Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Jeg vil ikke være en partypooper men er TMX egentlig egnet for norsk klima ???

Startet av Mippen, fredag 19. februar 2016, klokken 17:56

« forrige - neste »

Mippen

Chevrolet har lansert sin Bolt med 60 kwh batteri. Hyundai kommer snart med sin elbil med tilsvarende batteri. Nissan sitter på en ny elbil med tilsvarende eller større batteri. VW har lansert en prototype med 101 kwh stort batteri og listen fortsetter. Spørsmålet som flere TMS eiere nå stiller seg er om folk vil beholde bilen de har, eller om de i stedet vil satse på en rimeligere elbil med omtrent like lang rekkevidde?
Fremtiden er elektrisk.

Bjoris

Det er klart at bilde endrer seg nå, vi kom litt uforskyldt opp i dette da vil solgte vår S85 i slutten av NOV for å bytte til 70D, den forskjøv vi ut til AUG for å bytte bilnr to i en Leaf 30 og skal nå kjøre to Leafer til AUG da planen iallefall VAR å selge den eldste Leafen og ta ut Teslaen. I mellomtiden skjer det mye spennende, alt er jo forhåndsmeldt, men det blir veldig mye mer interessant når det blir så konkret som med Bolt nå og jeg er imponert over at den får 60 kWh, hadde trodd mer på 50!

Nå er det ingen av de vi vet om nå som frister som bilnr 1 og bilnr 2 blir det for dyre til, men jeg vil følge godt med fremover frem til vi må bestemme oss. Det å legge 300.000 i mellom for Tesla vs Bolt med samme rekkevidde føles litt annerledes enn når en kjøper A6 over en Golf, men det skyldes at "Golfen" har tatt igjen "A6en" på det mest vesentlige punktet akkurat i det en skal kjøpe og jeg må si at Teslaen føles ikke som ett så bra kjøp nå som før, men først må vi se hva denne Bolten kommer på med det utstyret en må ha... Vi har jo sikret prisen på Teslaen så veldig spent på hvilken diff en får til slutt.
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Toonster

For min del blir det ikke aktuelt å vurdere noe annet enn Model S enn så lenge, som (skal) brukes som bil nr 1.

Når konkurrentene kommer på banen med biler i samme klasse (størrelse) vil de selvsagt bli vurdert - men hypotetiske teorier om hva,hvis og når er i beste fall meningsløst - for min del :)

(Mulig Model 3 kan bli vurdert da, men vi vet vel ingenting om hvordan det blir - så det er hypotetisk det også)

Bjoris

Kan vel tenkes at VW innser at en Passat Stv på nye LG batteriene ikke er så dum bil, bil og eloppsett har de jo så burde ikke ta evigheter å hessje sammen en slik bil, den hadde komt før Tesla for vår del om prisen var en del lavere...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

afitch80

Så lenge Tesla er de eneste som har et, i mine øye, adekvat ladenettverk, så er det kun Tesla som gjelder for meg. Kunne ikke tenke meg å kjøpe en bil som jeg måtte lade på f.eks. chademo ved langkjøring. Saktere lading enn Tesla og i tillegg måtte betale 2,5 pr min. Nei takk.

Men den dagen det kommer en bil med samme kvaliteter (kanskje og bedre), lik eller bedre rekkevidde, som kan bruke superladerne til Tesla eller har egentlig like godt nettverk, og er billigere, ja da kan det tenkes.
Før amerikansk, nå tysk.

Chlangum

Hvis alternativet inkluderte superlader nettverk så nei.
Hvis ja så hadde det absolutt blitt vurdert.

Men da måtte alternativene også kunne levert tilsvarende effekt og innovativitet.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Toonster

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 12. januar 2016, klokken 23:25
Sitat fra: afitch80 på tirsdag 12. januar 2016, klokken 22:44
Så lenge Tesla er de eneste som har et, i mine øye, adekvat ladenettverk, så er det kun Tesla som gjelder for meg. Kunne ikke tenke meg å kjøpe en bil som jeg måtte lade på f.eks. chademo ved langkjøring. Saktere lading enn Tesla og i tillegg måtte betale 2,5 pr min. Nei takk.
Ladenettverket til Tesla som KUN skal være til langkjøring mellom destinasjoner.
Som du allerede har forhåndsbetalt tilsvarende 6000minutter ladetid for. 
(Det er 100 timer som du skal få bruke på langturer.)
Og ChaDeMo er ikke noe tregere enn gjennomsnitts-ladehastigheten på SuperChargere.

At man har forhåndsbetalt lading vil jo selvsagt komme i totalpris sammenligningen.

Men ChaDemo er jo aldri noe reelt alternativ slik jeg har sett det nett utbygd, med stort sett kun 1 "ladestasjon" der det er bygget. Da blir det en helvetes kø om en produsent baserer seg på det (slik ståa er nå)

Bjoris

Det vil komme bedre ladealternativer enn 50 kwh Chademo/CCS og ett uttak pr sted. Når de store kommer med langt rekkende elbiler så kommer dette, det er jo allerede annonsert, men i hvilken form og om det kommer like tett som hos Tesla spørs vel, men det er jo greit, fungerer ikke dette så vil de tape mye salg og så er det egentlig opp til dem selv...

Det er jo helt på trynet i dag, en bil før deg så blir du fort 30-45 min forsinket... ifht den planen som var lagt...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Lokführer

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 12. januar 2016, klokken 23:25
Sitat fra: afitch80 på tirsdag 12. januar 2016, klokken 22:44
Så lenge Tesla er de eneste som har et, i mine øye, adekvat ladenettverk, så er det kun Tesla som gjelder for meg. Kunne ikke tenke meg å kjøpe en bil som jeg måtte lade på f.eks. chademo ved langkjøring. Saktere lading enn Tesla og i tillegg måtte betale 2,5 pr min. Nei takk.
Ladenettverket til Tesla som KUN skal være til langkjøring mellom destinasjoner.
Som du allerede har forhåndsbetalt tilsvarende 6000minutter ladetid for. 
(Det er 100 timer som du skal få bruke på langturer.)
Og ChaDeMo er ikke noe tregere enn gjennomsnitts-ladehastigheten på SuperChargere.
Vi har da betalt for utstrakt og hurtig utbygging av nettverket. Et velfungerende spleiselag som CCS tvilsomt klarer å matche. Jeg håper å bli overrasket, men jeg holder en knapp på Tesla SC.

Hadde CCS tilbudt samme "finansiering," så kunne jeg vurdert å bytte, men jeg ser stor verdi i å slippe betalingsløsninger ved lading.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

GOS

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 12. januar 2016, klokken 23:25
Og ChaDeMo er ikke noe tregere enn gjennomsnitts-ladehastigheten på SuperChargere.

??Hvordan får du til det?
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

dundun

Pr i dag er det ingen vits å sammenlikne superladerne mot Chademo. De er ikke i samme divisjon engang. Bare det at det er 6+ punkter på alle superladere og stort sett bare én eller to Chademo-ladere pr. sted gjør at det - som en sier over her - er umulig å regne med Chademo-nettverket.
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

RaBalder

Sitat fra: GOS på onsdag 13. januar 2016, klokken 06:33
Sitat fra: Sven-E på tirsdag 12. januar 2016, klokken 23:25
Og ChaDeMo er ikke noe tregere enn gjennomsnitts-ladehastigheten på SuperChargere.

??Hvordan får du til det?
Den påstanden skjønner heller ikke jeg ???

SuperCharger begynner ladingen med 120kW. Også synker det sakte nedover i effekt etter hvert som batteriet fylles opp.

Når batteriet ikke kan ta imot mer enn 40-50 kW lading, så vil SuperCharger og Chademo ha samme ladeeffekt.


Men da har SuperCharger kunnet lade med mye større effekt enn Chademo i 30-40 minutter.

Kavorka

Sitat fra: RaBalder på onsdag 13. januar 2016, klokken 08:33
Sitat fra: GOS på onsdag 13. januar 2016, klokken 06:33
Sitat fra: Sven-E på tirsdag 12. januar 2016, klokken 23:25
Og ChaDeMo er ikke noe tregere enn gjennomsnitts-ladehastigheten på SuperChargere.

??Hvordan får du til det?
Den påstanden skjønner heller ikke jeg ???

SuperCharger begynner ladingen med 120kW. Også synker det sakte nedover i effekt etter hvert som batteriet fylles opp.
(...)
Superlading starter rundt 120 kW, hvis det er ledig ved siden av deg, og batteriet har rett temperatur. Hvis man er uheldig med en av disse faktorene, og man i tillegg skal lade til 100%, er det vel mulig å få et snitt ned mot chademos toppeffekt. 

JO

Den dagen de andre fabrikantene kommer i gang hadde jeg ikke engang vurdert Tesla. Jeg har en langt større tro på kvalitet og holdbarhet hos de store. SC er Teslas eneste fortrinn slik jeg ser det, men det var svært sjelden det ble brukt i praksis. Solgte MSen rett før jul og er svært fornøyd med det.

Tror det begynner å bli endel som ser at kvalitet og holdbarhet og alle fiksene som egentlig ikke fikser feilene begynner å bli ett problem.
Svart Model S Levert 11 Mars

Øyvind.h

Påstanden om CHAdeMO er bare tøv. Med maks 125A over CHAdeMO vil en S85 som ankommer med ca 10% SOC få rundt 120kW, mens man vil få inntil 43kW fra CHAdeMO.
Supercharger har altså ca 3x hastigheten ved lav SOC. Ved middels SOC er hastigheten på SC ca det doble av CHAdeMO.
I praksis er forskjellen enda større, da det virker som om mange CHAdeMO ladere holder igjen ampere (dvs starter på rundt 70-80 amp og stiger sakte til rundt 100 amp).

Typisk snitthastighet for en SC-sesjon for meg ligger på rundt 80kW. Dvs. i hvert fall dobbel hastighet av hva CHAdeMO ville klart under helt ideelle forhold.
Men om man er av typen som helst stopper på SC med 70-80% SOC for å lade til 100%, ja da vil forskjellen til CHAdeMO være liten. Men hvem med kunnskaper om lading gjør det :)

Når det gjelder bilvalg – jeg kan gjerne vurdere en rimeligere bil, da jeg synes 7-800.000,- er mye penger for bil. Samtidig ønsker jeg ikke å kompromisse på kjøreglede/ytelse, plass, design og teknologi. Og ikke minst, ladenettverket til den rimelige bilen må være like enkelt og raskt som Teslas nettverk.
Med andre ord – bilen jeg kan vurdere å bytte til tipper jeg blir aktuell om ca 5-10 år. Eksempelvis en Audi Q6 med ferdig utbygget pan-europeisk 150kW CCS nettverk med haugevis av uttak per plass.

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 12. januar 2016, klokken 23:25
Ladenettverket til Tesla som KUN skal være til langkjøring mellom destinasjoner.
Som du allerede har forhåndsbetalt tilsvarende 6000minutter ladetid for. 
Både og. Ja, du har betalt for bruk av nettverket. Men du har også betalt for å få tilnærmet fossilbil-fleksibilitet med en gang. Dvs. man kan kjøre tilnærmet problemfritt rundt i Norge/Europa allerede, nettopp fordi du har forhåndsbetalt. Forhåndsbetaling har gjort at Tesla kunne hoppe bukk over en problemstilling som vil svi skikkelig for andre produsenter(eller dvs bileierne) minst 5-10 år frem i tid. Jeg har fulgt med på kommersielle ladenettverk og deres utvikling såpass lenge at jeg ikke lar meg lure. Svært lite er skjedd de siste 4 årene. Flere lokasjoner ja, men fortsatt samme tragiske strategi mtp. antall uttak, dårlig oppetid, dårlig effekt osv. Og vi må nok 5-10 år frem i tid før det endrer seg. I korridor-utbygging de neste par årene snakker man jo faktisk fortsatt om samme lave effekt, og fortsatt bare et par uttak per lokasjon. Det er til å grine av.

De som med glede lider seg gjennom langturer de neste 5-10 årene, eller vil kjøre fossil, synes sikkert vente og se strategien er helt OK. Det synes ikke jeg. Men heldigvis er det frivillig å kjøpe Tesla.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA