Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bensinforbruket

Startet av David Skov Hansen, tirsdag 16. februar 2016, klokken 14:24

« forrige - neste »

stefse

1 fas 32 A er ikke spesielt imponerende nei. Kanskje laderen som står i dagens eGolf klarer dette også med en SW oppgradering. Det skulle ikke forundret meg. Men trenger jeg det? Nei. 7kW på enfas er verken fugl eller fisk.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

tutti

Sitat fra: stefse på onsdag 19. oktober 2016, klokken 19:29
1 fas 32 A er ikke spesielt imponerende nei. Kanskje laderen som står i dagens eGolf klarer dette også med en SW oppgradering. Det skulle ikke forundret meg. Men trenger jeg det? Nei. 7kW på enfas er verken fugl eller fisk.
For meg så hadde det vært som natt og dag å gå fra 16A til 32A når man kjører 100-500 km pr dag.

moby666

32 ampere er veldig mye bedre enn 16 ampere. Sånn ca dobbelt så bra. De fleste norske hus har ikke mulighet for mer enn dette da de fleste hus har forsatt IT nett og kan da ikke bruke de fleste 3 fase løsninger uten trafoer etc. Latterlig at ikke eGolfen har kommet med denne laderen tidligere.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Rio

moby666: Nissan Leaf har begge, og jeg tror ikke at så veldig mange velger 6,6 kW (selv om en del visstnok ikke har blitt informert om det).

Samtidig, det er ytterst få ganger jeg egentlig har bruk for 7 kW. Enten lader jeg overnatten på 2,3 eller 3,6 kW (det holder lenge), eller så er jeg på en lengre tur og da blir det hurtiglader.

Det er selvsagt bedre med 7 kW enn 3,6 kW, og 11 kW ville vært bedre, og jeg har skrevet til VW om dette, men samtidig så ser jeg jo at de fleste nok bruker hurtiglading. Dog, det er nok en del som trenger 7 kW, selvsagt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jensjacob

Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Rio

Sitat fra: jensjacob på fredag 11. november 2016, klokken 20:19
For dem der ikke har set denne update fra Kreisel:

http://www.kreiselelectric.com/en/blog/kreisel-e-golf-offers-double-range/
http://www.kreiselelectric.com/en/projects/electric-golf/

Helt rart at vide at det eksisterer derude. Trist det ikke er tilgængeligt.

NB: "rart" er det som kalles en "falsk venn". "Rart" på dansk betyr "fint", "godt" osv, mens på norsk betyr det "merkelig" ("strange"/"weird" på engelsk).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Vedr. Kreisel-batterier:

De er på prototypestadiet. Før de kan settes i biler som masseproduseres, så må de testes, kontrolleres og industrialiseres - noe som trolig tar år. Da snakker man om 2018, og da har VW trolig 60 kWh uansett. Jeg vil tippe at VW allerede har 60 kWh-batterier på prototypestadiet.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

PerBear

Sitat fra: Rio på lørdag 12. november 2016, klokken 00:03
Vedr. Kreisel-batterier:

De er på prototypestadiet. Før de kan settes i biler som masseproduseres, så må de testes, kontrolleres og industrialiseres - noe som trolig tar år. Da snakker man om 2018, og da har VW trolig 60 kWh uansett. Jeg vil tippe at VW allerede har 60 kWh-batterier på prototypestadiet.
Og så må kjøretøyet resertifiseres. I hvertfall i Norge. Der forlanger i hvertfall SVV ved skifte til uoriginal patteripakke på Think. De nekter alle å sette i en batteripakke som ikke er original uten å foreta sikkerhetskritiske kjøretøytester på ny.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Rio

Sitat fra: PerBear på lørdag 12. november 2016, klokken 07:54
Sitat fra: Rio på lørdag 12. november 2016, klokken 00:03
Vedr. Kreisel-batterier:

De er på prototypestadiet. Før de kan settes i biler som masseproduseres, så må de testes, kontrolleres og industrialiseres - noe som trolig tar år. Da snakker man om 2018, og da har VW trolig 60 kWh uansett. Jeg vil tippe at VW allerede har 60 kWh-batterier på prototypestadiet.
Og så må kjøretøyet resertifiseres. I hvertfall i Norge. Der forlanger i hvertfall SVV ved skifte til uoriginal patteripakke på Think. De nekter alle å sette i en batteripakke som ikke er original uten å foreta sikkerhetskritiske kjøretøytester på ny.

Det er jeg godt klar over, og har hatt lange brevvekslinger med dem om det ifbm VW CityStromer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Stikkkontakt

Hadde vært kult om Kreisel fikk kjøpe e-Golfer delvis ferdige og bygget inn sine batterier, ladere og eventuelt el-motorer. Litt på samme måte som Alpina henter ut BMW fra samlebåndet og individualiserer de.
Tror jeg glatt hadde betalt 400.000 for en e-Golf med 60 kw batteri, 150 kw lader og en(eller to) heftig(e) motor(er)
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Rio

Men det er langt fra prototypestadiet til masseproduksjon.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TM

Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 12. november 2016, klokken 21:26
Tror jeg glatt hadde betalt 400.000 for en e-Golf med 60 kw batteri, 150 kw lader og en(eller to) heftig(e) motor(er)
Problemet er at det nok ikke er så mange andre enn deg som ville betale det. Dessuten måtte du har betalt 500.000 ekstra for din personlige 150 kW laderstasjon ;)

gigafactory

#252
Vil ikke bilen eksistere om fem år når max 50 kW blir sett på som gammeldags? Omtrent den eneste måten å "fremtidssikre" et elbilkjøp er ladehastighet i mine øyne, men jeg ser at det ikke er realistisk for biler med relativt små batterier. For en 60+ kWh-bil som faktisk kan fungere som eneste bil i en gjennomsnittlig husholdning, så ville jeg vært meget skeptisk til å kjøpe en bil med 50 kW-begrensning og hadde nok betalt noen titusener i premium for 150 kW-mulighet. Jeg tror utrullingen av 150 kW infrastruktur begynner for alvor i 2018-2019.

Nå er ikke dette noen reell problemstilling i dag, men likevel  ;)

TM

Jo sikkert, men det er sjeldent lønnsomt å kjøpe teknologi som man kanskje får bruk for om noen år. Er helt greit å drømme, men jeg velger å forholde meg til det som leverandørene tilbyr meg å kjøpe i nær framtid  ;) 
Litt synd at VW ikke klarter å tilby rekkevidde på nivåmed Zoe. Men Zoe har andre ulemper, så 2017 e-Golf framstår som et brukbart alternativ som jeg kan leve med i 3 år. Og etter det håper jeg den kan gjøre nytten som pendlerbil i mange år, helt til batteriet dør. Da er det tid for å lage spiker  ;)

model3citizen

#254
Så, her er den altså, FL 2017 e-Golf







In a world premiere at Automobility LA today, Volkswagen of America, Inc. presented the latest generation of the e-Golf. Compared to its predecessor, the 2017 e-Golf offers an improved range, more power and new features.

For 2017, Volkswagen is using a new lithium-ion battery whose energy capacity has been increased from 24.2 kWh to 35.8 kWh. The new battery increases the range by about 50 percent, with the aim of a driving range of up to 124 miles on a single charge. The 7.2 kW on-board charger is now standard on both SE and SEL Premium trims, which enables the battery to be fully charged in less than six hours at a traditional charging station. When equipped with DC Fast Charging (optional on SE, standard on SEL Premium), the battery can be charged to 80 percent within an hour at a DC fast charging station.

The electric motor has been upgraded as well. It now develops 134 horsepower, which is 19 hp more than the first version of the e-Golf. At the same time, the maximum torque of the electric motor has been boosted from 199 pound-feet to 214 lb-ft. The 2017 e-Golf runs zero to 60 mph more than a second faster than its predecessor—now in just 9.6 seconds, and its top speed increases to 93 mph.

The 2017 e-Golf offers new, high-tech features like the fully digital and interactive Volkswagen Digital Cockpit. With this optional system, all instruments—including specific e-Golf instruments such as the power meter— are virtually implemented on the 12.3-inch color screen. There are different information profiles which change the type of information displayed and the graphics in certain areas. Information can be integrated on driving, navigation and assistance functions and display phone contact images or album cover art.

The available Discover Pro infotainment system trim has a large 9.2-inch glass display with a completely new design. For the first time in a Golf, it is possible to individually configure the home screen. In addition, the innovative gesture control system, first debuted at CES 2015, is planned to become reality in the next two years for the U.S. market. Gesture control works in a wide variety of menus. All it takes is a hand swipe gesture to move the horizontally arranged menu items to the left or right, allowing the user to navigate through the main menu, change radio stations, or skip to the next song. The e-Golf continues to offer remote access via the Volkswagen Car-Net app (including battery charging and auxiliary air conditioning), as well as Car-Net App- Connect for compatible smartphones that offers Apple CarPlayTM, Android AutoTM, and MirrorLink® integration and Guide & Inform services.

Volkswagen is also extending the range of driver assistance systems for the e-Golf in the 2017 model year. Forward Collision Warning with Autonomous Emergency Braking (Front Assist) adds pedestrian monitoring, which will warn the driver acoustically and visually, supply increased braking pressure, and if the driver does not react, apply the brakes in order to help mitigate a collision with a pedestrian as well as other vehicles. An optional Driver Assistance Package for the SEL Premium will include the following features: Volkswagen Digital Cockpit, Adaptive Cruise Control (ACC), Forward Collision Warning and Autonomous Emergency Braking (Front Assist) with Pedestrian Monitoring, Blind Spot Monitor Plus, Lane Assist, Park Assist and Light Assist.

The facelifted Golf family debuted in Europe just a week ago, and the 2017 e-Golf introduces those design changes to the U.S. market. The standout exterior changes include new bumpers, front fenders and LED headlights and taillights. In the front, the new bumper integrates the unmistakable C-shaped LED auxiliary Daytime Running Lights and is accented by the traditional blue grille trim strip, which carries into the redesigned headlights. The rear was also designed to be more charismatic. Along with a new bumper, new LED taillights define the design. Inside, new décor and seat trim gives e-Golf a fresh look.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA