Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bensinforbruket

Startet av David Skov Hansen, tirsdag 16. februar 2016, klokken 14:24

« forrige - neste »

eivhelle

Bare for å spinne litt videre på tanken om man kan klare seg med en e-golf eller ikke.

Jeg har flere ganger vurdert om jeg skulle bytte ut e-golfen med en Tesla. Men jeg har hver gang vurdert det slik at e-golfen dekker det daglige behovet mitt bedre. Den er stor nok og er langt mer smidig å kjøre og ikke minst parkere. I tillegg liker jeg bedre e-golfen sin løsning for valg av regenerering. Tesla'en har derfor bare fordeler i forbindelse med ferieturer, der rekkevidde og bagasjeplass er mer viktig.

En velutstyrt e-golf koster ca. 300k. En Tesla S75D med tilsvarende utstyr ligger på rundt 750k. Vi snakker her om en prisforskjell på ca. 450k.

Hvis du i stedet for å kjøpe heller vurderer leie, koster det ca.20500 å leie en Tesla S70D i en måned hos Avis. For 450k kan du da leie feriebil i 22 år før du går i minus. Hvis du nedverdiger deg til å kjøre fossil slipper du enda billigere unna. En Passat stasjonsvogn kan du få til under 9000 i måneden og en Audi Q5 til  rundt 12000.

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Rio

Jeg vil anta 22 måneder, ikke 22 år! ;) (Med mindre du er meget god på å forhandle rabatt! ;)  )

Man kan jo få ca 3 Nissan Leaf for prisen til en Tesla, så...
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kanutten

Sitat fra: Rio på mandag 19. september 2016, klokken 21:05
Jeg vil anta 22 måneder, ikke 22 år! ;) (Med mindre du er meget god på å forhandle rabatt! ;)  )

De fleste har vel bare ferie 1 måned i året...
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

vitcho

Sitat fra: Chivas på mandag 19. september 2016, klokken 13:55
Hvordan er debatten på dette i Danmark? Er man såre fornøyd med politikken, eller kan det bli forandringer - igjen.

Politikerne sejler rundt. Da de indførte afgifterne mente de alvorligt, "det ikke kom til at betyde noget særligt for elbilsalget". Det gjorde det! Så sagde de, at det var "fordi folk havde købt alle de elbiler de havde brug for før afgiften kom, og det ville stabilisere sig igen". Det gjorde det så heller ikke. Nu siger de, de "vil overveje, hvordan man kan få salget i gang igen". Så jeg tror, der sker noget. Men i den almene befolkning er der ikke rigtig den store bevågenhed. Folk er ikke generelt åbne for elbiler. Afgiften kom primært, fordi der var mange, som var utilfredse med, man kunne købe en luksusbil som Tesla så (forholdsvist) billigt, tror jeg. Oprindeligt havde man lagt op til, Teslaen skulle have mere afgift end de andre, men det måtte man ikke, sagde EU. Det var et værre rod :-D

Det virkelig interessante er, brugtmarkedet for elbiler OGSÅ er gået helt i stykker herhjemme efter afgifterne kom. Brugte elbiler sælges med helt vanvittige tab. Både Tesla og de små! Hvis man bor i DK, så kan man få en brugt 2016 E-golf 80-90k under nypris.

alagerqv

Det med rekkevidde er jo veldig relativt.

Jeg har hurtigladet e-Golf'en min bare en 4-5 ganger ila de 18 mnd jeg har hatt den. Betyr det at jeg ikke trenger større batteri? Statistisk stemmer jo det, men sannheten er jo at jeg (og kanskje mange andre) også har behov for turer hvor det enten a) ikke er praktisk mulig å hurtiglade pga manglende hurtigladere veien man skal eller b) ikke har tid til å stoppe disse gangene for å hurtiglade (forutsatt ingen kø på hurtigladeren).

På disse turene tar jeg derfor den ladbare hybriden i stedet, og lar kona kjøre e-Golf. Jeg tipper at det er snakk om en 5-6 turer i måneden for mitt vedkommende, så dramatisk er det nok ikke. Hadde e-Golf hatt en 20-25 mil reell rekkevidde, så hadde det i snitt vært under en hybridtur i måneden for meg.

Jeg tror denne problemstillingen er veldig relevant for mange, og 5-6 turer med låne-/leiebil blir såpass ofte at det blir plunder og heft, og da blir det nødvendig med fossilt også.

Vurderte Opelen, men liker rett og slett ikke designet noe særlig, så står derfor som mange andre på listen over de som har lånt bort 10k til onkel Elon noen år... ;D

eivhelle

Sitat fra: Rio på mandag 19. september 2016, klokken 21:05
Jeg vil anta 22 måneder, ikke 22 år! ;) (Med mindre du er meget god på å forhandle rabatt! ;)  )

Man kan jo få ca 3 Nissan Leaf for prisen til en Tesla, så...
22 måneder fordelt på 22 år. ;)

Kan jo også legge til fordelen med at du også i det 22. året kan kjøre en bil som er så og si ny i stedet for en 22 år gammel bil.  :)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

bno

#201
"De har allerede kontrakt med en bilprodusent som er «større enn Tesla» og som skal bygge over 100.000 biler de neste to årene. Det kan forsåvidt bety nesten hvem som helst."
http://www.tu.no/artikler/denne-skodaen-er-kjappere-enn-teslas-villeste-model-s/358469?utm_source=newsletter-2016-09-26&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Råde

Sitat fra: bno på mandag 26. september 2016, klokken 07:28
"De har allerede kontrakt med en bilprodusent som er «større enn Tesla» og som skal bygge over 100.000 biler de neste to årene. Det kan forsåvidt bety nesten hvem som helst."
http://www.tu.no/artikler/denne-skodaen-er-kjappere-enn-teslas-villeste-model-s/358469?utm_source=newsletter-2016-09-26&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter
Putter mynten min på vw
e-Golf | X75D

bno

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

alagerqv

Er det flere enn meg som er skuffet over den lille justeringen på e-Golf facelift 2017? Forventningene var vel at den skulle gå lenger enn oppgradert Leaf, men legger seg på samme (og for dårlige) 300km...

Det er jo nesten så man blir tvunget over til å vurdere gubbebilen fra GM i påvente av Tesla Model 3...

vitcho

Denne "opdatering" er alene en billig måde at købe sig tid på indtil deres "rigtige" elbil kommer i 2020, tror jeg. Det kan nok ikke svare sig at arbejde mere på e-golf, da de kommer med I.D., der skal erstatte den nuværende e-golf. Så al større "udvikling" af e-golf er i princippet spildt. Derfor opdaterer de kun der, hvor udviklingspengene kan bruges til andet end e-golf (det nye infotainment kommer sikkert i alle nye VW-modeller). Batteriet kræver næsten ingen udvikling, da de bare udskifter cellerne 1:1 med bedre celler.

jkirkebo

Sitat fra: alagerqv på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 11:15
Er det flere enn meg som er skuffet over den lille justeringen på e-Golf facelift 2017? Forventningene var vel at den skulle gå lenger enn oppgradert Leaf, men legger seg på samme (og for dårlige) 300km...

Det er jo nesten så man blir tvunget over til å vurdere gubbebilen fra GM i påvente av Tesla Model 3...

Er det ikke snakk om 36kWh i eGolf da mot 30kWh i Leaf? I så fall bør den gå en del lengre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tutti

#207
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 12:40
Sitat fra: alagerqv på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 11:15
Er det flere enn meg som er skuffet over den lille justeringen på e-Golf facelift 2017? Forventningene var vel at den skulle gå lenger enn oppgradert Leaf, men legger seg på samme (og for dårlige) 300km...

Det er jo nesten så man blir tvunget over til å vurdere gubbebilen fra GM i påvente av Tesla Model 3...

Er det ikke snakk om 36kWh i eGolf da mot 30kWh i Leaf? I så fall bør den gå en del lengre.
Med 6 kWh i forskjell så vil vel rekkevidden være 30 (vinter) til 60 km (sommer) lengre på egolf mkv2 i forhold til 30 kWh Leaf. Hvis prisen også er tilsvarende dyrere (50000?) så vil mange sikkert vurdere bittelite granne økt rekkevidde som et dyrt tillegg, særlig når AE kommer til å koste omtrent som mkv2 og har nesten dobbelt batteri av mkv2 og trippelt av mkv1.

Det som er også interessant er også om mkv2 kommer med vinterisolering av batteripakken (noe som mkv1 ikke har), en like effektiv motor som AE og kraftigere hjemmelader. Hvis ingenting av dette er tilfelle så er mkv2 med startspris 50000 over dagens modell et relativt dyrt alternativ i 2017.

Kanskje den rett og slett blir uselgelig uten store rabatter etter at "die hard" VW fansene har hentet sine mkv2?

vitcho

Hvis jeg har ret i ovenstående bør prisen næsten ikke ændre sig i forhold til den nuværende version.

bno

Sitat fra: alagerqv på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 11:15
Det er jo nesten så man blir tvunget over til å vurdere gubbebilen fra GM i påvente av Tesla Model 3...
Hva behager?  8)
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA