Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bensinforbruket

Startet av David Skov Hansen, tirsdag 16. februar 2016, klokken 14:24

« forrige - neste »

gamer73

Sitat fra: eivhelle på mandag 21. november 2016, klokken 20:46
Sitat fra: gamer73 på mandag 21. november 2016, klokken 12:47
For min del er det altfor liten rekkevidde fremdeles fra 200 til 300km? Til at jeg kan forsvare å bytte ut min 1.5 år gamle E-golf med den nye som kommer. OG 300km er fremdeles ganske langt unna å være fullverdig bil nummer 1. For min del vil jeg si at jeg helst vil kunne komme fra Bergen til Oslo uten å lade en eneste gang med full bil.
Med full bil blir det forventet at du stopper regelmessig for at passasjerene skal kunne gå på do eller strekke på beina. Da kan du like godt lade når du uansett stopper. Det er stort sett når du er alene i bilen at du har luksusen å kunne bestemme dette selv. Og selv når du er alene i bilen er en tur på over 6 timer alt for lang til at man ønsker seg selv så vondt at man ikke tar pauser underveis.

Joda, men 300km er for lite for at jeg personlig ville byttet. Når vi nærmer oss teoretisk 500 og at da kan man klare bergen-oslo med kun 1 lading så begynner man å nærme seg noe. Snakker vi et par år frem i tid teknologi? (tenker da på E-golf eller andre ikke 2 tonn biler som Tesla)

eivhelle

Grunnen til at jeg vurderer å bytte til den nye e-golfen, er at batterikapasiteten på dagen utgave ligger helt på kanten. Derfor vil 50% økning være en betydelig endring. Det ville selvsagt vært fint med et batteri på 50 eller 100 KWh, men jo større batterikapasitet jo mindre andel trenger du i daglig bruk.

De fleste dagene i året klarer jeg meg med 3-4KWh av batterikapasiteten. Så er det en 50-60 dager hvor jeg utnytter det meste av kapasiteten. Og til slutt sitter jeg igjen med 15-20 dager, hvor det er nødvendig å lade underveis. Med mer kjøring vinterstid ville andelen dager i siste kategori øket en god del og det er her jeg først og fremst ser en stor fordel med å oppgradere til ny bil.

Med dagens e-golf vil jeg regne det som risikofyllt å forsøke å krysse fjelloverganger vinterstid. Med den nye utgaven vil en ha tilstrekkelig kapasitet til at det stort sett vil være trygt selv under litt vanskelige værforhold.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

gamer73

Ja det er vel litt opp til personlig behov mht bytte til den nye modellen. For min del så bruker jeg jo kun 20-30% batteri hver dag av golfen, og hyttetur går også fint (1 time unna hjemme) siden vi kan lade på hytten. For dem lange feriereisene til slekt østover så er ikke 300 nok til å forsvare et bytte.

Men ser vi nå en 30% økning av kapasitet hvert annet år eller noe? Virker som utviklingen skyter fart. Og det er litt morsomt å lese at mange skeptikere hevdet at batteriteknologien ikke egentlig har kommet lenger enn siden det første batteri hehe.

tutti

Jeg snakket med VW på Zero konferansen foran en egolf med reklame for 300 km.

Hun mente at den nye egolfen ikke skulle komme noe bedre vinterisolering eller mer effektiv motor (altså lavere forbruk).

eivhelle

Sitat fra: tutti på onsdag 23. november 2016, klokken 13:02
Jeg snakket med VW på Zero konferansen foran en egolf med reklame for 300 km.

Hun mente at den nye egolfen ikke skulle komme noe bedre vinterisolering eller mer effektiv motor (altså lavere forbruk).
Uten mer effektiv motor vil det ikke være mulig å få 300km NEDC rekkevidde. Batteriet går opp 48% i kapasitet, mens estimert rekkevidde går opp 57%. Det må nødvendigvis innebære at bilen har økt effektiviteten med rundt 6.5%.

Vi burde også forvente at det er mulig å lade fortere med det nye batteriet, selv uten batterivarme. La oss si at ladeeffekten er begrenset til 0.4C når batteriet er kaldt, så tilsvarer det 0.4x3x25Ahx88x4V =10,5KW for dagens versjon. For det nye batteriet vil man da få 0.4x3x37Ahx88x4 = 15,6KWh.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Kakemoms

Sitat fra: eivhelle på onsdag 23. november 2016, klokken 15:10
Sitat fra: tutti på onsdag 23. november 2016, klokken 13:02
Jeg snakket med VW på Zero konferansen foran en egolf med reklame for 300 km.

Hun mente at den nye egolfen ikke skulle komme noe bedre vinterisolering eller mer effektiv motor (altså lavere forbruk).
Uten mer effektiv motor vil det ikke være mulig å få 300km NEDC rekkevidde. Batteriet går opp 48% i kapasitet, mens estimert rekkevidde går opp 57%. Det må nødvendigvis innebære at bilen har økt effektiviteten med rundt 6.5%.

Vi burde også forvente at det er mulig å lade fortere med det nye batteriet, selv uten batterivarme. La oss si at ladeeffekten er begrenset til 0.4C når batteriet er kaldt, så tilsvarer det 0.4x3x25Ahx88x4V =10,5KW for dagens versjon. For det nye batteriet vil man da få 0.4x3x37Ahx88x4 = 15,6KWh.

Tvilsomt at man får bedre effektivitet i elektromotorene allerede er meget effektive. Det kan være at bilen blir noe bedre på regenerering da batteriladning+utlading taper halvparten av effekten i form av varme.

Nå er jo reell rekkevidde mye mindre på dagens eGolf. Eksempelvis kjørte jeg Trondheim-Østersund for en uke siden og hadde et midlere strømforbruk på 18kWh/100km (målt over 576km). Det tilsvarer jo bare 134km for nåværende 24.2kWh batteri og 167km for et 30kWh batteri. Dvs. bare 24% lenger rekkevidde. Nå skal det sies at jeg kjørte med takboks og 4 i bilen (2 voksne + 2 barn), men det var bar vei og jeg la meg på rundt 80km/t for å spare strøm mye av veien (fartsgrensa var 100 i Sverige). Jeg har også varmepumpe som øker rekkevidden noe.

Så reklame er en ting, men virkeligheten på norske vinterveier en helt annen..


regeneration

Sitat fra: Kakemoms på fredag 25. november 2016, klokken 08:17
Eksempelvis kjørte jeg Trondheim-Østersund for en uke siden og hadde et midlere strømforbruk på 18kWh/100km (målt over 576km). Det tilsvarer jo bare 134km for nåværende 24.2kWh batteri og 167km for et 30kWh batteri. Dvs. bare 24% lenger rekkevidde.
Følger ikke veldig nøye med på dette, men tror du blander tall her slik at resultatet tross alt skal være bedre? 24,2 kWh skal vel ikke sammenlignes med 30 kWh men med 35,8 kWh og du får 198 km i stedet for 167. En økning på 48 %.

alagerqv

Hvor mange av dere som tenkte å bestille facelift e-Golf til høyere pris er fortsatt interessert når Opel AE kommer temmelig komplett for 289´?

Eneste som faktisk er skikkelig kjipt med Opel er at den ikke får ACC...

Chivas

Sitat fra: alagerqv på søndag 18. desember 2016, klokken 10:00
Hvor mange av dere som tenkte å bestille facelift e-Golf til høyere pris er fortsatt interessert når Opel AE kommer temmelig komplett for 289´?

Eneste som faktisk er skikkelig kjipt med Opel er at den ikke får ACC...
Tja, tankene mine er ihvertfall i retning av at prisen vw planlegger å tilby til uka,  må være lavere enn de ha kommunisert tidligere.
Eneste grunnen til å velge Ampera-e, foruten pris, må vel være rekkevidde. Ellers synes  den å være  litt mye plastikk for min smak

eivhelle

Sitat fra: alagerqv på søndag 18. desember 2016, klokken 10:00
Hvor mange av dere som tenkte å bestille facelift e-Golf til høyere pris er fortsatt interessert når Opel AE kommer temmelig komplett for 289´?

Eneste som faktisk er skikkelig kjipt med Opel er at den ikke får ACC...
Prisen er egentlig bare interessant hvis jeg ikke leverer den gamle i innbytte. Hvis jeg bytter inn den gamle kan den nye godt koste 500000 hvis jeg får 400000 for den gamle. ;)

Det mest interessante her er hvordan Møller begrunner prisen på den nye kontra den gamle. Hvis ikke størrelsen på batteriet er viktig forventer jeg en god innbyttepris på den gamle. Hvis størrelsen på batteriet er viktig, forventer jeg at prisen på den nye reflekterer forskjellen i størrelse sammenlignet med Ampera-e.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

jkirkebo

Sitat fra: alagerqv på søndag 18. desember 2016, klokken 10:00
Hvor mange av dere som tenkte å bestille facelift e-Golf til høyere pris er fortsatt interessert når Opel AE kommer temmelig komplett for 289´?

Temmelig komplett? Det er uten leveringsomkostninger, vinterdekk og metallic lakk. Ta med det og den starter på 320k.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA