Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bensinforbruket

Startet av Belectric, onsdag 17. februar 2016, klokken 08:40

« forrige - neste »

Belectric

Vi har eid vår B-electric siden mai-15, og har stort sett vært veldig fornøyd med bilen. En arbeidskollega fikk sin B-elec i juli-15, og etter bare 50mil stoppet bilen plutselig på E18 i Lierbakkene. Bilen ble satt inn til BoS Lier (forhandler/selger) og min kompis fikk beskjed om at de måtte bytte styringsenhet, og at det var noe ventetid på denne delen. Når bilen ikke var reparert etter 2 mnd ble kjøpet krevd hevet. Da ble bilen plutselig klar til dagen etter. På verkstedlappen stod det at de hadde byttet "drivetrain", denne har tydeligvis noe med motorstyring å gjøre.

I dag stoppet også min B-electric på Sandviksbrua i snøslapsen på vei til jobb. BoS Bærum vil få telefon senere i dag for å schedulere verkstedtime.
På BoS i Lier innrømmet selgeren at hans far kjørte B-electric og hadde hatt samme problem med sin.

Så til mine spørsmål:
1. Hvor mange andre har hatt samme erfaring?
2. Siden Mercedes tydeligvis vet om denne feilen, hvorfor ikke bare gjøre en recall på de bilene som har denne delen istedenfor at kundene skal måtte oppleve å stå med motorstopp langs veien?
Jeg har ikke hørt om dette før min kompis fortalte om sin erfaring.

Heldigvis begynte min bil å gå igjen etter å ha vridd nøkkelen av og på igjen.
Belectric

mrjic

Er kjent feil og i USA ble det salgstop på alle biler. Det har kommet software oppdatering som fikser denne feilen.

Belectric

MB i USA kaller tilbake 2618 biler produsert i 2014 og 2015 pga feil i drivetrain software. Tydeligvis skal en drivetrain software update fixe problemet.

http://insideevs.com/wp-content/uploads/2015/10/recall.jpg
Belectric

Egil Fonn

Full driftstans på grunn av kjent feil er uholdbart.
Mercedes må ta nødvendige grep å kalle inn gjeldende biler omgående.
Skal sørge for å ha overlevelses utstyr med i bagasjen i tilfelle full stopp på en øde strekning i kulden..
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Egil Fonn

Tok kontakt med Mercedes forhandler om dette i dag. Det ligger klar en SW oppdatering på dette som blir lagt inn ved første service. Det var ingen recall men noe forhandlerne tok direkte med kundene etterhvert. Problemet var lite og ikke sett på som noe sikkerhets risiko.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Belectric

Hei,
Leverte bilen til BoS på Rud fredag, og fikk den tilbake mandag ettermiddag ferdig oppdatert (og nyvasket, bra!). I mellomtiden fikk jeg leiebil av Hertz uten kostnad.

Om dette er et problem som burde føre til tilbakekalling, eller hvor stor sjansen er for driftsstans om du har den gamle softwaren kan jeg ikke uttale meg om, men for meg synes det trolig at dette først og fremst gjelder tidlig produserte biler.

Jeg kjenner bare til tre tilfeller; min kompis, faren til MB selgeren i Lier, samt ego. Likefullt er det fryktelig irriterende å oppleve full driftsstans i en nesten ny bil.....
Belectric

mrjic

I følge informasjon i USA gjelder det biler som er produsert fram til siste uke i mai måned. Så teknisk sett så gjelder det flere hundre biler i Norge. Å sende mail og info om tilbakekalling er dårlig PR for Mercedes Norge derfor så holder de info tilbake og håper å ta sw fiks ved første service eller hvis uhellet er ute.

Tenk deg selv om tabloid avis skriver om tilbakekalling av Mercedes. Nei de gir faen i oss som har kjøpt B klasse. Det er premium biler de tjener penger på

Belectric

#7
Da hadde det kanskje vært på sin plass å kontakte bilpressen? Det er rett og slett for dårlig at de er klar over at deres produkt har alvorlige feil/mangler og likevel later de som ingenting overfor kundene. Jeg fikk upåklagelig service når jeg leverte inn bilen forleden, men ble møtt med skuldertrekninger når jeg nevnte tilbakekallingene i USA og de tilfellene jeg hadde hørt om i Norge.

Basert på forhandlerens generelle uvitenhet om eget produkt virker det dessverre ikke som EL-bil er et seriøst satsingsområde for MB. I dag gjorde jeg en forespørsel hos forhandleren om oppdatering av Garmin Map Pilot kartene siden MB download manager ikke funket på vår Mac. Etter litt googling fant jeg ut at flere har hatt samme problem, og at løsningen ligger i å benytte samme program - men på en PC. 3-4 timer etter at jeg hadde oppdatert kartbrikken selv fikk jeg tlf fra BoS om at de undersøker saken, men at han måtte koble inn sin IT-avdeling for å få installert MB Download Manager på sin datamaskin. Han lovte å ta videre opplysningen om at mac-appen på deres nettsider ikke virket..... >:(
Belectric

mrjic

Ja MB gir blaffen i oss, et bare å ta en titt på hva de sier om app løsning. De lovte at det skulle komme hvor du kunne ta og retrofitt com module, men nå sier de at det ikke alt seg gjøre og at det pr i dag ikke finnes noen løsning for det, selv om det kommer en obd2 adapter senere i år hvor selv en E-Klasse fra 2002 har muligheten til å få app støtte.


CitB59EL

Da har jeg fått oppdatering. Har hatt motorstopp 1 gang når bilen var helt ny. Var bare å starte bilen på nytt igjen da. Ikke hatt motor feil av noe slag siden den gangen.  Tydelig at de vet om aksjonen hos BOS. Fikk time rimelig kjapt når jeg nevnte at jeg hadde lest om denne feilen så en trenger ikke å vente til service ihvertfall! Enig at BOS  BURDE sende ut brev til de biler som er berørt!

Armand

Jeg kjøpte MB Electric drive november 2015. Etter vel 4500km og 2 måneder fikk jeg opp en melding på displayet på vei til jobb: "Ikke skift gir, kjør til verksted" Jeg hadde da kjørt vel 8 mil og hadde 4 km igjen, jeg valgte å kjøre til jobben. 40 meter fra ladestasjonen på jobben stoppet bilen, null framdrift. Jeg skrudde av tenning og prøvde å starte igjen. Fikk da melding om at "ladekabel er tilkoblet" og fikk derfor heller ikke start. Etter litt fomling med ladeluken prøvde jeg å starte igjen, det gikk da greit. Ringte deretter forhandler og fikk greie på SW oppdateringen og at det ville nok ordne feilen. Fikk bilen på verksted og regnet med å få den igjen samme dag. Men etter et par timer ringte de fra verkstedet og sa at det var mer alvorlig. 12V batteriet passerte ikke "diagnostikken" sa de, og feilkoden vedvarte etter SW oppdatering. Til slutt sa de at styringsenheten måtte byttes, en del til 75.000 kroner. Nybilgarantien dekker selvsagt dette, men så var det leveringstiden da. Etter 14 dager på verksted uten avklaring fikk jeg beskjed om at det ville ta ytterligere 14 dager før ny enhet kunne leveres fra Tyskland. Mao en måned på verksted etter kun 2 måneders bruk.
I tillegg må ladekladden skiftes da den "ikke tåler vann" etter sigende! Det er en svakhet i design som fører til at vann renner langs kabel og inn i selve "kladden" Det sies at det er forbedret i den nye jeg får, men er en smule skeptisk. Er ellers fornøyd med bilen (bortsett fra faktisk kjørelengde som ligger langt unna de 200km som er oppgitt Men så har jeg kun kjørt i vintersesong med mørke, våte veier og varmeapparat på.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA