Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering av nye Leaf

Startet av hemi, fredag 19. februar 2016, klokken 09:40

« forrige - neste »

hemi

Var innom på tesla rud i dag, egentlig trodd model S'en er for stor for min garasje, uten å egentlig ha testet, fikk låne demobil.. og den passet, om ikke litt trangt så går det med litt forsiktighet, har før hatt 7 serie før, og den gikk, men ifølge speccen er teslaen ganske mye større, men som sagt, det går  når jeg testet nå, må vippe inn speil på vei forbi portstolpene bare, så da frister det voldsomt å bestille en og selge alt annet.

Jeg fikk ny e-golf for 1 mnd siden som , var egentlig tenkt som en nr 2/3 bil, men innser at jeg kan slippe unna med én bil, og at elbil egentlig var veldig gøy, kan da heller leie en bil med hengerfeste de gangene i året jeg skal trekke båten, den er uansett 3.5 tonn, så en X kan ikke dra hengern heller.

Så er spm.. må/skal/bør man ha en X, må man ha en X, blir S upoppis? Jeg har eid SUV'er og primært brukt det utelukkende de siste 10-15 år (GL420, LC120 LC150, osv)

Prisene gikk jo akkuratt opp 5%, så det svir jo litt å specce ny bil, men ref kursen og regningen på 8 nå, så skal den jo trolig bare enda mere opp på 6-12mnd.

Det kommer jo nå nye andre biler med mye batteri, ref bolt eller volt eller hva den heter.  Bmw kommer vel med noe, e-golf 2017/18 ryktes være 36kwh... dilemmas. Sett i lys av dette, og at alle har fått mere ampertimer, ut av samme fysiske batterier/celler, kommer tesla med samme? de har jo nå hatt samme kapasitet i flere år.

Er jo fint om man ikke taper 100k i året i verditap, 1mnd med e-golf har vekket gjerrigknarken i meg for å være ærlig, og har knapt ladet hjemme, storsett snyltet offentlige plasser, og på kontoret . Har i snitt hatt ca 5000 i drivstoff kost (mye småkjøring oslo bærum i stor suv). Da jeg har kontor ved siden av jobben, har jeg ingen bomutgifter som ikke kan utgiftsføres skattefritt, så sparer ikke noe på det.

Ref kontoret, kunne tenke meg lade her primært og ikke hjemme, er det mye som må til søknadsmessig for å få 400V? vi har bare 240V 1 fase i dag, og sikringen går når vi lader alle elbilene her. Om det koster noen kroner å legge inn er ikke verdens undergang.

Utstyr, hva bør man ha, hva må man ha? merker dere forskjell når dere setter dere inn i bilen med og uten luftfjøring? jeg er som sagt vant til SUV'er, og er en høy mann, så liker høye biler, vil jeg merke det i praksis?

Går det greit med ski i bilen uten panoramatak og skistativ?

autopilot og skinn er vel egentlig eneste jeg virkelig er sikker på hittil av utstyr.

Bjoris

Historien om ekstremt lite verdifall vil ikke gjenta seg, fremover nå forventer iallefall jeg ett normalt verdifall.

Hvilke utslag Bolt og andre "billig langdistanse elbiler" vil ha er vanskelig å si, spes når vi ikke vet prise, men det er klart at Bolt vil ta noe salg fra Tesla selv om bilen er halvparten så stor, mange har kjøpt mye større bil enn de hadde behov for i Tesla. Det som er sikkert er at en nå ikke kjøper Tesla bare for rekkevidde og det vil jo åpenbart endre den enerådende posisjonen.

Tesla har fortsatt noen klare fordeler,

* Ingen skikkelig familiebil er lansert med lang rekkevidde enda, muligens Ioniq...
* SC er absolutt viktig for langkjøring, det å dra på langtur med dagens CHADeMO/CCS tilbud blir nesten uansett rekkevidde ett prosjekt, lang ventetid kan oppstå av EN bil foran deg...
* OTA SW, gjør en stor forskjell og det jeg har sett av Bolt Infotainmnt virket ikk å være i nærheten selv om innvendig speil var bra

Spørsmålet blir om ikke mva og prisøkning pga svak valuta kommer før disse nye konkurrentene er skikkelig i markedet.

Ang batteriteknologi er det veldig interessant, 60 kWh i Bolt veide rundt 400 kg, ca 15 kg pr kWh. Hvordan er det i Tesla? Tenker også at LG her lanserer en ny generasjon batterier som også kan ha andre fordeler enn energitetthet, åpenbart pris, men hva med ladehastighet og holdbarhet?

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

nie

Sitat fra: bjoris på tirsdag 12. januar 2016, klokken 20:08
Historien om ekstremt lite verdifall vil ikke gjenta seg,
Evt. MVA f.o.m.2018 kan medføre et fortsatt beskjedent verdifall.

Bjoris

Jo, det er riktig, men kommer nok mest ann på hvordan utviklingen går ifht autonomi, batteripakker på feks M3 vs TMS fra i dg...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

afitch80

#4
Når X kommer til Norge blir det nok et ras av S'er på Finn og brukprisen på disse går nok ned da. Det så vi på P85 da P85D kom. Men det er nok midlertidig og vil stabilisere seg. Og hvis, som det nevnes, mva blir lagt på nybiler etter hvert vil det nok gjenspeile seg i brukbilprisen. Slik vi har sett litt med avgiftsøkningen i Danmark.
Med mindre det skjer noe drastisk med kronekursen, så kommer det nok og en prisøkning til hos Tesla før sommeren.

Når det gjelder batterikapasitet så har Tesla allerede økt den. 90 kwh er jo tilgjengelig nå. De har og uttalt at det forventes at batterikapasiteten øker med ca 5 % i året.

Tesla er vel kanskje en av de få bilene det lønner seg å ha mye ekstrautstyr. Ser på finn og av egen erfaring at biler med lite utstyr er mer tungsolgt som brukt. Men hva som er viktig og ikke viktig avhenger helt av hvem du spør. Men panoramatak og skinn er vel det som er mest etterspurt. De ekstra setene i trunk er vel de som er minst etterspurt.

Hvis man ikke er mer en 3 personer i bilen, så er det ingen problem å ha ski i bilen. Har mange ganger selv hatt både langrennski og alpinski i bilen ved å legge ned den ene delen av baksetet.

Jeg har akkurat gått fra en 2014 S85 til en 2015 85D. På den første hadde jeg lydpakke, 21", delskinn, luftfjærer, dobbeltlader. På den nye har jeg det samme, utenom dobbeltlader da, men har lagt til skinn, premium interiør, pano tak og vinterpakke. Dette gjorde jeg fordi erfaringen både med bruk og salg at den forrige tilsa at disse tingene gjør bilen bedre tilpasset mitt behov, men og mest sannsynlig mer attraktiv når den en gang skal selges.

Hvor stor jobb oppgradering av det elektriske anlegget kommer an på blant annet inntakskabelen. Hvis denne har alle fasene eller ikke. Er alle fasene der, men bare ikke koblet til, så burde det ikke være store problemet. En elektriker til å gjøre jobben. Men første en søknad til el selskapet om oppgradering. Det siste er mest en formalitet. Men må gjøres fordi man må få ny måler.
Er inntakskabelen derimot uten de siste fasene, så blir jobben mye større.
Før amerikansk, nå tysk.

pej

Nei, ville ventet. Nå kommer flere andre med 60-100kWh batteripakker.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

berge

Sitat fra: hemi på tirsdag 12. januar 2016, klokken 15:36
Ref kontoret, kunne tenke meg lade her primært og ikke hjemme, er det mye som må til søknadsmessig for å få 400V? vi har bare 240V 1 fase i dag, og sikringen går når vi lader alle elbilene her. Om det koster noen kroner å legge inn er ikke verdens undergang.

Dersom det er 400V i inntaket til huset er det ikke noen søknad eller byråkrati for å få lagt opp 400V-stikk. Elektriker vil melde inn endringene til nettselskapet, samt bestille og installere ny måler. (Måleren tilhører nettselskapet, så den er sågar gratis.) Vi gjorde dette nylig.

Det er bare en kjapp telefon til nettselskapet for å finne ut om det er 400V i inntaket; de har oversikt. (I alle fall i teorien, dokumentasjonen på strømnettet i Norge er ikke helt 100%.)

BEHA

Nye priser på bil og tilbehør.
Har sjekket de nye prisene på bil og utstyr. NG seter og panoramatak i helglass er fjernet fra prislisten. Er dette blitt standard i 2016 modellene?

hemi

når du velger skinn, får du NG seter, koster ca 25k da

panoramatak legger på 12-14k ca

ELTesla

Panorama 12.000,-
NG seter 20.100,-

Alt virker som det skal på sidene til Tesla nå.

hemi

Konkludert med at jeg sitter og venter litt på gjerdet, og leter etter noe med 4x4, nextgen seter, autopilot og premium interiør, desverre mange på finn med fantasipriser, koster jo samme som ny nå, og da hoppa den jo 30k nå, og 50k siden i høst akkuratt, likevel skal de ha mere.

Toonster

Sitat fra: hemi på torsdag 14. januar 2016, klokken 21:08
Konkludert med at jeg sitter og venter litt på gjerdet, og leter etter noe med 4x4, nextgen seter, autopilot og premium interiør, desverre mange på finn med fantasipriser, koster jo samme som ny nå, og da hoppa den jo 30k nå, og 50k siden i høst akkuratt, likevel skal de ha mere.

Finn.no gir nok et feil bilde på hvor mange Model S som egentlig er tilgjengelig. Mange har bare et agn ute og selger om de kan få en bra fortjeneste for å kunne bytte til en nyere modell. Tipper jeg :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA