Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v7.1x

Startet av chaglen, fredag 19. februar 2016, klokken 14:16

« forrige - neste »

chaglen

Ser at Nokian har kommet ut med nye piggfrie vinterdekk til i3, Nokian Hakkapeliitta R2. Noen som har noen erfaring med disse, og har informasjon om pris og hvor man kan kjøpe disse?

https://www.nokiantyres.no/bedriften/nyhetsartikkel/nye-nokian-hakkapeliitta-r2-til-elbil-verdens-forste-vinterdekk-med-energiklasse-a/
2017: Tesla Model S 75D 2017
2016: Tesla Model S 2013 Signature 85 kWh (solgt)
2014: BMW i3 2014 (solgt)
2010-2013: Buddy Pluss BAES 2010 (solgt)


Jokkhov

Noen som har ny info her? Regner med at det fremdeles er blizzak som blir levert med bilene?
Nissan leaf tekna 2014 modell (solgt)
Bestilt BMW i3 fully charged 94ah. Levering uke 49

Rayray

Jeg spurte om å få nokian, da jeg har veldig god erfaring med hakka xxxxx fra ymse andre biler, men det var ikke mulig sånn helt uten videre. Så nye biler blir nok levert med blizzard et eller annet i hvert fall for kommende vinter..

Orbit

Det er fremdeles kun Bridgestone Blizzak LM-500 som kan leveres fra BMW, angivelig en eneavtale de har for å få tilbake noe av utviklingskostnaden. Nokian Hakkapeliitta R2 bør være tilgjengelig hos alle forhandlere i Vianor-kjeden, muligens som bestillingsvare. R2 har jo også lavere rullemotstand enn Blizzak, og lavere forbruk på vinter er vel alltid velkomment. Nokian WR D4 nevnt i tråden er et mellomeuropeisk vinterdekk, men kan nok også fungere i strøk i Norge med milde vintre.

Du finner R2 også her:
http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?suchen=Vis+tilbud&search_tool=standard&ranzahl=4&m_s=3&rsmFahrzeugart=ALL&with_bootstrap_flag=1&sowigan=Wi&Breite=155&Quer=70&Felge=19&kategorie=6&nordic_compound=1

Nokian R2 leveres med lastindeks 84 og 88 (billigst!!). Er det noen med vognkort som ser hva som er minimum? Tipper det er en forskjell mellom kombinasjoner 60Ah/94Ah/REX pga vekt. XL-versjonen med 88 er kanskje bare nødvendig for REX? (men kan i så fall likevel benyttes på alle modeller, men har noe stivere dekksider).

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hemi

Jeg prøvde få min utlevert med nokian.. men det gikk visst ikke da dekkene ble lagt inn i bilen i tyskland host hark

hatt R2 både på tesla og e-golf og var sperhappy

Jokkhov

Kjipt. Skulle virkelig ønske at de kunne levere med Nokian.
Nissan leaf tekna 2014 modell (solgt)
Bestilt BMW i3 fully charged 94ah. Levering uke 49

Arne 40

#7
Jeg synes Bridgestone vinterdekkene som følger med er helt greie, men de kan være litt glatte når det er ordentelig kulde. Vil nå ha levert Nokian sine vinterdekk på den nye i3 ``n som blir levert denne uken. Får å få til dette må forhandler kjøpe de vinterdekken som følger med bilen av meg, så kjøper jeg nye Nokian vinterdekk fra forhandler. Må legge litt mellom, men får da forhåpentligvis bedre dekk. Jeg synes det er tryggere med nordiske vinterdekk her i Norge. Hadde Bridgestone vinterdekk på min første i3 og som sagt er de fine når vinteren er mild, men glatte når kulda setter inn.

RAS

Sitat fra: Arne 40 på onsdag 21. september 2016, klokken 22:02
Jeg synes Bridgestone vinterdekkene som følger med er helt greie, men de kan være litt glatte når det er ordentelig kulde. Vil nå ha levert Nokian sine vinterdekk på den nye i3 ``n som blir levert denne uken. Får å få til dette må forhandler kjøpe de vinterdekken som følger med bilen av meg, så kjøper jeg nye Nokian vinterdekk fra forhandler. Må legge litt mellom, men får da forhåpentligvis bedre dekk. Jeg synes det er tryggere med nordiske vinterdekk her i Norge. Hadde Bridgestone vinterdekk på min første i3 og som sagt er de fine når vinteren er mild, men glatte når kulda setter inn.

Får også ny i3 og vurderer det samme. Tenkte på det i fjor når jeg fikk vår første i3, men vart litt mye styr å få byttet gummi. Men var egentlig relativt fornøyd med dekkene fra Bridgestone, kjører for det meste på saltet vei (dessverre), men nå som det blir lengre rekkevidde og garantert en fjellstur i ny og ne vil jeg ha Nokian. Kan jeg spørre hva du har fårt i pris i mellom?
Snart i3 94Ah Fluid Black
2015 i3 Arravani Gray

hemi


RAS

Ser at Nankang Ice Activa Ice-1 175/60 R19 86Q Nordiske vinterdekk er kommet på markedet i Både 175 og 155 bredde. Det er det eneste vinterdekket der man får "feite" bakdekk. Er av natur skeptisk til Nankang og etter et kjapt google søk: sitat NAF Nankang havner på bunnen i de fleste test-disipliner. Dekket mangler grep på is, både når det gjelder bremsing, akselerasjon og sidegrep. så trenger man ikke å tenke mer på dem, dyr var de og....


Snart i3 94Ah Fluid Black
2015 i3 Arravani Gray

Rayray

Sitat fra: RAS på onsdag 21. september 2016, klokken 23:14
Sitat fra: Arne 40 på onsdag 21. september 2016, klokken 22:02
Jeg synes Bridgestone vinterdekkene som følger med er helt greie, men de kan være litt glatte når det er ordentelig kulde. Vil nå ha levert Nokian sine vinterdekk på den nye i3 ``n som blir levert denne uken. Får å få til dette må forhandler kjøpe de vinterdekken som følger med bilen av meg, så kjøper jeg nye Nokian vinterdekk fra forhandler. Må legge litt mellom, men får da forhåpentligvis bedre dekk. Jeg synes det er tryggere med nordiske vinterdekk her i Norge. Hadde Bridgestone vinterdekk på min første i3 og som sagt er de fine når vinteren er mild, men glatte når kulda setter inn.

Får også ny i3 og vurderer det samme. Tenkte på det i fjor når jeg fikk vår første i3, men vart litt mye styr å få byttet gummi. Men var egentlig relativt fornøyd med dekkene fra Bridgestone, kjører for det meste på saltet vei (dessverre), men nå som det blir lengre rekkevidde og garantert en fjellstur i ny og ne vil jeg ha Nokian. Kan jeg spørre hva du har fårt i pris i mellom?

Kjenner jeg er litt skeptisk til disse bridgestone dekka ass.....

02jan

Kjørt 2 vintre med bridgstone dekkene(ca 25.000km) og de skal på kommende vinter.
De har fungert meget godt, med tanke på piggfritt og smale hjul.

Har kjørt mye nokian både pigg og uten pigg på andre biler, vil nok prøve nokian ved neste bytte.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Beckern

Sitat fra: RAS på torsdag 22. september 2016, klokken 08:24
Ser at Nankang Ice Activa Ice-1 175/60 R19 86Q Nordiske vinterdekk er kommet på markedet i Både 175 og 155 bredde. Det er det eneste vinterdekket der man får "feite" bakdekk. Er av natur skeptisk til Nankang og etter et kjapt google søk: sitat NAF Nankang havner på bunnen i de fleste test-disipliner. Dekket mangler grep på is, både når det gjelder bremsing, akselerasjon og sidegrep. så trenger man ikke å tenke mer på dem, dyr var de og....
De skårer vel brukbart på våt asfalt?
Egentlig det viktigste føret for svært mange ettersom det er dominerende i lavlandet i sørnorge.

Orbit

Sitat fra: Orbit på onsdag 21. september 2016, klokken 08:08
Nokian R2 leveres med lastindeks 84 og 88 (billigst!!). Er det noen med vognkort som ser hva som er minimum? Tipper det er en forskjell mellom kombinasjoner 60Ah/94Ah/REX pga vekt. XL-versjonen med 88 er kanskje bare nødvendig for REX? (men kan i så fall likevel benyttes på alle modeller, men har noe stivere dekksider).

For å svare meg selv (etter å ha slått opp registreringsnummer på 94Ah og 60Ah REX på vegvesen.no):
94Ah skal ha minimum lastindeks 80 foran, 84 bak.
60Ah REX skal ha mininum lastindeks 80 foran, 85 bak

94Ah REX har jeg ennå ikke spottet i Norge.......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA