Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bensinforbruket

Startet av David Skov Hansen, tirsdag 16. februar 2016, klokken 14:24

« forrige - neste »

tiger``n

Sitat fra: jensjacob på søndag 11. september 2016, klokken 20:49
Hvis VW har lyttet til Kreisel og opgraderet batterikapaciteten til 55 kWh (51-52 kWh reel kapacitet ?) så er 300 km realistisk uden alt for meget hypermiling. Men så bliver bilen også DYR.
Ikke særlig sannsynlig spør du meg.
Hvorfor skulle de gjøre noe sånt egentlig?

Stikkkontakt

Sitat fra: jensjacob på søndag 11. september 2016, klokken 20:49

Hvis der er tale om de 36 kWh som lugter mest af det som VW vil lege med på, så er den reelle rækkevidde ikke i nærheden af 300 km.


Nei,300 km blir sikkert vanskelig,men det er sannsynlig at rekkevidden øker mer i % enn det størrelsen på batteriet øker i %. Litt bedre aerodynamikk, andre hjul og bedre strømstyresystemer kan alle hjelpe med 1 % eller 2.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

bno

#167
Reell rekkevidde da blir NEDC x 2 = 600/3 = 200 Km.

Edit NEDC
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

stefse

Sitat fra: bno på mandag 12. september 2016, klokken 13:20
Reell rekkevidde da blir NDEC x 2 = 600/3 = 200 Km.
Du mener: (NDEC x 2)/ 3   

Er det dette som er den universelle formelen for reell rekkevidde?
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

SteinarSun

Sitat fra: stefse på mandag 12. september 2016, klokken 17:21
Sitat fra: bno på mandag 12. september 2016, klokken 13:20
Reell rekkevidde da blir NDEC x 2 = 600/3 = 200 Km.
Du mener: (NDEC x 2)/ 3   

Er det dette som er den universelle formelen for reell rekkevidde?
Kommer an på årstid, føre og fart, finnes ingen fasit.

På en kald vinterdag og litt kupert terreng er du på langt under NDEC/2, på en sommerdag med bedagelig tempo kan du komme opp mot teoretisk rekkevidde.

Uansett er det ingen tvil om at du kommer lenger med 50% mer energi i batteripakken, men VW har fremdeles ikke forvarming av batteripakke, så på de kaldeste dagene er det ikke sikkert du klarer så mye mer enn 10 mil på en lading.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

turfsurf

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

SteinarSun

TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

bno

Sitat fra: stefse på mandag 12. september 2016, klokken 17:21
Sitat fra: bno på mandag 12. september 2016, klokken 13:20
Reell rekkevidde da blir NDEC x 2 = 600/3 = 200 Km.
Du mener: (NDEC x 2)/ 3   

Er det dette som er den universelle formelen for reell rekkevidde?
Riktig gikk litt kjapt der. Det er slik jeg har oppfattet det ja
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

jensjacob

Sitat fra: tiger``n på søndag 11. september 2016, klokken 22:56
Sitat fra: jensjacob på søndag 11. september 2016, klokken 20:49
Hvis VW har lyttet til Kreisel og opgraderet batterikapaciteten til 55 kWh (51-52 kWh reel kapacitet ?) så er 300 km realistisk uden alt for meget hypermiling. Men så bliver bilen også DYR.
Ikke særlig sannsynlig spør du meg.
Hvorfor skulle de gjøre noe sånt egentlig?

Tjaa... for at lave en Tesla model 3 killer her og nu. Ikke i 2018 eller 2019 men nu. Hvis e-Golfen kom med 55 kWh batteri og 22 - nej, bare 11 kW lader, så ville jeg ikke engang gide og prøvekøre model 3'eren om den så havde været klar nu. Og jeg havde da slet ikke gidet vente på den.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

bno

Er tilbøelig til å være enig med jj her ja
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

thomanie

Sitat fra: jensjacob
Tjaa... for at lave en Tesla model 3 killer her og nu. Ikke i 2018 eller 2019 men nu. Hvis e-Golfen kom med 55 kWh batteri og 22 - nej, bare 11 kW lader, så ville jeg ikke engang gide og prøvekøre model 3'eren om den så havde været klar nu. Og jeg havde da slet ikke gidet vente på den.
Mye rett i det, jensjacob, men du glemmer TM3's ess i ermet for alle oss her på oppe på berget: 4wd.

*Det* tilbyr ikke en eGolf, og ikke har de sagt ett kvidder om muligheten for det heller. Men at det kommer når stort nok (>=50kWh) batteri er på plass - det ville ikke overraske meg. Det er jo mistenkelig god plass der bak...

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

epsilone6

Såeh.. 383 km EPA på Bolt, trolig nord for 500 km NEDC. e-Golf kan i hvert fall ikke begynne å surre med enda mer prisøkninger, så hot er ikke 300 km NEDC for tiden  :D

Jeg mener de må opp på 45 kWh for å konkurrere, kanskje 35 kWh danker ut en del konkurrenter akkurat når bilene når kundene i februar, men et halvt år etterpå kan en håndfull andre produsenter ha utkonkurrert dem. Folket vil ha mer rekkevidde, og de som ikke vil, de har glemt sist vinter allerede  ;D

Stikkkontakt

Sitat fra: epsilone6 på tirsdag 13. september 2016, klokken 18:51
Folket vil ha mer rekkevidde, og de som ikke vil, de har glemt sist vinter allerede  ;D

Det er riktig, men størrelsesmessig er Golf-klassen nummer-2-bil for de aller fleste. 300 km eller 200 effektive er rikelig til småkjøring i nærområdet. Du har langt under gjennomsnittlig plassbehov dersom en Ampera-E er stor nok. M3 er også for liten til å fylle mine behov når det gjelder plass.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

magnus600

Dette er enkelt.. Kommer Opel med 4-500 km rekkevidde (NEDC) så er det ingen som gidder kjøpe Leaf, Golf eller i3 med ca halvparten rekkevidde til ca samme pris! Selv jeg, som er ihuga VW-entusiast og særdeles fornøyd eGolf-eier, har begynt å surfe innom Opel-websider for å se hva dette er for noe. Vi kan regne med at det er hektisk aktivitet både hos Nissan, VW, BMW og de andre for å implementere konkurrerende kjørelengde snarest mulig! Jeg regner med at de sitter med flere generasjoner batteripakker klare allerede, med 250, 300, 350, 400 km rekkevidde. Dette har de tenkt å lansere i et planlagt tempo, sånn at ikke vi kunder skal føle oss alt for snytt ved at det plutselig kommer 400 km rekkevidde uka etter at vi har kjøpt bil med 250 km rekkevidde. Trinnvis utvikling er det tryggeste. Problemet oppstår når det kommer en ny konkurrent på markedet, som Chevrolet/Opel i dette tilfellet. Da må også de etablerte aktørene hoppe over et par av trinnene i planen sin, og gå rett på en batterikapasitet som når opp i konkurransen! Kanskje til en høyere pris, for at ikke eksisterende kunder skal bli pissed off. For min egen del krysser jeg fingrene for at Kreisel kan levere en god oppdatering til gammel-Golfen om ikke lenge!
2015 e-Golf Night Blue

eivhelle

Sitat fra: magnus600 på tirsdag 13. september 2016, klokken 23:03
Dette er enkelt.. Kommer Opel med 4-500 km rekkevidde (NEDC) så er det ingen som gidder kjøpe Leaf, Golf eller i3 med ca halvparten rekkevidde til ca samme pris!

En elbil er ikke kun batterier på hjul. Hvis e-golfen er bedre å kjøre og har bedre løsninger på innredning, er det viktigere enn batterikapasiteten for meg. Om Ampera-e har 10-15 mil ekstra rekkevidde har det liten betydning, med mindre du ofte kjører turer der den ekstra rekkevidden gjør at du slipper å hurtiglade.

På 90% av turene jeg kjører holder det lenge med rekkevidden til dagens e-golf uten behov for ekstra lading. På de siste 10% hadde det vært praktisk med lenger rekkevidde mellom hver lading, men ikke verre enn at bilen dekker behovet også her (med litt planlegging og en smule tålmodighet). Den største fordelen med større batteripakke er at du stort sett alltid kan hurtiglade på full blås med 50KW, siden du ikke nødvendigvis trenger å topplade batteriet for å komme frem.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA