Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Min gamle blå Think selges!

Startet av Trond E, tirsdag 13. juli 2010, klokken 09:54

« forrige - neste »

elektrolux

Frihøyden, eller avstanden mellom støtdemperfestene i ubelastet stilling på Think ( og Saxo/P016 fossil ) er 308-310mm. Målt senter til senter.

Har akkurat målt det på min nye Think, heretter kalt Carving Thinken, grunnet Carving tendensene den ekstreme slarken i bakakslingen gav. Denne får nå Saxo bakaksling med krengestag i senter av akslingen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Yeyeye

Sitat fra: Ken på mandag 17. januar 2011, klokken 16:26
Hat tenke å bruke "thermic lance" eller plasma kutter ;D

Får du til å varme med den da, uten å skjære da? Sitter jeg på en fin varmekilde hjemme uten å tenke over det?

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Ken

Du er mest velkommen til å sitte på bakakslingen min Yeyeye ;D

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Yeyeye

Hehe, tenkte mere på om du fikk til a varme opp bakakslingen med plasmakutteren da Ken ;D

AR
Trondheim
Nissan Leaf 2016 30kWh

elektrolux

Jobber videre med bakakslingsbytte på Carving Thinken.

Skal si det tar tid. Først må batterikassen ned, og batterier testes, Robometer monteres. Bolter må graves fram under 10 år lag med saltholdig sorpe, så må støtdempere, bremser, og rør av. Branketter sandblåses og lakkeres. På Carveren måtte ene bolten slipes av med vinkelsliper, da bolten er for hard til å bores løs.

Så må kanaler renses og rustbehandles, og alt monteres opp og bremser må frigjøres, og luftes. Beregnet 2 -3 dager, og nærmer meg stygt uken nå.

Kan armene trekkes av og nye lager monteres in situ er det mye tid å spare.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Da blir det bedre enn nytt!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Sånne pågangsmot trenger jeg Elektrolux. Du er en inspirasjon :)

Jeg gir opp med å trekke av armen in situ nå. Varmen hjalp ikke og var heller vanskelig med bremserør og plast i nærheten.
Akslingen må ned og slåes ihjel!

Jeg skal kjøpe en lagersett i vente for en vellykket utfall.

Ikke min bil egentlig, men jeg skal ha den ut av garasjen fortest mulig. Har ikke plass til pynt der inne.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Baltor

Sitat fra: Ken på onsdag 19. januar 2011, klokken 23:06
Jeg gir opp med å trekke av armen in situ nå. Varmen hjalp ikke og var heller vanskelig med bremserør og plast i nærheten.
Det var heller ikke mulig å løsne den andre enden av torsjonsstaven?
(og la den følge med svingarmen)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Ken

Det har jeg ikke prøvd enda. Det var mening å forsøke det. Takker for påminnelsen ;)

Ken

Hurra, nå er armen løs :P

Jeg måtte stå på siden feilen er så vanlig at man er nød til å slippe batteri senkinking eller andre inngrep.

Løsningen til slutt var å lage en jekk som virker parallel til torsjonstav og treffer anleggsflater på armen og tverr rør feste.
Deler til avtrekkere, dvs gjengestang og muttere, pluss stålrør måtte til. Store krefter var nødvending i dette tilfelle og stålrøret begynte å bøye da en velplassert hammerslag løsnet stavet på motsatt siden (takk Baltor).

Jeg må lage den definitive versjonen siden konas bil ha blitt dårlig igjen >:(

Merkelig nok har denne akselen fettnipler montert, men ingen spor av fett inni akselrøret. Bare rust.
Inneflate ser OK hvor gummi tetning sitter men lagerbaner flater er rustent. Vi få se

Baltor

Nå kan du endelig sove godt om nettene Ken ;D
Er fettniplene montert på riktig plass?
Var det den venstre du slet med? Den høyre er lettere å slå løs, ettersom torsjonstaven sitter bakenfor akselrøret. Her er det bedre plass.
Legg merke til at det er en "hemmelig" kanal fra fremre nedre torx skrue i bremseskjoldet og opp til lageret. Her kan du også presse inn fett hvis bremsetrommelen er demontert.
Stavanger
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Ken

Jeg tror at niplene er på riktig plass, men det ser ut som hullet går ikke gjennom avstandshylse til hullrom mellom lagrene.

Lure på om det var mulig å bygge ut anleggsflate med bronse eller messing. Dritt patent egentlig, en rustfritt hylse rundt stubaksel ville har hjulpet. Den flaten helt innerst ser ut som noe rustfritt som anlegges mot simmeringen så hvorfor ikke dekke hele stubaksel??

Baltor

Sitat fra: Ken på mandag 31. januar 2011, klokken 22:22
Jeg tror at niplene er på riktig plass, men det ser ut som hullet går ikke gjennom avstandshylse til hullrom mellom lagrene.
Men hva skjer hvis du presser inn fett? Vil ikke fettet gå utenpå plasthylsa og til lagrene? Noe vil nok også legge seg i tomrommet i armen..
Innenfor hylsa er det ikke noe hulrom, den ligger tett mot akselrøret.
Stavanger

Ken

Du har rett her Baltor. Jeg hadde tenkt at utfall av smøringen  ikke var vellykket siden alt rustet i stykke. Fett mot akselen kan har hindret noe korrosjon her.

Jeg har just demontert en bakaksling fra vrak Think. For en jobb :( En av de opphengsboltene var så rustent at jeg klart å vri den i stykker. De bakre mutterne var dekket med fuktig veiskitt. Tilgang til disse var kuttet med meisel underfra. De som lett demontere disse akslinger har antakelig biler som pleide å trille rundt i California. Det er min unskyldning i alle fall :)

Det er lurt å smøre disse bolter med kobber pasta og prøve å fuge sprekker hvor vann og skitt trenger inn.

Yeyeye

Hei Igjen.
Gammel tråd, men delenr ligger ikke i wikien enda, så måtte lete opp tråden.
Jeg må til med en rep på min(en av mine ) sorte Think her, derfor jeg kom på dette.
Om dere wikiguruer har tid, så legg gjerne inn disse delenumerene til bakakslingen:

5131-64              253,-  213,-  lager indre.
5132-55              240,-  219,-  lager  ytre(med tettekappe).
5133-22              159,-  122,-  gummitettning innerkant.
5154-11                ?        25,-  avstanshylse plast.   

Prisene var den gangen peugeot vs citroen,

Arild
Trondheim
Nissan Leaf 2016 30kWh

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA