Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Min gamle blå Think selges!

Startet av Trond E, tirsdag 13. juli 2010, klokken 09:54

« forrige - neste »

Yeyeye

#45
Hei igjen reparatører;)

Her er delenummerne jeg fikk fra Peugeot i Trondheim, prisene i sort er fra dem, de røde er fra Citroën, mangler pris på opphengskule fra Peugeot. Som dere kan finne frem til, så stemmer delenumerne på selve lagrene fra den første skissen, som er til el-saxo og uten torsjonsstabstag, akslingene er altså ikke helt like. En kryssning av flere deler, og vi har nok ingen sikkerhet mot at noen er helt likt.
På Citroën er det i alle fall mange forskjellige kombinasjoner, selv på samme bilmodel var det forskjeller, da etter både produksjonsnummer og motor og utstyrsalternativer. El-saxoen ser da mest lik ut og delenumerne stemmer med de som Peugeot gir oss,men nå var det vel litt feil der også.

5131-64              253,-  213,- (fleksibel forbindelse)  lager indre
5132-55              240,-  219,- (fleksibel forbindelse), lager  ytre-  avbildet lager,vanlig 3dørs saxo opp 8330,elbilsaxo.
5133-22              159,-  122,- tettning innerkant
5154-11 mente Citroën vi skulle ta med, kostet nesten ingenting, kun kr 25,-[/font] hos de i alle fall.
Denne står som tettningsring, men er den avstanshylsen Baltor nevner
Alle priser ink. mva

       470,-.  nedre bærekule foran.

Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Yeyeye

#46
Humm.. sitter å småstuderer her, har aktivisert vedlikeholdslading og lite å gjøre ;)
Tror faktisk jeg selv har misforstått her, for den siste sprengskissen har mest sansynelig deler for både med og uten stabstaget, del 8 med nummer 5132-55 ser jo ut som et lager som er tett i enden og har tittelen fleksibel forbindelse som alle lagrene har.
Tror faktisk den delelisten som Prøven bil har gitt meg stemmer med tanke på lagrene, så om en droper den delen jeg har strøket over og tilføyer 5154-11 i tillegg så er vi kansje i mål. På sprengskissen fra el-saxo ser dette lageret åpent ut i begge ender, men har samme nummer. Er nå disse delene søskenbarnet mitt får til sin Think nå på mandag, så kommer med oppdatering om det passer etter de kommer;)

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Baltor

Sitat fra: Yeyeye på lørdag 30. oktober 2010, klokken 15:21
Tror faktisk jeg selv har misforstått her, for den siste sprengskissen har mest sansynelig deler for både med og uten stabstaget, del 8 med nummer 5132-55 ser jo ut som et lager som er tett i enden og har tittelen fleksibel forbindelse som alle lagrene har.
Ja, den siste skissen dekker 2 varianter, med og uten torsjonsstav. Ta deg tid til å lese det jeg skrev i dag tidlig ;D
Det er del nr 8 på den siste skissen vi skal ha.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Yeyeye

Hehe, var jo det jeg hadde tid til nå jo :D
Trodde ikke du fulgte med såpass så klart, så jeg overså jo totalt det du skrev der ;)

Det er håp nå ja.

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Yeyeye

Da er Geir ferdig med jobben, og at å vente med dette gjentar seg som dumt,det er helt klart.

Sitterer fra Geir sin Mail.

"En liten oppsummering av jobben.



Demont av bærearm på bilen gikk ikke så bra da torsjonsstav hadde rustet fast. Prøvde med ters, varme og FBH men uten at den løsnet.

Måtte da ned med hele akslingen, noe som er en grei jobb hadde ikke det vært for at fire bolter har mutter inne i karosseriet (med tilgang fra batterikassen)

For å komme til muttere uten å ta ned batt.kassen tok jeg hull innvendig i bagasjerom og på hvert "hjørne" av verktøybrønnen. Måtte demont innv. trekk i sider samt matter.



Når akslingen var ute var det lettere å komme til med større kraft på hammeren, men torsjonsstaven løsnet på motsatt side av bærearm (helt greit)

Skader på aksling kan betegnes som store, og lagerbaner var ikke lenger helt slette. Pusset ned aksling med smergelpapir, men ble ikke stort bedre av det.

Tok en avgjørelse om å sette på de nye lagrene likevel. Med billige deler og et kjent arbeidsomfang kan jeg glatt gjøre dette om 1 år igjen.

Har som mål at lille grå lever i minst ett år til da det kommer mange fine nye biler neste år J

Bremserør og brekkwire måtte løsnes og hjultromler måtte av. Tromler hang godt fast på bremsebånd og her kom tersen godt til nytte.

Enden på bremserørene plugget jeg med gummitoppen som satt på utluftingsskruen. (det kom ikke luft i det hele tatt ved lufting av bremser)

Demontering av gamle lager blir med hammer og stort skrujern. Det er bare å brekke/banke løs gamle lager, de er laget i blekk og tåler ingenting. Man må derfor være forsiktig ved montering av nye lager, og det er viktig å finne seg en hylse med riktig diameter (ca 50-52mm) som man har å banke på. (husk å sette nye lager inn med fett.... fyll opp godt)



Ved montering av aksling var utfordringen å holde fast muttere på de fremre boltene (inne i karosseriet). Selv med hull i dørken innenifra er muttrene vanskelig å komme til. Fant ikke noe verktøy som passet men fikk en finger inn slik at jeg fikk holdt igjen mutter og heldigvis "tok den tak" selv når det strammet. De bakre boltene var helt ok å kommet til. Lurt og rengjøre/smøre opp  boltene før mont. slik at mutter går lett.

Ellers gikk montering helt greit, og bilen er i dag topp å kjøre.

Skal ved første anledning montere smørenippler som nevnt i forumet. Håper dette holder skader unna på motsatt side.



Kan nevne at jeg først oppdaget at noe var feil med bakakslingen da jeg kjørte på litt sporete og glatt vei. Det føltes som om bakdelen på bilen hele tiden fikk sleng.

Når jeg tok tak i dekket og brøyt det sideveis kjente / så man godt slakken i bærearmen.



Har tatt noen bilder som jeg skal sende deg.

Nå står kuler på fremre bærearmer for tur....... og så EU kontroll.


"
Delene passer og vi er i mål med bestillingsliste i alle fall. Nå skal jeg selv også bestille opp deler, slik at jeg kan ta denne jobben selv om jeg ikke har funnet noen slakk enda.

Bilder legges inn når Geir sender disse.

Mvh AR

Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Yeyeye

Noen av dere guruer kan vel legge inn delenummer og kansje sprengskisse på elwiki også. Nå er elsaxo skissen rett i forhold til delenummer så den er vel kansje enklest for for folk flest å skjønne, så slipper en å lese hele denne tråden for å finne ut av at det en lageret er tegnet litt annerledes en det virkelig er. Guruer kan vel også tegne på en "kappe" på nevnte lager der også, så ser det helt rett ut :P
PS: en bør vel nevne om det legges på elwiki, at de andre delenummerne kan være feil, før eventuelt noen kan verifisere noe annet :)

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Ken

#51
Bra jobba gutter.
Om dere hadde lest elbilWiki tidligere ville dere har funnet ut om det var mulig å kutte tilgang til bakaksel mutterne i opphenget rett over mutterne.

Wikien krever innlogging med brukernavn og passord. Last opp bilder og linke dem til siden som gjelder. På forhånd, takk.

Last opp bildeene her hvis det er for mye styr med wikien.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Baltor

#52
Sitat fra: Yeyeye på tirsdag 02. november 2010, klokken 13:53
Da bakaslingen var ute var det lettere å komme til med større kraft på hammeren, men torsjonsstaven løsnet på motsatt side av bærearm (helt greit)

Skader på aksling kan betegnes som store, og lagerbaner var ikke lenger helt slette. Pusset ned aksling med smergelpapir, men ble ikke stort bedre av det.

Tok en avgjørelse om å sette på de nye lagrene likevel. Med billige deler og et kjent arbeidsomfang kan jeg glatt gjøre dette om 1 år igjen.
Fint du kom i mål.
Etter å ha samlet litt info om dette hos 2 verksteder med Peugeot erfaring har jeg tro på at denne reperasjonen vil holde hvis du holder det godt smurt. (smørenipler)

Problemet med å løsne armen fra torsjonsstaven: Armen har et punkt på innsiden (firkantet kloss i støpeskjøten) hvor den tåler å bli slått med tung hammer eller slegge.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Yeyeye

#53
Geir hadde brukt BFH*, men vanskelig å komme til med skikkelig kraft når bilen kun er jekket opp. På grav eller f.eks 2 søyler hadde nok dette gått uten å demontere aksling.

*BFH=Big Fucking Hammer;)

Jeg har satt deler i bestilling også, men har ikke noe stress med å bytte de enda, Sveiser rust på samboerens Toyota og skulle strengt tatt gjort litt med Jeepen min selv også først. Gråtass får vente litt på dette stellet;)

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Ken

Jeg opplever det samme med fastrustet torsjonsstav på en side jeg jobber med, til og med slegge hjelper lite.
Jeg har prøvd en lageravtrekker mot arm og stag uten at det hjalp.

Er det tenner på enden av staget? I så fall er den rustne flate enda større.
Jeg skal løsne skruen  og det eksentrisk skivet  på den motsatte siden av staget og se om den løsner og følge med armen på vei ut.

Her er det behov for kobberpasta ved remontering.

Finnes det andre tips som kan hjelpe med slippe å ta ned batteripakken?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lynet

Det er splines på torsjonstaven, hvis ikke hadde det blitt dårlig med fjæring  ;D

Det beste rådet er å ta ut skrue og pirk ut skiven og på med rikelig med rustløser gjentatte ganger på begge sider, kanskje i flere dager. Litt forsiktig varme kan også hjelpe (maks 2-300 grader).

Bruk en kraftig messingdor når du slår ut torsjonsstaven.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ken

Takk for det. Rustløser  er i bruk og fantasien er i gang med å finne enda voldlige løsninger.
Jeg forstår nå hvorfor en bilverksted som hadde byttet svingarm lagere tidligere måtte demontere hele akslingen.

Varme må jeg prøve.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Yeyeye

Om du skal bytte alt av lager og tettninger, kan du vel tørre bruke litt mere varme også :P
Men min egen erfaring er at selv litt varme (100grader+) kan faktisk hjelpe mye.

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Ken

#58
Har tenkte å bruke "thermic lance" eller plasma kutter ;D
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Vær forsiktig med å banke på enden av torsjonsstaven. Det kan forårsake at den "vokser" i enden, og blir enda trangere i spline'ene. Forsøk å banke på torsjonssaven på innsiden av svingarmen, vibrasjonene vil bidra med å løsne rust i splineområdet.
Husk å ta av støtdemperen og mål frihøydeposisjonen på svingarmen før du begynner demonteringen.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA