Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bensinforbruket

Startet av David Skov Hansen, tirsdag 16. februar 2016, klokken 14:24

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: eivhelle på onsdag 14. september 2016, klokken 17:52
Sitat fra: magnus600 på tirsdag 13. september 2016, klokken 23:03
Dette er enkelt.. Kommer Opel med 4-500 km rekkevidde (NEDC) så er det ingen som gidder kjøpe Leaf, Golf eller i3 med ca halvparten rekkevidde til ca samme pris!

En elbil er ikke kun batterier på hjul. Hvis e-golfen er bedre å kjøre og har bedre løsninger på innredning, er det viktigere enn batterikapasiteten for meg. Om Ampera-e har 10-15 mil ekstra rekkevidde har det liten betydning, med mindre du ofte kjører turer der den ekstra rekkevidden gjør at du slipper å hurtiglade.

Vi kjøpte ny fossilbil i januar. Den eneste turen med den som har vært lenger enn det f.eks en i3 94ah kan klare er påskeferien til Tyskland. Turen til hytta er for lang for e-Golfen vår, men oppgradert 36 kwh e-Golf klarer turen med glans. Og slik det ser ut er cockpiten i Golfen et behageligere sted å oppholde seg enn i Ampera. Pent,funksjonelt  og mer forseggjort og enda penere blir det etter FL.
Uansett har jeg signert kontrakt på Ampera, men med exitmulighet.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Råde

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 13. september 2016, klokken 21:25
Du har langt under gjennomsnittlig plassbehov dersom en Ampera-E er stor nok. M3 er også for liten til å fylle mine behov når det gjelder plass.
Enig. Er veldig glad i golfen og den fyller plassen som bil nummer 1,5. Det er eitrandes at ingen klarer å lage en relativt komplett bil (for meg...), med plass og mulighet for hengerfeste og 4x4. Ionic klarte det ikke og bolt skjærer klar. TM3 kan man håpe revurderer baggasjeåpning...

Litt rart at Mathias Müller har utbasunert så mye om el-drift men det virker liksom som det ikke skjer så mye..
e-Golf | X75D

jensjacob

Sitat fra: magnus600 på tirsdag 13. september 2016, klokken 23:03
... For min egen del krysser jeg fingrene for at Kreisel kan levere en god oppdatering til gammel-Golfen om ikke lenge!

Det må du skrive til dem! Jeg har allerede forhørt mig hos dem og plæderet for det. De skal vide at der er nogen derude der er interesseret i det. Uanset hvad VW synes. Og Kreisel ved godt at det skal være det de selv kalder en 'affordable solution'.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

bno

VW er ikke committed til elbil. De snakker bare mye mer enn andre om planer de har uten tilsynelatende substans.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

epsilone6

Det har med når de senke flåteutslippene, CO2 og NOx-krav strammes ikke for alvor inn før perioden 2020-2021.

Rio

Sitat fra: eivhelle på onsdag 14. september 2016, klokken 17:52
Sitat fra: magnus600 på tirsdag 13. september 2016, klokken 23:03
Dette er enkelt.. Kommer Opel med 4-500 km rekkevidde (NEDC) så er det ingen som gidder kjøpe Leaf, Golf eller i3 med ca halvparten rekkevidde til ca samme pris!

En elbil er ikke kun batterier på hjul. Hvis e-golfen er bedre å kjøre og har bedre løsninger på innredning, er det viktigere enn batterikapasiteten for meg. Om Ampera-e har 10-15 mil ekstra rekkevidde har det liten betydning, med mindre du ofte kjører turer der den ekstra rekkevidden gjør at du slipper å hurtiglade.

På 90% av turene jeg kjører holder det lenge med rekkevidden til dagens e-golf uten behov for ekstra lading. På de siste 10% hadde det vært praktisk med lenger rekkevidde mellom hver lading, men ikke verre enn at bilen dekker behovet også her (med litt planlegging og en smule tålmodighet). Den største fordelen med større batteripakke er at du stort sett alltid kan hurtiglade på full blås med 50KW, siden du ikke nødvendigvis trenger å topplade batteriet for å komme frem.


Klok ord!

En VW e-GOLF er ofte nok for svært mange, enten det er som bil nr 1 eller 2.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

timingbeltkiller

Fordelen med lang EPA rekkevidde er til daglig ikke rekkevidden i seg sjøl.
Men at du kan kjøre med full guffe varme om vinteren
og ditto kjøling om sommeren = behagelig innetemperatur året rundt.

Du behøver heller ikke lusekjøre for å rekke målet/hjem.

FORØVRIG
tror jeg de fleste foretrekker bil som dekker alle deres behov
framfor å måtte endre behovene pga bilens kapasitet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rio

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 17. september 2016, klokken 18:21
Fordelen med lang EPA rekkevidde er til daglig ikke rekkevidden i seg sjøl.
Men at du kan kjøre med full guffe varme om vinteren
og ditto kjøling om sommeren = behagelig innetemperatur året rundt.

Du behøver heller ikke lusekjøre for å rekke målet/hjem.

FORØVRIG
tror jeg de fleste foretrekker bil som dekker alle deres behov
framfor å måtte endre behovene pga bilens kapasitet.


Ingen bil gjør det. Ingen bil kan brukes som flyttebil, sportsbil, elbil (for å komme gjennom soner med lavt utslipp), bil med hengerfeste, og alt det andre. Alle biler går på kompromiss med noe.

En varmepumpe gjør at man vanligvis bruker svært lite energi til oppvarming.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

eivhelle

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 17. september 2016, klokken 18:21
Fordelen med lang EPA rekkevidde er til daglig ikke rekkevidden i seg sjøl.
Men at du kan kjøre med full guffe varme om vinteren
og ditto kjøling om sommeren = behagelig innetemperatur året rundt.

Du behøver heller ikke lusekjøre for å rekke målet/hjem.

FORØVRIG
tror jeg de fleste foretrekker bil som dekker alle deres behov
framfor å måtte endre behovene pga bilens kapasitet.
Jeg trenger ikke ofre komfort i e-golfen på 90% av turene jeg kjører. De fleste av langturene foregår også i den varme delen av året, og da er det minimalt med komfort man ofrer de gangene en har behov for å strekke rekkevidden litt ekstra. Da sitter man igjen med noen få turer på vinterstid, hvor en elbil med stor batteripakke, ville gjort livet betydelig enklere. Her kan man få dekket behovet ved å  vurdere alternativ transport eller leiebil, hvis det skulle vise seg umulig å bruke en elbil med liten batteripakke.

Det er mange som ser på worst case når man vurderer sine behov, men hvor ofte oppstår egentlig worst case?

Det er også mange som forveksler frasen "ikke mulig" med "ikke være villig til å tilpasse seg til".

Hvor ofte trenger du for eksempel hengerfeste? Legger man ned setene, har du et betydelig lasterom i en e-golf. Med lasteholdere på taket, er det enkelt å transportere planker og andre lange gjenstander. Du sliter selvsagt med å transportere båt og campingvogn, men det behovet gjelder ikke for alle.

Firehjulstrekk og høy bakkeklaring er også noe mange "må ha". Men utrolig nok fungerte bil med for og bakhjusdrift helt utmerket for omtrent alle, før SUV'ene dukket opp på markedet. De fleste bilene i verden kjører på bar vei hele året. Som regel er de største utfordringene å forsere fartsdumper.

Når det gjelder lusekjøring, er det en misforstått oppfatning om at man helst skal ligge litt over høyeste tillatte fartsgrense. Det er ikke ulovlig å ligge i 90 i en 100 sone. Derimot er det ulovlig å kjøre i 110 i en 100 sone. Kjører du en strekning på 100 km i 100 sone, taper du 6 minutter og 40 sekunder om du kjører i 90. Kjører du i 110 sparer du 5 minutter og 33 sekunder. Det blir i sum rundt 12 minutter. Du vil kanskje synes at 12 minutter spart er viktig for deg, hvis dette er noe som skjer daglig. Men er det like viktig hvis det skjer 10-15 ganger i året?
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Råde

Må si meg helt enig med timingbeltkiller.

Egolfen er, som alle dens like, ukomplett. Den er et utviklingstrinn. Jeg gleder meg til elbil i fullversjon kommer...
e-Golf | X75D

Rio

Sitat fra: eivhelle på søndag 18. september 2016, klokken 15:39
Jeg trenger ikke ofre komfort i e-golfen på 90% av turene jeg kjører.

Du skriver meget godt.

Selvsagt "trenger" jeg dog en Ferrari hver fredag kveld! ;)

Det blir litt Marie Antoinette over dette med at bare elbiler til 3/4 million kroner duger, og at e-UP duger i hvert fall ikke. Det er verd å huske at UP selges i bensinversjon også, og folk kjøper den.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Stikkkontakt

Sitat fra: Rio på søndag 18. september 2016, klokken 21:49
Det er verd å huske at UP selges i bensinversjon også, og folk kjøper den.

Det er solgt vanvittige 50.000 up! i Danmark siden 2012... Det er en super småbil,men den har uten tvil sine begrensninger. Slik som elbiler til 3/4 mill også har. F.eks i trange parkeringshus.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Rio

Helt enig i at den har sine begrensninger - noe annet ville vært et mirakel! :D

Poenget er dog at akkurat som UP er nok for mange, så vil en e-UP også være nok for mange. "Billetten" til å kjøre elektrisk trenger ikke være 600 000 kr.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

vitcho

Jeg er meget enig i betragtningerne om, folk typisk kigger på deres maksimale forbrug og ikke så meget på deres realistiske forbrug. Det burde flere.

Men faktisk tror jeg, en af de helt store problemer er, elbilerne generelt stadig er for dyre. Ved de dyre biler får man luksus og noget at prale med. Der er ikke meget af prale af ved at have en Up. Men E-Up'en koster alligevel over dobbelt så meget som en almindelig Up i Danmark. Og det er svært at forstå for mange, jeg taler med. "Skal jeg betale dobbelt så meget for en bil, der kun kan køre korte ture?". Den er svær at sælge. I Norge er der mange ekstra fordele ved elbiler, man kan slå på. Det er der ikke i DK. Derfor er det svært at sælge andet end elbiler i luksusklassen i Danmark. Nu er der så kommet afgifter på dem, så nu bliver der hverken solgt store eller små elbiler længere.

Chivas

Sitat fra: vitcho på mandag 19. september 2016, klokken 08:35
Nu er der så kommet afgifter på dem, så nu bliver der hverken solgt store eller små elbiler længere.

Hvordan er debatten på dette i Danmark? Er man såre fornøyd med politikken, eller kan det bli forandringer - igjen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA