Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v7.1x

Startet av TM, fredag 19. februar 2016, klokken 16:26

« forrige - neste »

TM

Ser at BMW har kommet med nye pakker og priskampanjer. High Voltage Edition er tilsynelatende uendret i pris, men det som blir litt uoversiktlig er at High Voltage Edition i 2016 ikke inneholder det samme som i 2015. Blant annet er ryggekamera og parkeringsassisten ikke lenger med i pakken, og heller ikke DAB radio ?. Samtidig har det kommet nye pakker. Lounge pakken synes jeg er interessant. Takluke, comfort access og tonede ruter for kr 8900,- er en god pris  :)

TM

Antar at DAB+ radio nå er standard slik de har gjort det på andre BMW modeller.  Derfor er den ikke listet som utstyr i Voltage pakkene. Men ryggekamera / parkeringsassisten er tydeligvis tatt ut av pakken for å kompensere for prisstigning på grunn av valuta (7000 kr).
Jeg finner ikke link til prislisten på den nye websiden til BMW. Noen som har en link til 2016 prislisten ?

Ansjosfilet

Det er fremdeles prislisten fra november som ligger ute.
Bmw i3
Bmw iX3 reservert

TM

På Bilia sine sider er det priser fra 1. november som ute. De har heller ikke oppgradert sibe High Voltage Edition tilbud som gjaldt til 31.12.2015.

Ansjosfilet

Det er også de kjipe felgene som er på vinterhjulene i pakkene nå.
Bmw i3
Bmw iX3 reservert

TM

Det har alltid vært "grytelokkene" som inngår i Voltage pakkene, både sommer og vinter. I høst var det 2000  i tillegg for 428 felg på vinterhjul, men tillegget er nå 3500 kr. Tillegget for 428 felg sommer er 5800 kr, da det også inkluderer endret dekksimensjon.

Ansjosfilet

Jeg fikk automatisk 428 felgene da jeg bestilte i desember, men det er jo mulig jeg hadde fått billigere vinterhjul om jeg hadde bedt om grytelokkene.
Jeg skal uansett ha vinterdekkene over på 429 felgene.
Bmw i3
Bmw iX3 reservert

bromm

#7
Sitat fra: Ansjosfilet på lørdag 16. januar 2016, klokken 21:35
Jeg fikk automatisk 428 felgene da jeg bestilte i desember, men det er jo mulig jeg hadde fått billigere vinterhjul om jeg hadde bedt om grytelokkene.
Jeg skal uansett ha vinterdekkene over på 429 felgene.
429 levert som sommerfelger har 155/19 frem og 175/19 bak, så med mindre du har fått 2 sett fremhjul med 429, så kan du ikke flytte over vinterdekkene til disse. Det er bare 427 og 428 som leveres som vinterhjul (4 X 155/19-felger), ihvertfall var det slik tidligere. Kumlokkene (427) er forøvrig de felgene som egner seg best på vinterføre, fordi de har glatt emaljert overflate (tradisjonell lettmetallfelg), som fanger mindre smuss og asfaltdrit (alle de andre er i høyglans aluminium og en mattere sort emaljering som lettere blir stygge på vinterføre). Selv har jeg 427 på vinter og 429 på sommer - det fungerer helt utmerket...

Ingeniøren

Sitat fra: bromm på søndag 17. januar 2016, klokken 01:25
Sitat fra: Ansjosfilet på lørdag 16. januar 2016, klokken 21:35
Jeg fikk automatisk 428 felgene da jeg bestilte i desember, men det er jo mulig jeg hadde fått billigere vinterhjul om jeg hadde bedt om grytelokkene.
Jeg skal uansett ha vinterdekkene over på 429 felgene.
429 levert som sommerfelger har 155/19 frem og 175/19 bak, så med mindre du har fått 2 sett fremhjul med 429, så kan du ikke flytte over vinterdekkene til disse. Det er bare 427 og 428 som leveres som vinterhjul (4 X 155/19-felger), ihvertfall var det slik tidligere. Kumlokkene (427) er forøvrig de felgene som egner seg best på vinterføre, fordi de har glatt emaljert overflate (tradisjonell lettmetallfelg), som fanger mindre smuss og asfaltdrit (alle de andre er i høyglans aluminium og en mattere sort emaljering som lettere blir stygge på vinterføre). Selv har jeg 427 på vinter og 429 på sommer - det fungerer helt utmerket...

Grytelokkene var uaktuelle (427). De er dritstygge selv med perfekt overflate  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Klykken

Forsegles felgene, uansett overflate, vil du slippe at de blir dritmagneter.. ;) Samme som med lakken.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Ansjosfilet

Sitat fra: bromm på søndag 17. januar 2016, klokken 01:25
Sitat fra: Ansjosfilet på lørdag 16. januar 2016, klokken 21:35
Jeg fikk automatisk 428 felgene da jeg bestilte i desember, men det er jo mulig jeg hadde fått billigere vinterhjul om jeg hadde bedt om grytelokkene.
Jeg skal uansett ha vinterdekkene over på 429 felgene.
429 levert som sommerfelger har 155/19 frem og 175/19 bak, så med mindre du har fått 2 sett fremhjul med 429, så kan du ikke flytte over vinterdekkene til disse. Det er bare 427 og 428 som leveres som vinterhjul (4 X 155/19-felger), ihvertfall var det slik tidligere. Kumlokkene (427) er forøvrig de felgene som egner seg best på vinterføre, fordi de har glatt emaljert overflate (tradisjonell lettmetallfelg), som fanger mindre smuss og asfaltdrit (alle de andre er i høyglans aluminium og en mattere sort emaljering som lettere blir stygge på vinterføre). Selv har jeg 427 på vinter og 429 på sommer - det fungerer helt utmerket...

Felgene har samme bredde, så det er ikke noe problem å sette vinterdekkene på 429.
Bmw i3
Bmw iX3 reservert

bromm

Sitat fra: Ansjosfilet på søndag 17. januar 2016, klokken 18:15
Felgene har samme bredde, så det er ikke noe problem å sette vinterdekkene på 429.
429 leveres normalt bare som sommerdekk (hvis de ikke har begynt med ny praksis) - dvs. 155 frem og 175 bak. Jeg har 429 selv, og de har IKKE samme bredde. Det er faktisk ganske stor forskjell ! (Men som sagt, det kan hende du har fått 2 sett med vinterfelger - altså 8 x 155)

Ansjosfilet

428 felgene leveres med vinterdekk og 429 er av samme størrelse så da satser jeg på at det bare er å bytte om.
Bmw i3
Bmw iX3 reservert

bromm

Sitat fra: Ansjosfilet på søndag 17. januar 2016, klokken 21:23
428 felgene leveres med vinterdekk og 429 er av samme størrelse så da satser jeg på at det bare er å bytte om.
Er fortsatt ikke helt sikker på at du forstår dette. Det er altså bare 427 + 428 som leveres som 4x155 vinterhjul. 428,429 og 430 leveres som sommerhjul, dvs. 155 frem og 175 bak. 427 kan bare leveres som 4x155 på sommerhjul (standard-dekk hvis man ikke bestiller noen av de andre). Slik ser den store forskjellen i bredde på sommerdekkene ut (428, 429 & 430):

Med 429 har det altså aldri blitt levert 4x155 for sommerhjul, så da har du to brede felger du ikke kan legge 155 vinterdekk på.

PS! Det var noen som gjorde dette på en "smart" måte i begynnelsen for å spare mest mulig penger. De bestilte ikke oppgraderte felger for sommer, (slik at de fikk 427 standardfelg - kumlokk med 4x155 sommerdekk). Dermed kunne de swappe 428-felgene fra vinterdekkene, som bare kostet 2.800 kr ekstra (i forhold til 4.800 ekstra for de billigste oppgraderte sommerdekkene). Hvor smart dette er, skal jeg ikke kommentere ytterligere - men de har altså ikke brede felger bak på sommerdekkene...

Ansjosfilet

Akkurat. Jeg trodde det bare var selve dekket som var litt bredere bak på sommer. Ser nå at felgen også nødvendigvis er litt bredere bak.
Da bruker jeg 429 på sommer slik de blir levert. Er litt kjedelig med samme felger året rundt.
Takk for at du tar deg tid.  :)
Bmw i3
Bmw iX3 reservert

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA