Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Eidfjord - Geilo vinterstid?

Startet av ludo, torsdag 18. februar 2016, klokken 07:12

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: ArneS på tirsdag 12. januar 2016, klokken 16:23
Det er viktig å få med seg at der ikke finnes noen ny standard ennå en dagens 50kW hurtigladere. CHAdeMO er sertifisert og godkjent for maxeffekt 500V*125A (teoretisk 62,5kW) men i praksis har de fleste batterier en max spenning på 450V som tilsvarer 56kW og dette kan det kun ha i en kort periode.

Nja, jeg kjenner ikke til noen elbiler som har høyere spenning enn ca. 403V fulladet. Og maks ladestrøm får du ikke over ca. 95% av batterispenning uansett, så kanskje 380V maks på 125A. Det blir 47.5kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

Ein må også huske på at med dagens batteri så daler ladehastigheten når ein passerer ca 50%. 50% av eit batteri på 24 kwt er 12 kwt.

På eit batteri på 60 kwt så er 50%= 30 kwt

Med andre ord så kan du halda ladefarten oppe i 25 min med stort batteri mens du med eit lite berre held maksfart i 10 min.

Eit typisk rekneeksempel:
Begge bilane treng 80 kwt for ein tur på ca 530 km:
24 bilen må då lade 3 ganger på vegen til ca 20 kwt. Da vært ca 30 min pr lading. Totalt 90 min.
60 bilen må då lade 1 gang på vegen og då berre til 24 kwt. Dette vil bilen bruka ca 20 min på. Totalt 20 min.

Konklusjon:  Når begge bilane kjører same turen så brukar 60 bilen berre 20% av ladetida til 24 bilen. Då vil da værta mindre kø på ladarane totalt. Og sidan 60 bilen kan halda topphastighet under heile ladinga så er den meir effektiv på ladestasjonen. Eg er meir redd for at da kjem til å minke på ladestasjonane når dei store batteripakkene kjem.

Med 80 kwt så kjem ein bil på sommarføre ca 533 km med eit forbruk på 1,5 kwt pr mil. Kven kjøre så mykje kvar dag?

Så eg håpar ikkje Enova biter på argumenta til AR. Dei er heilt på villspor. Først må da byggjast ut eit brukbart nett for småbilane for dei vil rulla i mange år fremover enno. Så kan ein supplera med den ladehastigheta som markedet spør etter.

Aukar ein ladehastigheta like mykje som batteristørrelsen så begynner farte å dabbe av like tidleg som den gjer no med småbatteria. Ein er fort nede i 50kw då og tidsbesparelsen er veldig liten men kraftnettet må forsterkast veldig mykje. Da kostar penger som elbilane må betale i form av høgare minuttpris.

Mykje av tala mine er teoretiske og da vil vera variasjonar ute å går. Men eg trur ikkje da går i pluss iallfall når realitetsfaktoren gjer seg gjeldande.

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Panduck

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 13. januar 2016, klokken 17:42
Ein må også huske på at med dagens batteri så daler ladehastigheten når ein passerer ca 50%. 50% av eit batteri på 24 kwt er 12 kwt.

Dette avhengier vel litt av bil / batterikjemi. SoulEV holder høy ladehastighet lenge, det var iallefall min konklusjon når jeg tittet på effekten som ble gitt til SoulEV'en som ladet ved siden av min LEAF. Den var nær 80% og holdt ikke langt under max. Nye LEAF skal vel og holde høyere hastighet lengre. "Gammel" LEAF inbyr til ladekø om vinteren, det er den neppe alene om...

PokerFjes

e-Golf lader med full fart frem til rett over 80% SOC i normalt varmt vær, mens bremsen går på litt før (rundt 75%) i kaldt vær. Jeg vet ikke om det er en karakteristikk for et mindre batteri og om det er noe som forandrer seg når batteriene blir større?
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

leafnor

#19
Sitat fra: Dexter på tirsdag 12. januar 2016, klokken 15:49
Kjører e6 fra gardermoen til Halden.

hadde jeg hatt 60kwh batteri i golfen. Så hadde jeg ikke trengt å stoppe på vestby for å lade. Samme med mange andre som kjører her. Så tror det hadde blitt mindre kø ved ladwstasjonene.
Tror det samme.
Møter jo haugevis med Tesla her i Trondheim, men det er ikke spesielt mange av de på ladestasjonene. Den lokaltrafikken av kortdisstansebiler som i dag belegger ladestasjoner vil forsvinne mer eller mindre. Er du på langtur får man mange ladealternativer snart.
Dog, den dagen, om den noen gang kommer, at all biltrafikk på hovedfartsårer er batteridrevet, da må nok antall ladepunkt i de større sentra opp en god del mer enn hva vi har per i dag. Men det kommer.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

pudderjagar

Eg var vist litt uklar med ladehastigheten eg har tatt utgangspunkt i. Meininga var å sjå på hastigheten om vinteren, da er då da er flest som brukar ladestasjonane. Og veldig mange av dei som ladar om vinteren gjer da med kalde batteri. Då dabbar bilen av gjerne før 50% også.

Hvis ein vil ha høg hastighet lenge om vinteren så må ein starte turen med forvarma kupe og forvarma batteri. Så kjører ein batteriet så tomt som mulig utan å pirre rekkeviddeangsten for mykje. Då vil eit typisk batteri vera komen opp i 15 grader. Når du då hurtiglader da så vil da krypa ytterlegare opp mot 25 grader sjøl om da er -10 ute. Då utnyttar du bilen best mulig og batteriet har da best.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Øyvind.h

Bolt har væskebasert temperaturstyring av batteriet, så de har nok tenkt på behovet for både oppvarming og avkjøling.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

pudderjagar

Bolt er ein av dei spennande modellane som kjem på markedet. Nokon som veit kva type hurtiglading dei satsar på? Og kva som vært maks AC lading?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

evole


PokerFjes

Sitat fra: evole på onsdag 13. januar 2016, klokken 22:15
CCS 50 kW og 7,2 kW AC ser det ut til.
Jeg tror de trenger litt mer enn 50kW ladefart for å få dette til?

Chevrolet har oppgitt at Bolt skal kunne DC-hurtiglades 145km pr halvtime. La oss anta at dette er raskeste oppnåelige ladefart, dvs under 80% SOC og at de "glemmer" at de siste 20% tar langt mer tid :)
La oss også anta forbruk ut fra oppgitt batteristørrelse og rekkevidde; 54kWh / 320km == 16,8kWh på 100km (ikke spesielt bra forøvrig?)
16,8kWh * 1,45 * 1,2 (20% tap i ladeprosessen) == 29,23kW pr 30min ~= 58kW ladefart.
Hvis forbruket er nærmere 14,5kWh/100km så klarer de seg med 50kW DC.
Blir dette noenlunde riktig? :)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Trekkoppbil

Jeg synes 20% tap høres mye ut ved DC-lading, uten at jeg har noe greie på det.  Jeg innbiler meg at det er i likeretter man har mest tap, men det kan være bare en innbilning.
Om det er 20% tap, må du vel gange med 1,25 og ikke 1,2.

Trekkoppbil

Det kan være et poeng at det tar tid å lade opp et batteri på 60kWt.
Men det er så mange andre fenomener som spiller inn:
-Jeg tipper det tar nesten like lang tid å lade opp et gammeldags 20kwt-batteri, om du skal lade det helt opp. Og det er enkelte bilister som prøver å hurtiglade batteriet omtrent fullt. Noen trenger det for å komme fram.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA