Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Whispbar WB300 og takboks?

Startet av ethoring, tirsdag 16. februar 2016, klokken 23:11

« forrige - neste »

ethoring

Hei. Er det andre som opplever dette? Lar bilen lade over natta, men kapasiteten er aldri 100 % når jeg tar den igjen neste dag. Den står som regel på 97 %, iblant 98 %.

Lurer på om dette er knyttet til en annen feil som jeg også har med bilen, eller om det bare er helt normalt?

E

rsomby

Biler bruker og taper batteri også når den er parkert. Du mister noen km pr døgn.

Egil Fonn

Om bilen forvarmes med orginal ladekladd isatt klarer ikke denne og levere nok strøm og batteriet tappes litt.
11 kw lading fikser forvarming og 100% batteri.

Har parkert bilen en uke i ca -5grader og har ikke registrert at batteriet har tappet seg. 100% og fortsatt 100% etter 6 dager.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

ethoring

Hei, Takk for svar :-) har 16A type 2 veggmontert Saltolader. Så den lader vel 3,6 kWh. Men batteriet er altså 97% om morgenen selv om jeg ikke har på forvarming. Om det lader og er 100% en gang om natta så syns jeg er et rart den skal tape 2-3% helt uten forvarming.

For å si det slik, hvis dere lader om natta i mer enn nok timer,  og ikke bruker forvarming, er den da 97% eller 100% neste morgen?

ethoring

Egil Fonn, bilen din høres ut som at den oppfører seg slik den burde. Det er noe galt med min.

Min har en uavklart feilmelding som Mercedes kjører en egen case på. Har ingen praktiske konsekvenser unntatt at jeg får opp feilmeldinger. I tillegg lurer jeg på om dette med litt for lav % etter lading har sammenheng.

Egil Fonn

Sitat fra: ethoring på mandag 11. januar 2016, klokken 23:07
Hei, Takk for svar :-) har 16A type 2 veggmontert Saltolader. Så den lader vel 3,6 kWh. Men batteriet er altså 97% om morgenen selv om jeg ikke har på forvarming. Om det lader og er 100% en gang om natta så syns jeg er et rart den skal tape 2-3% helt uten forvarming.

For å si det slik, hvis dere lader om natta i mer enn nok timer,  og ikke bruker forvarming, er den da 97% eller 100% neste morgen?

Hvis jeg lader med original lader 13 amp uten forvarming blir batteriet 100% ladet.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

CitB59EL

Vår bil lader til 100% på batteri måler når vi IKKE bruker forvarming via nøkkel eller annen forvarming.
Når vi forvarmer via nøkkel så ligger bil på ca 95-97% selv om bil står på ladning.

Er det noe slik som er aktivert hos deg? Sjekk i menyen på speedometer uten E-cell. Ladestrøm skal stå på MAKS ved 16A/230V. Sjekke at alle alternativer står som ikke aktivert uten forvarming via nøkkel-bil og ved start.

Står det 97% på skjerm i bil? Den lille E-Cell målern går aldri opp til 100% nå som det er kaldt hos oss selv om vi tar bil av lading. Den var nede i ca 45% når det var -19 og vi ikke hadde bil koblet til strøm før vi kjørte-DA gikk det mye strøm gitt...

ethoring

CitB59EL
97 % avleses på skjerm ja, batterisymbol og tekst. E-cell-målern har stort sett stått på 100 % hele tiden. Hva angir egentlig E-cell spesifikt? Det er vel ikke snakk om et eget batteri?

Jeg går gjennom meny og fjerner alt, så får jeg sjekke igjen. Takk for tipsene :)

mrjic

Har merket det på bilen min ved 2 annlednimgee, også, men da har den stått på lading i flere timer etter den var fullladet.

Belectric

Parkerte min bil i p-hus 2-3 dager i kaldt vær (6-8minus) og kanskje 70% på batteriet. Når jeg skulle kjøre bilen etter 2-3 dager la jeg merke til at E-Cell var nede på så vidt over 1/2.
Hva viser denne egentlig? Er det et mål på batteriets reduserte effekt pga kulde?
Belectric

Egil Fonn

Sitat fra: Belectric på onsdag 17. februar 2016, klokken 21:52
Parkerte min bil i p-hus 2-3 dager i kaldt vær (6-8minus) og kanskje 70% på batteriet. Når jeg skulle kjøre bilen etter 2-3 dager la jeg merke til at E-Cell var nede på så vidt over 1/2.
Hva viser denne egentlig? Er det et mål på batteriets reduserte effekt pga kulde?

Ja. E-cell viser den tilgjengelige ytelsen til drivverket.
Under normale forhold ligger den på maksimums området.
Ved høye eller lave temperaturer og ved lavt batterinivå faller tilgjengelig ytelse.
Etter noen km kjøring er batterioppvarming ferdig og E-cell er på maks igjen.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA