Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøremønster

Startet av KrW, torsdag 18. februar 2016, klokken 08:22

« forrige - neste »

KrW

Kommer du til å bestille X når konfiguratoren åpner eller vurderer du å vente på Autopilot hardware versjon 2?

Ser ut som så godt som alle i USA har fått tilgang til design studio nå (nyeste tildeling kom idag). Snart blir det kanskje vår tur her i Europa. Under pressekonferansen for lanseringen av software v7.1 fortalte Elon at han tror man om bare 2 år vil kunne bruke funksjonen "summon" (innkalle) til å frakte din egen bil uten sjåfør på tvers av USA, inkludert å lade selv. Nå idag (i USA) kan den kjøre inn og ut av garasjen selv. Elon sier at for å få til denne autonome kjøringen trengs en oppgradert autopilotpakke med flere kameraer og sensorer.

Etter å ha ventet så lenge på X synes jeg det vil være utrolig kjedelig å eventuelt få bil kort tid før en fullverdig autonom autopilotpakke blir implementert i bilene. Skulle veldig gjerne fått et lite hint om når dette kommer til å skje. Kanskje er hardware på plass tidligere enn to år selv om software ikke er klar.

Hvor dyrt vil det bli å f.eks oppgradere om man kjøper en X med AP1 og vil etter 3 år bytte til en 2 år gammel X med AP2 mon tro? Vi eier kun en Leaf så kanskje en S med AP1 kunne vært en fin ventebil for oss om AP2 drøyer lenge. Tror ikke jeg klarer å vente 2 år til med å bestille en Tesla.

Så igjen, kommer du til å bestille X når konfiguratoren åpner eller vurderer du å vente på Autopilot hardware versjon 2?
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

satheesh.net

Du vet allerede mitt standpunkt KrW. :)

(Klipper og limer inn mitt svar på dette fra en annen tråd.)

Sitat
Men fra humor til alvor; så er jeg like bekymret som deg altså. Jeg vil jo gjerne ha denne nye hardwaren på TMX før bilen går i produksjon. :-\ Men om jeg må vente ett-to år til på dette, så tenker jeg at det får bare være. AP1 (hvis vi kan kalle nåværende hardware det) gir meg faktisk alt jeg ønsker meg akkurat nå. At bilen kjører av seg selv fra Oslo til Berlin er jeg ikke nødvendigvis så veldig keen på. Da kan jeg like gjerne ta fly.

Men man vet jo aldri med Tesla. For alt vi vet kan de har "lært" av tidligere blemmer og tenkt ut mulighetene for ettermontering. Vi som er over middels interessert i TMX og som har fulgt litt med, så vet vi at det har vært sightings der det kan se ut som bilen er plastret med kameraer og andre type sensorer. Og de fleste var vel meget overrasket over at disse tingene ikke ble introdusert på denne bilen ved lansering.

Min konklusjon av TMX er at jeg ikke nødvendigvis ser noen grunn til oppgradering fra TMS AWD m/AP1 til "samme type bil, bare større" om TMX. Sånn sett er jeg "heldig" som ikke har AP1 i min P85 fra 2013 og oppgraderer gledelig til fordel for AP funksjonene, som mange av dere nyere TMS eiere har glede av.

Tesla kan selvsagt ikke si noe som helst om når de har planer om å lansere noe av dette, i fare for å kannibalisere det jevne salget av biler idag. Bestillings- og leveransestopp hadde blitt et kjempeproblem av dimensjoner da de er avhengig av å få inn midler til R&D og produksjonsoppgraderinger av lokalene.

Ser at mye her ble litt i overkant off-topic, beklager, men håper det går greit. :)

KrW

Jeg er også veldig enig i at AP1 gir meg det jeg ønsker. Utrolig imponert over hva den får til  :D Har prøvd det i min brors 85D.
En annen ting som kan pushe på med å bestille med en gang er dersom Tesla ikke setter opp prisen etter at de gir oss design studio i Norge. Kanskje varer det bare en kort stund før de justerer opp.

Dette er også veldig hyggelig lesning http://electrek.co/2016/01/12/watch-tesla-autopilot-v7-1-road-without-markings-video/ Video av at bilen kjører med AP uten markeringer i veibanen.




Etter dette er jeg veldig spent på hva de får til med AP2
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

KrW

Hey Satheesh, takk for at du tar opp diskusjonen på TMC også  ;), jeg kommer til å følge med der.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

satheesh.net

#4
Sitat fra: KrW på tirsdag 12. januar 2016, klokken 12:32
Hey Satheesh, takk for at du tar opp diskusjonen på TMC også  ;), jeg kommer til å følge med der.

Det er en såpass viktig sak at jeg tror det kan være lurt og engasjere så mange som mulig (og ikke minst, så tidlig som mulig). (TMC) ;D

Forresten; den "ser" tydeligvis litt med dagens hardware også. Ganske stilig at den senker farten når bilen nærmer seg syklisten, for så og øke farten etter den er passert.

KrW

Selv om jeg synes det ser ut til at AP1 absolutt kjører autonomt nok for min del så lurer jeg på om påliteligheten til AP2 vil være høyere? Kanskje særlig under vanskelige forhold.

I demonstrasjonsvideoer jeg har sett fra Mobileye etc. så klarer bilene å forstå hvor veien er selv med snø på veien og eller veier uten striper. Trenger vi AP2 for dette, eller vil hardware i AP1 kunne lese f.eks. vei med noe snø i senere oppdateringer? Var positivt å se videoen av Model S hvor bilen kjørte uten striper da.

Leste også for en tid tilbake at Bonnie syntes autopilot fungerte mer stabilt på X en på den S-en hun hadde lånt. Hun sa at radar er plassert skjult så den ikke dekkes til på samme måte.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

KrW

Sitat fra lunitics i en annen tråd:"Autosteer er _mye_ mer tilgjengelig etter 7.1. Her i nord er ikke problemet svak veimarkering, men nedsnødd/overiset sådan. Blir nesten litt nervøs for hvor godt bilen nå "ser" veibanen..."
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

cstromme

Tror vi smører oss med litt tålmodighet og bestiller en til sommeren og med leveringsdato sommeren 2017.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Vind

..problemet med å vente til AP 2.0 hardware (eller hva man skal kalle den) er klar - er at da har ryktene om 2.2 kommet osv.  Om man virkelig vil ha det - så selger man og kjøper ny, akkurat som når D versjonen av S kom, det er det markedet er til. 

Om man regner veldig på verditap - og mulig investering - da vil jeg umiddelbart anbefale å sette penger i noe annet enn bil.  Bil er aldri en god økonomisk investering, men gjør livet enklere, er morsomt, sier noe om deg osv.

Jeg venter ikke - men beslutningen om jeg skal fullføre bestillingen avhenger litt av hva sluttprisen blir med den kombinasjonen jeg ønsker meg.  Behovet mitt har også endret seg siden reservasjon så alternativene mine er både en Model S - og en del av de gode hybridene. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

cstromme

Det handler vel mer om (for meg iallefall) at det er kjedelig å kjøpe en ny bil, for så rett etterpå se den bli levert med masse nye spennende ting som skaper et markant skille mellom din bil og bilene levert etter. Ser det nå med vår 2014 Model S, ufattelig kjedelig å ikke ha fått med autopilot hardwaren, og jeg tror nok noe lignende vil skje med overgang til 2.0 av denne hardwaren.

I tillegg er det greit å vente til de har produsert bilen et par år og luket vekk de verste feilene. For ikke å snakke om at jeg har et håp om at de kommer med automatisk lukking av frunk.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Nordtroms

Hvis du skal følge den tankegangen fullt ut så vil du aldri kunne kjøpe Tesla, eller for så vidt ikke andre biler heller. Det kommer alltid noe nytt pg bedre neste år. Jeg har en P85 fra .14 og er veldig fornøyd med den skjønner ikke helt at det skal være noe morro med AP. Når jeg kjøper en så lekker, fantastisk og dyr bil så vil jeg selfølgelig kjøre selv. Vil du at bilen skal kjøre selv? Da kan du heller ta toget.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

cstromme

Sitat fra: Nordtroms på onsdag 13. januar 2016, klokken 18:50
Hvis du skal følge den tankegangen fullt ut så vil du aldri kunne kjøpe Tesla, eller for så vidt ikke andre biler heller. Det kommer alltid noe nytt pg bedre neste år.

Selvfølgelig vil det alltid være oppdateringer, men ingen AP til AP er en ganske stor overgang. Og jeg antar det samme vil stemme for AP 1.0 til AP 2.0. Det vil ikke si at man skal sitte og vente på alle mulig endringer og forbedringer.

Sitat fra: Nordtroms på onsdag 13. januar 2016, klokken 18:50
Vil du at bilen skal kjøre selv?

Ja.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

FinallyElectricYeah

Lever bare en gang. Aldri på høyden i Tesla verden mer enn 3-4 måneder uansett. Bare å bestille og nyte livet med verdens desidert beste og råeste kjøretøy
P85 sept 2013, C Zero sept 2014, Model X #1342

cstromme

Sitat fra: FinallyElectricYeah på onsdag 13. januar 2016, klokken 22:47
Lever bare en gang. Aldri på høyden i Tesla verden mer enn 3-4 måneder uansett. Bare å bestille og nyte livet med verdens desidert beste og råeste kjøretøy

Spørs vel hva man kjører i dag. :)

Hadde vi ikke hatt en Tesla hadde vi nok bestilt umiddelbart, men med en 1,5 år gammel Model S så klarer vi oss fint til Model X har fått oppdatert AP.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

nivve

Min filosofi er å oppgradere "annenhver gang", eksempel: Jeg har hatt iPhone 3gs, 4s, 5s, 6s .. gjett hvilken jeg kjøper neste gang :D

Jeg har en 2014 85 som jeg fikk noen måneder før man kunne bestille med 4WD til 25.000 ekstra. Dette har irritert meg frem til jeg nå hørte om "AP 2.0" - nå venter jeg til den lanseres før jeg vurderer bytte :)

Det tryggeste om man vil ha det beste lengst mulig i Tesla-verdenen er å bestille akkurat når de lanserer noe nytt - tror jeg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA