Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Eidfjord - Geilo vinterstid?

Startet av ludo, torsdag 18. februar 2016, klokken 07:12

« forrige - neste »

ludo

Nå som det kommer flere biler med ca. 60kWh batteri (Chevrolet, Nissan osv) blir det kø på hurtigladere med 50kW? Det tar da 1 time å lade fullt et batteri.

Litt kjip når du skal på langtur, og en har plugget inn, da blir det fort 2 timers venting. Kanskje det er noe i det Artics Roads sier, at 50kWh ikkEe nok?

Jeg mener det snart må begynne å samle ladestasjoner med 5 ladere eller fler. F.eks burde ladere Drøbak, McDonalds Vestby og McDonalds Ski stått på et sted. Det hadde blitt 4 ladere totalt. I Oslo er det hurtigladere spred rundt, hadde vært bra at disse hadde vært samlet på færre steder. Da slipper man å kjøre rundt å lete etter ledige ladere!


elbil-1

Man må nok beholde alle disse stedene men bygge ut med 2-3 nye hurtigladere på hvert sted for å møte behovene fremover

PokerFjes

For min primærbruk, ville et 60kWh batteri medført at min 10% andel hurtiglading ville blitt drastisk redusert.
Det er helt klart at kraftigere og flere ladere kommer, men jeg tror vi klarer å leve med ulempene mens ladetilbudet leker catchup med utviklingen av bilene.
Jeg er enig i at det ville vært kjipt å måtte gjøre et stopp på to timer, men hvor langt hadde du tenkt å kjøre på den langturen sa du? :)
Du starter med fulltanket bil, du har en maksimal optimistrekkevidde på 32 mil, men kanskje realistisk 25 mil på en vanlig vår/sommer/høstdag med ca 20 grader utetemp. Du stopper to timer og kjører nye 25 mil. Da har du faktisk kjørt over fjellet fra Oslo til Bergen, eller nesten fra Oslo til Trondheim. Skal du lenger?

Jeg er enig i at det er dumt å ha ladestasjonene så spredt, men det er det lite vi kan gjøre noe med tror jeg.
Det vi burde hatt, var en mulighet for å se i bilen hvorvidt laderen er opptatt eller ikke. Det tøffeste hadde vært et bookingsystem for lading hvor man kunne booke seg inn på et gitt tidspunkt. Telemetrien i bilen kunne eventuelt endret på booket ladetid hvis man f.eks var forsinket.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Cirrisky

Hadde jeg hatt 60kWh batteri i stedet for det jeg har nå, så hadde hurtigladerbruken min gått fra 3 ganger i uka til 0 ganger i uka. Så større batteri gjør jo at hurtigladerne antagelig blir brukt utelukkende for lengre turer, og ikke til folk som pendler med litt extended rekkevidde, eller litt lengre småturer.

Porsgrunn

Sånn jeg ser det er det faktorer med større batteri som drar i begge retninger her.

Større batteri (og bedre batterikjemier) kan lades raskere ved å lade med mer kW i lengre tid. Siden bilen ikke nødvendigvis trenger mer energi for å kjøre dit du skal, vil det kunne bety at du er raskere ferdigladet.

Større batteri betyr også at du kan starte turen med mer energi på batteriet. Det kan fjerne eller minimere behovet for å lade underveis.

Større batteri gir også mer frihet til å kunne kjøre forbi ladere og bruke neste.

Imidlertid tror jeg også større batteri vil endre bruken av elbiler og tiltrekke seg nye kjøpegrupper. Dette vil antagelig føre til at det totale behovet for hurtiglading øker.

Det kan i tillegg bety at det blir enklere for folk uten lading hjemme/jobb å skaffe seg en elbil

I eksosbilens barndom og ungdom var det vanlig med en og to pumper på stasjonene. Dette har blitt borte fordi det er sårbart for kø og lite effektivt. Mulig det finnes enda, men kan ikke huske sist jeg så en bensinstasjon med mindre enn fire uttak.

Om elbilen skal overta for eksosbilen ser jeg det sånn at det samme må skje med ladeplassene.

Økt effekt tror jeg også må på plass for de stedene som er beregnet for underveis lading.

Elbilen har imidlertid en fordel som eksosbilen aldri har hatt og aldri kan få. Den kan lades med lavere effekt når den står parkert for kortere eller lengre tid. Vi trenger også noen profesjonelle aktører som kan drive og levere til dette markedet

Ingeniøren

Og så må laderne monteres nær veien, lett synlig som bensinstasjonene og ikke bak et lagerlokale/butikk mm slik at du må ha kart for å finne de.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elbil-1

Og laderne må være spredt rundt over alt, akkurat som bensinstasjonene.

Han som kommer fra hamar og skal på et møte i lillesand vil jo lade rett ved der han skal ha møte, gjerne med en kjapp hurtiglading først for så å stå på semihurtig/sakte kw mens møtet pågår så bilen er klar til retur.

Da slipper han å oppta plass i køen to ganger på hurtiglader ved e18 på veien.


Øyvind.h

Sitat fra: ludo på mandag 11. januar 2016, klokken 22:12
Nå som det kommer flere biler med ca. 60kWh batteri (Chevrolet, Nissan osv) blir det kø på hurtigladere med 50kW? Det tar da 1 time å lade fullt et batteri.

Litt kjip når du skal på langtur, og en har plugget inn, da blir det fort 2 timers venting. Kanskje det er noe i det Artics Roads sier, at 50kWh ikkEe nok?

Jeg mener det snart må begynne å samle ladestasjoner med 5 ladere eller fler.
Snart? Det burde vært slik for et par år siden. Det er rett og slett bare tragisk at ladeaktørene ikke bryr seg om kundene sine. Mtp. volumet av CCS/CHAdeMO biler burde det stått minst 10-20 hurtigladere hvert sted med korte avstander på motorveien allerede. I hvert fall rundt storbyer.
Men ladeaktørene synes det holder lenge med en, eller toppen to uttak per sted.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Panduck

Sitat fra: ludo på mandag 11. januar 2016, klokken 22:12
Litt kjip når du skal på langtur, og en har plugget inn, da blir det fort 2 timers venting. Kanskje det er noe i det Artics Roads sier, at 50kWh ikkEe nok?

AR har rett. Det må raskere ladere til, og flere pr lokasjon. AR har feil, 50kW ladere på lokasjoner med 2 ladere på ett sted vil fremdeles være brukbare i fremtiden. Disse vil kunne avlaste ett nett med raskere 100+kW ladere. Skal man på langtur og planlegger stopp ved en større 100kW stasjon, men finner en ledig KIWI lader på 50kW og trenger 20kW påfyll for å komme seg til destinasjonen, og alikevel må handle inn mat til hytteturen, er jo saken grei. Skal man stoppe or en burger på veien, og finner at man kan lade de kW'ene man ellers måtte stoppe på en "100kW ladehub" for å få, så gjør man det.

Hadde LEAFen min hatt 50% lengre rekkevidde, ville jeg ikke ha hurtigladet mer enn noen få ganger pr år.

Dexter

Kjører e6 fra gardermoen til Halden.

hadde jeg hatt 60kwh batteri i golfen. Så hadde jeg ikke trengt å stoppe på vestby for å lade. Samme med mange andre som kjører her. Så tror det hadde blitt mindre kø ved ladwstasjonene.

THE

Spørsmålet blir vel hvor mange som hadde valgt elbil i stedet for bensin/diesel på lange turer? Med ca 200 km rekkevidde på vinter og 350 km på sommer, så vil nok mange droppe en fossilbil som langturbil og heller velge elbil. I dag er det nesten ingen som kjører Oslo - Trondheim eller Oslo - Bergen med elbil, men med rekkevidden til Bolt vil nok det endre seg.

Hurtiglading langs hovedveien kan nok bli ei utfordring hvis det kommer flere elbiler med rekkevidde på ca 350km på markedet omtrent samtidig. All erfaring fra utbygging av ladeinfrastruktur viser at utbygging kommer for sent og med for lite kapasitet i forhold til utvikling i antall elbiler, og satsingen med 2 ladere pr lokasjon som kommer nå i år vil nok fort bli sprengt om "folk flest" begynner å kjøre elbil på lengre turer.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ArneS

Det er viktig å få med seg at der ikke finnes noen ny standard ennå en dagens 50kW hurtigladere. CHAdeMO er sertifisert og godkjent for maxeffekt 500V*125A (teoretisk 62,5kW) men i praksis har de fleste batterier en max spenning på 450V som tilsvarer 56kW og dette kan det kun ha i en kort periode. CCS er godkjent for høyere effekt (200A) men dette blir ikke utnyttet i dagens biler.
Dagens 50kW hurtigladestasjoner har potensiale til å lade større batterier på kortere tid, se bare på Tesla med CHAdeMO adapter.
P85+ Signature (solgt)
P85DL

Øyvind.h

Ja man må nok ta utgangspunkt i at batterienes ligger i leiet 300-400V.

En S85/S90 fra Tesla har kanskje 340V når det er nesten tomt, og ca 400V når det er fullt.
En S60/70 har under 300V når det er tomt. Kanskje 370-380V når det er fullt? (Dette er CA tall!)
Leaf og de andre ligger nok i samme leia. Dvs. 290-350 ved lav/middels SOC og oppimot 400V fulladet.

Dermed må man se bort ifra maks spenning i standarden, og heller fokusere på ampere.

CCS kan da levere 60kW til et ganske skrapa batteri ved 300V. Potensielt 80kW når batteriet er fullt, men da begrenses jo effekt av SOC.

CHAdeMO kan iht standard levere ca 37,5kW ved lav SOC, og inntil 50kW ved høy SOC.

Det interessante ift. hurtigladerne som står satt opp rundt omkring blir for meg ikke maks kW, men hvor mange ampere de kan levere. Ettersom bilen kan ta imot langt mer enn hva laderen kan levere. Og maks kW er gjerne ikke uten begrensninger i ampere, slik at 50kW i praksis ikke blir 50kW for noen.


Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ArneS

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 12. januar 2016, klokken 16:52
Det interessante ift. hurtigladerne som står satt opp rundt omkring blir for meg ikke maks kW, men hvor mange ampere de kan levere. Ettersom bilen kan ta imot langt mer enn hva laderen kan levere. Og maks kW er gjerne ikke uten begrensninger i ampere, slik at 50kW i praksis ikke blir 50kW for noen.
Riktig det med batterispenning, men ingen hurtigladere kan levere mer enn 125A for CHAdeMO og 200A for CCS.
Dette er definert i standardene for godkjenning av utstyr. Skulle det oppstå ulykker og leverandørene ikke overholder dette (dvs har godkjent CE merking), vil operatør/leverandør være i deep shit.
Det jobbes med neste generasjons standarder både for CHAdeMO og CCS som vil være klar når neste generasjons biler vil være på markedet, men sannsynligvis ikke før i 2017.
P85+ Signature (solgt)
P85DL

eivhelle

Sitat fra: ludo på mandag 11. januar 2016, klokken 22:12
Nå som det kommer flere biler med ca. 60kWh batteri (Chevrolet, Nissan osv) blir det kø på hurtigladere med 50kW? Det tar da 1 time å lade fullt et batteri.
Hvis bilene har en noenlunde fornuftig aerodynamisk utforming vil forbruket sommertid ligge rundt 0.15kWh/km når en kjører rundt 80 i snitt. På en halv time får man med en stor batteripakke ladet effektivt på 50kW hele tiden slik at en får ladet 25kWh som gir 165km ekstra rekkevidde. Du kan da kjøre en tur på typisk (54 +25)/0,15 = 525 km med en halv times lading underveis.

På vinteren vil rekkevidden bli kortere, men da vil det også være en utfordring med ladehastigheten på potensielt kalde battericeller. Da kan man fort bli begrenset til 50kW lading okke som.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA