale å gjøre det med batteriet fjernet. Boltene kommer nemlig opp i små "avlukker", og en må derfor være ganske presis hvis en skal sage hull i karosseriet.

Svein-O
Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

Baltor

Sitat fra: Svein-O på mandag 18. oktober 2010, klokken 20:15
Jeg satte på ny aksling (brukt P106 fra bilopphuggeri) på min Think i forrige uke. Den passet som bare det. Kunne ikke se at den var forskjellig på noen måte.
Da var nok dette en med 4 hulls tromler. Det er P106 med 3 hulls tromler som ikke kan ikke brukes. Den har smalere hjullagre og tromler.
De 3 kiloene skyldes vel at den har en indre torsjonsstav? (som ikke Think har)
Jeg er enig i at utskifting av hele akselen sikkert er greit hvis kassa er nede, men det å sette inn nye rullelagre er et alternativ hvis slarken ikke har blitt for stor. Ifølge et verksted jeg spurte var dette noe de gjorde ofte på 2 ulike Peugeot modeller.
Hvis en skifter rullelagre trenger en ikke å ta ned batterikassa. Jeg bestilte "rep sett", dette var 2 rullelagre, simring og avstandshylse. Pass på at ytre rullelager er for Think varianten med tett endelokk.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

hkaspenberg

Til Baltor: Du har ikke noe fotos av plasseringen av disse smøreniplene?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Elmo

#23
Hens hadde bilder av dette.

Sitat fra: hens på onsdag 12. mai 2010, klokken 19:11
Jeg har tatt bilder med inntegnet plassering av fettnippelen, men jeg får ikke lagt de inn på forumet selv om de komprimeres.
Sitat fra: Elmo på onsdag 12. mai 2010, klokken 20:44
Kan du ikke legge dem på elbilwiki - og evt link herfra i tillegg
EDIT:
         På elbilwiki PSA:Forebygge skader på lager i bakaksel er det jo faktisk et bilde (lagt inn av El Rayo).
         Og så har Gaute lagt inn en tegning i en annen tråd her
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: Baltor på mandag 18. oktober 2010, klokken 15:02
Bor 5 mm hull, skru inn en 6mm gjengetapp, skru så inn en 6mm fettnippel :)
Hullet skal altså bores i svingarmen, ca midt på opplagringen. Dette er støpegods og lett å bore. Bor igjennom støpegodset og litt ekstra (gjennom en plast avstandshylse som ligger mellom rullelagrene)
. . . .
Mine svingarmer var fulle med vann. >:(
I en tidligere tråd om bakaksel reparasjon på Think/PSA (her) ble det antydet at smørenippelene bør monteres oppå akselen.
Hvordan og hvor kommer da eventuelle vann ut ???

Sitat fra: Baltor på mandag 18. oktober 2010, klokken 15:02
Hvis man likevel skal av med bremsetrommelen kan man fjerne nedre fremste Hex50 skruen som holder bremseskjoldet, og sette inn en midlertidig 8mm (1,25) fettnippel der, og så fylle svingarm og lager med fett. Da slipper man å bore hull.
Du skriver midlertidig. Er ikke det godt nok som final solution ?




Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

eledille

Jeg har fått byttet bakakslingen for et par år siden til den nette sum av kroner 10500. Jeg vil gjerne slippe å gjøre det igjen, så denne tråden er interessant. Men jeg forstår ikke helt den tegningen til Gaute, løser ikke den et annet problem?

Så vidt jeg forstår er det lageret inni svingarmen som er problemet her, ikke selve akselen? Da hjelper det vel ikke å fylle akselen med fett? Er det svingarmen eller akselen eller begge deler det skal pumpes fett i?

Til Elmos spørsmål: Dersom delen er full av vann fra før er det vel en fordel bore et lite hull nær toppen og fylle den med fett fra bunnen, for å få ut mest mulig av vannet?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Baltor

#26
Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 19. oktober 2010, klokken 10:01
Til Baltor: Du har ikke noe fotos av plasseringen av disse smøreniplene?
;-D Hans
Mange uklarheter, hadde nok ikke forklart dette særlig bra :-[
Jeg plassert niplene midt på opplagringen, boret inn fra nedsiden, det vil si midt imellom de 2 rullelagrene som det er 2 av på hver side. Det er det innerste lageret som ryker, det som er nærmest simringen, det er her vannet slipper inn. Det ligger et foto av plasseringen tidligere i denne tråden. Mellom lagrene er det en avstandshylse i plast på ca 5 cm lengde, det gjelder altså å treffe denne og ikke lagrene.
Niplene bør plasseres under, dette er et beskyttet område, de blir ikke skadet av fortauskanter ol.  ;D
Hvis en vil sette de pekende oppover må en ha nipler med vinkel for å klare å komme til med presse. En klarer heller ikke bore med en vanlig drill.
Vannet jeg nevnte var nede i armene, som peker nedover. Det var nok litt overdrivelse og si at de var fulle av vann..
Hvis en presser på med fett til det kommer ut i simringen vil fettet omslutte lagrene, vannet har da blitt stengt nede i enden av armen.
Men armen kan altså dreneres og fylles helt med fett fra nedre ende ved å midlertidig fjerne nedre fremre festebolt til skjoldet og pumpe inn fett der.. Det er et hulrom fra denne bolten og oppover i armen. En må sette tilbake bolten, da denne holder bremseskjoldet. (Denne løsningen er mer arbeidskrevende, trommelen må av.)
Det er lageret som er selve problemet, ja, men etterhvert vil rust og gnag fra det ødelagte lageret lage et sår i selve akselrøret. Akseløret skal ikke fylles med fett, men når en pumper fett inn i nippelen vil endel av dette ende opp i hulrommet i armen. Noe fett vil muligens passere gjennom det ytre lageret og inn i enden av røret. Noe fett vil passere det indre lageret og tyte ut i simringen.

Bildet fra Gaute i den andre tråden og beskrivelsen det er henvist til på det tyske forumet forstår jeg ikke noe av, dette må være en annen aksel på en annen bil. Men jeg ser nå at Hens i den tråden har forklart det samme  som jeg har prøvd å forklare her.

Hvis en vil ta av armen for å skifte lager eller lage en foring (jfr Hens sin forklaring) må støtdemper vekk og torsjonsstaven løses i enden. Slå armen utover med en hammer/klubbe. Når torsjonsstaven skal entres igjen må en passe på at armen peker i samme vinkel som tidligere.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

hkaspenberg

Her er det jeg som er helt sløv. Som vanlig. Informasjon inklusive bilde ligger allerede på ElbilWiki under http://wiki.elbil.no/wiki/Think:Hjuloppheng

I tillegg har jeg nå lastet opp bildet som ligger tidligere i tråden.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Ken

Mange takk. Har en bakaksling som må fikses på. Skal prøve å dele mine erfaringer,  men er dårlig til å ta bilder.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Svein-O

Det hadde vært moro å vite om feilen oppstår på begge sidene. Jeg fikk slitasje på venstre side. Kanskje ikke det mest interressante tema, men likevel.


SVein-O
Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA