Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla på finn.no

Startet av rlnd, torsdag 18. februar 2016, klokken 21:27

« forrige - neste »

rlnd

Nå som det ser ut til at det kommer ny modell med lengre rekkevidde i år lurer jeg på å selge min 1 år gamle e-golf og oppgradere før prisene dumper nedover, ser brukt prisene på finn ligger på ca det samme som jeg kjøpte for desember 2014.

Noen som har vært innom samme tanken?

Kan vel også forvente et saftig prisfall i forbindelse med de nye bilene med 60 kwh batteri som Bolt, Leaf og IONIQ, om prisingen på de blir 300-350 tusen, ikke blir så langt over det dagens elbiler koster.
2019 Model 3 LR AWD - 2018 Specialized Turbo Vado 3.0 elsykkel - 2015 eGolf (solgt)

PokerFjes

Jeg har tenkt tanken selv :), men tror det kan komme til å koste en del kroner å gjøre dette.
Foreløpig er det for lite informasjon ute om f.eks Bolt og nye 2017 e-Golf.
Hvis Bolt kommer strippet for utstyr for 350k så kan den bli ganske kostbar. Rekkevidden i nye Golf er interessant, men jeg vet ikke om jeg vil ha de nye dingseblingsene som følger med.

I tillegg vil jeg ikke være foruten elbil i mange måneder mens jeg venter på ny bil....
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

HelectriC

ser ut som det er veldig mange som har eGolf som bil no2. Er det da så fryktelig viktig att den går så veldig mye lengre? For oss f.eks. hadde det ikke blitt noen annen fordel enn att vi hadde ladet noen ferre ganger per uke. Koble in ladingen er ikke så veldig masse jobb. Vi kjører sjelden mer enn rekkevidden på eGolfen per dag og ikke engang det. Ofte ikke mer enn 50-60km per dag. Selvfølgelig finnes de de som kjører lengre, men jeg får inntrykket att veldig mange klarer seg med rekkevidden på dagens eGolf.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

tutti

#3
Vi kan bare spekulere foreløpig hva prisene blir. La oss imidlertid gjette at 36 kWh egolf blir 3-40 000 dyrere. En egolf som er 1-2 år gammel vil tape seg ca. 70 000. Jeg regner derfor foreløpig med at egolf mkv1 til mkv2 kommer til å koste ca. 100 000 i innbytte.

For det får vi kanskje fra 190 til 280 km teoretisk rekkevidde.
Bedre innebygget lader (3-fase eller 32A)
Mer gadgets.

Trenger man slikt så må man vurdere om det er verdt det. Trenger du det ikke så er 100 000 omtrent det man sparer i løpet av 2 år med elbil vs fossilbil hvis man liker å kjøre endel. Hvis du er heldig så trenger du kanskje ha mindre behov for hurtiglading med større batteri. Det er noen kroner spart og mindre irritasjon og venting underveis.

Som våre eneste bil er dette såpass fristene (eller en av de andre nye elbilene) at det kommer nok til å skje selv om det blir veldig dyr moro.

PokerFjes

Jeg 190km + 30% == 247km, og de er vel ikke kjent for moderasjon disse bilprodusentene ;).

Økt rekkevidde og bedre ombordlader er veldig tunge argumenter for mitt vedkommede. e-Golfen er min primærbil, så begge disse tingene ville gjort den enda mer anvendelig.
Mer gadgets er turnoff. Jeg elsker gadgets, men ikke i bil. Det blir litt som all-in-one stereoanlegg fra 80-tallet... platespilleren tok kvelden og hele kassa måtte sendes inn. Me no like :)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

rlnd

Vi har e-golf som eneste bil, derfor dette er fristende.

Fikk en del rabatt når jeg kjøpte min så tapet for å selge nå og bestille ny er på 25.000,-, trekker man fra 10.000,- på service og nye dekk neste år så er ikke differansen så stor. Dette forutsetter selvsagt at prisen på ny med større rekkevidde er samme som dagens, mulig de legger opp til to nivåer slik som Leaf.

Har ikke skinn, keyless eller VP på min, hadde vært greit å ha dette på en ny ;D
2019 Model 3 LR AWD - 2018 Specialized Turbo Vado 3.0 elsykkel - 2015 eGolf (solgt)

sap_2000

Kontaktet min faste VW selger som forhørte seg litt med møller. Han sa de regnet med 1. Kvartal 2017 for levering av egolf med mulighet for større batteripakke. Uansett tror jeg det vanskelig å vite helt eksakt når bilene kommer på veien. Kan være før (som i artikkelen) eller senere.

Ang prisfall på brukt 24kW egolf, så tror jeg det vil avhenge av flere ting. Blir det to versjoner av golfen (slik som med leaf) og prisen på større pakke blir 30-40.000,- så tror jeg endel vil vegre seg for å liggesår mye penger i en relativt liten elbil.
Samme med den nye touch skjermen og active info instrumentpanelet. Blir det en opsjon (slik active info er på Passat) vil det garantert koste noen kroner.

Summa sumarum tror jeg en fullutstyrt, brukt 1.gen egolf vil være et greit alternativ for mange om en tilsvarende ny 2.gen med større pakke blir 100.000,- dyrere eller mer.

kunne selv godt tenkt meg større rekkevidde på den ene bilen hvertfall, så godt mulig det blir bestilling av den nye når man vet mer og jeg har sett prislista.
Mvh. SAP - Helelektriske fra juni 2017

tutti

#7
Sitat fra: PokerFjes på tirsdag 12. januar 2016, klokken 13:21
Jeg 190km + 30% == 247km, og de er vel ikke kjent for moderasjon disse bilprodusentene ;).


Se: http://insideevs.com/volkswagen-e-golf-to-get-30-more-range-thanks-to-improved-batteries/

Det tror jeg er feil, det er mer. I denne artikkelen sier man at batteriene går fra 28 til 37 amper timer. Men tabellen viser at vi bare har 25 idag. Effektøkningen er dermed 48%, altså opp mot 280 teoretiske km i rekkevidde.

Egentlig er dette helt på grensen dersom VW mener å være en seriøs kandidat. Både Hyundai, Opel m.fl. kommer nå med 50-60 kWh batterier i samme prisklasse, og på samme tid. Da velger jeg heller størst mulig batteri, enn merke. De som kjøper Leaf 30 kWh (som bare yter 27 kWh) nå for opp mot 300 000 gjør også en svært dårlig handel i disse tider, akkurat som de som kjøper svindyre Teslaer.

Bruk hodet nå folkens hvis dere ikke skal tape for mye penger! Kanskje flere burde vente med å kjøpe nye egolfer til sommeren, når man kan sammenligne prisene på det kvantespranget som vil skje med neste generasjon elbiler?

Har du elbil fra før så bruk den heller 6-12 mnd til for å se an situasjonen!

rlnd

#8
Mine tanker er at om jeg beholder min 6 - 12 måneder til så er risikoen et betydelig prisfall i bruktpris etterhvert som de nye modellene kommer. Kunne vel ha fått 240 tusen i dag, ser ikke for meg å få mye over 200 om et halvt år, kanskje ned mot 180 - 160. Da hadde avgjørelsen vært å beholde den jeg har i kanskje 3 - 4 år til, det spørs jo selvsagt på prisen på de nye modellene. Sånn som bruktprisen er nå blir det ikke store kostnaden for oppgradering om prisen for større batteri blir den samme som dagens modell.

Edit: Snakket med selgeren min hos møller, ny modell kommer ikke i produksjon før i februar 2017, forhåndssalg fra januar 2017, da blir nok ikke dette aktuelt.
2019 Model 3 LR AWD - 2018 Specialized Turbo Vado 3.0 elsykkel - 2015 eGolf (solgt)

gamer73

Vår E-golf er også vår eneste bil, men med tanke på ny E-golf med større batteripakke så betyr det veldig lite for oss. Vi bor I bergen og maks forbruk ved jobbreise T-R samt handling av matvarer eller IKEAtur og eventuell bytur med barn på kveld så har jeg 50% av batteriet igjen....

Hytten ligger på kvamskogen og den kommer opp på ca 50% av batteriet...og lader på hytta...

Eneste vi ikke lenger kan gjøre er bilferie.

En E-golf med 30% lenger rekkevidde har 0 å si for oss....vi kommer fremdeles ikke på seriøs bilferie og det hjelper oss ikke i hverdagen.

Men det er for oss:) Andre har kanskje akkurat for lang vei til hytten...eller kjører med massive nerver T-R jobb hver dag...for dem vil jo 30% kanskje bety at dem kan kan benytte seg av E-bil som eneste bil.

e-curious

....så har man jo hurtigladerene.  En godt utbygd og pålitelig infrastruktur som er brukervennlig kan være like viktig som økt batterikapasitet.  Om jeg kjører en tur som normalt tar 5-6 timer noen ganger i året er det ikke krise å måtte bruke 1 time mer i reisetid hver vei til lading.  Man stopper jo gjerne undervegs likevel.  Om en stopper en eller to ganger er kanskje ikke alltid så viktig for brukeropplevelsen, dersom laderene er mange nok og er på steder det er lett å komme til og trivelig å stoppe.

gamer73

jeg vet bare en ting.....la oss ta en "normal" bilferie...som kanskje for oss vil være...kjøre til svigers på østlandet. Med en fulllastet E-golf og to små barn så vil man måtte stoppe å lade hvor mange ganger? 3-4? Vi kommer til å bruke et døgn hehe....og jeg tar heller selvmord enn å tenke mer på den tanken hehe....

Flere hurtigladere er alltid bra, men det hjelper egentlig ikke meg på langtur.....

Tesla kapasitet er det eneste jeg tolker som aktuelt for bilferie..og da som absolutt nødløsning.....

I mine øyne må man kunne bruke bilen hele dagen (8 timer) uten å måtte lade om det noengang skal være fair game for bilferie med E-bil....dvs man trenger KUN å lade om natten når man ellers sover:)

e-curious

Er nok litt enig med deg dersom man skal på litt "fri" bilferie.  Med dagens elbiler og infrastruktur skal man ha stålkontroll på ladere og reiserute.  Om en elbil egner seg eller ikke kommer nok litt an på hvor/når/hvordan man reiser.  (Håper at tanken på 2 timer ekstra reisetid ikke ble alt for ille  ;D)

gamer73

#13
Så personlig betyr 2017 model E-golf ikke noe for meg..men det som ER bra er at man ser utviklingen på batterifronten....DETTE lover bra for en 100% bensin/diesel personbil fremtid:)

husker jeg leste en artikkel i broom eller noe for ett år siden. Da var det en gammel (og helt sikkert bitter) knark som hadde jobbet med biler hele livet..som hevdet at batteriteknologi ikke var kommet noe særlig lenger siden det første gang ble oppdaget....SE NÅ på hva dem klarer...30% mer kapasitet..med akkurat samme batteristørrelse..bare nyteknologiske celler:)...tenker den karen ikke uttaler seg så mye lenger;)...

OG se på tog....først damp...så kom diesel...og nå er det omtrent utelukket EL som gjelder for tog...(så klart..kun der man har strøm).....og nå kommer bilparken etter :)

tutti

#14
Sitat fra: gamer73 på onsdag 13. januar 2016, klokken 11:23

OG se på tog....først damp...så kom diesel...og nå er det omtrent utelukket EL som gjelder for tog...(så klart..kun der man har strøm).....og nå kommer bilparken etter :)
Utviklingen av togteknologi har kommet mye lenger. Nå er det maglev som gjelder: Raskere, ingen friksjon og lavere strømforbruk: http://www.theguardian.com/world/2015/apr/21/japans-maglev-train-notches-up-new-world-speed-record-in-test-run. De nye dobbeltsporene i norge opp mot 250 km/t (mest under 200 km/t for å spare penger) blir som trege lokaltog i forhold. Maglevtogene blir nesten vedlikeholdsfrie i forhold til man ikke lenger trenger skinner, strømmaster, signaler etc.

Tesla mannen har også jobbet med denne ideen: https://www.teslamotors.com/no_NO/blog/hyperloop
(dette er en gammel ide som man testet ut i London for mange år siden). Prinsippet er at en stor blåsemaskin lager et overtrykk som dytter togene framover.

Dersom elbiler i fremtiden kan sveve på en magnetisk pute og lades trådløst så blir moro.
----
Tilbake til elbiler så skal VAG komme med Q5 EV i 2017. Den får også solceller på taket. Det kunne vært besnærende å ha det på egolfen (ihvertfall som ekstrautstyr). Kanskje den kan lade 100-200 W per time om sommeren?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA