Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bensinforbruket

Startet av David Skov Hansen, tirsdag 16. februar 2016, klokken 14:24

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: hka på tirsdag 24. mai 2016, klokken 14:17
Kan man altså regne med at dette kommer på alle 2017-modeller, også de som går i produksjon nå snart, eller vil det komme en "ny" 2017-modell ?

Ettersom Tanneberger sier produksjonsstart i år er det liten grunn til å anta noe annet. VAG har modelljustering uke 22 (ny årsmodell) og uke 45 (som regel mindre endringer). Det er dermed ikke gitt at produksjonsstart for 37ah-modellen er uke 45. Det spekuleres i uke 50 og at de første bilene står hos forhandler ved juletider. Da kan man kanskje anta at 11kw-lader kommer som 2018-modell i uke 22.
Uansett stoler jeg mer på Tanneberger enn Møller. Sier Møller den 24.mai at du kan få en skreddersydd e-Golf i september, men at du får en med 50% lengre range 4 måneder etter så mister de et salg. Sier de at du kan få større batteri om 15 måneder er sjansen for salg på dagen stor.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

jensjacob

Hvor meget tungere bliver modellen ? Er de nye celler ikke tungere ?
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

TM

Sitat fra: jensjacob på tirsdag 24. mai 2016, klokken 15:48
Hvor meget tungere bliver modellen ? Er de nye celler ikke tungere ?
Vekten på i3 med nytt batteri går opp 40 kg på grunn av ny batterikjemi, så ca 50 kg ekstra for e-Golf er vel rimelig å forvente. Men det vil neppe være merkbart for ytelse eller kjøreegenskaper.

Stikkkontakt

Sitat fra: jensjacob på tirsdag 24. mai 2016, klokken 15:48
Hvor meget tungere bliver modellen ? Er de nye celler ikke tungere ?

20 kilo tyngre.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

alagerqv

Noen av oss (meg selv inkludert) har mulighet til å kompensere de 20 kiloene helt uavhengig av VW... ;D

TrondT

#95
Sitat fra: vitcho på mandag 11. januar 2016, klokken 09:11
Please, oh please, lad dem tilbyde at opgradere batterier i eksisterende E-golfer! Det ville være pengene værd for mig!

På spørsmål om batteri garanti sa selgeren omtrent dette:
"batteriet har moduler (tror han sa 27). Om ett går i stykker kan vi bytte bare dette. "
Det skulle bety vel at vi kan kjøpe en eller flere MODULER som oppgradering sålenge de nye er av samme størrelse.
Ettersom batteriet taper seg over tid kan denne kombinasjonen med utbytting kanskje være en løsning.
2020 ??
2016 Mercedes B250e
1976 Kawasaki 400
xx 1994 MB C180
x 2016 Tesla 3 reservert

PokerFjes

Sitat fra: TrondT på torsdag 26. mai 2016, klokken 08:20
Sitat fra: vitcho på mandag 11. januar 2016, klokken 09:11
Please, oh please, lad dem tilbyde at opgradere batterier i eksisterende E-golfer! Det ville være pengene værd for mig!

På spørsmål om batteri garanti sa selgeren omtrent dette:
"batteriet har moduler (tror han sa 27). Om ett går i stykker kan vi bytte bare dette. "
Det skulle bety vel at vi kan kjøpe en eller flere MODULER som oppgradering sålenge de nye er av samme størrelse.
Ettersom batteriet taper seg over tid kan denne kombinasjonen med utbytting kanskje være en løsning.
Jeg skal ikke skryte på meg full oversikt over batteripakken i e-Golf, men jeg er ganske sikker på at man ikke kan blande 25ah og 37ah batterier. De 27 modulene er fordelt på 10 moduler med 6 battericeller (a 3.7V) og 17 moduler med 12 celler.
Batteriet virker unødvendig komplisert konstruert, men det er trolig plassbegrensningene som har gjort det slik.
Jeg tør vedde på at hele batteripakka må byttes ut. Spørsmålet er om BMS må byttes, eller om de kan oppgradere SW.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

jensjacob

#97
Cellerne er jo koblet i tre parallelle strenge med 88 celler serielt i hver streng (264 celler i alt).
Tror du ikke at det er iorden hvis man skifter alle cellerne i samme streng således at ens celler lader og aflader med samme strøm ?

Dvs. at man skal skifte 88, 176 eller alle 264 celler. Det bliver nok ikke helt billigt.

At modulopbygningen så går på tværs af strengene er jo en anden sag... Det må de gøre, ellers kan det vel ikke gå op med 10 moduler af 6 celler og 17 moduler af 12 celler som du skriver.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

vitcho

Jeg er fuldstændig overbevist om, man skal udskifte hele batteripakken, hvis den skal opgraderes. Men som beskrevet andetsteds, har importøren i DK meldt ud, VW ikke kommer til at tilbyde opgradering af batteripakken som retrofit.

Spørgsmålet er så om batteripakken overhovedet bliver kompatibel med elektronikken. Vi ved jo, den fysisk kommer til at ligne den anden, men kan bilen håndtere, der pludselig er mere kapacitet? Dette giver desværre ikke sig selv. Jeg mener, hvis den var kompatibel kunne man jo i princippet bytte batteripakke med en nyere e-golf.

jensjacob

Gad vide hvad den nye model kommer til at koste i Danmark nu hvor afgifterne er ved at snige sig tilbage på elbilerne igen.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Stikkkontakt

Sitat fra: jensjacob på torsdag 26. mai 2016, klokken 15:46
Gad vide hvad den nye model kommer til at koste i Danmark nu hvor afgifterne er ved at snige sig tilbage på elbilerne igen.

Om det kommer en prisøkning blir den nok svært beskjeden.
Insentiver for elbiler i Tyskland gjør markedet større og konkurransen hardner til.
Se ikke bort fra at det kommer en grunnutgave uten navi og annet utstyr som presser startprisen ned under dagens basispris.
At det blir mer options og farger er også sannsynlig når bilen skal produseres i større antall. Personlig mener jeg at største savnet på dagens modell er mulighet for oppgradering av setene uten å måtte gå for Vienna. ErgoActive seter i delskinn for 4-5000 hadde blitt valgt på 99% av norske e-Golfer om det fantes.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Touring

Håper det kommer mulighet for soltak også. Rart de har det på e-UP og Golf GTE, men ikke E-golfen

vitcho

Det er svært at sige, hvad den kommer til at koste. Markedet for elbiler i DK er jo gået totalt i stå. Jeg så på Bilbasen en 2015 e-golf med 8000km til ca. 80.000 under nyprisen. Ret vildt værditab på et halvt år. Så jeg ved ikke rigtig om de kan sælge dem overhovedet, selv hvis de holder den eksisterende pris...

jensjacob

Hvad gør de så med alle de biler med 24 kWh batteri som de formentlig får svært ved at sælge ?
Sætter de dem (nok) ned i pris ? Tager de dem tilbage på fabrikken og opgraderer batteriet alligevel ?
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

vitcho

De må vel sælges som demobiler med endnu større værditab, går jeg ud fra? Men hvor er det dog dumt, når den nuværende e-golf kører så godt, som den gør. Det eneste jeg mangler er sgu rækkevidde. Resten af bilen er overraskende velkørende.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA