Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Whispbar WB300 og takboks?

Startet av rabiat, onsdag 17. februar 2016, klokken 06:55

« forrige - neste »

Merkel32

Jeg har ikke VP - og har også de samme problemene. Har kontaktet verksted, venter på svar vedr SW-fix.

rabiat

Sitat fra: rabiat på fredag 15. januar 2016, klokken 08:01
Sitat fra: Anderskrok på torsdag 14. januar 2016, klokken 09:09
Sitat fra: rabiat på mandag 11. januar 2016, klokken 13:41
Sitat fra: Anderskrok på mandag 11. januar 2016, klokken 13:24
Likner samme symptomer som jeg har hatt periodisk med min bil(også produsert feb 15 faktisk).
Hadde den hos Møller før helga og mekaniker kunne melde om at denne feilen lå det en firmware-oppdatering klar for å fikse. De fant også en underliggende feil på høyspentanlegg som jeg ikke har merka noe til men som kunne påvirke det samme, også klarert med en oppdatering.

Har ikke fått testa forvarming skikkelig etter at jeg fikk den tilbake, men den var varm i dag med -3 ute og holdt varmen stabilt på hele kjøreturen- det var det ingen garanti for før jeg hadde den på service. Så får vi se da om den leverer såpass hver dag fremover:)

Takk for svar.
Da får jeg bare få bilen på verksted.
Fint å få tilbakemelding fra andre med samme feil, jeg bor 17 mil fra forhandler, vinterstid og uten mulighet for hurtiglading må verkstedsbesøk planlegges nøye...
Gi gjerne tilbakemelding når du får prøvd forvarming.

Hvordan er det med andre her på forumet, får dere varmet bilen skikkelig på forvarming?

En uke etter fix og det er liten tvil om at varmeapparatet fungerer bedre nå! Kan få det gørvarmt om jeg setter  på HI, har stabil varme gjennom hele kjøreturen og varm bil om morran! I motsetning til dieseldyret jeg kjører i dag i -18 da det skal på service- blei jo ikke varmt før jeg var fremme på jobben!
Mangler bare at skinnet i setene får opp tempen litt raskere nå men det kan vel ikke software ordne ;D

Takk for tilbakemelding. Fint å se at det fungerer med oppdatering.
Har ikke fått min bil tilbake enda men skal gi beskjed om varmen er blitt som den skal være når den er ferdig på verkstedet.
Har hentet bilen på verkstedet, varmen er nå stabil og fungerer som den skal under kjøring, men forvarming er fremdeles like skuffende dårlig.

Fikk beskjed fra verkstedet at det var tatt en softwareoppdatering og det lå inne noen feilmeldinger på spjeld i varmesystem som hadde låst seg. Det ble fixet og test av forvarming var gjort. Når jeg spurte hvilken temperatur de fikk i bilen ved test av dette fikk jeg bare svadasvar. Det var tydeligvis ikke testet og jeg måtte bare komme med bilen igjen.
Det blir imidlertid lenge til jeg legger ut på tur til verkstedet, 17 mil uten mulighet for hurtiglading gjør det til en jæ***g kald fornøyelse i 10-12 minusgrader...

stefse

Blir ikke helt klok på forvarmingen. Jeg har strømmåler på uttaket og jeg ser at den i fulladet tilstand trekker knappe 10A (max på org kladd) under forvarming, men de 2200Wattene merker jeg fint lite til inni bilen. VP durer og går.

På 16A lader går strømtrekket som en jojo opp og ned mellom 12 og 15A og da blir det endel varmere i kupéen.
Mulig den da tillater seg å bruke PTC elementet ???
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

gamer73

jeg lader med 10A hjemme og om effekten av varmeelementet er 2200watt så er det rart hvor den varmen tar veien henne....min oljeovn på loftet er 2000watt og den kan jeg ikke ha på max for da blir det så varmt at rommet koker...Det er rett og slett ikke varm i det hele tatt i bilen etter forvarming....og sant å si så er det helelr ikek veldig varmt etter 15 min kjøring til jobb med alt på maks og temp på high...joda det er sikkert 20 grader, men når man fryser pikken av seg på vei inn i bilen vil jeg ha 25 grader rett i ansiktet lenge for å tine opp....på disse dager savner jeg sårt mazda 6'en :(...og det er jo ikek mer enn minus 8 til minus 12 her i bergen..stakkars dere som bor på andre enda kaldere steder...BRRRRRR!!!!

e-Kvaase

Sitat fra: rabiat på mandag 11. januar 2016, klokken 09:06
Trenger tips og erfaring fra ekspertene her inne:
Jag får veldig lav temperatur på forvarming, målt til 13 grader med ir termometer. Dette er prøvd både med og uten strøm tilkoblet, ingen forskjell på 10A eller 16A og har testet med fast avgangstid og sporadisk ved å starte oppvarming via Carnet. Radiatorviften starter heller ikke. Temp er satt til HI (30+)
Er mellom -5 og -10 grader der hvor jeg bor, men har også hatt bilen inne på varmt verksted i en hel dag men med samme resultat.
Syns ikke at jeg har hatt noen særlig varme før heller ved forvarming men har ikke målt og da har radiatorviften startet.
Ved kjøring og bruk av bilen oppnår jeg innstilt varme men merker at det av og til går over til kaldluft fra luftdysene, må da slå av og på klimaanlegg og da kommer varmen tilbake. Hører ikke noe til radiatorviften, den har tidligere laget voldsomt med lyd noe som visstnok er normalt.
Noen som har tips om hva dette kan være eller har opplevd lignende? Bor for langt unna forhandler til at bilen kan leveres for feilsøking så vil først høre om noen har en fiks her på forumet.
Bilen er produsert februar 2015 og er med varmepumpe. Har rullet ca 10500 km.

Har bil uten VP produsert uke 7 2015 (feb).
Hvor varm skal bilen bli ved kjøring i -15 / -20 ?
Kommer jo litt lunk så man ikke sitter og fryser men ikke på langt nær slik det er i Avensisen.
Er dette normalt, eller trenger bilen en oppdatering?
Trodde bilen hadde et ganske kraftig PTC-element?



gamer73

jeg har ikke VP, men jeg kan aldri tenke meg at man får mer varme fra VP enn uten...uansett så holder jeg hånden foran en av dysene etter 10 min kjøring og det komemr varm luft..temp på denne? maks 20 vil jeg tro...man overlever, men husker i bensinbilene...holdt hånden foran dysen og det føltes som om man varmet hendene foran en vedovn..deilig...hvor i pokekr blir det såkalte 2200watt anlegget av? Det virker mer som en 200watts ovn...

e-Kvaase

Sitat fra: gamer73 på torsdag 21. januar 2016, klokken 09:13
jeg har ikke VP, men jeg kan aldri tenke meg at man får mer varme fra VP enn uten...uansett så holder jeg hånden foran en av dysene etter 10 min kjøring og det komemr varm luft..temp på denne? maks 20 vil jeg tro...man overlever, men husker i bensinbilene...holdt hånden foran dysen og det føltes som om man varmet hendene foran en vedovn..deilig...hvor i pokekr blir det såkalte 2200watt anlegget av? Det virker mer som en 200watts ovn...

I Avensis bensinbilen som vi også har kommer det glovarm luft selv i -20.
Forventer ikke like mye i e-Golfen, men tenkte meg at den hadde et varmeelement som en Defa kupevarmer.
Med 2200watt brurde jo denne kunne produsere en del varme...
Får ikke dette helt til å stemme, forventer litt mer effekt av varmeapparatet i e-Golfen.

gamer73

enig...kanskje den egentlig IKKE ER 2200watt?

SteinarSun

Elementer er vel på rundt 6kW ?
Ser i alle fall at dette er forbruket når jeg feks står på rødt lys like etter oppstart.
Der er jo ikke mye trekk utenom varmeelementet når bilen ikke kjører.
Virker også som man får mer/bedre varme ved kjøring enn forvarming av en eller annen grunn.
Min står på 30gr på forvarme, og hadde alle 6 kW vært inne, skulle det bli rimelig varmt i bilen, noe som det ikke blir.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

gamer73

jeg er ikek så stødig på slike watt etc...men en vanlig oljeovn inne i hus er på 2000watt etter hva jeg skjønner..en vedfyrt ovn tror jeg kan nå opp i 8000watt..tror vår leverer 6000watt når det er full fyr, og da er det så varmt at vi holder på å dø. I golfen er det et element på 6kwatt? altså 6000watt? DET kan ikke være mulig..ikke pokker om det har samme "styrke" som en vedfyrt ovn!...

Varmeelementet i golfen minner mer om varmen jeg får fra mine 600watt til 1000 watt panelovner i stuen.

Selv når jeg kjører bilen i opptil 15 min så er det ikek særlig varmt den luften som kommer ut dysene...ja det er sikkert 20 grader, men det er ikke i nærheten av varmen man får om man holder en hånd foran en 6000WATT vedovn...

DET MÅ finnes en forklaring...

thomanie

Har dere som sliter med dårlig varme huket av for "Tillat klimaregulering via batteri", eller ikke?
(Alternativt omvendt - noen som *får* varme, som ikke har huket av dette valget?)

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

DagRune

Jeg har tillatt varme via batteri. Har ingen problemer - lufta inne i bilen er varm nok etter forvarming, men det skal nå en del mer til for å varme opp alt interiør. Har bil uten VP.

2 kW er ikke mye for å varme kupeen. Jeg hadde 2 kW DEFA kupevarmer i gamlebilen, og den måtte stå på 30-40 min før det ble særlig varmt.

Men den forvarming som er programmert står ikke lenge nok på for helt å avise rutene. Og appen fungerer ikke i det hele tatt for tiden, så jeg får ikke forlenget varming via den.

SteinarSun

Sitat fra: thomanie på torsdag 21. januar 2016, klokken 10:36
Har dere som sliter med dårlig varme huket av for "Tillat klimaregulering via batteri", eller ikke?
(Alternativt omvendt - noen som *får* varme, som ikke har huket av dette valget?)

T
Har forvarming via batteri.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

gamer73

jeg er enig i at 2k som man får om man bruker ladekabel til forvarming kanskje er litt lite i 15 minus, men det komemr vitterlig ikke akkurat glohet varme ut av dysene når man kjører bilen heller? Noe det skulle gjort om varmeelementet er 6000watt....DET er noe jeg ikke skjønner her...

e-Kvaase

Sitat fra: gamer73 på torsdag 21. januar 2016, klokken 11:11
jeg er enig i at 2k som man får om man bruker ladekabel til forvarming kanskje er litt lite i 15 minus, men det komemr vitterlig ikke akkurat glohet varme ut av dysene når man kjører bilen heller? Noe det skulle gjort om varmeelementet er 6000watt....DET er noe jeg ikke skjønner her...

Snakket med Møller i stad.
Det er vistnok et element som varmer opp litt kjølevæske.
Denne avgir varme som fordeles videre.

Aner ikke hva effekten er for dette elementet.
La merke til det allerede i høst, måtte skru opp temperaturen til 25 grader for å få noe tilsvarende varmen i Avensisen når denne står på 22 grader.

Systemet er vel som det er, så det er kanskje ikke så lett å få noe mer futt ut av dette uansett?




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA