Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Whispbar WB300 og takboks?

Startet av rabiat, onsdag 17. februar 2016, klokken 06:55

« forrige - neste »

gamer73

#30
Sitat fra: e-Kvaase på torsdag 21. januar 2016, klokken 11:22
Sitat fra: gamer73 på torsdag 21. januar 2016, klokken 11:11
jeg er enig i at 2k som man får om man bruker ladekabel til forvarming kanskje er litt lite i 15 minus, men det komemr vitterlig ikke akkurat glohet varme ut av dysene når man kjører bilen heller? Noe det skulle gjort om varmeelementet er 6000watt....DET er noe jeg ikke skjønner her...

Snakket med Møller i stad.
Det er vistnok et element som varmer opp litt kjølevæske.
Denne avgir varme som fordeles videre.

Aner ikke hva effekten er for dette elementet.
La merke til det allerede i høst, måtte skru opp temperaturen til 25 grader for å få noe tilsvarende varmen i Avensisen når denne står på 22 grader.

Systemet er vel som det er, så det er kanskje ikke så lett å få noe mer futt ut av dette uansett?

ja det har jo sikkert sin naturlige forklaring, men jeg tror vi kan fastslå at varmeanlegget IKKE har 6000watt styrke til å varme bilen tilgjengelig. Mulig selve elementet er 6000watt, men jeg tror da at det bruker 4000watt på andre ting enn varme til kupe! For som det ble nevnt 2k kupevarmer brukte 30-40 min på å varme opp kupe i mange minus...så kanskje vi har 2-2.5 k watt tilgjengelig til varmeeffekt mens vi kjører? (hva har en bensin/diesel bil tilgjengelig? Sikkert ihvertfall det dobble om ikke mer.)

EDIT: her er fra en artikkel jeg leste på nett nettopp..

"Elbilar fungerar mycket bra i ett kallt klimat, men när man slår på den elbaserade värmen krymper räckvidden. Att biltillverkarna har en hel del kvar att göra beträffande komforten i elbilar i kallt klimat märks i alla bilarna – även om bilen kommer från ett varmt garage är det svårt att hålla värmen, särskilt vid fötterna. Om bilen har stått kallt över natten tar det lång tid att få värme i Leaf och är närmast omöjligt i C-Zero och Tesla. Kangoo har en rejäl dieselvärmare, vilket troligen behövs – fast förstås hellre med etanol."

Så det virker som varmeelementet i EL-biler rett og slett er for svakt for nordiske kalde vintre...

DagRune

Jeg har som sagt ingen problem med varme etter jeg satte klimaprofil på medium. Selv i -15 C blir golfen fortere varm enn fossilbilen.

Når bilen står i ro og forbruket oppgis til 6 kW er dette for varme og ingenting annet, det kan det ikke være tvil om. Dersom forbruket står på 6 kW og ingen varme når kupeen etter et minutt eller to er det en alvorlig feil et sted.

gamer73

#32
Sitat fra: DagRune på torsdag 21. januar 2016, klokken 12:57
Jeg har som sagt ingen problem med varme etter jeg satte klimaprofil på medium. Selv i -15 C blir golfen fortere varm enn fossilbilen.

Når bilen står i ro og forbruket oppgis til 6 kW er dette for varme og ingenting annet, det kan det ikke være tvil om. Dersom forbruket står på 6 kW og ingen varme når kupeen etter et minutt eller to er det en alvorlig feil et sted.

min profil står på HI (bedre enn din) og hvilken fossilbil har du? ihvertfall ikke mazda 6...

Og dem fleste her har ikke problemer med at det ikke kommer varme..det kommer bare ikke VARM NOK varme;) At det står 6kw i displayed betyr i bunn og grunn ingenting mht hva varme som kommer inn i kupeen. Det er jo allerede anntydet at "varmeelementet" bruker energi også på noen "væsker". Jeg vil tro at disse væskene MÅ ha oppvarming (eller kraft i en eller annen form) ellers fungerer ikke bilen. Og masse av denne energien går sikkert også til oppvarming av batteriet..MEN at selv etter at batteriet har oppnådd ønsket driftstemperatur så blir ikke denne energien tilgjengelig til kupevarme.

JEG NEKTER å tro at noen som helst av oss får 6000watt varme inn i kupeen under noen som helst omstendighet. Jeg tror "varmeelementet" er stilt inn til å avgi maks 2 elelr 2.5 kwatt til varme i kupe uansett...ihvertfall virker det slik.

leting i gamle tråder gir svar tror jeg:)

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=18607.0

Ser ut som E-golfens såkalte varmeelement er en "væskevarmer" ...dvs fungerer ulikt en luftvarmer slik vi har på vifteovner og panelovn...kanskje derfor varmen ikke er av type hurtig og veldig varm...sikkert mest energieffektivt, men det skulle vært ekstra varmeelementer man kunne slått på når det er kaldt som nå ute,...

SteinarSun

Grunnen til at det er brukt elektrisk til vann varmebatteri er sannsynligvis at bilen bruker det samme registeret til kjøling om sommeren.
Systemet virker ved at en elektrisk varmekolbe (PTC-element) varmer opp kjølevannet, som igjen varmer opp en varmeveklser som ligger i luftesystemet.
For at et slikt system skal fungere optimalt, er man avhengig av at det er tilstrekkelig med energi, riktig hastighet på vannet og ikke minst korrekt temperatur på vannet i forhold til hva varmeregisteret er konstruert for.

På en fossilbil er ikke dette noe problem. da virkningsgraden på motor er lav, og dette gir et svært høyt varmetap, noe som blir fjernet via kjølevann, radiator og evt varmeregister til kupeen.
På en el-bil er motor mye mer effektiv, og varmetapet er ikke brukbart til noe fornuftig, så her må man bruke dyrebar strøm til oppvarming av vannet.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

gamer73

#34
ja...og jeg begynner å forstå hvorfor "varmeelementet" på 6000watt IKKE gir oss nok varme;)....det er jo i hovedsak ment som et element som skal gjøre bilen vår kjørbar...og IKKE som en "varmeovn" for kupeen.

Og når vi ser på hvor mye strøm som går med i begynnelsen når det er kaldt ute...så skjønner jo vi litt hvorfor dem ikke "gir oss" muligheten til å sette 6000watt til oppvarming av kupeen. For vi ville brukt det....og vi ville klaget på at rekkevidden ble redusert med 70%;) surt for oss som har 1 mil til jobb..men men..dem fleste folk tenker nok ikke over strømforbruk og hadde kjørt anlegget på maks og tappet batteriet i en fei...og så klaget...

Det som er litt rart er...er E-golf annerledes her enn andre biler? LEaf f.eks...for jeg har lest artikler som sier at varmeelementet i en E-bil er mer effektivt og varmen kommer med en gang kontra fossilbil..noe som selvsagt er feil, ihvertfall i en E-golf siden væsken må varmes opp først (som i en fossilbil)....

DagRune

Vel, min e-Golf ER effektivt oppvarmet, så for min e-golf stemmer det at varmen kommer fortere i gang med e-bil. Kupeluften blir varm i løpet av få minutter, selv i en del minusgrader. Det oppnår man ikke med 2 kW. Dersom jeg setter bilen i eco-modus begrenser effekten seg til 2-2,5 kW i stillstand (dvs for oppvarming).

E-Golfen er heller ikke utstyrt med oppvarming/kjøling av batteriet som noen andre e-biler. Nå er min bil uten varmepumpe, så det kan kanskje ha noe å si?

stefse

Ja her var mange teorier. Tror ikke at det finnes noe eget forvarme-element. Men PTC elementet kan yte 6-7 kW til varming av kupéen og VP har oppmot 2kw multiplisert med aktuell COP. (Noen hevder dog at PTC elementet er programmert til å kunne trekke oppi 13kW i deres biler)

Spørsmålet er om denne effekten brukes under forvarming. Jeg tror ikke det. VW har lagt inn en begrensning slik at batteriet ikke skal tømmes for mye, eller at bilen fremdeles skal holde seg fulladet når kontakten står i.
Antagelig er det begrenset til det man kan lade av strøm, altså 10A i normalt tilfelle hvilket tilsvarer 2200W på nominell spenning. 2200W er kanskje ikke all verden når man tenker på at det er tap her og der og varmingen ikke går særlig lenge av gangen. Med 16A lading har man litt mer å gå på.
Hvor mye den forvarmer uten å være tilkoblet aner jeg ikke, men gjetter på noe tilsvarende som ved 10A lading.

Jeg tror den mest nærliggende fix'en er at forvarmingen starter mye tidligere og tillater at man varmer lenge av gangen. Nå timer den ut etter 30min(?) 1-2 timer burde være mulig i tilkoblet tilstand.

Eller at man har en "pioriter varme" valgmulighet i bilen/appen slik at bilen blir knalle varm uansett hvor mye strøm den trekker. Noen ganger hadde det vært kjekt med en slik.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Hermansen

#37
Sitat fra: stefse på torsdag 21. januar 2016, klokken 16:38
Spørsmålet er om denne effekten brukes under forvarming. Jeg tror ikke det. VW har lagt inn en begrensning slik at batteriet ikke skal tømmes for mye, eller at bilen fremdeles skal holde seg fulladet når kontakten står i.
Antagelig er det begrenset til det man kan lade av strøm, altså 10A i normalt tilfelle hvilket tilsvarer 2200W på nominell spenning. 2200W er kanskje ikke all verden når man tenker på at det er tap her og der og varmingen ikke går særlig lenge av gangen. Med 16A lading har man litt mer å gå på.
Hvor mye den forvarmer uten å være tilkoblet aner jeg ikke, men gjetter på noe tilsvarende som ved 10A lading.

Jeg tror den mest nærliggende fix'en er at forvarmingen starter mye tidligere og tillater at man varmer lenge av gangen. Nå timer den ut etter 30min(?) 1-2 timer burde være mulig i tilkoblet tilstand.

Eller at man har en "pioriter varme" valgmulighet i bilen/appen slik at bilen blir knalle varm uansett hvor mye strøm den trekker. Noen ganger hadde det vært kjekt med en slik.

Dette er teorien jeg også har landet på.
Jeg har sendt noen mailer frem og tilbake med Møller denne uken og spurte til slutt om det var slik, men da hadde det gått langt nok til at jeg fikk en timeavtale for sjekk av varmeapparatet ifm. forvarming tilbake istedenfor svar på spørsmålet :)
Dette blir 4. februar, så får se da om det blir noen endring. Jeg forklarte omfattende med eksempler på temperaturer og spurte om jeg kunne forvente mer varme etter tidsinnstilt forvarming enn det jeg fikk. Fikk ikke helt klart svar på det, men hvis dette er noe de aller fleste opplever kan jeg kanskje ikke forvente så store utslag etter den sjekken der :)

Har kjørt med termometer i bilen en stund, og det virker som om mønsteret er at det blir noe mer varme med 16A. Forskjellen har vært at den gjerne kommer opp i 10 grader på 10A og rundt 13 grader på 16A ved rundt -10 grader ute. Når temperaturen gikk nedover mot -14 ute klarte den ikke mer enn 5 grader på 16A.

Møller anbefaler å sette nedre ladegrense til 100% i Norge; "Vi anbefaler at du setter lade grensen til 100% hele tiden, etter det vi har erfart her i Norge. Dette for å sikre maks kapasitet på batteriene når du varmer bilen også.
Alt går via batteriet. Når bil står på ladning og forvarmingen er aktivert etterfyller ladningen batteriet."

Jeg pleide å ha den på 80% fordi jeg ville at batteriene skulle få litt varme fra ladingen opp mot avgang. Nå har jeg brukt 100% de siste dagene, og det ser egentlig ikke ut til å være noe nevneverdig forskjell på powermeteret ved avgang etter den endringen, ser ikke store utslag på ladenivået heller. Det påvirket ihvertfall ikke kupevarmen.


Får dere noe særlig varme med bare tenningen på, uten å ha bilen i kjøremodus?
Testet dette uten tilkoblet lader, med vanlig lader og med hurtiglader, både før og etter kjøring. Tendensen er helt klar, det er kjempestor forskjell på hvor varmt det blåser avhengig av om bilen bare har tenningen på eller om den er i kjøremodus.
Jeg opplever at bilen blir god og varm relativt fort etter at jeg har begynt å kjøre, selv nå i kulden. (Målt 24 grader med klima innstilt på 26.5)

gamer73

Min erfaring er jo at den blir varmere under kjøring enn med forvarming, men altså ikke like fort varm og jeg får ikke samme varme som i mazda 6'en jeg hadde. Det er godt mulig mazda 6 er VELDIG gode på kupevarme da....for vi leser jo i tester og i artikler om f.eks at politimenn frøs beina av seg i dem nye passatene når temp gikk ned mot minus 15 etc...dieselbiler uten ekstra kupevarmer som ofte er standard på nordiske dieselbiler.

I gåv var det minus 3-4 grader på vei fra jobb og da var golfen grei på varme...ikke noe problemer der. Problemet var på vei til jobb..da var det minus 12 og jeg frøs i bilen....nå skal det sies at det sikkert var over 20 i kupeen, men jeg vil helst opp i 25 grader om morgenen (og det gikk lett med mazda 6'en..i førersete..bak aner jeg ikke hehe)

Heldigvis er setevarmerne på golfen meget bra og det hjelper på.

Jeg bor jo i bergen så det er sjeldent under minus 10, så jeg tror ikek jeg gidder å gjøre noe med det, men hadde jeg bodd på østlandet så hadde jeg garantert kjørt en slik fossil kupevarmer til 20k som det er så masse snakk om her på forumet...

stefse

Sitat fra: Hermansen på fredag 22. januar 2016, klokken 09:11
Får dere noe særlig varme med bare tenningen på, uten å ha bilen i kjøremodus?
Testet dette uten tilkoblet lader, med vanlig lader og med hurtiglader, både før og etter kjøring. Tendensen er helt klar, det er kjempestor forskjell på hvor varmt det blåser avhengig av om bilen bare har tenningen på eller om den er i kjøremodus.
Nei, når bilen ikke er aktivert (måler på 0) er det ingen varme. Kun vifte. Strømtrekket er ca 0,3kW.

Vi må be VW lage en funksjon som gjør at vi enkelt kan få skikkelig varme i bilene, både ved forvarming og stillstand. Vi bor i et kaldt land, og noen ganger er det viktigere å få god varme enn å spare på batteriet.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

als77

Hvordan er det med aviset frontrute for folket?
Jeg har forvarming ferdigprogrammert, og har satt den til HI (men tillater ikke via batteriet), men irriterer meg over at bilen ofte ikke klarer å (for)tine hele frontruta - setter den ikke på varmetrådene?

Samme i dag - siderutene foran var tint, og halvparten av frontruta. Batteriet viste 75% (jeg "forlader" til 80%), og jeg hørte den brummet da jeg gikk tur med hunden rett før.

Kim Morten

Sort E-Golf
Oslo

als77

Sitat fra: Kim Morten på tirsdag 01. mars 2016, klokken 11:14
Du må selv starte varmetrådene

:( Kall meg dum, men er ikke aviset frontrute noe av det viktigste med en forvarmet bil?

Råde

Er vel andre som skal kalles dumme. Prøvde, overfor møller kundeservice, å kalle VW ingeniørene dumme, men de delte visst ikke den oppfatningen...
e-Golf | X75D

Kim Morten

Det er i hvert fall ikke gjennomtenkt eller smart og ikke kunne velge dette på forhånd..  ::)
Sort E-Golf
Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA