Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Jeg vil ikke være en partypooper men er TMX egentlig egnet for norsk klima ???

Startet av Mippen, fredag 19. februar 2016, klokken 17:56

« forrige - neste »

tho

Hvis alt annet er likt (effekt, rekkevidde, etc) er det ladenettverket som avgjør. Synes nå Tesla har en stor fordel her. Så gitt det ville jeg forsatt ha kjøpt tesla.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

GOS

Sitat fra: Kavorka på onsdag 13. januar 2016, klokken 09:09
Superlading starter rundt 120 kW, hvis det er ledig ved siden av deg, og batteriet har rett temperatur. Hvis man er uheldig med en av disse faktorene, og man i tillegg skal lade til 100%, er det vel mulig å få et snitt ned mot chademos toppeffekt.

Sammenligne epler med epler. Mest sannsynlig så står der en annen bil på chademo-laderen, så du må jo først vente 40 minutter før du i det hele tatt kan starte ladingen...
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Øyvind.h

Sitat fra: GOS på onsdag 13. januar 2016, klokken 10:40
Sitat fra: Kavorka på onsdag 13. januar 2016, klokken 09:09
Superlading starter rundt 120 kW, hvis det er ledig ved siden av deg, og batteriet har rett temperatur. Hvis man er uheldig med en av disse faktorene, og man i tillegg skal lade til 100%, er det vel mulig å få et snitt ned mot chademos toppeffekt.

Sammenligne epler med epler. Mest sannsynlig så står der en annen bil på chademo-laderen, så du må jo først vente 40 minutter før du i det hele tatt kan starte ladingen...
Jeg ladet på CHAdeMO lader forrige fredag. 1 time venting etterfulgt av 30 minutter lading med 20kW snitteffekt.
I praksis 90 minutter for å lade 10kWh, noe som gir snitteffekt på 6,7kW.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

pej

Jeg bruker kun superlader på utfartsdager og da er de alltid fulle. Lader da på Chademo. En Passat med 60kWh batteri hadde jeg kjøpt på dagen og kvittet meg med 85D som forstatt ramler fra hverandre.... trodde de hadde fikset det meste fra min første Tesla. Men nå har jeg definitivt kjøpt min siste Tesla. De kan jo ikke lage biler som henger sammen.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Dag A.

For min del så er det to faktorer som veier tyngst i denne sammenheng.
Tesla MS er blitt testet som den sikreste bil som noensinne har gått gjennom test i USA (hvor jeg mener den fikk 96 av 100 poeng).  I "roll-over" testen ødela vel bilen også maskinen, noe som førte til twitring fra Musken.
Den har også OTA oppdateringer (noen ganger positivt, andre ganger ikke så greit, men alltid like spennende).

Det andre er lade nettverket.  Bruker det sjeldent, men det er helt suverent når det brukes.
Ellers så var det noen som kom med en påstand om 6000 minutter (100 timer) ladetid.
Såvidt jeg kan minnes så var det opplyst ved avtaleinngåelse og også ved utlevering at gratis lading var gyldig i hele bilens levetid (uavhengig av eier eller om bilen blir solgt videre).

Noen her som har biler som nærmest faller fra hverandre.
Jeg har hatt dugg i baklykt, og noen dråper med vann som kom gjennom panotaket.
Ut over det så er det bare positivt (da også med unntak av P85D og 700hk diskusjonen men dette anser jeg ikke som en feil med bilen, men strategi feil fra Tesla).

Men for å svare på spørsmålet; Ville jeg valgt en MS igjen?
I dag, "Ja".
Hva som kommer i morgen vet jeg ikke, så det vil da bli vurdert i morgen :)
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

jkirkebo

Sitat fra: JO på onsdag 13. januar 2016, klokken 09:30
Den dagen de andre fabrikantene kommer i gang hadde jeg ikke engang vurdert Tesla. Jeg har en langt større tro på kvalitet og holdbarhet hos de store. SC er Teslas eneste fortrinn slik jeg ser det, men det var svært sjelden det ble brukt i praksis. Solgte MSen rett før jul og er svært fornøyd med det.

Tror det begynner å bli endel som ser at kvalitet og holdbarhet og alle fiksene som egentlig ikke fikser feilene begynner å bli ett problem.

Tja, min bil er 100% feilfri nå etter at Tesla har fikset alle barnesykdommene (DU, list over ryggelys bak, tetting ved baklykter, dårlige LEDs i bremselys, speilbrakett som korroderer osv.). Så jeg tror det blir en pålitelig bil etterhvert som Tesla får mer erfaring med hva som fungerer og hva som ikke fungerer i Norge.

For min del legger jeg svært stor vekt på et karosseri som ikke ruster, mine tidligere biler har jeg stort sett kvittet meg med når rusten ble for plagsom. Planlegger derfor å ha min TMS svært lenge, og kommer neppe noensinne til å kjøpe en bil med stålkarosseri igjen. Nå har vi jo Leafen (som heldigvis har dører i aluminium) men skulle jeg kjøpt ny elbil til kona i dag hadde det defintivt blitt en i3 med sitt CRP-karosseri.

Det meste er enkelt å reparere i forhold til rust...

SC betyr lite for meg, lader stort sett på CHAdeMO.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. januar 2016, klokken 10:47
Sitat fra: GOS på onsdag 13. januar 2016, klokken 10:40
Sitat fra: Kavorka på onsdag 13. januar 2016, klokken 09:09
Superlading starter rundt 120 kW, hvis det er ledig ved siden av deg, og batteriet har rett temperatur. Hvis man er uheldig med en av disse faktorene, og man i tillegg skal lade til 100%, er det vel mulig å få et snitt ned mot chademos toppeffekt.

Sammenligne epler med epler. Mest sannsynlig så står der en annen bil på chademo-laderen, så du må jo først vente 40 minutter før du i det hele tatt kan starte ladingen...
Jeg ladet på CHAdeMO lader forrige fredag. 1 time venting etterfulgt av 30 minutter lading med 20kW snitteffekt.
I praksis 90 minutter for å lade 10kWh, noe som gir snitteffekt på 6,7kW.

Tja. Jeg pleier å få en snitthastighet på i underkant 40kW på Dokka, der jeg lader et par-tre ganger pr. måned. Som regel i 60-80 minutter. Eneste grunnen til at jeg ikke får mer er at det er DBT-ladere der som er begrenset til 107A og som ofte drar seg ned mot i underkant av 100A om den "går varm". Til gjengjeld er det 2 stk. der så jeg har aldri opplevd kø (har aldri opplevd feil heller). Ofte har bilen vært ladet ferdig til 90% før vi er ferdige med å spise og handle, så for vår del fungerer det ypperlig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

Sitat fra: JO på onsdag 13. januar 2016, klokken 09:30
Den dagen de andre fabrikantene kommer i gang hadde jeg ikke engang vurdert Tesla. Jeg har en langt større tro på kvalitet og holdbarhet hos de store. SC er Teslas eneste fortrinn slik jeg ser det, men det var svært sjelden det ble brukt i praksis. Solgte MSen rett før jul og er svært fornøyd med det.

Tror det begynner å bli endel som ser at kvalitet og holdbarhet og alle fiksene som egentlig ikke fikser feilene begynner å bli ett problem.
INNERTIER!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Lygren

Hadde en 2013 60 tidligere med en del trøbbel, nå en 85d uten en eneste feil så langt (hatt den siden mars 2015)... Fremdeles noen små issues selvsagt, som med alt annet, som rasling rundtomkring ved basspådrag og litt i overkant mye susing fra sidespeil på førersiden i hastigheter over 100km/t, men totalt sett går jo bilen som et vidunder nå på vinter´n, har effekt nok så det holder, etterhvert et mer stabilt autopilot system og generelt en veldig kjekk bil kostnadsmessig for meg som pendler gjennom bomringen hver dag.

Greit nok; hadde Audi kommet med en Q6 E-tron med 50 mil på "tanken" og samtidig kunnet by på hurtiglading ala Tesla skal jeg nok innrømme at jeg hadde tatt meg en testrunde, og en annen ting er jo at dagens pris på 85D som følge av USD har blitt latterlig høy i forhold til da jeg kjøpte denne...

Uansett er én fugl i hånda bedre enn ti på taket, foreløpig er det mer preik og fancy smancy presentasjoner fra konkurrentene enn reelle alternativer, tiden vil vise om de klarer å oversette dette til faktiske konkurrenter - i mellomtida koser jeg meg gløgg ihjæl i min back to the future bil 2.0! :)

Øyvind.h

Ingen feil på S70D``en jeg disponerer tidvis.
Men det går nok fortsatt 3-4 år før det kommer en konkurrent med tilsvarende rekkevidde, plass og kjøreglede. Og ytterligere 2-3 år før andre ladenettverk er bygget ut såpass at man tør dra på langtur uten hjertet i halsen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Da er det noe galt med bilen din. Ved 50%soc får jeg:

-2013 P85: 73KW
-2015 85D: 83kW

Og naturligvis vesentlig høyere effekter på lavere soc.

JO

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. januar 2016, klokken 14:23
Ingen feil på S70D``en jeg disponerer tidvis.
Men det går nok fortsatt 3-4 år før det kommer en konkurrent med tilsvarende rekkevidde, plass og kjøreglede. Og ytterligere 2-3 år før andre ladenettverk er bygget ut såpass at man tør dra på langtur uten hjertet i halsen.
Vel en enkelt observasjon endrer ikke det faktum at Tesla har under gjennomsnittet på kvalitet. Det ser ut som om andre produsenter kommer med noe som kan bli interressant feks GM sin Bolt med 60kwh batteri.
Den dagen de andre kommer med biler med samme rekkevidde og en matchende/lavere pris så vil nok flertallet ha en høyere tillit til feks GM.
Svart Model S Levert 11 Mars

rmr

Sitat fra: Sven-E på onsdag 13. januar 2016, klokken 15:43
Sitat fra: Muffinman på onsdag 13. januar 2016, klokken 15:21
Da er det noe galt med bilen din. Ved 50%soc får jeg:

-2013 P85: 73KW
-2015 85D: 83kW

Og naturligvis vesentlig høyere effekter på lavere soc.
I følge Tesla er det ikke noe feil med verken bil eller SC.
Jeg har vel ringt og klaget, og bedt dem undersøke, en 7-8 ganger mens jeg har stått på SC.
Ved ett tilfelle var "spenning inn til SC litt høy" men skulle være normal fra SC til bilen.

Er det spesielt en superlader du får dette resultatet?

Jeg får merkbart dårligere ladefart på superladeren i Åsane, Bergen enn andre plasser, ved 50% typisk 38 KW
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

Kavorka

GOS/Øyvind.h:
Jeg vil ikke si at det er like bra med chademo som med superlader. Men gjennomsnittlig superladehastighet kan, under visse forhold, komme ned mot chademohastighet. Det kan være andre begrensninger på chademo, fx kø og manglende evne til å ta kontinuerlig last, men det er ikke poenget her. Livet er for kort til å sammenlikne epler med epler ;) 

Under ugunstige forhold vil gjennomsnittshastighet på lading til 100% på en superlader nærme seg hastighet til en chademo ved gunstige forhold, som jeg tror var poenget til Sven-E. Spesielt merkbart ved kjøring på saltet slapseføre!

I tillegg finnes det chademo som har lite trafikk og har bra plassering ift noens reisemønster. Superladere kan ha mye trafikk, og være plassert ugunstig (nær utreisested eller omvei). Så for de som har slikt kjøremønster vil ikke superlader være tre ganger bedre, slik det ser ut på papiret. Ved utbygging av de to nettverkene vil fordel til superlader øke mer enn for chademo.

Til topic:
Jeg ville vurdert et alternativ til Model S, hvis den hadde hatt ok rekkevidde, god plass, og er like ladevillig (schuko, blått stikk, rødt stikk, type 2, chademo, og ikke minst superlader med god oppetid og verdens enkleste betjening).

Utfordringen med et rimeligere alternativ til Model S vil være at den selger for godt. Dette er en utfordring fordi flaskehalsen er på produksjonskapasitet (batterier) og ikke salgssiden. Om noen bare noen kunne bygget en gigastor batterifabrikk som kunne levere til produksjon av volumbil.. :)

olesb

Sitat fra: Sven-E på onsdag 13. januar 2016, klokken 15:43
Sitat fra: Muffinman på onsdag 13. januar 2016, klokken 15:21
Da er det noe galt med bilen din. Ved 50%soc får jeg:

-2013 P85: 73KW
-2015 85D: 83kW

Og naturligvis vesentlig høyere effekter på lavere soc.
I følge Tesla er det ikke noe feil med verken bil eller SC.
Jeg har vel ringt og klaget, og bedt dem undersøke, en 7-8 ganger mens jeg har stått på SC.
Ved ett tilfelle var "spenning inn til SC litt høy" men skulle være normal fra SC til bilen.

Så lenge batteriet er tilstrekkelig varmt skal man, med en 85-utgave, få snaut 120 kW ved lav SOC (under ca. 25%). Betinger selvfølgelig at det ikke er noen andre som lader på stolpen du deler effekt med. Ved 50% skal man få ca. 70/80 kW.

Unntaket er de første laderne som ble satt opp i Norge hvor makseffekt er ca. 90 kW.

Er batteriet kaldt vil man oppleve lavere hastigheter.

Hvis du opplever dette til stadighet er det nok noe galt med bilen din, ja. Kan selvfølgelig være et problem med den aktuelle superladeren også. Husker Gol hadde problemer med hastigheten en perioden. Vet ikke hva status er nå. Har vel også vært noe problemer med Drammen.

On topic:

Selv hadde jeg nok valgt en annen elbil med tilsvarende rekkevidde hvis den var betydelig billigere, hadde tilnærmet samme lagringsplass (småbarnsfar;) og tilsvarende utbygd ladenettverk.

Den bilen finnes dessverre ikke enda.
Rød S85 utlevert januar 2014. Solgt februar 2015.
Rød S85D utlevert juni 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA