Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Min gamle blå Think selges!

Startet av Trond E, tirsdag 13. juli 2010, klokken 09:54

« forrige - neste »

Baltor

Sitat fra: Svein-O på fredag 22. oktober 2010, klokken 20:50
Det hadde vært moro å vite om feilen oppstår på begge sidene. Jeg fikk slitasje på venstre side.
Jeg tror dette er tilfeldig, jeg har en med venstreslark og hadde en med høyreslark (fikset)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Vedlagt er Think sin egen beskrivelse av prosedyren for bytte av lager i bakakselen. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

eledille

Sitat fra: Svein-O på fredag 22. oktober 2010, klokken 20:50
Det hadde vært moro å vite om feilen oppstår på begge sidene. Jeg fikk slitasje på venstre side. Kanskje ikke det mest interressante tema, men likevel.
SVein-O
Vi fikk på høyre side.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Lynet

Hvis det er noen som har bakaksel med rustne akseltapper så kan jeg skifte disse.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lynet

Sitat fra: elektrolux på søndag 24. oktober 2010, klokken 07:05
Vedlagt er Think sin egen beskrivelse av prosedyren for bytte av lager i bakakselen. ;)
Hvor har du fått tak i manual med fargebilder?
Men i manualen står det at det er stabilisatorstag på Think, det har det ikke vært på noen av de jeg har overhalt!
Har noen observert om det er levert Think med stabilisatorstag, i så fall hvilken årsmoddel?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Thunderteam fikk infoen i forbindelse med kjøp av flere nye Thinker. ;)

Alle som kjøper et nytt kjøretøy, bør kreve å få med slik info. Hvordan skal en ellers vite hva som er rett og galt i forbindelse med reperasjon og service.

Stabstag gjelder nok nye modellen, men akslingene er antakelig ombyttbare.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Caspar

Sitat fra: elektrolux på søndag 24. oktober 2010, klokken 13:15
Alle som kjøper et nytt kjøretøy, bør kreve å få med slik info. Hvordan skal en ellers vite hva som er rett og galt i forbindelse med reperasjon og service.


Ja forsøk det når du kjøper deg en ny bil i dag ! ;D
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Baltor

#37
Vær oppmerksom på at det er noen detaljer i denne manualen som ikke stemmer med classic.
Classic som ikke har torsjonsstav i røret har for eksempel et ytre lager med tett endekopp.

Dessuten har de gjort et par ting unødig vanskelig.
Sporene på torsjonsstavene er så grove at en ser på lang avstand hvis en setter på armen et hakk for høyt eller for lavt. En trenger derfor ikke spesialverktøyet som skal måle avstanden der støtdemperen sitter. Sammenlign med andre siden, eller mål med demperen eller en tommestokk.
En trenger heller ikke spesialverktøy for å trekke ut defekte lager. Bruk en skrutrekker og bøy de inn, så kan de vippes ut. Skal det ytre lageret skiftes kan en på Classic slå det utover. Nye lager slåes forsiktig inn med foreksempel en pipe på en forlenger.

Hvis en nå skal skifte til vinterhjul er det en fin anledning til å sjekke slark, oppdager man dette i tide holder det å skifte indre lager og simmring. Er det så mye at hjulet synlig står på skrå er det dessverre sannsynlig at akslingen er skadet.
Skifte av lager er mye lettere enn det manualen gir inntrykk av. En trenger ikke fjerne bremsetrommel eller bremseskjold, kun nedre bolt i støtdemper og den ene skruen som holder enden av torsjonsstaven. Det er denne som hindrer svingarmen i å skli utover. En trenger heller ikke demontere bremserør eller håndbrekkwire, men løsne et feste som holder bremseslangen i posisjon. En trenger ikke noe annet enn vanlig verktøy og en torx bit (og skruelim til bolten i torsjonsstaven)
Husk å montere smørenipler.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Ken

Nå føler jeg godt utrustet til å prøve å reparere bakakseling Baltor. Nå er det bare å finne tid til det  :(
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Sitat fra: Caspar på søndag 24. oktober 2010, klokken 22:53
Sitat fra: elektrolux på søndag 24. oktober 2010, klokken 13:15
Alle som kjøper et nytt kjøretøy, bør kreve å få med slik info. Hvordan skal en ellers vite hva som er rett og galt i forbindelse med reperasjon og service.


Ja forsøk det når du kjøper deg en ny bil i dag ! ;D

Sikkert sant nok, men står salget på dette, er det mye som kan ordnes ;)

Ellers er det bra at vi endelig set ut til å ha knekt bakakselkoden. Takk til Baltor og Thunderteam
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jornheim

Billederne på det tyske forum:
http://www.peugeotforum.de/bastelecke_old/sonstige/schmiernippel/schmiernippel.php
(link på http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=1810.15)
er fra en Peugeot 205. Men principet er det samme.
De borer og monterer smøreniplerne på undersiden, og anvender plastkapper for bremsenipler som beskyttelse.
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

elektrolux

Dette blir feil plass, da fettet da kan dra med seg rust etc. inn i lagerene.

Baltor sitt forslag er bedre men vanskeligere å komme til.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Yeyeye

#42
Sprengskisse av bakakslingen fra el-saxo, denne har de samme delenummerne på lagrene som det Peugeot selger til 106. Om en kjøper rep.sett for 106 så får en også en tetning mot stabtorsjonsstaget som på 106 går igjenom inne i akslehylse, dette blir selvsagt unødig hos oss uten. regner med denne skissen fra el-saxo ligner mere på akslingen hos oss en den på 106, kansje...?

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Yeyeye

Legger ut den jeg fikk av saxo med stabstag også ;)
Her har den ene lagret annet delenummer, så også lagrene er forskjellige?

Baltor, kan du se på disse forskjellige og se om du kjenner deg igjen, du snakket om at det ytre lageret var tett i enden og at du limet på en del av det gamle lageret.

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Baltor

Kjempefint Yeyeye, nå skal vi endelig få dette helt klart.

Hvis vi holder oss til den siste skissen, merket 19.08.10 422101 trenger du:
Del nummer 9, indre simmring, må byttes.
Del nummer 7, indre lager, må byttes.
Del nummer 14, plastavstandshylse, bør byttes hvis man velger å bytte ytre lager (billig).
Del nummer 8, ytre lager med tett endekopp, byttes hvis det er stor slark. (men hvis det ikke er synlig at hjulet står på skrå er dette lager sannsynligvis fortsatt ok)

Denne skissen inneholder altså deler til 2 varianter, med og uten torsjonsstav i røret.
Jeg kjøpte deler til Peuget, men hvis du kan bekrefte at P108 og Saxo har samme bakaksel er det jeg skrev over riktig. 

Hvis man kjøper feil, det åpne lager nummer 15 istedet for 8, vil dette passe, men en må stenge enden av akselrøret på en eller annen måte, det var her jeg limte inn endekoppen fra det gamle lageret.

Akselstussen pusses lettest blank med en lang strimmel smergellerret.

Hvis en skifter indre lager og simring tidlig nok, før akselstussen er helt ødelagt av rust, slipper en jobben med å skifte hele akslingen. Skifte av hele akslingen er en mye større jobb, kassa må ned for å løsne mutrene 73. (eller en må sage opp gulvet i bagasjerommet) 

Verkstedet (Peugeot) sa det brukte å gå greit med lagerbytte selv om det var endel rust på akslingen. Pusse reint, nytt lager, tett pakning og mye fett vil normalt holde. Lageret er rustet istykker pga vanninntrenging, det er ikke "utslitt".

Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA